Jump to content

Neuropsykiatriska diagnoser


Alle090
 Share

Recommended Posts

Hur går man till väga för att kolla om man "lider" av något Neuropsykiatriskt funktionshinder i vuxen ålder?

Nu tror jag inte alla som skrivit i tråden äns är diagnoserade, utan bara kollat wikipedia, hittat en rad som stämmer in på dom sen gått in stenhårt på att "Jag lider av X, för jag har ett symptom".

You read my mind.

Jag har det inte själv, men jag kommer från en familj där 2 av 5 har en diagnos. Mormor hade också diagnos, mor visar starka symptom. Men livet flyter på. Tror hela familjen visar symptom egentligen. Dock inte på någon nivå i närheten för att ens nästa få diagnos. Livet går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 78
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Kör på.

Allright, jag lider av bipolärt syndrom, AKA Manodepressivitet.

Plusen är väl kreativiteten helt enkelt, minus lär vara att det är i princip omöjligt att ha ett normalt arbete, förhållande och så vidare eftersom man emellanåt inte klarar av någonting, om man inte är medicinerad då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du inte vad du har? Bra inställning, förresten.

HAde väl dyslexi/dyskalexi samt någon form av damp. Fick röntga hjärnan för att se vad det var när jag var yngre. Var stökig och så i skolan.

Men nu mer är väl jag ganska "normal".

Jag misstänkte det igår XD

Men våqade inte säga något...

Nja, igår var det nog alkoholen som gjorde mig mer korkad än vad jag egentligen är... xD

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det påverkar mig i allt jag gör. ADD är en konstant, inte en variabel så att säga. Det är långt från bara att 'göra mig lat'. Man har ett kaos i huvudet, om någon t.ex. går förbi när jag pratar med någon så avbryter jag för att lyssna på fotstegen. Och när jag har 'snap:at' ur det så kanske jag inte ens har samma samtalsämne i huvudet längre. Plus, 92 - 93% av alla som 'lider' av ADD har även ett nästintill ett alkoholist-liknande behov av energi drycker/coca cola/något med koffein och socker i, vilket betyder mer pengarförluster vilket betyder fail.

Bra och dålig video. Bra att han går ut med vad det är, så folk förstår lite bättre. Men, han förskönar det för mycket. Han kanske inte har på en sådan hög grad som jag har. Han tar bara upp ett par fruktansvärt få saker som gör ADD en bra sak. Men, börjar man prata med en sådan som mig som har ganska grov ADD så märker man direkt att de dåliga sakerna utväger de bra sakerna. Jag kan t.ex. aldrig i mitt liv ha en fleece-tröja på mig (Jag vet inte varför jag skulle ha det in the first place, ew.) Min kropp registrerar varje liten fleece-bit på tröjan och det känns som om jag skulle gå med sand innanför tröjan. Dvs, oerhört obehagligt. Och att våra hjärnor "multi-taskar" är och en big, big step over the line. Om du lyckas få ut en eller ett par idéer ur kaoset i huvudet om du tänker på något, så har du det inte i skallen nog länge för att använda det.

However, en sak jag märkt med ADD-människor är att vi har ruskigt bra långtidsminne också. Jag kommer ihåg dialoger med min bror i detalj från det jag var åtta år. Men jag kommer inte ihåg vad jag åt för mat igår.

Såvitt jag har hört från min läkare så kan du titta om du lider av något fram tills du fyller 30. Efter du fyller 30 så måste du endast betala en stor summa, eller så skiter de i dig. De sket i min far när han ville ha en utredning.

Och för att checka det där från min front. Jag är diagnoserad och jag får recept till medicin mot ADD. Fast det kanske märks lite i texten att jag inte hittar på också.

När du skriver om behovet om energidrycker, är det då en kompesation för din seghet? eller är det något helt seperat?

Det andra du skriver med att du känner av precis hela fleech tröjan ifall du bär en, har liknande. Men jag tror inte det beror på mitt Asperger, Jag har också något som heter Tourettes syndrome.

Jag känner liksom att det kittlas i musklerna (vilken som helt i kroppen) och då spänner jag musklerna snabbt.

Dett sker oftas UTAN att jag vill, men jag kan starta det medvetet också. Te.x tänker jag på någon del i kroppen så kittlas det sjukt äckligt. Svåraste är att jag inte kan spänna dom musklarna så ibland slår jag mig själv för att spänna/böja på dom musklerna..

Psykiatriker. :angry:
Arigato
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara påpeka att det inte finns något som heter Damp :angry:

DAMP är ingen erkänd diagnos.

utan något som är ett påhitt av en...gbgare (tror jag)

Det är olika namn på samma grej.

Förr i tiden ("förr i tiden" fan, jag låter som min farsa... ><) så hette det damp, sedan bytte det namn till Adhd. Men det fanns ett ord för det innan damp med, men det namnet kommer jag inte ihåg. Egentligen är är det sk*tsamma vad man kallar det, då det ändå ett påhittat syndrom. Precis som Fibromyalgi

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är olika namn på samma grej.

Förr i tiden ("förr i tiden" fan, jag låter som min farsa... ><) så hette det damp, sedan bytte det namn till Adhd. Men det fanns ett ord för det innan damp med, men det namnet kommer jag inte ihåg. Egentligen är är det sk*tsamma vad man kallar det, då det ändå ett påhittat syndrom. Precis som Fibromyalgi

Vad menar du med påhittat? Alla namn på diverse syndrom är ju påhittade. Saken med fibromyalgi är att man inte vet vad som orsaker det.

Jag kan tillägga att cannabis är en av de få substanser som hjälper för att lindra smärtan hos de drabbade. Källa Google.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med påhittat? Alla namn på diverse syndrom är ju påhittade. Saken med fibromyalgi är att man inte vet vad som orsaker det.

Jag kan tillägga att cannabis är en av de få substanser som hjälper för att lindra smärtan hos de drabbade. Källa Google.

Damp, adhd eller vad det nu kallas, är en påhittad sjukdom. Barnet som har det behöver lite extra stöd. I sin skolgång, på sin fritid etc.

Folk är så himla snabba på att stämpla barn nu för tiden. Att sätta in folk i olika fack. Alla har olika förutsättningar och behöver olika mycket hjälp.

Sluta stämpla folk och ge dem de redskap de behöver för att utvecklas istället. Ta ett "dampbarn" och ta ett "vanligt barn". Om man ger den hjälp som dampbarnet behöver i skolan, på fritiden etc. så har han kommit lika långt som det "normala" barnet om 15 år.

Tycker alla dessa stämplar är totalt värdelösa. De inte bara dumförklarar barnen, det anvädns även som ursäkt många gånger. "Han klarar inte detta för han har den stämpeln på sig" och sedan blir "han" utbytt mot ett "Jag".

Fibromyalgi existerar inte. Det är fiction. Finns inga som helst bevis på att det skulle existera.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Damp, adhd eller vad det nu kallas, är en påhittad sjukdom. Barnet som har det behöver lite extra stöd. I sin skolgång, på sin fritid etc.

Du verkar inte ha någon större aning om vad du snackar om. Det är mer än bara 'lite stöd'. Ta dig en date med ett barn som har ADHD och sedan en date med ett barn som inte har någon diagnos. Du kommer märka radikal skillnad. Det är mycket, mycket mer än bara "behöver lite extra stöd."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar inte ha någon större aning om vad du snackar om. Det är mer än bara 'lite stöd'. Ta dig en date med ett barn som har ADHD och sedan en date med ett barn som inte har någon diagnos. Du kommer märka radikal skillnad. Det är mycket, mycket mer än bara "behöver lite extra stöd."

Jag jobbar och har jobbat mer än du någonsin kommer att göra med ADHD barn. Har även jobbat med förståndshandikappade barn...

Det är väldigt omdiskuterat huruvida de här sjukdomarna egentligen existerar. Jag är på sidan som inte tror det.

Vet du egentligen vad du snackar om? Har du sett hur ADHD barn ser ut på lektioner? De sitter helt nerdrogade, som kollin. Hänger inte med i skolan pga all amfetamin de tvingats i. Helt sjukt...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörru, hur är det med logiken egentligen? Att det saknas bevis betyder inte att det inte finns, det betyder bara att det inte finns några bevis.

Sant, sant.

Absolut, det är fel av mig att påstå at det inte finns.

Sorry...

Ändrar till: Jag tror inte det finns. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar och har jobbat mer än du någonsin kommer att göra med ADHD barn. Har även jobbat med förståndshandikappade barn...

Det är väldigt omdiskuterat huruvida de här sjukdomarna egentligen existerar. Jag är på sidan som inte tror det.

Vet du egentligen vad du snackar om? Har du sett hur ADHD barn ser ut på lektioner? De sitter helt nerdrogade, som kollin. Hänger inte med i skolan pga all amfetamin de tvingas i. Helt sjukt...

Med tanke på tidigare erfarenheter av hur mycket du vet, förväntar jag mig inte så mycket av hur mycket du 'kan' för att du jobbar med sådana barn. Du får inte en bättre syn än en som har haft ADHD. Och att du även har jobbat med förståndshandikappade barn har inte med poängen att göra.

Vilket årtal lever du i? ADD/ADHD/DAMP/Diverse andra sjukdomar har numera vetenskapliga bevis på hur de fungerar. ADHD/ADD kommer till genom en disfunktionell hjärna som uppfattar för mycket information genom ögonen och öronen som skapar koncentrationssvårigheter. Även att dopamin nivåerna är högre hos en som har ADD/ADHD, så tankeverksamheten är på en högre nivå.

Vad vet jag? Jo, jag tar exakt samma medicin som de som har ADHD/ADD tar, de som du behandlar. Concerta/Ritalin fungerar INTE på det viset du påstår att det gör. Concerta och Ritalin fungerar över en period av 7 - 11 timmar, och det är såpass små doser så oavsett storlek på kroppen så måste man ha ett fruktansvärt lågt 'försvar' mot amfetaminet för att man ska bli 'helt neddrogad'. Du borde åter igen se från mer än ett perspektiv. Du kanske ser en sak, men ungen vi pratar om kanske känner sig mycket bättre. Och att de inte hänger med i skolan har inte med medicinen att göra, det har med personlig motivation. Concerta/Ritalin är ingen mirakelkur, det hjälper bara mot kaoset i huvudet man har som ADHD/ADD barn.

Och jag vill även påstå att du verkar inte ha någon jävla aning om hur ADD/ADHD fungerar, även om du jobbar med 'oss'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Damp, adhd eller vad det nu kallas, är en påhittad sjukdom. Barnet som har det behöver lite extra stöd. I sin skolgång, på sin fritid etc.

Folk är så himla snabba på att stämpla barn nu för tiden. Att sätta in folk i olika fack. Alla har olika förutsättningar och behöver olika mycket hjälp.

Sluta stämpla folk och ge dem de redskap de behöver för att utvecklas istället. Ta ett "dampbarn" och ta ett "vanligt barn". Om man ger den hjälp som dampbarnet behöver i skolan, på fritiden etc. så har han kommit lika långt som det "normala" barnet om 15 år.

Tycker alla dessa stämplar är totalt värdelösa. De inte bara dumförklarar barnen, det anvädns även som ursäkt många gånger. "Han klarar inte detta för han har den stämpeln på sig" och sedan blir "han" utbytt mot ett "Jag".

Jag håller med där. Diagnoser av den här typen baseras på någon sorts normalbarn, men vad innebär det egentligen? Alla är olika och alla har individuella förutsättningar. Man ska inte behöva ge syndrom ett namn för att ge precis det stöd som en människa behöver.

Fibromyalgi existerar inte. Det är fiction. Finns inga som helst bevis på att det skulle existera

Ööööhm, jo det gör det.

Bevis med starka källor:

http://www.who.int/classifications/apps/ic.../?gm70.htm+m797

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000427.htm

http://emedicine.medscape.com/article/329838-overview

http://emedicine.medscape.com/article/1006715-overview

http://emedicine.medscape.com/article/312778-overview

http://www.nlm.nih.gov/cgi/mesh/2009/MB_cg...mp;term=D005356

http://www.ne.se/kort/fibromyalgi

och slutligen en fet jävla artikel på engelska wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fibromyalgia

Ägd. :angry:

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...