Jump to content

Omorganisering av forumet!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Ärade medmedlemmar! I samband med refreshen föreslår jag att vi delar in de forumdelar som inte handlar om GTA enligt följande:

(GTA-delarna kan fortsätta som tidigare)

Allmänt förändras grundligt och blir Allmän Debatt. Detta betyder inte att Allmänt-forumet plötsligt förvandlas till en superseriös plats för intellektuellt meningsutbyte i stil med de stora dagstidningarnas debattsidor, utan namnet är snarast en hänvisning till vilken typ av trådar som ska finnas i delforumet. Det bärande ordet i Allmän Debatt blir DISKUSSION. Trådarna i Allmän Debatt kommer i stor utsträckning att handla om olika samhällsrelaterade ämnen, kontroversiella frågor, aktualiteter, nyheter m.m. - kort sagt: ämnen som folk har åsikter om. Det stora problemet med Allmänt har alltid varit att delforumet är well... för allmänt och för diffust och att det stjäl material från andra forum. Allmänt hämmar hela forumets utveckling. Samtidigt är delforumet tragiskt kaotiskt i nuläget - det är en osalig röra av politiska diskussioner, festrapporter, bokrecensioner och julhälsningar. Detta ger givetvis ett mycket oseriöst, vanskött och förvirrande intryck! Samtliga trådar i Allmänt måste därför, vilket jag har föreslagit tidigare, granskas och flyttas till rätta delforum eller till papperskorgen - det är ett enormt jobb men det måste göras. Forumets pessimister kommer att hävda att det innebär dödsstöten för Allmänt-delen men det stämmer inte. Ja, aktiviteten i Allmän Debatt kommer troligtvis till en början att vara lägre än i Allmänt eftersom många trådar och ämnen flyttas därifrån men de övriga forumdelarna kommer tack vare omorganiseringen att växa och bli aktivare! En omfattande omorganisation är helt nödvändig för forumets framtida existens!

TROMS-frågan måste diskuteras och utredas ytterligare; klart är i alla fall att förändringar krävs.

Dator & Teknik blir Dator, Teknik & Internet. Just nu är D&T närmast ett supportforum och många (däribland jag) tittar bara in där när vi har problem med datorn eller vill ha köpråd. Låt oss därför ändra på det och göra det till en forumdel där man förutom alla datorhjälpstrådar även diskuterar teknikrelaterade ämnen och nyheter. Diskussioner om internetsidor (Facebook, Twitter etc etc), nya prylar och olika tjänster kommer att locka fler besökare till delforumet och göra det aktivare. Fler besökare i det forumet innebär samtidigt att det finns fler personer som kan hjälpa till med att lösa datorproblem och ge köpförslag.

Spel. Spelforumet kan i det närmaste fortsätta som tidigare. De klistrade trådarna måste dock ses över. En insatt och engagerad spelmoderator kan säkerligen lyfta forumet ytterligare.

Musik, Film och Grafik förvandlas till det bredare Kultur. Allt som relaterar till kultur i olika former diskuteras här.

Sport & Fritid (eventuellt Sport, Fritid & Hälsa). Det var tal om ett sportforum och ptja, det låter fint men, let's face it - jag tror inte att vårt forum är tillräckligt stort eller har medlemsunderlag för ett självständigt sportforum. Därför föreslår jag istället, som en kompromiss, ett Sport & Fritid-forum. Forumet kommer dels att handla om sport och dels om olika hobbies och fritidsrelaterade ämnen (allt från resor till matlagning till husdjur). Forummoderatorn här ansvarar för att alla större sportevenemang alltid får egna trådar; i det förgångna har vi förlorat många diskussioner när det inte har funnits trådar om t.ex. ett antal OS och olika VM. Därtill borde vi kanske, iaf på sikt, fundera på att stycka trådar som Fotbolls- och Hockeytråden till mer specifika trådar, t.ex: Premier League 2010-2011, Elitserien 2010-2011 m.m...

Loungen. Även loungen fortsätter i princip som tidigare; det måste dock göras mycket tydligare vad som ska ligga i loungen och vad som hör hemma i andra forum. När det kaotiska Allmänt omorganiseras blir det förhoppningsvis lättare för medlemmarna att förstå vad som ska postas var. I huvudsak ska loungen vara platsen för tre typer av trådar:

1- Trådar med svagt diskussionsunderlag; t.ex. trådar som Humortråden, Snygga Brudar, Testtråden, Glad midsommar! etc.

2- "Interna" trådar som direkt handlar om forumiterna och deras vardag; t.ex. Vardagssnack, Fråga en GTAsajtare, Festtråden m.m. samt trådar i fikapaus-anda (för att citera Mathias) bör placeras i loungen.

3- Lektrådar.

___________________________

Eftersom vårt forum inte är jättestort kan vi inte dela in det i ALLT för specifika forumdelar, utan måste för tillfället ”nöja” oss med ganska breda kategorier. I en ljusare framtid kan vi kanske dela några delar ytterligare (exempelvis Kulturforumet kan alstra ett musik- eller ett filmforum) men i nuläget borde detta vara tillräckligt.

___________________________

För att ytterligare klargöra vilka trådar som går vart, enligt mitt förslag, gick jag snabbt igenom de tre första sidorna i Allmänt:

--------

The time for action is now!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot förstår jag inte grejen med att skriva stort "d" i "Allmän Debatt" och så vidare, men det är ju tämligen irrelevant. :rolleyes:

Jag tänkte detsamma, dina knappar, Herr Umberto, är lika fula som ditt förslag är bra.

Jag yrkar på att vi med en sån här indelning borde vidta åtgärdet för att skydda forumiternas integritet (inte mot varandra, utan förstås mot utomstående). Om de "interna trådarna" skulle flyttas till en samlad forumdel är den enklaste lösningen att låsa den här forumdelen, detta är förstås en dålig idé om det skulle gälla Loungen, då denna något roligare del av forumet kanske fungerar som ett rekryteringsinstrument. Det går antagligen att lösa på ett bättre sätt men sant är att vi måste göra något, speciellt med tanke på förra veckans incident...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte detsamma, dina knappar, Herr Umberto, är lika fula som ditt förslag är bra.

Jag yrkar på att vi med en sån här indelning borde vidta åtgärdet för att skydda forumiternas integritet (inte mot varandra, utan förstås mot utomstående). Om de "interna trådarna" skulle flyttas till en samlad forumdel är den enklaste lösningen att låsa den här forumdelen, detta är förstås en dålig idé om det skulle gälla Loungen, då denna något roligare del av forumet kanske fungerar som ett rekryteringsinstrument. Det går antagligen att lösa på ett bättre sätt men sant är att vi måste göra något, speciellt med tanke på förra veckans incident...

--Longen

---Underforumförinternaochkänsligatrådar

...antar jag att du menar?

Går det att göra specifika underforum helt osynliga för o-inloggade istället för bara låsta, såsom Utvecklingsforum är nu?

--

Jag tycker det är ett bra förslag. Spelforumet hade jag tänkt mig nån form av Spel/Konsolforum där man gärna inte har tre stora hot topics som utgör hela forumet, men eftersom det går att genomlida idag så går det väl att genomlida efter refreshen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot förstår jag inte grejen med att skriva stort "d" i "Allmän Debatt" och så vidare, men det är ju tämligen irrelevant. :rolleyes:

Oh, never mind that. Jag är skadad av den engelska skrivformen. (w00t)

Jag tänkte detsamma, dina knappar, Herr Umberto, är lika fula som ditt förslag är bra.

Jag yrkar på att vi med en sån här indelning borde vidta åtgärdet för att skydda forumiternas integritet (inte mot varandra, utan förstås mot utomstående). Om de "interna trådarna" skulle flyttas till en samlad forumdel är den enklaste lösningen att låsa den här forumdelen, detta är förstås en dålig idé om det skulle gälla Loungen, då denna något roligare del av forumet kanske fungerar som ett rekryteringsinstrument. Det går antagligen att lösa på ett bättre sätt men sant är att vi måste göra något, speciellt med tanke på förra veckans incident...

Jag bifaller ditt yrkande. Jag tror dock inte att loungens (framtida) trådar bör ses som rekryteringsinstrument - jag tror att de trådarna snarare riskerar att avskräcka eventuella nykomlingar på grund av den interna stämningen i dem. För att citera ledamot Mathias:

Just de stora klassiska trådarna (typ Bild på sig själv, Kärlekstråden eller Skoltråden) innehåller till stor del inlägg i en skolrast/fikapaus-anda. Vi vet nog alla hur svårt det är att som ny i ett umgänge komma in i sådana diskussioner, ju fler trådar utan denna mentalitet, ju fler öppningar får nya medlemmar att komma in på forumet.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske subforum under Kultur? alltså ett forum för musik, ett för film osv, så finns det mer utrymme för egna trådar om tex en film, skiva, band, skådespelare, utan att det blir så grötigt.

Jag vet inte, men jag gillar faktiskt den såkallade grötigheten. Tycker det är skönt att få fram alla kulturtrådar på en gång. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut.

Kanske subforum under Kultur? alltså ett forum för musik, ett för film osv, så finns det mer utrymme för egna trådar om tex en film, skiva, band, skådespelare, utan att det blir så grötigt.

Mmm, det är iaf värt att fundera på. Då skulle det se ut som i IV-forumet med subforumen "Musik" och "Film och TV" överst och mer allmänna kulturtrådar i själva forumet. Frågan är dock om det förebygger eller hindrar forumets aktivitet. Om man har t.ex. ett eget film-subforum känns det säkert lättare för medlemmarna att starta trådar om enskilda filmer men samtidigt finns det en risk att det som ligger i subforum hamnar i skymundan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till 100%!

Egentligen borde postcounten införas i Loungen också eftersom det fortfarande är en väldigt populär och viktig del av forumet.

Postcountens vara eller icke vara i Loungen har inget med hur viktig forumdelen är att göra. Det handlar om inläggens betydelse som oftast är betydligt mindre i just Loungen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Postcountens vara eller icke vara i Loungen har inget med hur viktig forumdelen är att göra. Det handlar om inläggens betydelse som oftast är betydligt mindre i just Loungen.

Hur man mäter ett inläggs betydelse är dessutom en annan historia. Loungen är forumets i särklass mest rasistiska del då inläggen där är allmänt erkända som mindre värda trots att de egentligen inte innehåller mindre text eller bakomliggande tanke än ett "debattinlägg" i Allmänt. Det är fortfarande lätt att skilja mellan spam och ett inlägg i allmänt/loungen.

Dessutom tror jag att internet har mognat nog för att inte längre se postcounten som en penisförlängare, utan som ren information om hur mycket erfarenhet en medlem har och hur länge hon har varit här. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur man mäter ett inläggs betydelse är dessutom en annan historia. Loungen är forumets i särklass mest rasistiska del då inläggen där är allmänt erkända som mindre värda trots att de egentligen inte innehåller mindre text eller bakomliggande tanke än ett "debattinlägg" i Allmänt. Det är fortfarande lätt att skilja mellan spam och ett inlägg i allmänt/loungen.

Dessutom tror jag att internet har mognat nog för att inte längre se postcounten som en penisförlängare, utan som ren information om hur mycket erfarenhet en medlem har och hur länge hon har varit här. :naughty:

Alltså, va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja äsch, vem bryr sig om postcounten? Men visst, det är väl något som måste funderas på.

---

Sedan vill jag kommentera det som skrevs i Fråga GTAsajtaren om de klistrade trådarna i spelforumet. Avsikten är inte att STÄNGA de klistrade trådarna! :) Avsikten är att ifrågasätta VILKA trådar som är klistrade och vilka som inte är det. Att Wow-tråden är klistrad är ganska motiverat men att att tex Battlefield 2 är det är konstigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan vi ju försöka undvika det här fenomenet med "Officiella tjosanhejsan-tråden! :) ", eftersom det inte direkt behövs längre. Förr, när folk var spammiga av naturen, var det så många trådar om samma sak att man valde den för tillfället största tråden till att posta liknande inlägg i. Numera törs ju ingen starta trådar så man håller sig till de officiella, och dessutom är man så livrädd för att starta nya trådar att man skriver i officiella trots att det är offtopic - det är ju nämligen dödsstraff på nya topics :D

Mig veterligen var det länge sen nån blev verbalt dekapiterad på grund av att man startat en till tråd om ett ämne det redan råkat finnas en tråd för, officiell som inofficiell. Jag undrar vart den friare mentaliteten tog vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...