Jump to content

Vad har hänt med det försvunna planet?


kicken
 Share

Recommended Posts

Tydligen har de hittat diverse vrakdelar nu!

Mm, CNN twittrade för 39 minuter sedan: "Unidentified wreckage found in Atlantic hunt for Air France plane that vanished with 228 aboard, Brazil officials say."

Länk

"Floating objects and seats were found 720 kilometers (447 miles) from the island of Fernando de Noronha, said Brazilian Air Force spokesman Jorge Amaral.

The area where the debris was found is roughly along the flight route of of flight 447. The search will continue, but there is not enough material yet to officially say this is the wreckage from Flight 447, Maral said."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att dom förlorade kontakten måste något ha hänt drastiskt så som blixt ned slag orsaka utrustnings fel i kanske radio eller liknande.

Men för att ha försvunnit ur radarn måste ju har varit att planet sjunkit på så låg höjd så det inte syntes ELLER att det har krashat. Men om jag inte har fel så visar radarn också höjd för alla plan som syns.

Då måste dom ju ha kunnat kolla loggar på radar datorerna för att se om det planet i fråga krashade innan det försvann från radarn.

Stora delar av Atlanten saknar radartäckning.

Dom flyger istället efter North Atlantic Tracks. Förbestämda rutter med waypoints där flygplanen ska rapportera.

Om jag inte förstod de hela fel så var AF447 i ett område utan radartäckning och rapporterade aldrig vid passering av en waypoint.

En tid innan hade planet ACARS-system rapporterat tekniska problem vilket gav anledning att höja på ögonbrynen.

Själv tror jag på elektriskt problem. Blixtnedslag eller liknande satte elektronik ur spel, vilket kan vara kritiskt i Fly-By-Wire system.

Fly-By-Wire innebär att all kommunikation mellan besättning och styrytor sker elektroniskt, ingen hydraulik eller liknande.

Eller nån extremvariant av Qantas Flight 72?

En A330 där autoplioten fick spel och planet sjönk 200 meter medans passagerare kastades runt i kabinen.

Men eftersom det aldrig togs emot rapport om en nödsitution så lär det hela gått väldigt snabbt, om inte radio slogs ut såklart.

Fler teorier?

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klasskompis berättade att han hade läst någonstans (förmodligen Flashback) att en teori var att piloterna (eller ena piloten) hade bestämt sig för att ta självmord. Stänga av allting, dra spaken upp i hakan och störtdyka rakt ner i vattnet. Jag menar, varför inte? Är ju i vilket fall en väldigt intressant teori :hm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klasskompis berättade att han hade läst någonstans (förmodligen Flashback) att en teori var att piloterna (eller ena piloten) hade bestämt sig för att ta självmord. Stänga av allting, dra spaken upp i hakan och störtdyka rakt ner i vattnet. Jag menar, varför inte? Är ju i vilket fall en väldigt intressant teori :hm:

Om man nu ska BEGÅ självmord finns det många bättre tillvägagångssätt än att krascha sitt eget plan. Varför skulle en pilot (som alltid ansvarar för hundratals liv vid varje flygning) välja att också ta med sig hela sin besättning och alla passagerare i graven. Makes no sense.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska BEGÅ självmord finns det många bättre tillvägagångssätt än att krascha sitt eget plan. Varför skulle en pilot (som alltid ansvarar för hundratals liv vid varje flygning) välja att också ta med sig hela sin besättning och alla passagerare i graven. Makes no sense.

Verkligen. Självmordsteorin är ju smått absurd. :/ Ang. att hitta besättning/passagerare/plan känns rätt lönlöst, om planet kraschade i vattnet så våldsamt att man knappt hittat spår förutom enstaka flygplansdel känns det rätt hopplöst. Förmodligen har plandelarna spridit sig över ett enormt område med hjälp av Atlantens våldsamma vågor.

Har inte svarta lådan nån GPS, vet någon? Måste ju ha slagits ut om en sådan skulle funnits om de inte hittat lådan än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen. Självmordsteorin är ju smått absurd. :/ Ang. att hitta besättning/passagerare/plan känns rätt lönlöst, om planet kraschade i vattnet så våldsamt att man knappt hittat spår förutom enstaka flygplansdel känns det rätt hopplöst. Förmodligen har plandelarna spridit sig över ett enormt område med hjälp av Atlantens våldsamma vågor.

Har inte svarta lådan nån GPS, vet någon? Måste ju ha slagits ut om en sådan skulle funnits om de inte hittat lådan än.

Jag läste någonstans att den svarta lådan har någon GPS-liknande sak och att så fort man kommer inom en viss radie (några mil - vilket inte är så långt för att vara Atlanten) så kommer den svarta lådan synas på radarn. Den skickar ut elektromagnetiska impulser eller någonting liknande. Kan just inte det så jättebra, men någonting sådant var det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste någonstans att den svarta lådan har någon GPS-liknande sak och att så fort man kommer inom en viss radie (några mil - vilket inte är så långt för att vara Atlanten) så kommer den svarta lådan synas på radarn. Den skickar ut elektromagnetiska impulser eller någonting liknande. Kan just inte det så jättebra, men någonting sådant var det.

Dock når inte den svarta lådans radiosignal ytan om den är under 3500 meters djup och på vissa ställen runt det förmodade nedslagsområdet överstiger djupet 5000 meter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock når inte den svarta lådans radiosignal ytan om den är under 3500 meters djup och på vissa ställen runt det förmodade nedslagsområdet överstiger djupet 5000 meter....

....vilket gör det svårare om inte helt lönlöst att leta efter den svarta lådan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska BEGÅ självmord finns det många bättre tillvägagångssätt än att krascha sitt eget plan. Varför skulle en pilot (som alltid ansvarar för hundratals liv vid varje flygning) välja att också ta med sig hela sin besättning och alla passagerare i graven. Makes no sense.

Tycker också att det verkar idiotiskt. Men, det har hänt i historien.

Tror det var Turkish Airlines där det var styrmannens sista flygtur. Han var tydligen extremt bitter över att inte hade fått vara kapten (kanske det var några andra omständigheter också).

När kaptenen gick på toaletten så tog styrmannen tillfället i akt och ville känna makten som han då inte hade lyckats få tidigare. Autopilot OFF. Fullt höjdroderutslag nedåt. Samtidigt bandades det när han mumlade någonting om att "gud är med mig, gud är med mig".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOLY JESUS FUCKING CHRIST!!!

Jag sitter och tittar på ett program på National Geographic channel där de pratar om att jordens magnetfält håller på att brytas ner. De säger att detta kan påverka flygplan, bland annat slå ut radioutrustningen. Det som chockade skiten ur mig är att de hade ringat in ett område på en karta som de sa var i farozonen. GISSA VILKET OMRÅDE DET VAR??? Precis där de antar att planet har störtat! Nu blir jag fan rädd här! Det måste ju bara finnas ett samband!

Det här programet spelades in långt innan krashen btw!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

....vilket gör det svårare om inte helt lönlöst att leta efter den svarta lådan.

Dom hittade ju möjliga vrakdelar utanför en ö vid brasiliens kust (vilket dock är way off mot det dom sa först, att planet försvann utanför afrika). Om dom går ner med ubåt så kan dom hitta svarta lådan med radar. Det är dock lönlöst om det visar sig vara fel plan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOLY JESUS FUCKING CHRIST!!!

Jag sitter och tittar på ett program på National Geographic channel där de pratar om att jordens magnetfält håller på att brytas ner. De säger att detta kan påverka flygplan, bland annat slå ut radioutrustningen. Det som chockade skiten ur mig är att de hade ringat in ett område på en karta som de sa var i farozonen. GISSA VILKET OMRÅDE DET VAR??? Precis där de antar att planet har störtat! Nu blir jag fan rädd här! Det måste ju bara finnas ett samband!

Det här programet spelades in långt innan krashen btw!

Det finns bara ett samband.

Det är ufon som ser ut som isbjörnar som attackerar och äter folk från 10 000 meters höjd.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom hittade ju möjliga vrakdelar utanför en ö vid brasiliens kust (vilket dock är way off mot det dom sa först, att planet försvann utanför afrika). Om dom går ner med ubåt så kan dom hitta svarta lådan med radar. Det är dock lönlöst om det visar sig vara fel plan.

Skulle det finnas fler plan nere på botten så hade vi nog vetat det?

Delarna man hittade utanför Afrikas kust tillhör ju med största sannolikhet inte AF447, platsen man hittade delar utanför Brasilien stämmer bättre överens med platsen nödsignalen om kortslutning hade skickats plus att de är bl a flygplansstolar de har hittat.

Kan ju inte ligga hur många flygplansdelar som helst utspritt över hela oceanen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...