Jump to content

Den officiella "Jag söker ett spel..." - tråden


redoid
 Share

Recommended Posts

Argh!

Jag tror nog att jag inte är den enda som lagt märke till att det skapats några nya trådar där folk frågar efter spel. Jag tycker att det är onödigt att det ska skapas tråd efter tråd om folk som inte hittar namnet på spelet där t. ex man ska hitta sin pappa.

Efter lite research (läs: sökte igenom forumet med sökfunktionen) så lade jag märke till en sak: att det inte finns någon samlingstråd för detta ämne. Om det nu skulle finnas en sådan så borde den vara rätt gammal och det är onödigt att bumpa en sådan. Istället så lanserar jag den officiella "Jag söker ett spel..." - tråden. Här kan forumiter fritt fråga efter spel som de inte riktigt kommer ihåg namnet på, för att kanske sedan få hjälp av en annan vänlig person.

Skulle det nu av någon anledning finnas en sådan här tråd redan eller att det skulle vara emot reglerna så får ni gärna låsa tråden. Jag ville bara säga vad jag själv tycker behövs och testar med att försöka sätta det i kraft själv.

Själv så kommer jag bara på ett enda spel som jag sökt efter i åratal. Jag minns att jag köpte spelet på Åhléns kring år 1998/1999 och att det redan då var "utgående". Det var ett svenskt(!) "lärospel" till PC. Man spelade som en kvinna (som jag tror hette Svea) och reste till olika kända tidpunkter såsom Stockholms Blodbad och skulle hämta blåa stenar. Det var lite likt hela "Caverns of Time" i World of Warcraft faktiskt. Det bestod av att man pekade och klickade sig fram till olika lösningar genom att prata med folk från de olika tiderna. På en plats minns jag att en man hade förätit sig och att han tydligen hade spytt upp en palt som man gav till en bonde, mumsigt.

Vet någon vad detta spel heter? Det hade varit guld värt, för jag har sökt överallt väldigt länge.

Sedan är det ju såklart fritt fram att komma med egna förfrågningar, och då kanske får svar.

Musik och film har ju en, varför ska spel hållas undangömt?

Redigerad av redoid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som är bra med en officiell tråd för detta är att den bumpas och att folk som inte vet att de glömt bort nåt spel sen länge upptäcker det igen. Annars har vi ju konstaterat att officiella ihopsamlartrådar ska avvecklas eftersom det inte finns nåt kvar av forumet till slut. Att saker som PS3 och Xbox 360 har egna "officiella" trådar är ju naturligt eftersom det är så praktiskt.

Jag ställer motfrågan - varför ska vi alltid samla ihop saker till "Officiella tråden för officiella trådar" på det här stället hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som är bra med en officiell tråd för detta är att den bumpas och att folk som inte vet att de glömt bort nåt spel sen länge upptäcker det igen. Annars har vi ju konstaterat att officiella ihopsamlartrådar ska avvecklas eftersom det inte finns nåt kvar av forumet till slut. Att saker som PS3 och Xbox 360 har egna "officiella" trådar är ju naturligt eftersom det är så praktiskt.

Jag ställer motfrågan - varför ska vi alltid samla ihop saker till "Officiella tråden för officiella trådar" på det här stället hela tiden?

Därför att det är jobbigt med flera trådar om samma sak. Iaf när de kommer på en och samma gång. Tror att det var det som redoid störde sig på :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det vara jobbigt att två trådar handlar om ungefär samma sak? Ibland känns det lite som att det är dödsstraff på att trycka "Post New Thread". :innocent:

Alltså, jag själv tror att folk som väl söker ett spel ganska ofta kan akta sig för att skapa nya trådar. Det känns som att det är "dödsstraff" när man väl ska posta en ny eftersom att man nästan är säker på att någon retlig typ kan komma och mobba skiten ur en för att man gjort lite fel. Då tycker jag att det känns tryggare att ha en tråd där alla bara kan dra en post när dom undrar över något. Jag själv har behövt en sådan här tråd tidigare när jag sökt spel men ej hittat, har helt enkelt inte vågar skapa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag själv tror att folk som väl söker ett spel ganska ofta kan akta sig för att skapa nya trådar. Det känns som att det är "dödsstraff" när man väl ska posta en ny eftersom att man nästan är säker på att någon retlig typ kan komma och mobba skiten ur en för att man gjort lite fel. Då tycker jag att det känns tryggare att ha en tråd där alla bara kan dra en post när dom undrar över något. Jag själv har behövt en sådan här tråd tidigare när jag sökt spel men ej hittat, har helt enkelt inte vågar skapa en ny.

Tycker du att de trådar som ploppat upp de senaste dagarna fått sådan respons? :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag själv tror att folk som väl söker ett spel ganska ofta kan akta sig för att skapa nya trådar. Det känns som att det är "dödsstraff" när man väl ska posta en ny eftersom att man nästan är säker på att någon retlig typ kan komma och mobba skiten ur en för att man gjort lite fel. Då tycker jag att det känns tryggare att ha en tråd där alla bara kan dra en post när dom undrar över något. Jag själv har behövt en sådan här tråd tidigare när jag sökt spel men ej hittat, har helt enkelt inte vågar skapa en ny.

Det var 'förr i tiden'.

Forumet håller på att utvecklas och meningen är att man hellre ska skapa trådar än att låta bli. Det är ju precis därför vi har kämpat så mycket med att få TROMS att inte bli tråden där man dumpar allt man vill fråga, utan hellre skapar en ny tråd om det.

Edit: Tänk på att den första utav de två trådarna skapades av en mod, så det är inget fel i att skapa en ny tråd.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

ALRIIIGHT.

Jag dumpar väl här då, om det nu är okej?

Jag söker ett spel, som jag spelade för säkert 8-9 år sen.

Vad själva storyn var i det minns jag inte riktigt, eller så orkade jag inte bry mig om det. Men iallafall, man var 3 överlevare tror jag, människor eller någon sorts ödla eller människa med svans allt är så grubbligt. Som var på en öde planet, eller nått liknande och man skulle bygga upp en civilisation.

Man hade en huvudbyggnad där man kunde skapa nya sorters arbetare som var inriktade på speciella saker (tror jag), typ en sort höll på med skörd, en annan var arbetare osv. Dessutom kunde man uppgradera huvudbyggnaden (som såg ut som nån sorts boll med en stor skärm på om jag inte minns helt fel) som tog år att göra.

Började tänka på det här spelet nu när jag var på semester och har stört mig som fan på det att jag inte har kommit ihåg namnet.

Säkert en väldigt konstig förklaring, men hoppas den duger!

Så hjälp tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ALRIIIGHT.

Jag dumpar väl här då, om det nu är okej?

Jag söker ett spel, som jag spelade för säkert 8-9 år sen.

Vad själva storyn var i det minns jag inte riktigt, eller så orkade jag inte bry mig om det. Men iallafall, man var 3 överlevare tror jag, människor eller någon sorts ödla eller människa med svans allt är så grubbligt. Som var på en öde planet, eller nått liknande och man skulle bygga upp en civilisation.

Man hade en huvudbyggnad där man kunde skapa nya sorters arbetare som var inriktade på speciella saker (tror jag), typ en sort höll på med skörd, en annan var arbetare osv. Dessutom kunde man uppgradera huvudbyggnaden (som såg ut som nån sorts boll med en stor skärm på om jag inte minns helt fel) som tog år att göra.

Började tänka på det här spelet nu när jag var på semester och har stört mig som fan på det att jag inte har kommit ihåg namnet.

Säkert en väldigt konstig förklaring, men hoppas den duger!

Så hjälp tack!

Är det ett rent strategispel alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag söker ett FPS som liknar Doom väldigt mycket. Allt jag kommer ihåg är att man ska samla guldringar genom att hoppa på trampoliner och liknande, och att man måste navigera mellan stora lavapelare i den första banan. Det heter någonting med "... of the .....", om jag minns rätt.

Redigerad av kattälskaren
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...