Jump to content

Neuropsykiatriska diagnoser


Alle090
 Share

Recommended Posts

Jag håller med där. Diagnoser av den här typen baseras på någon sorts normalbarn, men vad innebär det egentligen? Alla är olika och alla har individuella förutsättningar. Man ska inte behöva ge syndrom ett namn för att ge precis det stöd som en människa behöver.

Jäkligt bra uttryckt där: "Diagnoser av den här typen baseras på någon sorts normalbarn"

Nej. Diagnosen baseras helt på patientens beskrivningar. Det är inte vetenskapligt bevisat att sjukdomen verkligen existerar. Läkarna kan inte ta något prov som bevisar att man har sjukdomen, hur skalld e då kunna bekräfta dess existens?

Kan få samma diagnos om jag går till läkaren. 100% säkert! Tjejens syrra har samma sjukdom. Först fick hennes en polare det och fick vara sjukskriven. Sedan fick hennes andra polare det. Nu fick hon det. Verkar vara nån j*vla epedemi i den umgängeskretsen, för inte kan det vara så att de är lata, bortskämda brattbrudar som inte vill jobba...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 78
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Jag håller med där. Diagnoser av den här typen baseras på någon sorts normalbarn, men vad innebär det egentligen? Alla är olika och alla har individuella förutsättningar. Man ska inte behöva ge syndrom ett namn för att ge precis det stöd som en människa behöver.

Med den logiken kan man ju rulla ut de flesta problem som bara "skillnader" mellan människor. Psykologi må vara en abstrakt vetenskap, men som Mordos sa finns det faktiskt fysiska bevis som stödjer dessa störningars existens.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med den logiken kan man ju rulla ut de flesta problem som bara "skillnader" mellan människor. Psykologi må vara en abstrakt vetenskap, men som Mordos sa finns det faktiskt fysiska bevis som stödjer dessa störningars existens.

Jag säger inte att man ska ta lättare på problemet, bara att skolan borde se till vilka förmågor barn har utan att behöva läsa på ett papper där någon har stämplat ADHD.

@ Vice: ja okej, det är inte en sjukdom man kan mäta utan en samling av syndrom som man vid en viss gräns kallar fibromyalgi. Men sen är det också mycket vi inte har upptäckt inom medicin så att kalla det hitta-på bara för att man inte kan kan spåra orsaken är lite naivt. Även om dina kompisar var simulanter (det händer ju med fler sjukdomar än denna) så är det knappast så att majoriteten fejkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Vice: ja okej, det är inte en sjukdom man kan mäta utan en samling av syndrom som man vid en viss gräns kallar fibromyalgi. Men sen är det också mycket vi inte har upptäckt inom medicin så att kalla det hitta-på bara för att man inte kan kan spåra orsaken är lite naivt. Även om dina kompisar var simulanter (det händer ju med fler sjukdomar än denna) så är det knappast så att majoriteten fejkar det.

Visst kan det vara så att sjukdomen finns och att man upptäcker bevis för det i framtiden. Jag tror dock inte det. Alla människor har ont i lederna ibland, eller har oförklarlig trötthet. Kan bero på mycket. Varför kan det inte bara vara så att det är kroppen som är tillfälligt trött? Varför måste det vara en sjukdom?

Det är precis som med Adhd grejen, stämpel.

-Doktorn jag har ont i fingrarna

-FIBROMYALGI, NÄSTA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan det vara så att sjukdomen finns och att man upptäcker bevis för det i framtiden. Jag tror dock inte det. Alla människor har ont i lederna ibland, eller har oförklarlig trötthet. Kan bero på mycket. Varför kan det inte bara vara så att det är kroppen som är tillfälligt trött? Varför måste det vara en sjukdom?

Det är precis som med Adhd grejen, stämpel.

-Doktorn jag har ont i fingrarna

-FIBROMYALGI, NÄSTA!

Men ADHD är ju mer ett syndrom eller snarare ett förstånds handikapp. Det är som att säga att en CP skadad människa ska skärpa sig och inte få den hjälp man behöver.

Detta 'FIBROMYALGI' (c/p) ni snackar om verkar ju mer vara något man antingen får för sig ELLER något man verkligen har. Men i och med att mycket av symptomen är så vanliga så kan väl denna stämpel OFTAS missbrukas. Men för en med koncentartions problem och hyperaktivitet (utöver det normala(lol: Definera normal igen?!)) är det ju ett större problem och ovanligare. Det är ju INTE alla som har dessa symptom (nu snackar jag alla åldrar, inte bara skola)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog utveckla det där för att jag skall kunna svara på det.

Utveckla? Han ställde en fråga på ditt inlägg. Eller fråga och fråga, han visade dina bristande kunskaper inom området. OM du nu jobbat med problembarn så borde du om någon veta mer om det, men så är ju inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla? Han ställde en fråga på ditt inlägg. Eller fråga och fråga, han visade dina bristande kunskaper inom området. OM du nu jobbat med problembarn så borde du om någon veta mer om det, men så är ju inte fallet.

Nej, han ställde en fråga som kan tolkas på många olika vis.

Du menar att man blir ett slött och orkeslöst kolli av amfetamin?

Vad menar han? Menar han att om jag sitter hemma och snortar amfetamin så skulle jag bli ett slött och orkeslöst kolli, eller menar han att man blir ett slött och orkeslöst kolli pga de amfetminbaserade mediciner man tar?

Det är en väsentlig skillnad på drogen amfetamin och den medicin man kan få ordinerad.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, han ställde en fråga som kan tolkas på många olika vis.

Vad menar han? Menar han att om jag sitter hemma och snortar amfetamin så skulle jag bli ett slött och orkeslöst kolli, eller menar han att man blir ett slött och orkeslöst kolli pga de amfetminbaserade mediciner man tar?

Han frågade dock angående vad du skrev i ditt inlägg, dvs. nummer två av dina två exempel (många olika vis!!1). Men, som sagt, det kan nog inte definieras som en fråga, då han endast bevisar dina bristande kunskaper inom området.

Det är en väsentlig skillnad på drogen amfetamin och den medicin man kan få ordinerad.

Ja, givetvis. Pga. amfetamin är inte den enda ingrediensen i ritalin/concerta (vilket är de två störta, och störst chans att personen i fråga har.) utan en liten del. Man sitter inte och pumpar i sig ren amfetamni varje morgon. Men, även om det är olika skillnad på drogen och cocktailen av grejor man/jag får i medicinen så ger den ändå inte samma effekt som du beskriver den. För ADHD barn så slår den ut hyperaktiviteten, för ADD barn ger den en energikick. Aldrig att man blir ett 'slött och orkelöst kolli'.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

då han endast bevisar dina bristande kunskaper inom området.

Jaha, han bevisar min bristande kunskaper. Oj, ja men det var bra ja att han gjorde det. Skall genast kräva tillbaka alla de timmar jag lagt på utbildningen jag fått av min arbetsgivare. Tack. Uppskattar verkligen att ni kan bedöma min kompetens så här. =) Tänk att så kompetenta personer som ni utvärdera min kompetens helt gratis! =)

Utveckla gärna mer vad du/ni baserar ert på stående om ang. min kunskap.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna mer vad du/ni baserar ert på stående om ang. min kunskap.

Att du jiddrar skit.

EDIT: Okej, då. Lite mer då. Du har noll koll över hur folket som har ADHD/ADD är, fast enligt dig finns ju inte ADHD/ADD, så det är väl förståeligt. Fast då helt tekniskt sett så kan du ju inte påstå dig jobba med såna, om du nekar existensen hos dem.

Du har noll koll över hur medicinen fungerar, och påstår en massa skit som inte ens är sant - att man blir som ett, jag citerar, 'neddrogat kolli'. Jag tror att det är så simpelt som så att vi har dig på kanten av klippan och du har inte en jävla aning om hur du ska ta dig ur den här situationen utan att se ut som ett fån (fast det har du ju kirrat ett flertal gånger redan.)

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt utvecklande. Tack! Du borde ju börja jobba som någon form av konsult. Tänk så många personer och företag du kan hjälpa att utvecklas.

Läs edit. Och skippa barnfasonerna med tackande, det är bara jobbigt att se en 29-åring sänka sig så långt ned.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer fortfarande inte med något konkret mordos.

Sluta blanda in irrelevanta saker och kom med ordentliga saker och kritik istället. Håller du inte med mig och att medicinringen är för tung för barn så säg det istället för att gnälla på min kompetens.

Jag är ingen läkare, jag har aldrig påstått detta. Jag säger helt enkelt att min åsikt är att man stämplar barn för snabbt nu för tiden. Och man älskar att skriva ut mediciner som mer eller mindre gör barn apatiska. Detta gäller givetvis inte alla barn med adhd, många av dem får ingen medicin över huvud taget, men den del som får det påverkas negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mordos, hur känns det när folk förnekar att ditt syndrom existerar?

Jag vet inte om du faktiskt frågar, eller om du bara försöker tagga mig.

Men, för att besvara frågan..

Jag finner det fruktansvärt idiotiskt och jobbigt att folk förnekar existensen, ja. För att jag har/är i skiten att jag önskar att folk kunde ha hittat det tidigare, så jag hade fått bättre hjälp tidigare. Jag har liksom haft 3 stycken lärare som har misstänkt det, men aldrig faktiskt hjälpt mig längre än misstanken. Att jag får diagnosen tredje året i gymnasiet hjälpte inte mig något alls, för att även om skolan är informerad numera, så får jag ändå ingen hjälp från den. Så, jag vet att det finns minst en annan människa som går kanske i tvåan (lågstadiet that is.) som är i exakt samma situation som jag var, och att det finns folk som nekar existensen gör det inte bättre.

Du kommer fortfarande inte med något konkret mordos.

Sluta blanda in irrelevanta saker och kom med ordentliga saker och kritik istället. Håller du inte med mig och att medicinringen är för tung för barn så säg det istället för att gnälla på min kompetens.

Jag är ingen läkare, jag har aldrig påstått detta. Jag säger helt enkelt att min åsikt är att man stämplar barn för snabbt nu för tiden. Och man älskar att skriva ut mediciner som mer eller mindre gör barn apatiska. Detta gäller givetvis inte alla barn med adhd, många av dem får ingen medicin över huvud taget, men den del som får det påverkas negativt.

Konkret? Jag har kommit med ett flertal konkreta saker, men eftersom du inte tar åt dig av det så ser inte du det. Jag håller inte med dig om din åsikt om medicineringen, men på det viset du skriver medicineringen som, så antar jag att din kompetens är under golvet. Jag blandar inte in irrelevanta saker, det är vad man gör det till. Om du vill kan jag skriva med stora bokstäver i olika färgtyper så tillochmed du kan förstå vad jag skriver?

Du är ingen läkare, det har du inte påstått och det syns absolut. Barn blir inte 'mer eller mindre apatiska' av medicineringen. Om de blir det borde du kontakta både läkare och polis, för då får barnen fel medicinering. Methylfenidat ger inte den effekten på människor, oavsett ålder. Svenska vården har DRAGIT NED på utskriften av receptbelagd medicinering med en hel del, och det var nära först att jag inte fick min medicin. Efter det visade sig en förbättring av mitt humör och skolarbete, så fick jag högre doser. Jag tar den högsta dosen som man får ta utan att behöva skicka in några brev till Stockholm osv, och jag blir inte 'apatisk'. Jag blir om något mer aktiv. Min mor trodde samma sak om medicineringen att jag skulle bli 'apatisk', men chansen är så fruktansvärt lågt att det händer att du har säkerligen aldrig jobbat med ett sådant fall.

Du kanske jobbar med 'oss', men jag HAR det. Och jag har läst på, och jag hade möten 3 gånger i månaden med en överläkare som förklarade hur min diagnos var, och hur den fungerar.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om du faktiskt frågar, eller om du bara försöker tagga mig.

Men, för att besvara frågan..

Jag finner det fruktansvärt idiotiskt och jobbigt att folk förnekar existensen, ja. För att jag har/är i skiten att jag önskar att folk kunde ha hittat det tidigare, så jag hade fått bättre hjälp tidigare. Jag har liksom haft 3 stycken lärare som har misstänkt det, men aldrig faktiskt hjälpt mig längre än misstanken. Att jag får diagnosen tredje året i gymnasiet hjälpte inte mig något alls, för att även om skolan är informerad numera, så får jag ändå ingen hjälp från den. Så, jag vet att det finns minst en annan människa som går kanske i tvåan (lågstadiet that is.) som är i exakt samma situation som jag var, och att det finns folk som nekar existensen gör det inte bättre.

Tagga dig som i att vara elak? Nej, verkligen inte. Jag tänkte mest att det måste vara frustrerande och verkligen sjukt jobbigt att lida av någonting som vissa människor förnekar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...