Jump to content

Forskarens Kreationism och konspirationer-tråd


Forskare
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 770
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Måste väl tillägga en sista sak innan jag skippar att skriva helt i Forskares trådar (vilket vi kanske alla borde göra nu när det är fastställt att han inte har nåt vettigt att komma med men ja.. Jag bestämmer inte).

Personligen tror jag inte på Big Bang. Med den enkla förklaringen att jag inte sitter o tror på någon som helst av skapelseberättelserna. Finns ju som sagt inga bevis för någon och jag lever här och nu så blir inte speciellt smartare av att sitta och tro på någonting som hände för flera miljoner år sen.

Däremot så är det ett intressant ämne som jag inte har något alls emot att det forskas i. Så tro inte att jag förkastar alla idéer bara för att jag inte tror på dom. Men så länge det inte finns övertygande bevis för något tror jag inte på det. Däremot så måste man ju kunna få luta åt ett eller annat håll ibland osv.

Jag GILLAR helt enkelt idén med att universum expanderar och tvärtom i cykler mer än jag gillar idén om att någon helt hokus pokus har trollat fram allt. :)

Förstår precis vad du menar. Jag är sådant också, jag tror inte på det till fullo, men det är mer logiskt än en man som skapade allt liv, som har "super-iq", som även är en oändlig energikälla som också kan tala med människor och.. Sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1) Enligt Big Bang-teorin så fanns det inte någon tid innan den fiktiva explosionen. Men detta gäller bara om man menar att vår rumtid är den enda som finns, och att teorin för den skulle gälla även när man kommer till singulariteter.

Till saken hör att relativitetsteorin inte är giltig vid singulariteter, eftersom den faller samman på kvantnivå!

Dessutom måste man ställa sig frågan:

Hur kan något överhuvudtaget ske i en icke-tid, med tanke på att händelser och skeenden omöjligen kan ske i en icke-tid?!

Finns det ett EFTER händelsen, måste det även finnas ett FÖRE händelsen!

Varför?

Just precis, eftersom man aldrig kan tala om en verkan (händelsen) utan en orsak som orsakat den!

Dessutom, det som förment exploderade måste ha existerat INNAN själva explosionen, för hur skulle det annars ha kunnat explodera?

2) "Rummet och tiden skapades samtidigt som Big Bang."

FRÅN VAD? :)

Det är fortfarande ingen explosion. Vår rumtid är det enda som finns definerat. Det kan inte finnas någonting före, eftersom rumtiden skapades i samband med Big Bang. Tiden själv deltar inte i expansionen. Universum har funnits för alltid, men det började att expandera för 13,7 miljarder år sen.

Känner du till Termodynamikens 2:a lag?

Känner du till de andra Termodynamiska lagarna? Termodynamikens andra lag gäller bara i isolerade utrymmen, vilket Jorden inte är. Energi tillförs hela tiden från solen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle inte Gud ha kunnat skapa Big Bang? Jag menar, en reaktion sätts alltid igång av något/någon, varför inte av Gud?

Jag ber om ursäkt om detta redan nämnts i denna tråd eller Forskares tidigare trådar, jag har inte riktigt hängt med i dessa :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle inte Gud ha kunnat skapa Big Bang? Jag menar, en reaktion sätts alltid igång av något/någon, varför inte av Gud?

Jag ber om ursäkt om detta redan nämnts i denna tråd eller Forskares tidigare trådar, jag har inte riktigt hängt med i dessa :)

Det har nämnts och tagits upp och Forskares svar har senast varit att Gud inte skulle skapa någonting med stora smällar för att han inte är någon dum självmordsbombare eller nåt liknande. Tror han sa nåt om att HAN inte skulle skapa något genom hokus pokus heller. Hur han får ihop det är för mig väldigt intressant faktiskt. Men men. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nämnts och tagits upp och Forskares svar har senast varit att Gud inte skulle skapa någonting med stora smällar för att han inte är någon dum självmordsbombare eller nåt liknande. Tror han sa nåt om att HAN inte skulle skapa något genom hokus pokus heller. Hur han får ihop det är för mig väldigt intressant faktiskt. Men men. :)

Aha, det är alltså så han resonerar!

Men nu är det ju faktiskt så att många forskare har kommit fram till att Big Bang är ett logiskt svar på frågan om hur universum skapades, varför kan inte bara Forskare acceptera att det antagligen var så hans Gud skapade hela alltet? Han måste ju ha skapat det på något sätt, och Big Bang är det som vi människor tror är mest sannolikt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude du har fan för mycket fritid eller nått.. :lol:

Och varför skriva allt detta på ett GTA forum?

Det börjar somsagt gå överstyr med detta.. :)

Jag tycker endå att Forskare bidrar med lite till forumet, och det är bra! Forum är en plattform för disskussioner, och här finns det mycket att prata om! Filosofi ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker endå att Forskare bidrar med lite till forumet, och det är bra! Forum är en plattform för disskussioner, och här finns det mycket att prata om! Filosofi ftw!

Jo visst fan finns det mycket att diskutera. MEN det diskuteras ju inte riktigt på rätt sätt från hans sida känns det som. Det blir inte mycket till diskussion när det blir på det här sättet. Ska det diskuteras ska det helt enkelt inte göras med en troende som inte kan acceptera andras tro. För det blir bara trams av allt när man upptäcker att det är repetition av allting heeeeela jävla tiden.

HA! Han upprepar allt för att han har svårt att tro på det själv. Han måste intala sig själv att det här ÄR sanningen för egentligen är han så jävla osäker på det att det inte finns!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget filosofiskt i Forskare's trådar, bara massa "humbug" enligt mig!

Filosofi brukar ju kallas för "humbug" av vetenskapliga människor, men det är just det som är grejen! Det går inte att bevisa något i Forskares trådar, utan här får istället spekulationer flöda fritt! Det är i alla fall så jag uppfattat dessa trådar. Jag kan ha fel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns fler logiska bevis som pekar på att big bang skapade universum än att Gud gjorde det. Just därför undervisas vi om detta i skolan. Jag förlitar mig mer på vetenskap än något annat även om vetenskapen, precis som allt annat, inte är helt vattentät. Angående jordens skapelse så är det bara spekulationer. Ingen kan ge ett säkert svar.

Sedan kan man spekulära och komma fram till hur många olika saker som helst; vad är mer övernaturligt, big bang eller Gud? Hur kunde big bang uppstå från ingenting? Om big bang uppstod från ingenting är det väldigt ologiskt, då är det väll lika logiskt att Gud finns? Det är ologiskt att Gud finns och då bör det väl också kunna vara ologiskt att big bang uppstod? Hur definerar vi egentligen logik?

När du går in för att du har rätt och dom andra har fel så låser sig diskussionen på något sätt och folk som tror dom vet bäst börjar skriva heil satan och liknande skämtinlägg eftersom andras åsikter viker ut från deras egna eller ännu värre, den heliga majoriteten, vilket många vill passa in i.

Du ger information som folk inte hanterar.. Det är bättre att inspirera folk IRL och låta dom få förståelse genom att uppleva allt istället för att kasta ett stort lass ''så här är det'', vilket ingen kan hantera eftersom dom inte upplevt och inte ser det ur ditt perspektiv.

Med all respekt; slösa inte din tid på att försöka övertala folk på internet även om man nästan alltid vill göra det. Jag har gjort samma misstag tills jag insåg hur förbaskat slöseri med tid det var, speciellt då man går in för att man har rätt och försöker försvara sin åsikt på ett forum, ex gtasajten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views."

- Albert Einstein

http://en.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein

http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein

"The w0rd god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."

-Albert Einstein, Letter to philosopher Eric Gutkind

Det räcker nog nu, det är inte säkert vad han var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...