Jump to content

IPRED


Zack
 Share

Recommended Posts

Den 9 oktober (denna grupp startade i samband med stoppaipred.nu i början av november) presenterade vår regering förslaget till privatpolislagen. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. Går förslaget igenom kommer privata företag att få större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning. Det öppnar dörren för laglig utpressningsverksamhet som kommer att drabba helt vanliga människor. Det vet vi av erfarenhet från andra länder, där underhållningsföretagen har fått de här befogenheterna till skänks av politikerna.

IPRED i korthet handlar om följande:

* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.

* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.

* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.

IPRED

Är det inte helt sjukt? Jag blir mörkrädd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 408
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Alltså. Vad får de ut på att jaga random svenssons som fildelar? Filmerna kommer ju från en källa från början, varför inte jaga dom?

Till exempel: En film kommer ut på internet en månad innan den har biopremiär. Där ser vi att någon inom filmdistrubitionen har fått tag på en kopia av filmen, och sedan tagit hem den och kopierat.

Det kan vara många personer som har tillgång till det. Redigerare, regissörer, personer som transporterar filmerna till återförsäljare osv. Jaga dom istället! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte vad grejen är, jag laddar knappast ner en bra film. De ska man ju se på bio. Om jag laddar ner let's say College, så är det för att jag aldrig i hela mitt liv skulle köpa filmen, då är jag ju inte en potentiell kund från början, jag tar en kopia på något jag inte ens vill ha medans jag inte har några som helst problem att betala för att se Sagan om Ringen, Ironman eller något liknande.

Sluta göra risiga filmer så minskar nerladdning direkt.

Om jag mot förmodan laddar ner en bra film är det för att jag betalt och sett den på bio. Varför betala många gånger för en och samma film?

Det börjar bli dags för lite V för Vendetta innan allt går åt helvete. Låta privata bolag kolla up privatpersoners IP? Kom igen nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=46454

Internationellt sett har den svenska upphovsrättslagen släpat efter, vilket EU-domstolen har påpekat, så det här handlar egentligen främst om en normalisering i riktning mot europeisk standard.

Jag som tyckte att jag sökte så fint, först i sökfunktionen och sedan på google. Min analfabetdator kommer få litervis med smisk nu. (Ja, smisk mäts i liter)

Edit; kanske kommer som en big suprise för er alla, men jag är inte ett stort fan av EU heller. Jag gillar inte ens konceptet länder och stater, uschusch och ett bananskal.

Redigerad av Zack
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du vart är Sverige på väg nu? De sätter sig själva i smeten om ni fattar vad jag menar. De drar sig allt mer in i smeten själva. Vad kommer här näst? Ja jag fattar inte vad de håller på med nej fyfan hoppas på maktskifte nästa nästa val.

Jag tror inte det hjälper såvida vi inte väljer in något extremparti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7 Datorer bakom en router, en server som ägs gemensamt av de personer är med i nätverket. Vem får ta straffet när polisen knackar på dörren?

Jag tror att den vars namn står på bredbandsabonemanget är ansvarig för det som händer på hans/hennes nät, men eftersom så många kör oskyddat wlan blir det rätt komplicerat. Därför är det ju iaf en stor fördel med nya förslaget att man först ska få en varning innan man blir utredd av polisen. Vi intelligenta sätter oss då bakom en proxy eller skyddar sig på annat sätt, och de som fått sitt wlan utnyttjas får skaffa bättre säkerhet.

Men jag tycker fortfarande att det är väldigt illa att ett företag ska behöva lämna ut personuppgifter på sina kunder för en lag som knappt har något medhåll av folket. Det känns skrämmande.

Vad man kan göra är att rösta på oppositionen nästa val som alla är betydligt LIBERALARE än högerpartierna i fildelningsfrågan. Reinfeldt borde få mer skit för sitt brutna löfte om att inte "jaga en hel ungdomsgeneration".

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag nu får ställa en "what if..?" fråga.

Som ni ser på bilden nedan, så har vårat område en stor server. Servern delar ut internet till alla lägenheter i området (~300 st tror jag).

Alla som är ansluten till servern får samma IP verkar det som. Om jag kollar på http://mittip.se/ så får jag samma IP-nummer som en kompis som bor i samma hus. Och en annan kompis som bor i ett annat hus har precis samma.

Hur lätt blir det att spåra en nedladdning specifikt till mig? :unsure:

post-6660-1227480715_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vad de vill få dig att tro.

Denna lagen är direkt riktad mot svensson.

Möjligt.

Men de skulle kunna kontakta vilken leverantör som helst och plocka 60% av deras kunder i så fall. Betvivlar att vi skall behöva vara oroliga. De kommer möjligtvis att plocka nån enstaka i avskräckande syfte. Och då någon som laddar ner mycket. Hur många har hittills åkt fast i Sverige, 2?

Tycker det framstår som om de skall börja spåra och åtala utav bara helsikke nu. Och det tror jag inte kommer att ske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt.

Men de skulle kunna kontakta vilken leverantör som helst och plocka 60% av deras kunder i så fall. Betvivlar att vi skall behöva vara oroliga. De kommer möjligtvis att plocka nån enstaka i avskräckande syfte. Och då någon som laddar ner mycket. Hur många har hittills åkt fast i Sverige, 2?

Tycker det framstår som om de skall börja spåra och åtala utav bara helsikke nu. Och det tror jag inte kommer att ske.

Inte möjligt, det är så. Dom har ingen aning om hur dom ska få tag på dom stora distributörerna, för dom till skillnad från "random" svensson vet hur man ska gömma sig undan radarn.

Varje företag kommer kolla upp deras produkter på öppna trackers (TPB kommer det bli, dom är idioter), sen blir det som i danmark. Brev hemskickade med hotelser om att dom måste betala för "X" annars kommer dom polisanmäla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte möjligt, det är så. Dom har ingen aning om hur dom ska få tag på dom stora distributörerna, för dom till skillnad från "random" svensson vet hur man ska gömma sig undan radarn.

Varje företag kommer kolla upp deras produkter på öppna trackers (TPB kommer det bli, dom är idioter), sen blir det som i danmark. Brev hemskickade med hotelser om att dom måste betala för "X" annars kommer dom polisanmäla.

Så du menar att möjligheten är stor att var och varannan som fildelar för privatbruk (så som vi) kommer att få ett kravbrev hem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som alliansen inte lär sitta länge vid makten. Aldrig att dom får min röst vid nästa val.

Angående IPRED så läste jag i DN för någon dag sen att den dömde skulle få göra domen offentlig genom tex betala en insändare till en tidning.

Hoppas det är ett skämt, ska man få böter för nerladdning och samtidigt bli förnedrad på sin egen bekostnad.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...