Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?


Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag röstade "Inte säker - men på vänsterblocket" och tog Hälso-, sjukvård och äldreomsorg, skola och utbildning, jämställdhet och mänskliga rättigheter samt kultur som viktiga frågor. Men ärligt talat har jag ingen aning ifall det skulle bli bättre under Socialdemokraterna och de andra vänsterpartierna.

Äldreomsorgen ser jag som viktig för att jag på sistone fått upp ögonen för hur vidrigt och ovärdigt många äldre lever och bemöts, både min mormor, som ju dock har oss släktingar som tur var, och framför allt tanten i mitt hus som inte har någon och börjar bli senil. Häromdagen var vi nere hos henne en kväll och då gick hon fortfarande runt i pyjamas för ingen hjälper henne byta om, de minns inte hennes namn, maten hon får är allt annat än bra etc. Allt detta tycker jag är helt fel, men jag vet inte om vänsterns lösningar är bättre än högerns. Jag hoppas väl det, i alla fall.

Skolan känns också som den skulle kunna vara mycket bättre. Idag är den omotiverande, ostimulerande, och många av mina lärare verkar inte precis brinna för att lära ut, utöver vissa underbara. Det känns mest som att man proppas full med ett sätt att tänka som lärarna tycker är bra och upprepar man sedan deras ord på prov och examinationer kan man räkna med ett MVG, fast oftast känns det som att de knappt ens läst igenom ens arbete. Det är dock samma sak där, jag vet inte vilka lösningar och nya initiativ som är bäst.

Överlag känns det rätt hopplöst och som att jag egentligen inte kan påverka någonting, vilket suger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak när jag såg R2D2s inlägg. Det känns som att det bland killarna på min skola (~Naturprogrammet) vuxit fram någon sorts press på att man måste rösta höger. Många kommmer från rätt välbärgade familjer men när man pratar med dem verkar dom inte ha någon riktig andledning utan att det mer bara är så. Då blir man rätt trött.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför och vilka frågor är viktiga?

Ideologiskt är jag åt liberal-hållet så det finns inget parti i vänsterblocket som tilltalar mig. I mina ögon verkar vårat vänsterblock vilja ha något sorts system där staten är alldeles för mycket barnvakt och tar in massor av pengar för att sedan ge tillbaka det igen som bidrag. Då kan man lika väl behålla pengarna från början och slippa allt krångel.

Det finns visserligen inget direkt bra parti att rösta på om man gillar liberalismen (Folkpartiet kallar sig för liberalerna men man märker ju i t.ex. FRA-frågan att det inte är förankrat i verkligheten) men högern är så att säga minst dålig.

Jag gillar också vad högerblocket har gjort med skolan, en av mina viktigaste frågor.

Vänsterblockets "ledare" Mona Sahlin är också en katastrof, av det jag har sett i debatter är det mycket snack men lite verkstad. Nästan bara känsloargument med vänsterns vanliga hippa ord som "solidaritet" och "broderskap". Hon känns inte ens lite handelskraftig vilket är något som gör mig ännu mer osäker på hennes och deras förmåga.

Kom på en sak när jag såg R2D2s inlägg. Det känns som att det bland killarna på min skola (~Naturprogrammet) vuxit fram någon sorts press på att man måste rösta höger. Många kommmer från rätt välbärgade familjer men när man pratar med dem verkar dom inte ha någon riktig andledning utan att det mer bara är så. Då blir man rätt trött.

Jag kan också ha fördomar. Baserar du dina på något?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ideologiskt är jag åt liberal-hållet så det finns inget parti i vänsterblocket som tilltalar mig. I mina ögon verkar vårat vänsterblock vilja ha något sorts system där staten är alldeles för mycket barnvakt och tar in massor av pengar för att sedan ge tillbaka det igen som bidrag. Då kan man lika väl behålla pengarna från början och slippa allt krångel.

Det finns visserligen inget direkt bra parti att rösta på om man gillar liberalismen (Folkpartiet kallar sig för liberalerna men man märker ju i t.ex. FRA-frågan att det inte är förankrat i verkligheten) men högern är så att säga minst dålig.

Jag gillar också vad högerblocket har gjort med skolan, en av mina viktigaste frågor.

Vänsterblockets "ledare" Mona Sahlin är också en katastrof, av det jag har sett i debatter är det mycket snack men lite verkstad. Nästan bara känsloargument med vänsterns vanliga hippa ord som "solidaritet" och "broderskap". Hon känns inte ens lite handelskraftig vilket är något som gör mig ännu mer osäker på hennes och deras förmåga.

Sahlin är verkligen hemsk, jag klarar inte av att lyssna på henne. Vad har högern gjort med skolan som du gillar (jag försöker inte vara dryg, jag undrar på riktigt, har inte märkt av något alls själv)?

Vinnie: Du får göra en Dude och rösta vänster även att du är rik. :D

Jag kan också ha fördomar. Baserar du dina på något?

Framgår väl rätt tydligt vad han bygger det på, eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak när jag såg R2D2s inlägg. Det känns som att det bland killarna på min skola (~Naturprogrammet) vuxit fram någon sorts press på att man måste rösta höger. Många kommmer från rätt välbärgade familjer men när man pratar med dem verkar dom inte ha någon riktig andledning utan att det mer bara är så. Då blir man rätt trött.

Det är jävligt uppenbart att alla på Lindingö, Danderyd och Östermalm (förutom Guillou) röstar höger, och likaså deras små brattiga barn. Förstår precis vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sahlin är verkligen hemsk, jag klarar inte av att lyssna på henne. Vad har högern gjort med skolan som du gillar (jag försöker inte vara dryg, jag undrar på riktigt, har inte märkt av något alls själv)?

Meritpoäng-systemet till högskoleintagningen är jättebra, man undviker att många väljer lätta kurser med sina valpoäng och då har lättare att komma in än sådana som tar lite svårare kurser som dock är mer relevanta för den linjen man söker.

Nationella prov från åk 3 är kanon. Betyg från år 6 likaså.

Betygssystemet som är på gång känns bra, vårat nuvarande räcker inte till. Det är lite synd bara att det dröjer till efter nästa val, det är risk för att vänsterblocket byter tillbaks (eller att vänsterpartiet får sin vilja igenom och tar bort betyg helt och hållet).

Vad som hänt i praktiken är ju dock svårt att se eftersom förändringar tar tid.

Framgår väl rätt tydligt vad han bygger det på, eller hur menar du?

Jag menade mest att med tanke på att runt hälften av ungdomar sympatiserar med högern så känns pojkar på naturprogrammet i hans skola som ett liten väl litet urval.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Betygssystemet som är på gång känns bra, vårat nuvarande räcker inte till. Det är lite synd bara att det dröjer till efter nästa val, det är risk för att vänsterblocket byter tillbaks (eller att vänsterpartiet får sin vilja igenom och tar bort betyg helt och hållet).

Jag tror mig knappast vara för att helt ta bort vårt nuvarade betygssystem men jag har inte kunnat undgå att lägga märke till en sak med mig själv och betyg. Mycket av det dåliga jag beskrev med skolan i mitt första inlägg kommer från mina historia- och samhällelektioner, där jag alltid har fått MVG på allting, på arbetena står det alltid "MVG - I like your own thoughts and reflections" medan jag på engelskan inte alltid fått högsta betyg men av min lärarinna där kan jag få en A4 med text som omdöme, tillsammans med ett betyg då.

Saken är den att det alltid är mycket roligare att skriva engelskaarbetena, och att få tillbaka dem, för där händer mer än att jag sätts i ett betygsfack och får en standardkommentar. Och jag vet inte exakt vad det är Vänsterpartiet förespråkar men den sortens omdömen jag får i engelskan känns betydligt mer utvecklande, stimulerande och motiverande.

edit: Det kanske lika gärna har och göra med att min SO-lärare är dålig, men jag har alltid tänkt att V är dumma i huvudet som vill ta bort betygen, men om de vill införa ett mer personligt betygssystem kan jag i alla fall nuförtiden förstå tjusningen i det.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skämtar ofta om att jag kommer välja Sverigedemokraterna eftersom jag inte är så insatt i politik, och jag börjar tro att jag kommer välja dem bara på skoj. Hur stor är chansen att MIN röst blir den avgörande rösten, eh? EH?

För varje röst kommer dom ett steg närmare att dominera Sverige, så det är nog bättre om du struntar i det faktiskt. :o

Själv så vill jag rösta på Piratpartiet, men dom känns inte tillräckligt seriösa för att få min röst. Det enda jag vill ha från dom är att FRA läggs ned och Ipred försvinner för gott, men vad händer sen? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För varje röst kommer dom ett steg närmare att dominera Sverige, så det är nog bättre om du struntar i det faktiskt. :o

Själv så vill jag rösta på Piratpartiet, men dom känns inte tillräckligt seriösa för att få min röst. Det enda jag vill ha från dom är att FRA läggs ned och Ipred försvinner för gott, men vad händer sen? :D

Är inte dom lite mer för människans rättigheter och sånt.. känns ju egenkligen ganska bra. dom kommar nog få min röst iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte rösta.

Att inte rösta alls är som att rösta på Alliansen (förutsatt att du inte skulle rösta på alliansen om du nu hade röstat), det är så man får se det.

Sverige ligger rätt högt upp på mest demokratiska land i världen har jag för mig, och om man inte tror på demokratin så vad ska man annars tro på?

Rösta ffs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...