Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?


Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tidig undersökning som sagt :D , jag vill nog se hur saker och ting utvecklar sig innan jag bestämmer mig mer exakt. Jag har dock hela livet lutat åt vänster i flera frågor, så det blir nog antingen något av de tre partierna i oppositionen eller blankt. Ungefär sådär skrev jag nog förresten inför förra valet också, ovilja att slå fast saker.

Förra valet blev det Miljöpartiet i kommunal och till riksdagen, och Vänsterpartiet till landstinget. Jag är inte särskilt nöjd med hur miljöpartiet hanterat frågan kring bensinmackar, stör mig otroligt att folk på glesbygden kan bli av med sina mackar, vilket skapar mer miljöproblem då de får åka länge för att tanka. Vänsterpartiet till landstinget röstade jag på eftersom jag visste att de skulle motsätta sig till all utförsäljning av exempelvis kommunala lägenheter och andra institutioner i Stockholmsområdet, men jag hade nog inte röstat på ett starkt vänsterparti.

Mona Sahlin känns osäkert, även om socialdemokrati som ren ideologi nog ligger rätt nära mig. Inget av de borgerliga partierna känns som ett alternativ, särskilt inte folkpartiet med sitt euro, kärnkraft och Nato-hetsande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att inte rösta alls är som att rösta på Alliansen (förutsatt att du inte skulle rösta på alliansen om du nu hade röstat), det är så man får se det.

Sverige ligger rätt högt upp på mest demokratiska land i världen har jag för mig, och om man inte tror på demokratin så vad ska man annars tro på?

Rösta ffs.

Fint sagt, fick du det från SSU:s senaste nyhetsbrev?

Skämt åsido, våra världssyner skiljer sig rätt grovt och det känns som jag klarlagt min ganska klart förut så jag orkar inte gå in på det ämnet. Hur mäter man förresten demokrati?

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte rösta.

Som jag har sagt förut så är politiska val meningslösa. Det är inte politiker som styr världen, pojkar.

Du kommer vara 20 år vid nästa val, ingen rebellisk tonåring längre (höhö). Du tror inte att du ändrat uppfattning då? Kan man ändra sig om en Cure-låt kan man väl ändra sig om ett val. Iof är det väl inte så lätt att påverka en individ som förkastar ett helt system.

Du kan väl rösta blankt i alla fall? :D Då synns missnöjet åtminstone i statistiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fint sagt, fick du det från SSU:s senaste nyhetsbrev?

Skämt åsido, våra världssyner skiljer sig rätt grovt och det känns som jag klarlagt min ganska klart förut så jag orkar inte gå in på det ämnet. Hur mäter man förresten demokrati?

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

...five general categories; electoral process and pluralism, civil liberties, functioning of government, political participation and political culture...

...

1. "Whether national elections are free and fair";

2. "The security of voters";

3. "The influence of foreign powers on government";

4. "The capability of the civil servants to implement policies".

...

Finns en fet pdf om man man är intresserad av studien. Jag är inte särskilt intresserad av studien men jag tycker däremot att det säger någonting.

Trots din världsuppfattning så borde du rösta av rent konsekvensetiska anledningar. Med våra röster bestämmer vi vem som ska sitta i vår riksdag och regering. Den ondskefulla världsomspännade kapitalismen blir ju inte bättre av att lägga ner sin röst...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den blir inte bättre av att välja mellan överbetalda politker A eller överbetalda politker B heller.

Det stämmer, vi påverkar nog inte världen ett dugg om M eller S leder Sverige, men det påverkar inrikespolitiken. Inte jättemycket men det är ju värt att spendera en halvtimme var 4:e år för den skillnaden...

Att inte rösta gör bara hela systemet sämre och definitivt inte bättre? Du får gärna säga på vilket sätt det blir bättre om man inte röstar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, vi påverkar nog inte världen ett dugg om M eller S leder Sverige, men det påverkar inrikespolitiken. Inte jättemycket men det är ju värt att spendera en halvtimme var 4:e år för den skillnaden...

Att inte rösta gör bara hela systemet sämre och definitivt inte bättre? Du får gärna säga på vilket sätt det blir bättre om man inte röstar.

Jag sa inte att det blir bättre, jag menar bara att jag inte tycker det är värt att tillbe falska gudabilder.

Ron Paul 2012!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, vi påverkar nog inte världen ett dugg om M eller S leder Sverige, men det påverkar inrikespolitiken. Inte jättemycket men det är ju värt att spendera en halvtimme var 4:e år för den skillnaden...

Precis, har man direkt demokrati en gång var fjärde år (pinsamt lite) så tycker jag man kan markera.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte dom lite mer för människans rättigheter och sånt.. känns ju egenkligen ganska bra. dom kommar nog få min röst iaf.
Ja, Piratpartiet tror på mänskliga rättigheter, det är de ensamma om. Go Piratpartiet 2010! :D

Sex personer hittills säger att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Hur tänker ni då? :o
Usch, det känns verkligen kasst. Xstreem, snälla säg att du inte menade allvar med det du skrev! Att rösta på dem 'för skojs skull'.

Jag sa inte att det blir bättre, jag menar bara att jag inte tycker det är värt att tillbe falska gudabilder.

Gå och rösta = tilbe falska gudabilder? Nice, bra liknelse. Jag vet att du tycker att det är onödigt att rösta för att samhällsstrukturen i grunden bara är skit, att 'The Man' och företagen styr allting, att vi alla är ofrivilliga ovetande slavar, och allt det där, men faktum är att du faktiskt kan påverka ditt liv och samhället du lever i genom att rösta, och det vet du. Det känns bara töntigt att vägra rösta som en tyst protest mot samhällsstrukturen.

Och vad det gäller betygen så tycker jag (V) är närmast en vettig lösning, av de anledningar Tweak så bra förmedlade på förra sidan, Folkpartiet har jag inte mycket till övers när det gäller deras skolpolitik (bortsett från meritsystemet), deras tiostegsbetyg och betyg från årskurs sex kan gå och lägga sig någonstans. Betyg har aldrig varit ett bra mått på kunskap och intelligens, bara hur bra man råkade plugga till just den daget proven är på. Men jag har dock inte sett något utarbetat förslag från Vänsterpartiet (eller vänsterblocket), så jag säger inte så mycket mer i frågan nu. Men blä, något parti i vänsterblocket kommer jag med all sannolikhet rösta på. Kanske (MP), kanske (S), förmodligen inte (V). Men vi får se! Ursäkta osammanhängande inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är skitsvårt att rösta. Alla partier har ju bra saker att komma med, som vi alla vet, men som är lätt att glömma. Självklart kommer jag rösta vänster, eftersom jag gillar högerns politik minst. Sist röstade jag på miljöpartiet eftersom det känns som att de gör minst skada, de bryr sig om miljön - det är nice, inte så mycket annat tjafs. Jag kommer nog rösta likadant nästa val, men jag är verkligen inte påläst längre så det är nog bäst att jag kollar upp lite fakta innan jag bestämmer mig.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, det ska mycket till för att jag inte ska rösta på FP, främst för att jag gillar deras skolpolitik. Viktigaste frågorna för mig är skolor, försvar och ekonomi samt sänkta skatter, sänkta bidrag, privatiseringar och nedskärningar i statsapparaten. I övrigt är jag lite oroad över att SD kommer att ha ganska goda chanser att bli invalda 2010, speciellt om finanskrisen får långvariga konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gå och rösta = tilbe falska gudabilder? Nice, bra liknelse. Jag vet att du tycker att det är onödigt att rösta för att samhällsstrukturen i grunden bara är skit, att 'The Man' och företagen styr allting, att vi alla är ofrivilliga ovetande slavar, och allt det där, men faktum är att du faktiskt kan påverka ditt liv och samhället du lever i genom att rösta, och det vet du. Det känns bara töntigt att vägra rösta som en tyst protest mot samhällsstrukturen.

Det är inte menat som en tyst protest.

Varför lägger ni sån stor vikt på betygssystemet, är det viktigaste frågan inför valet eller? Betyg är som Axel sa ett väldigt dumt sätt att mäta "kunskap" eftersom det mainly baseras på vad en människa kan lära sig utantill tills nästa dag för att sen skriva ner det på ett papper.

---

Men jag är inte helt utan politisk läggning. Man kan väl säga att jag är socialliberal om man nu måste placera mig i något fack men med det sagt vill jag inte mena att jag tror att någon politisk idiologi kan göra den här världen bra. Politisk nihilist kanske passar bättre även fast socialiberalismen ligger närmast vad jag tror på dvs. att varje människa har rätt till den största uppsättning grundläggande friheter som är förenlig med att alla har samma friheter, att sociala och ekonomiska ojämlikheter ska vara anordnade så att de gynnar de sämst ställda människorna i samhället och att alla yrken och ställningar skall vara öppna att söka för alla människor oavsett ras, kön eller nationalitet. Sen är miljöfrågor extremt viktiga för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folkpartiet.

Viktigaste frågorna för mig är följande

  • Ekonomi
  • Skola och utbildning
  • Brottsbekämpning och rättsväsende
  • Invandring och integration
  • (Miljö och klimat)

Orkar för tillfället inte fördjupa mig och skriva en längre post, men kan säga att jag håller med R2 & Umberto.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Partiet med flest röster just nu är Sverigedemokraterna. Jag mår illa. :D

Fast om man tänker på att många har röstat obundet på höger eller vänsterblocket blir inte övertaget lika stort.

Däremot har ju SD i väljarstöd legat ungefär på samma siffror som kristendemokraterna senaste månaderna (runt 4%) så det är väl inte så konstigt om någon på gtasajten skulle sympatisera med dem. Däremot borde ju någon som röstat på dem även skriva en kommentar om varför, de kanske tycker det är jobbigt att ta debatten.

Förresten tyckte jag att högersympatierna var starkare på forumet förra valtillfället? Iof är både Moongoose och sleven borta nu, var väl dem som märktes mest...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...