Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Förstår inte riktigt varför man ska veta att det sker 45000 rapporteringar om viltolyckor per år. Eller att 1/3 av alla trafikolyckor med personskador sker i mörker.

Det känns som rätt irrelevant information. Känns ju bättre att veta var och när det är som störst risk att stöta på vilt på vägen, än hur många som gör det varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt varför man ska veta att det sker 45000 rapporteringar om viltolyckor per år. Eller att 1/3 av alla trafikolyckor med personskador sker i mörker.

Det känns som rätt irrelevant information. Känns ju bättre att veta var och när det är som störst risk att stöta på vilt på vägen, än hur många som gör det varje år.

... tja, den ena informationen medför ju uppenbarligen den andra. Det finns väl de som har lättare att ta till sig antalet faktiska rapporteringar medan andra reagerar mer på de statistiska siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... tja, den ena informationen medför ju uppenbarligen den andra. Det finns väl de som har lättare att ta till sig antalet faktiska rapporteringar medan andra reagerar mer på de statistiska siffrorna.

Mja, personligen tycker jag att det är bättre att veta när och var det är störst risk att stöta på vilt. De frågorna gör ju att man är mer noggrann om att hålla två fingrar på bromsen när situationen uppfyller kraven.

45000 låter ju inte ens speciellt mycket, med tanke på hur många som är i trafiken per år. Då kan jag glatt gasa på lite extra. "Det kommer ju inte hända mig."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, personligen tycker jag att det är bättre att veta när och var det är störst risk att stöta på vilt. De frågorna gör ju att man är mer noggrann om att hålla två fingrar på bromsen när situationen uppfyller kraven.

Men det får du ju också veta, du får ju veta dels hur många rapporteringar som sker och att man ska vara speciellt vaksam i skymning, då vegetationen är tät och när landsvägen samt landsvägar i allmänhet.

45000 låter ju inte ens speciellt mycket, med tanke på hur många som är i trafiken per år. Då kan jag glatt gasa på lite extra. "Det kommer ju inte hända mig."

wtf-gif-tumblr-i5_1239384_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det får du ju också veta, du får ju veta dels hur många rapporteringar som sker och att man ska vara speciellt vaksam i skymning, då vegetationen är tät och när landsvägen samt landsvägar i allmänhet.

Jo jag vet, men jag känner fortfarande att den senare informationen bidrar mer till min säkerhet än ett gäng siffror.

Men, äsch. Det kanske bara är för att det är andra gången, och man vet vilken information som man kommer ihåg och tänker på. När folk ställer frågor om vilt så känner jag till exempel till att risken att stöta på vilt är som störst vid skymning och gryning. Inte att 45000 rapporteringar om viltolyckor sker per år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet, men jag känner fortfarande att den senare informationen bidrar mer till min säkerhet än ett gäng siffror.

Men, äsch. Det kanske bara är för att det är andra gången, och man vet vilken information som man kommer ihåg och tänker på. När folk ställer frågor om vilt så känner jag till exempel till att risken att stöta på vilt är som störst vid skymning och gryning. Inte att 45000 rapporteringar om viltolyckor sker per år.

Fast vid det här laget vet du ju definitivt att det sker 45000 rapporteringar per år... :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gott!

Jag fick också teorin överstökad i förra veckan :)

Har du bokat in uppkörning än?

Tack!

På onsdag! Den tolfte alltså.

Har du fått någon tid?

Kom det någon fråga på hur många viltolyckor det rapporteras om per år???????????????????????????

Haha nej, men det kom däremot en fråga om vilken tid på dygnet risken att stöta på vilt är som störst. Jag svarade rätt. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

45000 låter ju inte ens speciellt mycket, med tanke på hur många som är i trafiken per år. Då kan jag glatt gasa på lite extra. "Det kommer ju inte hända mig."

45000/365= 123 viltolyckor per dag.

123 stycken.

PER DAG.

Jag tycker det låter jävligt mycket och inte som något man fnyser åt och gasar vidare för. De som testkör Volvos IR-system som ska varna för vilt intill vägkanten kan bekräfta att det är helt jävla sjukt mycket älg, rådjur och vildsvin mindre än 20 meter från vägen. De var rentav rädda för att sätta sig i en vanlig bil kvällstid utan något IR-system installerat. :confused:

--

För att inte vara så fånig av mig fortsätter jag istället med ett stort grattis till teorin. Hoppas uppkörningen går bra! Se till att inte bli idiotnervös och kör lugnt och försiktigt så finns det inget att vara rädd för :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

45000/365= 123 viltolyckor per dag.

123 stycken.

PER DAG.

Jag tycker det låter jävligt mycket och inte som något man fnyser åt och gasar vidare för. De som testkör Volvos IR-system som ska varna för vilt intill vägkanten kan bekräfta att det är helt jävla sjukt mycket älg, rådjur och vildsvin mindre än 20 meter från vägen. De var rentav rädda för att sätta sig i en vanlig bil kvällstid utan något IR-system installerat. :confused:

Äsch, med tillräckligt hög fart på hojen så klyver man viltdjuret på mitten. Det enda som tar skada är framskärm och framlyktan med tillhörande kåpa. Inga problem!

Seriöst: Jag tycker fortfarande statistiken inte låter speciellt läskig. Vi fick se statistik på hur många trafikanter det fanns på vägen om året. Nu minns jag inte hur många det var, men för att underdriva rejält så säger jag 1000000. Det blir 4.5% av trafikanterna. Med rejäl underdrift.

Men missförstå mig rätt, jag har respekt för vilt. Jag har varit nära att krocka med en älg, och det är ingenting jag vill uppleva på riktigt. Så jag håller alltid god uppsikt längs med vägen när jag åker vid högriskområden.

Jag tycker bara inte att statistiken inger den respekt som till exempel bilderna du länkade gör.

Tack så mycket, jag blir nog inte speciellt nervös. Eller så blir jag det, eftersom A-körkortet verkligen är något jag vill ha till skillnad mot B-körkortet som jag tog bara för att.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket, jag blir nog inte speciellt nervös. Eller så blir jag det, eftersom A-körkortet verkligen är något jag vill ha till skillnad mot B-körkortet som jag tog bara för att.

Justfan, jag borde ha kommit ihåg att du redan har B-körkort. Vi har ju träffats i både Norrköping och Linköping. Anyway, lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...