Jump to content

Neuropsykiatriska diagnoser


Alle090
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 78
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Fråga till ALLA!

Är det någon mer (än mig själv) som har något syndrom så som Asberger eller damp eller liknande?

Jag har. Tror jag. de sa nått om det när jag var yngre. Bryr mig inte så mycket. Får gärna vara galen som en dassråtta, bara jag är lycklig. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har. Tror jag. de sa nått om det när jag var yngre. Bryr mig inte så mycket. Får gärna vara galen som en dassråtta, bara jag är lycklig. :D

Jag misstänkte det igår XD

Men våqade inte säga något, Men håller med. Bara man överlever så :angry:

Och som en svår fråga:

Definera normal?

Jag har ADD.

Där lärde jag mig något nytt, hade aldrig hört om ADD innan

Kände en som hade ADHD dock :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga till ALLA!

Är det någon mer (än mig själv) som har något syndrom så som Asberger eller damp eller liknande?

Skulle nästan kunna göra en tråd om det istället. Själv är jag syndromslös, men det vore coolt att få ett syndrom uppkallat efter sig, gärna något positivt också. Typ, "Ah, kolla, den där ungen - ett solklart fall av Hammarbäcks, se bara hur han blott tre år visar upp legobygge som överstiger det hos normala tolvåringar!". Eller jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nästan kunna göra en tråd om det istället. Själv är jag syndromslös, men det vore coolt att få ett syndrom uppkallat efter sig, gärna något positivt också. Typ, "Ah, kolla, den där ungen - ett solklart fall av Hammarbäcks, se bara hur han blott tre år visar upp legobygge som överstiger det hos normala tolvåringar!". Eller jag vet inte.

Tror du refererar till Asberger? :D

Visst, man skulle kunna göra en tråd men var då :D Allmänt? eller Loungen?

Men oftas så (vad jag har lärt mig) så innebär typ som Asberger te.x en förminskning inom ett område och en ökning i ett annat.

Te.x en av mina kompisar som har asberger.

- Hans sociala nivå är inte den största, han är oftas tyst och lite reptiv.

+ Han har ett JÄVLIGT grymt minne (typ ett klart minne 3 år), och är grym inom historia samt vissa spel!

BTW: ok, vi ska nog göra en tråd. Post som denna hör hemma där :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du refererar till Asberger? :D

Nja, inte riktigt - man är "normal" enligt alla konstens regler, men man visar upp onaturligt bra lego-skills. Inte för att jag har det, men det vore coolt.

Visst, man skulle kunna göra en tråd men var då :angry: Allmänt? eller Loungen?

Tillräckligt med diskussionsungerlag för Allmänt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där lärde jag mig något nytt, hade aldrig hört om ADD innan

Kände en som hade ADHD dock :angry:

ADD är ADHD utan H:et (hyperaktivitet.), så jag har koncentrationssvårigheter, är slö att komma igång med saker. ADD anses vara nästan motsatsen till ADHD personlighetsmässigt. Folk med ADHD är som duracell-kaniner - oftast. Folk med ADD är som skalman - slöa, sega, trötta osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, inte riktigt - man är "normal" enligt alla konstens regler, men man visar upp onaturligt bra lego-skills. Inte för att jag har det, men det vore coolt.

Jag menade med att ha en diagnos döpt efter en själv, Asperger döptes efter en man som heter Hans Asperger

Vad har du för + & - då?

:D

Jaddå, Om jag själv ska säga..

+

Social till det mesta, grupparbeten speciellt. (för en asperger så är detta speciellt)

Älskar Spel och datorer, plus det att jag är älskvärt inriktad i teknik. kan mycket om sådant

HAR OTROLIGT stor passion för att hjälpa andra med problem inom teknik så som datorer.

-

Har svårt att veta om jag sårar någon, jag kan säga saker som någon kan ta illa upp utan att jag vet. Det är därför jag tjatar om att om jag sårar/retar/är otrevlig emot någon så säg det helt kallblodigt, Utan att jag vet så kommer jag bara fortsätta.

Svårt för att lyssna ibland.

Vad mer vet jag inte exakt, men detta är vad jag tycker/tror. :angry:

ADD är ADHD utan H:et (hyperaktivitet.), så jag har koncentrationssvårigheter, är slö att komma igång med saker. ADD anses vara nästan motsatsen till ADHD personlighetsmässigt. Folk med ADHD är som duracell-kaniner - oftast. Folk med ADD är som skalman - slöa, sega, trötta osv.

Mmm, Läste det på Wikipedia. ADD lungnare än ADHD, Det låter nästan skönare, att ha en diagnos som gör en lat. Men påverkar detta dig även på typ gympa eller är det bara vid huvud-aktriviteter? så som matte och andra ämnen som är lika jobbig?

TACKAR UMBERTO!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har asperger ^^

Dock väldigt väldigt väldigt.. er, "mild version" (vettifan vad man ska säga) av det.

Inte så att jag "lider" eller nåt utav det, utan det är mer som "jaha, nån har sagt att jag har asperger, ok, inte mer med det"

Det skulle väll isåfall vara att jag inte är särskilt social/pratsam

"Syndromet påverkar människor på väldigt olika sätt, men individer med AS brukar ha vissa gemensamma kännetecken. Hit hör ofta en förmåga att fokusera intensivt på särskilda intresseområden, underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli, problem med sensorisk integration, själv-stimulerande beteenden som att vagga fram och tillbaka eller yttra ord, och svårigheter med att tolka ansiktsuttryck och andra sociala signaler. Några positiva kännetecken är förbättrad mental fokus, utmärkt minnesförmåga, överlägsen rumsuppfattningsförmåga, samt en intuitiv förståelse för logiska system. Dessa kännetecken kan ofta leda till framgångar inom matematik, teknik, vetenskap, musik, konst eller språk.

Japp

Redigerad av BroDD
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går man till väga för att kolla om man "lider" av något Neuropsykiatriskt funktionshinder i vuxen ålder?

Nu tror jag inte alla som skrivit i tråden äns är diagnoserade, utan bara kollat wikipedia, hittat en rad som stämmer in på dom sen gått in stenhårt på att "Jag lider av X, för jag har ett symptom".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går man till väga för att kolla om man "lider" av något Neuropsykiatriskt funktionshinder i vuxen ålder?

Nu tror jag inte alla som skrivit i tråden äns är diagnoserade, utan bara kollat wikipedia, hittat en rad som stämmer in på dom sen gått in stenhårt på att "Jag lider av X, för jag har ett symptom".

Precis!

Det är typ som tråden som handlade om stjärntecken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går man till väga för att kolla om man "lider" av något Neuropsykiatriskt funktionshinder i vuxen ålder?

Det går väl bara att få utredat vid skoltiden, så var det för mig.

Jag hade koncentrations problem i skolan och min lärare började misstänka något så hon kontaktade familjen och så bokades ett möte med vad jag tror var en slags phykiatriker (stavning?)

Nu tror jag inte alla som skrivit i tråden äns är diagnoserade, utan bara kollat wikipedia, hittat en rad som stämmer in på dom sen gått in stenhårt på att "Jag lider av X, för jag har ett symptom".

Men nu vet ju du inte 100% vilka som ljuger eller som talat sanning också!

Plus, Det finns många som har diagnoser fast inte har fått den offciella stämplen. Men alla har ju inte lika allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, Läste det på Wikipedia. ADD lungnare än ADHD, Det låter nästan skönare, att ha en diagnos som gör en lat. Men påverkar detta dig även på typ gympa eller är det bara vid huvud-aktriviteter? så som matte och andra ämnen som är lika jobbig?

Det påverkar mig i allt jag gör. ADD är en konstant, inte en variabel så att säga. Det är långt från bara att 'göra mig lat'. Man har ett kaos i huvudet, om någon t.ex. går förbi när jag pratar med någon så avbryter jag för att lyssna på fotstegen. Och när jag har 'snap:at' ur det så kanske jag inte ens har samma samtalsämne i huvudet längre. Plus, 92 - 93% av alla som 'lider' av ADD har även ett nästintill ett alkoholist-liknande behov av energi drycker/coca cola/något med koffein och socker i, vilket betyder mer pengarförluster vilket betyder fail.

kolla på denna video, och även för er som är "intresserade" lol.

Bra och dålig video. Bra att han går ut med vad det är, så folk förstår lite bättre. Men, han förskönar det för mycket. Han kanske inte har på en sådan hög grad som jag har. Han tar bara upp ett par fruktansvärt få saker som gör ADD en bra sak. Men, börjar man prata med en sådan som mig som har ganska grov ADD så märker man direkt att de dåliga sakerna utväger de bra sakerna. Jag kan t.ex. aldrig i mitt liv ha en fleece-tröja på mig (Jag vet inte varför jag skulle ha det in the first place, ew.) Min kropp registrerar varje liten fleece-bit på tröjan och det känns som om jag skulle gå med sand innanför tröjan. Dvs, oerhört obehagligt. Och att våra hjärnor "multi-taskar" är och en big, big step over the line. Om du lyckas få ut en eller ett par idéer ur kaoset i huvudet om du tänker på något, så har du det inte i skallen nog länge för att använda det.

However, en sak jag märkt med ADD-människor är att vi har ruskigt bra långtidsminne också. Jag kommer ihåg dialoger med min bror i detalj från det jag var åtta år. Men jag kommer inte ihåg vad jag åt för mat igår.

Hur går man till väga för att kolla om man "lider" av något Neuropsykiatriskt funktionshinder i vuxen ålder?

Nu tror jag inte alla som skrivit i tråden äns är diagnoserade, utan bara kollat wikipedia, hittat en rad som stämmer in på dom sen gått in stenhårt på att "Jag lider av X, för jag har ett symptom".

Såvitt jag har hört från min läkare så kan du titta om du lider av något fram tills du fyller 30. Efter du fyller 30 så måste du endast betala en stor summa, eller så skiter de i dig. De sket i min far när han ville ha en utredning.

Och för att checka det där från min front. Jag är diagnoserad och jag får recept till medicin mot ADD. Fast det kanske märks lite i texten att jag inte hittar på också.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går väl bara att få utredat vid skoltiden, så var det för mig.

Jag hade koncentrations problem i skolan och min lärare började misstänka något så hon kontaktade familjen och så bokades ett möte med vad jag tror var en slags phykiatriker (stavning?)

Psykiatriker. :angry:

Nej lider inte av något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...