Jump to content

Fas 1: Idéer & diskussioner


Hultenius
 Share

Recommended Posts

I den första fasen är det tänkt att vi ska lägga fram och diskutera idéer om hur forumet kan förbättras. Det finns inga direkta regler på hur idéerna ska framföras, men det vore önskvärt om det finns mer underlag än en mening. Guldstjärna till er som använder bilder när det behövs.

Släpp fram både allvarliga och tokiga idéer. Ju fler desto bättre!

Starta gärna en tråd/idé (om du inte har flera som är extremt sammanhängande). Det finns inget positivt i att föra olika diskussioner parallellt i samma tråd.

Alla idéer ska vara baserade utefter följande referensforum: http://ref.gtasajten.com (IPB 3.0)

Det finns ingen poäng i att förbättra något som redan är fixat i IPB 3.0.

Vilka idéer som till slut kommer att implementeras beror på popularitet, ekonomi (om något måste köpas in), beräknad tidsåtgång och arbetskraft (samt min vetorätt :D). Det kan vara bättre att göra 5 förbättringar som tar 2h var än en som tar 10h.

Tänk också på att det här är en underbar möjlighet att visa framfötterna... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Jag skulle vilja att sökfältet inne i ett forum längst ned sökte i trådtitlar only, och inte inuti trådar. "+Tråden +saker +alltid +velat +veta" ska inte ge en lista på femtio topics utan bara TROMS.

Det är väl snarare i fallen då man inte är säker på trådnamnet som man behöver söka?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som att vi har fastnat lite. Men så snart IPB 3.1.x lanseras kör vi igång utvecklingsarbetet.

Jag föreslår att vi i ett första skede bara satsar på vitala ändringar (uppgradering till IPB 3.1, svensk översättning, nya regler, småinställningar här och där).

Okej, jag föreslår att vi kör igång lite smått med omorganiseringen (trådflyttningar m.m.) när vi ändå håller på; då blir det lättare att få de nya reglerna att fungera (jag tänker då på regler om vad som ska postas var osv.). Samtidigt kan det fungera som en mjukstart inför den slutliga refreshen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl snarare i fallen då man inte är säker på trådnamnet som man behöver söka?

Då finns det en väldigt bra avancerad sökning som tillåter vilken sökning som helst med både datum, trådskapare, postvisning och tidssortering, istället för det urkassa sökfält som finns inne i ett forum. Visst, jag kan hitta det jag söker (+Tråden +saker +alltid +velat +veta) i den avancerade sökmotorn men om jag måste gå till den varenda gång istället för snabbfältet kan vi ju lika gärna skrota snabbfältet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då finns det en väldigt bra avancerad sökning som tillåter vilken sökning som helst med både datum, trådskapare, postvisning och tidssortering, istället för det urkassa sökfält som finns inne i ett forum. Visst, jag kan hitta det jag söker (+Tråden +saker +alltid +velat +veta) i den avancerade sökmotorn men om jag måste gå till den varenda gång istället för snabbfältet kan vi ju lika gärna skrota snabbfältet?

Om inte du är nöjd med snabbfältet kan vi skrota det? Du é bra gó du!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, om snabbfältet inte bara är obsolet utan rent odugligt kan det skrotas.

Fast nu är det ju inte odugligt ^_^ Jag har ofta användning av det.

Trodde faktiskt aldrig att jag skulle skriva det här men:

Henki det där va nog aldrig riktigt ordentligt genomtänkt trots dina argument. Söker man på delar av trådtiteln vet man oftast ganska snabbt vad tråden heter och behöver således inte söka. Men om man bara på ett ungefär vet vad tråden innehöll så behöver man söka. Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, om snabbfältet inte bara är obsolet utan rent odugligt kan det skrotas.

Min poäng var ju att du kanske ska titta längre än näsan räcker och förstå att andra kan ha nytta av det. Använder det och ofta med resultat i den form det är nu. Tror att sökningar på trådinnehåll är vanligare än trådnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Det känns som att vi har fastnat lite. Men så snart IPB 3.1.x lanseras kör vi igång utvecklingsarbetet.

Jag föreslår att vi i ett första skede bara satsar på vitala ändringar (uppgradering till IPB 3.1, svensk översättning, nya regler, småinställningar här och där).

Vad hände, blev dem aldrig klara med IPB 3?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi väntar på 3.1, om jag har förstått Führern rätt.

I och för sig tycker jag ju att vi gott kan köra igång med en del av förnyandet redan NU för, let's face it, det är verkligen nödvändigt. Det är riktigt tragiskt att se hur dåligt det här forumets potential utnyttjas. En omskrivning av forumets regler och en uppdelning av det trånga allmäntforumet i mer anpassade delforum (debattforum, sportforum, kulturforum etc), vart och ett lett av en engagerad och insatt forummod (bl.a. för att förhindra maktkoncentration), är inte något som kräver 3.1 för att genomföra. Det skulle definitivt boosta forumet och dessutom skulle det lätta på arbetsbördan till då 3.1 kommer. Den som vill flytta berg börjar med att bära bort småsten; det är dags att kavla upp ärmarna och skrida till verket, gott folk.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det enbart Hultenius (root) som kan modifiera forumets utseende (delforum, admin/mod-befordring och dylikt) eller har även admins denna möjlighet?

Tror bara hultenius har tillgång till det. Har nog läst det någonstans när det var prat om att faktiskt ge Administratörerna möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...