Jump to content

Vad har hänt med det försvunna planet?


kicken
 Share

Recommended Posts

Jag vet att man inte ska skämta med människoliv, men den tanken infinner sig när man läser om det "försvunna" planet som ska ha störtat/exploderat/kraschat/träffats av blixten vid någon ö-grupp utanför Brasilien. Vad tror ni har hänt? Är det möjligt att "Lost" kan ske IRL? Sökningarna har pågått i nära två dagar, men det finns inga spår alls. Ni kan läsa vidare på alla sajter (SvD, DN, EP, AB, SVT etc.)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5278161.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5279042.ab

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aftonhoran slår till igen.

"Kan ha exploderat i luften!"

Jo, av en blixt dessutom? Vad är det för skitsnack?

Inget flygplan har, såvitt jag vet iaf, aldrig exploderat i luften bara sådär, och ännu mindre till följd av ett blixtnedslag. Flygplan är gjorda för att klara sådant väder. Om inte så hade varannan flygning ställts in.

Jag vet inte vad jag tror, men vad som helst men inte en blixt, inte helt och hållet i alla fall.

I vanliga fall så hade jag sagt tryckfall. När trycket i kabinen försvinner dimper det ner syrgasmaskar som funkar i 12 minuter, därefter bör man vara nere på lämplig höjd för att kunna andas normalt. Problematiken ligger i det att bränsleåtgången är markant större på lägre höjd, man kommer definitivt inte över atlanten.

Men att den är spårlöst försvunnen gör mig fundersam, om det är tryckfall så borde man ha haft gott om tid på sig och andra plan/ flygledningar borde ha kunnat kommunicera med flygplanet och inte minst lokalisera var den är.

Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta, även om det förmodligen är djupt tragiskt för samtliga inblandade.

Edit; Vill poängtera att det är själva explotionen som jag främst ställer mig kritisk till, inte problematiken i sig med blixtar.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis om detta på aftonbladet, väldigt skumt att det bara försvann så där, tror inte det finns överlevare.

Det är sånt här som får mig att inte vilja flyga mer

Låt inte din rädsla vinna över statistiken - det är så ofantligt mycket mer sannolikt att dö i en bil- eller trafikolycka än att ens flygplan kraschar, att man dör i svininfluensa, eller något annat lika exceptionellt och osannolikt. Men kom ihåg att det är just därför som tidningarna rapportarar om det - för att det är så grymt ovanligt, och... tja, det bara händer inte, förutom en ynka gång under det moderna flygets historia. Och då blir det en gigantisk nyhet som sprider rädsla. Missförstå mig inte - jag är inget stort fan av flyget, det är en fet och i många fall rätt onödig utsläppskälla. Men medierädsla är också kefft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt inte din rädsla vinna över statistiken - det är så ofantligt mycket mer sannolikt att dö i en bil- eller trafikolycka än att ens flygplan kraschar, att man dör i svininfluensa, eller något annat lika exceptionellt och osannolikt. Men kom ihåg att det är just därför som tidningarna rapportarar om det - för att det är så grymt ovanligt, och... tja, det bara händer inte, förutom en ynka gång under det moderna flygets historia. Och då blir det en gigantisk nyhet som sprider rädsla. Missförstå mig inte - jag är inget stort fan av flyget, det är en fet och i många fall rätt onödig utsläppskälla. Men medierädsla är också kefft.

Dom säger ju att risken att dö är ju mycket större påväg till flygplatsen än i flygplanet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom säger ju att risken att dö är ju mycket större påväg till flygplatsen än i flygplanet.
Stämmer bra det.

Det verkar som att det var något speciellt igår när det gäller flygolyckor.

- Ett ultralätt flygplan fick nödlanda i vänern

- Två sgelflygplan kolliderade i Norge

- En 65 årig man avled i Uddevalla efter haveri med en Cessna

- Air Francekärra försvunnen

Vet inte varför allt hände på en och samma dag. Men det är exceptionellt på många sätt. Bli inte rädda för att flyga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att planet delades mitt i luften, varav tail-sektionen lande på en sida av en mystisk ö, och den främre sektionen landade på en annan. Sen är det säkert något mystiskt som prasslar i skogen där dom har landat också.

Det kommer visa sig om ett tag att planet sögs ner av otroligt stark magnet-kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att planet delades mitt i luften, varav tail-sektionen lande på en sida av en mystisk ö, och den främre sektionen landade på en annan. Sen är det säkert något mystiskt som prasslar i skogen där dom har landat också.

Det kommer visa sig om ett tag att planet sögs ner av otroligt stark magnet-kraft.

Och de blev uppätna av isbjörnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror isbjörnen åt dem.

Och de blev uppätna av isbjörnen.

På 10 000 meters höjd?

Nae, det var Somalia piraterna i sina gummibåtar! :mellow:

_________________________________________________________________________

I och med att dom förlorade kontakten måste något ha hänt drastiskt så som blixt ned slag orsaka utrustnings fel i kanske radio eller liknande.

Men för att ha försvunnit ur radarn måste ju har varit att planet sjunkit på så låg höjd så det inte syntes ELLER att det har krashat. Men om jag inte har fel så visar radarn också höjd för alla plan som syns.

Då måste dom ju ha kunnat kolla loggar på radar datorerna för att se om det planet i fråga krashade innan det försvann från radarn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att dom förlorade kontakten måste något ha hänt drastiskt så som blixt ned slag orsaka utrustnings fel i kanske radio eller liknande.

Men för att ha försvunnit ur radarn måste ju har varit att planet sjunkit på så låg höjd så det inte syntes ELLER att det har krashat. Men om jag inte har fel så visar radarn också höjd för alla plan som syns.

Då måste dom ju ha kunnat kolla loggar på radar datorerna för att se om det planet i fråga krashade innan det försvann från radarn.

Klippt från SvD: "När Air France-planet förlorade kontakten med flygledningen befann det sig i det område mitt i Atlanten som inte täcks av radar och sikten är begränsad. På grund av jordens krökning kan man bara se knappt 50 landmil ut över havet.

Utan närmare uppgifter om planets position – på en yta av tiotals sjömil och med ett havsdjup på upp till 4 500 meter – gör det sökningarna efter ett vrak och eventuella överlevande till ett näst intill omöjligt uppdrag."

...så det är inte så enkelt att det bara försvann ifrån radarn, utan det fanns aldrig på radarn. Läs mer, om intresse finns.

På 10.000 meters höjd?

:mellow:

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...