Jump to content

TV-licens och public service.


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Bör pengarna vi "slänger" på TV-licensen som möjliggör public service slopas? Kan dessa ~170 kr i månaden läggas på något bättre än påtvingad "lyx"?

Det finns stora kanalpaket från leverantörer som i princip är billigare, men med tjugotalet kanaler.

Det som talar emot är bland annat reklamaspekten, man betalar fortfarande för att få reklam med ett kanalpaket. Att sända program vilka inte drar storpublik, men fortfarande är kanske viktiga eller är av samhällsvikt, lär även det minska. Men å andra sidan får man kanaler som kan vara heltidsinriktade inom området om man har fler.

Jag tycker att den är förlegad, finska nyheter går liksom att få genom att helt enkelt ha finska TV-kanaler vid behov. Public service känns smått inaktuellt idag. Ett problem vid en sådan "privatisering" kan väl också vara ökade kostnader för kabeldragning/underhåll och så vidare, men det finns ju även stor konkurrens inom olika TV-leverantörer. Jag är dock inte riktigt säker på hur det fungerar idag.

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att public service bör finnas kvar, även om jag också kan hålla med dem som tycker att de betalar för något de aldrig tittar på. Tycker SVT får till en hel del bra tv, men även en hel del dåligt. Bara att kolla stolpskottsprogrammet "Grillad" för en miss. Men jag tror knappast ett kvalitetsprogram som "Kobra" skulle dyka upp i TV3 eller Kanal 5 eftersom det antagligen skulle ansetts för smalt.

Så jag är på det stora hela för en gemensamt finansierad TV, men jag tycker att det borde finnas något undantag för de som verkligen blir provocerade av att betala en avgift för något de inte utnyttjar. En omarbetning på något som kom till under 1950-talet är nog aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Detta kanske inte var diskussionen, förstod kanske inte tråden till fullo.

Public service i Sverige är SVT och Sveriges Radio, så det är i stort sett diskussionen. :)

Glömde förresten att nämna att SVT är nästan ensamma om att producera svenskt tv-drama (TV4 har väl en del också) vilket antagligen också ses som för smalt av kommersiella kanaler. "Lasermannen" och "Upp till kamp" är exempel på bra tv-drama som producerats av SVT på senare år.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är ingen som bryr sig om att om vi skulle slopa public service så skulle våra enda tv-nyheter komma från privatägda tv-kanaler som may or may not vinkla nyheter till kanalägarnas/annonsörernas fördel? Vill ni ha det som i USA eller?

Låter JibJab tell it like it is:

There was a time not long ago when each and every day,

At 6 o’clock each evening you knew news was on its way.

From anchors of integrity and three channels to choose,

It’s what we call the news.

Then along came cable, and a ratings race ensued.

Great legends found themselves replaced by blondes with big fake boobs.

Debate replaced with punditry, politically skewed.

It’s what we call the news!

We interrupt this story which is coming from Iraq,

‘Cuz Rosie’s suing Donald, Donald’s suing Rosie back.

We’re cutting from Darfur, we’re in Des Moines with urgent news,

"There’s a finger in my food!"

Guitar strings

! Titles! Sound Effects! And graphics everywhere!

Breakin’ news each minute in the rush to get on-air!

With scandals, dramas, tragedies and mindless ballyhoo,

That’s turned our brains to goo!

Now only 3 percent can point to Kabul on a map,

But 96% can claim they’ve seem Brit’s putty-tat… (Meow)

The Håller med till 100%!’s greatly affected by the stories you choose

To put into the news!

Bronco chases, plane wrecks, shootings, victims on a cruise!

JonBenet, Scott Peterson, and Anna Nicole too!

Celebrities in rehab and a mauling at the zoo!

It’s what we call the news!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(TV4 har väl en del också)

Är det inte så att delar av TV4 ingår i public service? Kanske något jag fått om bakfoten dock.

Jag är för en gemensam finansiering, har dock inga argument för min åsikt men jag har inget emot dessa kanaler.

Kan i och för sig tyckas att någon slags valmöjlighet borde finnas. Inte helt rätt att tvinga på folk en viss kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle bara innebära att snuttifieringen och underhållningen till döds skulle bli ännu större än den är idag. Visst, den syns fortfarande till i public service-utbudet, men fortfarande inte lika mycket som i kanaler som olika leventarörer som Viasat etc erbjuder. Ett bra tips är att läsa Neil Postmans Amusing Ourselves To Death. Riktigt bra bok som behandlar detta ämne väldigt sorgfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att delar av TV4 ingår i public service? Kanske något jag fått om bakfoten dock.

Nope, TV4 är privatägt.

Jag är för Public Service, av skäl som Whoopee och P-C redan framfört! Tycker att SR Ekot är en grymt bra nyhetskälla, likaså Rapports TV-sändningar. Tycker att det mesta som sänds på SVT1 och SVT2 är bra program - främst de 'smala' programmen, tbh, och jag har på senare tid börjat uppskatta radio (de olika P-kanalerna) mer och mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste med public service är ju den politiska neutraliteten och att det inte är privata intressen som fingrar i varken nyheter eller programutbud. Vissa saker som inte går att finna i några som helst kanalpaket är ju bra att de finns som public service, men andra kan man ju undra vad man betalar för. Uutiset till exempel, hur många finnar i Sverige lever bortom finska masters räckvidd och fortfarande har behov av att höra vad som händer i hemlandet? Varför inte lika gärna starta "Aftennydt" eller "Bergen rapporterer" när vi ändå är igång? Nä, slopa såna idéer och köp in lite kvalitetsunderhållning istället - MEN, jag ser hellre att all underhållning på SVT går i graven och att nyheterna förstärks, än att vi ska gå mot en amerikansk inriktning på "what we call the news".

Och då ska man tänka på att jag sällan tittar på teve. Lite att säga emot sig själv kanske, men alla program som går då jag har tid är bara korkad förmiddagsteve och amerikanska dokusåpor. Inte underligt att man slopat dumburken i sin vardag. Rapport är det enda på teve som är av äkta kvalitet, och det enda jag känner att burken kan bidra med. Visst går det att se Simpsons och Stargate Atlantis lite då och då, men det är inte särskilt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nyhetsargumentet väger tungt för mig, jag har aldrig tänkt på det innan. Hursomhelst känns det som det skulle kunna göras bättre än idag, jag skulle inte vilja betala pengar för typ Så ska det låta och annat liknande, men det kanske är orealistiskt, Men opartiska nyheter och de smalare produktionerna är väl värt det.

Och om det har med saken att göra kollar jag heller aldrig på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man tid och lust nån kväll då någon av SVTs samhällsdokumentärer går så är det alltid väldigt fängslande. Sån journalistik kommer man nog aldrig se på nöjesteve. Speciellt historiska händelser såsom den ryska ubåt som gick på grund strax utanför Sveriges kust är mycket, mycket intressanta och lärorika att se på. Det känns också tryggt att veta att allt som sägs på SVT är så nära sanningen man kan komma, förutsatt att det presenteras på rätt sätt. Josefsson ger jag inte mycket för, men många andra dokumentärer är som sagt väldigt givande och är det enda förutom Rapport som jag uppskattar riktigt mycket hos public service.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man tid och lust nån kväll då någon av SVTs samhällsdokumentärer går så är det alltid väldigt fängslande. Sån journalistik kommer man nog aldrig se på nöjesteve. Speciellt historiska händelser såsom den ryska ubåt som gick på grund strax utanför Sveriges kust är mycket, mycket intressanta och lärorika att se på. Det känns också tryggt att veta att allt som sägs på SVT är så nära sanningen man kan komma, förutsatt att det presenteras på rätt sätt. Josefsson ger jag inte mycket för, men många andra dokumentärer är som sagt väldigt givande och är det enda förutom Rapport som jag uppskattar riktigt mycket hos public service.

Men hur säker kan man vara på att det alltid är så himla opartiskt? Behandlingen som Sverigedemokraterna fått i och med Kalibers reportageserie känns ju inte så jätteobjektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nog för att jag förstår vad ni menar, men med fox news vet man åtminstone var de står, inget underliggande som ligger och gömmer sig direkt. Problemet med något som helt anses vara objektivt är ju att det kanske inte alltid är så, och som dränks i någon statlig manér. Nyheter som inte påverkas av politiska eller ekonomiska intressen finns inte.

---

Dra ned det till en kanal och radio och få in den i skatten istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur säker kan man vara på att det alltid är så himla opartiskt? Behandlingen som Sverigedemokraterna fått i och med Kalibers reportageserie känns ju inte så jätteobjektiv.

Kaliber är ett granskningsprogram och bara för att de fakta som journalisterna på Kaliber grävde upp satte SD i dåligt ljus betyder inte att människorna bakom programmet drevs av någon politisk agenda.

Nog för att jag förstår vad ni menar, men med fox news vet man åtminstone var de står, inget underliggande som ligger och gömmer sig direkt. Problemet med något som helt anses vara objektivt är ju att det kanske inte alltid är så, och som dränks i någon statlig manér. Nyheter som inte påverkas av politiska eller ekonomiska intressen finns inte.

Fox News anser sig själva vara "fair and balanced" och ger no hint att de är Rupert Murdochs och republikanska partiets lilla puppetdolls så bara för att du eller jag vet var de står så betyder det inte att majoriteten av befolkningen gör det när vinklade reportage och politiska "debatter" spys ut från den kanalen.

Jag vill inte säga för mycket men jag har on good authority att varken Aktuellt och Rapport drivs av ekonomiska eller politiska intressen. Det är ungefär så nära objektiv journalism man kan komma, take it or leave it.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men visst tjänar även SVT-kanalerna som generell underhållning för den äldre generationen? Majoriteten av Sveriges pensionärer använder sig väl inte direkt av digitalbox för att kunna ta emot HD-frames från Viasat 6? SVTs målgrupp ska väl egentligen vara alla, men jag har alltid uppfattat det som att ungdomarna blivit utelämnade, annars finns det något för alla. Det kan ju i och för sig vara det faktum att jag blivit hjärntvättad och "tycker" att all ungdomlig underhållning måste vara amerikansk, men en serie som Scrubs eller CSI på SVT 2 skulle inte vara helt omöjlig, Veronica Mars är fan skitbra.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men visst tjänar även SVT-kanalerna som generell underhållning för den äldre generationen? Majoriteten av Sveriges pensionärer använder sig väl inte direkt av digitalbox för att kunna ta emot HD-frames från Viasat 6? SVTs målgrupp ska väl egentligen vara alla, men jag har alltid uppfattat det som att ungdomarna blivit utelämnade, annars finns det något för alla. Det kan ju i och för sig vara det faktum att jag blivit hjärntvättad och "tycker" att all ungdomlig underhållning måste vara amerikansk, men en serie som Scrubs eller CSI på SVT 2 skulle inte vara helt omöjlig, Veronica Mars är fan skitbra.

De har ju Entourage. Känns som att det blir för dyrt att köpa in alltförmycket bara, lär inte vara lätt att stå sig mot reklamkanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att äldre inte använder sig av de mer "ovanliga" kanalerna håller jag nog inte med om... jag har sett pensionärer som vet mycket mer om digital-kanalutbudet än vad jag gör.

Jag gillar nog Public Service's musikprogram som kommit och gått eller finns kvar (Musikjournalen, Musikbyrån, Studio Pop, alla nischade program på P3) mer än allt annat de sänder. Återigen känns det som att såna program inte skulle anses värda att satsa på av de kommersiella kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att äldre inte använder sig av de mer "ovanliga" kanalerna håller jag nog inte med om... jag har sett pensionärer som vet mycket mer om digital-kanalutbudet än vad jag gör.

Jag gillar nog Public Service's musikprogram som kommit och gått eller finns kvar (Musikjournalen, Musikbyrån, Studio Pop, alla nischade program på P3) mer än allt annat de sänder. Återigen känns det som att såna program inte skulle anses värda att satsa på av de kommersiella kanalerna.

Det är sant men ändå har SVT de högsta tittarsiffrorna, tror jag.

Det har då varit skönt utan all TV när man var i fjälls, slipper all reklam...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...