Jump to content

Cigaretter - kanske inte alls så dumt?


Tux
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 81
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

När är det för tidigt då Axel?

Vad menar du? För tidigt att dö? Svaret uteblir - det innebär att man sätter ett värde på liv, något jag anser att ingen är kapabel att göra.

Du kan röka hela livet och leva till hundra sen kan du iofs dö plötslig spädbarnsdöd.

Kom igen, det där är inget bra argument för att på något sätt rättfärdiga rökning, och det vet du nog, så du får ett kortfattat svar. Du har rätt - man kan vara kedjerökare och leva till hundra (ett argument de ofta använder i Mad Men). Men du kan också leva ditt liv med att göra dagliga re-enactments av spelet Frogger (där du är grodan) och leva till att bli hundra. Jag behöver knappast säga att det inte är på något sätt smart.

Rökning ökar risken för att du får lungcancer och andra nasty sjukdomar, det kostar stora (väldigt stora stora) mängder pengar, du blir fysiskt (eller hur? har aldrig lärt mig skillnaden mellan fysiskt och psykiskt beroende) beroende av något som innehåller cok mycket gifter, och värst av allt - du orsakar andra människor i din närhet skada.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? För tidigt att dö? Svaret uteblir - det innebär att man sätter ett värde på liv, något jag anser att ingen är kapabel att göra.

Kom igen, det där är inget bra argument för att på något sätt rättfärdiga rökning, och det vet du nog, så du får ett kortfattat svar. Du har rätt - man kan vara kedjerökare och leva till hundra (ett argument de ofta använder i Mad Men). Men du kan också leva ditt liv med att göra dagliga re-enactments av spelet Frogger (där du är grodan) och leva till att bli hundra. Jag behöver knappast säga att det inte är på något sätt smart.

Rökning ökar risken för att du får lungcancer och andra nasty sjukdomar, det kostar stora (väldigt stora stora) mängder pengar, du blir fysiskt (eller hur? har aldrig lärt mig skillnaden mellan fysiskt och psykiskt beroende) beroende av något som innehåller cok mycket gifter, och värst av allt - du orsakar andra människor i din närhet skada.

Jag ville bara se efter, du tyckte Frenzy och xstreem var lustiga med deras svar, jag ville bara höra från dig när du tycker gränsen för tidig död ligger vilket du inte kunde svara på, så du har svarat på din egna fråga om dom var allvarliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, what the hell - vad hände med livets någotsånär heliga status? Menar ni allvar?

Hur heligt livet är kan variera från person till person.

Jag har inga ambitioner att bli 80 år gammal, glömma bort alla jag känner och sitta på ålderdomshem. Nu är det ju inte säkert att det blir så när jag (om jag) blir 80, men jag väntar mig det värsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur heligt livet är kan variera från person till person.

Jag har inga ambitioner att bli 80 år gammal, glömma bort alla jag känner och sitta på ålderdomshem. Nu är det ju inte säkert att det blir så när jag (om jag) blir 80, men jag väntar mig det värsta.

Men det handlar inte bara om dig. Du kommer inte märka något när du dör. Det handlar om vänner och familj. Jag själv ser hellre att mina föräldrar dör när de är 80 än 60. Jag vill till och med att de hellre lever tills de är 80 än 79.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det handlar inte bara om dig. Du kommer inte märka något när du dör. Det handlar om vänner och familj. Jag själv ser hellre att mina föräldrar dör när de är 80 än 60. Jag vill till och med att de hellre lever tills de är 80 än 79.

Håller med, men de beror på under vilka förhållanden de lever.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det handlar inte bara om dig. Du kommer inte märka något när du dör. Det handlar om vänner och familj. Jag själv ser hellre att mina föräldrar dör när de är 80 än 60. Jag vill till och med att de hellre lever tills de är 80 än 79.

Så du menar att jag ska kämpa på och leva bara för mina nära och käras skull? Även när jag är senil och knappt kan hålla i en sked?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men jag väntar mig det värsta.

Okej, vad synd! Vadan denna pessimistiska livssyn? Jag hoppas att du ändrar dig - tycker du inte tanken på att åldras med värdighet med en skön gumma vid din sida och en massa barnbarn som kommer på besök och äter bullar som hon bakat är mer lockande än att sitta i rullstol, inte ha kontroll över sina tarmfunktioner, och bli uppassad av kalla vårdarbetare med namnbrickor? Jag säger inte att det här är ett scenario som kommer inträffa om du slutar/fortsätter röka, men det känns värt att leva ett hälsosamt liv nu för att skörda... skörden senare. Hörde ett bra ordspråk för ett tag sedan, det var något i stil med "Den tid man inte avsätter nu åt träning får man avsätta senare åt sjukdom." Jag tycker man kan i detta fall se 'sunt leverne' som en synonym till träning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Man kan ju inte direkt påstå att det är någon vettig drog. Då över 450 000 personer dog förra året.. Bara det säger ju en del.. Det vore mycket bättre om cannabis legaliserades istället. Då skulle fler folk bli stabilare och heller inte dö.

Vääänta ett ögonblick! :mf_doof:

Folk är inte rädda för döden, tror nästan att siffror på hur mycket pengar som går åt skulle ha större inverkan.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju inte direkt påstå att det är någon vettig drog. Då över 450 000 personer dog förra året.. Bara det säger ju en del.. Det vore mycket bättre om cannabis legaliserades istället. Då skulle fler folk bli stabilare och heller inte dö.

Dude, jag kan se många fördelar med en legalisering (kontrollering) av cannabis, men att folk skulle bli mer stabila i förhållande till nikotin? Mellan de två alternativen skulle cannabis åtminstone förstöra mitt liv mer.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, jag kan se många fördelar med en legalisering (kontrollering) av cannabis, men att folk skulle bli mer stabila i förhållande till nikotin? Mellan de två alternativen skulle cannabis åtminstone förstöra mitt liv mer.

Aah, men var inte så säker på det. Cannabis är en mirakeldrog som förgyller folks vardag, och livet blir som en dans på rosor.

Rent fysiskt sätt skulle inte cannabis förstöra dig mer än nikotin. Det beror på hur du intar det. Jag vet inte hur det är med nikotin, men cannabis kan man äta och få ett rus. Att äta tobaksblad eller snus är nog inte speciellt gott, eller bra för en.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aah, men var inte så säker på det. Cannabis är en mirakeldrog som förgyller folks vardag, och livet blir som en dans på rosor.

Rent fysiskt sätt skulle inte cannabis förstöra dig mer än nikotin. Det beror på hur du intar det. Jag vet inte hur det är med nikotin, men cannabis kan man äta och få ett rus. Att äta tobaksblad eller snus är nog inte speciellt gott, eller bra för en.

Jag pratade inte om de fysiska skadorna då:

Cigaretter ~ Spliffar

Space cookies ~ Snus

om du förstår vad jag menar.

Sen vet jag inte om du är ironisk med det första, men att vara en heavy smoker kan få sina bieffekter även om de kanske inte är dödsallvarliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...