Jump to content

Bild på ditt bakade bröd


Marquis
 Share

Recommended Posts

Apropå scones, visst är det gott men upplever ni också att man blir så fasligt mjölig i gommen/på tungan/på tandköttet? Och då menar jag superfinkornigt mjöl som lägger sig och sabbar smaklökarna totalt.

joo, får också samma känsla av scones, tycker egentligen inte de är så goda. Pinnbröd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
UMB

Har du något recept till dina frallor som du känner för att dela med dig av? De ser verkligen himmelska ut och mitt bakinfall jag just fick säger mig att det är just de bullarna jag borde baka. :D

Javisst.

50 g jäst

50 g margarin

5 dl vatten

1 tsk salt

2 dl havregryn

5 dl rågsikt

ca 7 dl vetemjöl

Smält margarinet och låt svalna något. Rör i vattnet. När vätskan är fingervarm smulas jästen i. Tillsätt salt, havregryn, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa ca 30 minuter.

Dela degen i 12 delar. Knåda till bullar och låt dem jäsa på plåt i ytterligare 30 minuter.

Gräddas ca 10-12 minuter i 250 grader.

Låt svalna under bakduk om du inte vill ha en hård skorpa.

Har en plåt i ugnen atm! :P

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst.

50 g jäst

50 g margarin

5 dl vatten

1 tsk salt

2 dl havregryn

5 dl rågsikt

ca 7 dl vetemjöl

Smält margarinet och låt svalna något. Rör i vattnet. När vätskan är fingervarm smulas jästen i. Tillsätt salt, havregryn, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa ca 30 minuter.

om man använder..öh annan jäst, torr-jäst, är det samma princip eller bör man ha i jästen i mjölet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma princip fast man gör annorlunda. 12-14g (ett paket) torrjäst motsvarar 50g vanlig jäst. Torrjäst bör jäsas på högre temperatur (45-50 grader). Det tar även längre tid än med vanlig jäst.

Tips: används vanlig jäst.

okej tack för det utfyllliga(?) svaret!

ska försöka fixa lite vanlig jäst men i nödfall så vet jag att det finns torrjäst!

bilder kommer nog upp nångång ikväll! :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I allmänhet använder man inte kardemumma i matbröd... Jag förstår dock att frågan var lite skämtsam, vilket mitt svar också var.

En respons som 'Dumma frågor får dumma svar' ger dock synen av dig som en arrogant rökrocksbeklädd Bond-villain som sitter i en stor röd läderfotölj och pimplar diverse drinkar och skrockar åt de underlägsna hjältarna som kommer för att stoppa dina onda planer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En respons som 'Dumma frågor får dumma svar' ger dock synen av dig som en arrogant rökrocksbeklädd Bond-villain som sitter i en stor röd läderfotölj och pimplar diverse drinkar och skrockar åt de underlägsna hjältarna som kommer för att stoppa dina onda planer.

No, Mr Mordos. I expect you to die.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...