Jump to content

Cigaretter - kanske inte alls så dumt?


Tux
 Share

Recommended Posts

Cigaretter för oss 18+ är som pokemonkort för barn i dagens samhälle, dvs ett intresse man delar som kan användas för att öka sitt sociala liv. Hur dåligt är cigaretter egentligen? En försämrad hälsa märks av vid en senare ålder och det är en självklarthet! men det kanske endå var värt att röka när man var ung eftersom man fixade ihop några tiotal ragg under sina unga år tack vare ciggen.

Skolan började idag och efter att ha klivit in i klassrummet så pep det till i högtalare, kärring rektor meddelade skolan att det är förbjudet att röka inom skolansområde från och med idag. Jag går på en skola där indiebögar pratar om cigaretter på rasterna, ciggen är deras sätt att kommunicera och skaffa tillfälliga vänner. Att röka är en anledning att gå ut på rasterna helt enkelt.

Hur många ggr har man inte sett killar fråga tjejer om dem har cigg och lugnt/smygsamt starta en konversation som sedan kan leda till ett ONS? Det kanske är bra att röka?. Finns folk som är sociala utan att ha rökt i hela sitt liv, andra måste dra drastiska åtgärder för att förändras - kanske dags att börja röka?

Eftersom det är förbjudet att röka i pubbar och krogar så sker rökningen utanför. I krogen sitter man med vännerna runt ett bord, utanför skaffar man nya vänner - tack vare cigaretten kanske?

Förlåt för kass skrivning.

Finns det någon som håller med mig? Vad tycker ni? Dumt/bra att röka? Är det värt kostnaderna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 81
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag anser att man kan vara precis lika social även fast man inte röker. Bara att stå brevid dom som röker och prata med dom? Tycker personerna ifråga att man är mindre värd för att man inte förgiftar lungorna tillsammans med dom är dom dumma i huvudet.

Det är lättare att ta initiativ till att gå ut en runda om man själv röker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att lägga in lite mer så.. Vårat gymnasium har satt upp ungefär 10 skyltar på olika stolpar runt skolområdet där de referar till tobakslagen. Sen har de märkt ut skolområdet, vilket är ungefär 10 meter från varje entre in i skolan.. Helt idiotiskt. Nu kommer alla bara att röka runt 3-4 meter från när de förut rökte utan att 'bryta mot lagen'.. Men frågan: Kan skolan polisanmäla en elev för att ha rökt på skolområdet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att lägga in lite mer så.. Vårat gymnasium har satt upp ungefär 10 skyltar på olika stolpar runt skolområdet där de referar till tobakslagen. Sen har de märkt ut skolområdet, vilket är ungefär 10 meter från varje entre in i skolan.. Helt idiotiskt. Nu kommer alla bara att röka runt 3-4 meter från när de förut rökte utan att 'bryta mot lagen'.. Men frågan: Kan skolan polisanmäla en elev för att ha rökt på skolområdet?

Vad jag har förstått så är det skolans regler och inte polisens regler när det gäller rökande på skolområdet!

Om du röker på skolområdet och åker fast för det så är det värsta du kan få kvarsittning eller liknande, polisen kan väl inte direkt göra så mycket om en elev trotsar mot skolans regler om rökningen!

Ja juste, för att tillägga lite jag med.

Vår skola har exakt samma sorters regler, det värsta som händer om vi röker på skolområdet är att en lärare säger till oss att lämna skolans område, det är allt!

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att man kan vara precis lika social även fast man inte röker. Bara att stå brevid dom som röker och prata med dom? Tycker personerna ifråga att man är mindre värd för att man inte förgiftar lungorna tillsammans med dom är dom dumma i huvudet.

w0rd... Jag har ingenting emot att folk röker what-so-ever men det är hur folk startar... Dom jag känner som börjar röka gör det med hjälp av grupptryck, det är skit dåligt tycker jag, jag kommer ihåg när min polare började feströka, innan då han började så sade han till mig att han aldrig skulle börja, han sade dock att man kunde åtminstone prova, det kommer jag säkert också göra någon dag så det håller jag med om att man kan prova men när han väl provade av en kompis så hade han ju som sagt "provat" det räckte nog då tyckte han, men ju mer kompisarna sade "Kom igen nu fan, du har ju tagit lite, prova lite till så ska du se att du inte hostar då!" och så vidare. Detta tyckte inte jag om alls men jag brydde mig inte med tanke på att ca 90% av dom jag känner röker, men att han sedan kom till mig och sade "Du måste hjälpa mig, jag kan inte säga nej till mina kompisar, jag vill inte börja röka så om du ser att jag håller i en cigg igen så stoppa mig", nu mera MÅSTE jag stoppa honom för att han inte kan säga nej... Detta är inte heller första gången så det har otroligt mycket med HUR folk börjar, sen skiter väll jag fullständigt i ifall dom dör i förtid och kommer se ut som 70 år vid 30 års åldern...

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag röker, och det har faktiskt bidragit till några nya vänner. Så det kan nog vara sant det du antyder, däremot så tänker jag faktiskt ganska mycket på hälsorisken och funderar på att lägga av. För även om jag inte är en storrökare så kommer det ju antagligen ändå att ge sämre hälsa.

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte hardcore-beroende vilket märks då jag bara röker ett-två paket om månaden. Dels är det ju för nickokickar, men samtidigt också för den sociala biten och sedan gillar jag bara att ha en cigg i munnen. Fråga mig inte varför, men det känns som ett sorts bra tidsfördriv när man ska gå från eller till busshållsplatsen till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått så är det skolans regler och inte polisens regler när det gäller rökande på skolområdet!

Om du röker på skolområdet och åker fast för det så är det värsta du kan få kvarsittning eller liknande, polisen kan väl inte direkt göra så mycket om en elev trotsar mot skolans regler om rökningen!

Ja juste, för att tillägga lite jag med.

Vår skola har exakt samma sorters regler, det värsta som händer om vi röker på skolområdet är att en lärare säger till oss att lämna skolans område, det är allt!

Well. Det är en lag, tobakslagen.. Tror inte skolan har något val?

Sammanfattning gjord av tobaksfakta.org

Tobakslagen (drugsmart.com)

Tobakslagen (1993:581) trädde i kraft den 1 juli 1993. Den 1 juli 1994 trädde en del skärpningar i kraft, bl a ett förbud mot tobaksannonsering. Den 1 januari 1997 infördes en åldersgräns vid tobaksförsäljning. År 2002 beslutades om en rad ytterligare skärpningar av lagen, bl a om förbud mot indirekt tobaksreklam. 2004 skärptes lagen på nytt genom riksdagsbeslutet att införa rökförbud på alla serveringar från den 1 juni 2005.

Den 1 juli 2005 trädde ytterligare skärpningar i kraft för att anpassa lagen till WHOs globala konvention för tobakskontroll, en konvention som Sverige skrev under 7 juli 2005.

RÖKFRIA MILJÖER

Rökning är förbjuden i

lokaler för barnomsorg och skola (t o m gymnasieskolan). Rökning är inte heller tillåten på skolgårdar och motsvarande områden utomhus vid förskolor och fritidshem

restauranger och andra serveringsställen

utom där servering sker utomhus. Möjlighet finns att inrätta särskilda rökrum där servering inte får ske och mat och dryck inte heller tas med in. Rummen får bara utgöra en mindre del av lokalen. De skall vara belägna så att besökare inte behöver passera igenom. Arbetstagare skall endast undantagsvis behöva vistas där. Den som trots tillsägelse bryter mot rökförbud får avvisas ur lokalen.

hälso- och sjukvårdslokaler

gemensamhetslokaler på ålderdomshem och andra inrättningar med särskild service eller vård.

inrikes kollektivtrafik (inklusive väntsalar och liknande).

på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och andra utrymmen avsedda att användas av dem som reser med sådana färdmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig var det med cigg som med alkohol och förmodligen många andra droger - jag var negativ tills jag provade själv. Visst, att röka ger mig inte så jättemycket men det kan vara rätt nice när man har druckit lite och det fungerar asbra som konversationsöppnare, det är rätt klyschigt att fråga om eld men utan det hade jag kanske stått ensam en timme innan Lily Allen-konserten t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja? Cigaretten gör honom bara töntigare - imo.

Fortsätt förklara! Det jag tänker på är att han är en vuxen man, som tänker att han struntar i allt hälsosnack och ser sig själv som en livsnjutare till fullo. Skriver och säger vad han tycker samt dricker och röker vad han vill.

----------------

Mad Men - Serien där det dricks och röks mer än någon annanstans? Här är ju rökning vad det en gång var, en social sak. (eller, det är det väl fortfarande idag till en viss grad, men inte lika mycket) Det sätter verkligen en skön stämning när dem sitter i sina stiliga och snygga kostymer, fyra, fem män. Lite doft ljus och alla sitter med varsitt glas whiskey och en cigg i handen. Stora bruna lädermöbler på det också.

madmen_1124676_0.jpg

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...