Jump to content

Tråden där vi postar häftiga filmer, bilder, etc


Jacker
 Share

Recommended Posts

Fy fan vad mycket text. Du kan inte säga kortfattat vad han gjorde, så vi slipper spendera 2 timmar på läsning. ;)

Det gjorde jag ju. Och vad vem gjorde? Zola? Textvägg på förstasidan av en stor tidning. Dreyfus? Ingenting, men de behövde en syndabock vilket ledde till att han fick livstids straffarbete på Djävulsön (i tre år tills Zola sprakade igång hans friande). Istället var det Major Du Paty de Clam som var skyldig hela tiden, men eftersom han var högsta hönset var det ingen som vågade gå emot honom. Ja, utom Zola och ett fåtal till (såsom Major Picquart, som avslöjade hela bluffen men fick rätt mycket skit han också).

  • "I accuse Major Du Paty de Clam as the diabolic workman of the miscarriage of justice, without knowing, I have wanted to believe it, and of then defending his harmful work, for three years, by the guiltiest and most absurd of machinations."

  • And the beautiful result of this extraordinary situation is that the honest man there, Major Picquart, who only did his duty, became the victim of ridicule and punishment.

  • "Officeren Dreyfus anklagades för högförräderi efter att, enligt uppgift, ha sålt information till tyskarna. Han var oskyldig hela tiden men utredarna och andra officerare blundade för detta. Allmänheten lurades av medierna (som officerarna utnyttjade) och rättegången i sig var ett skämt. Jag har för mig att det var 14 argument som "pekade på" att Dreyfus var skyldig, och alla var ordentligt futtiga. Zola reagerade med en textvägg."

Notera också att det här är ett öppet brev till fucking presidenten av Frankrike, av deras mest kände författare under den tiden, angående en politisk/nationalsäkerhetsartad skandal som var lika stor som Knutbymorden, Helikopterrånet och Anna Lindh-mordet sammanlagt. Då tycker jag det är rätt häftigt att skriva ett försvars/åklagartal på sammanlagt flera A4 och publicera i en av deras största tidningar.

[you tube]lzRKEv6cHuk[/you tube]

Guy walks across America

Cool! Man kände igen en del ställen iallafall, men just exakt var de finns i landet har jag lite dålig geografikoll på.

Plocka med mig isf -_-

@Henkibojj: Fy fan vad jobbig den där texten är när man surfar med mobilen.

Tar ju skitlänge att scrolla förbi -_-

Lol! :) Vi får se till att posta vidare då!

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han är en underbar fighter Anderson. Otroligt taggad till nästa helg då han kommer göra samma sak med Sonnen.

Hans fight emot maia var väl allt annat än underbar dock

@Siana. Näe, skitsvårt att hitta sidor som har kvar hela UFC fights. Men det var matchen mellan Anderson Silva och Forest Griffin under UFC101 om du vill leta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Retorik = ordbajseri. :D

Som vän av retorik tycker jag allt att det där är en rätt djärv jämförelse och jag bara måste göra en invändning. Retorik handlar om att, med ord och språk, övertyga. "Ordbajseri" är inte ett begrepp jag använder men som jag har förstått det handlar det om att använda innehållslösa ord som inte bidrar till det budskap man vill framföra. Det KAN väl hända att sådant sker inom retoriken ibland men i så fall är det fråga om någon form av misslyckad retorik av en mindre lyckad retoriker, knappast en av Frankrikes mest framstående författare. Att likställa retorikkonsten med "ordbajseri" är att vanära en av mänsklighetens finaste konstarter.

Det är en bra text för övrigt, Zolas. Det var lite mer krut i författarna och tidningarna förr i tiden.

And boom goes the dynamite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Ordbajseri" är inte ett begrepp jag använder men som jag har förstått det...

...knappast en av Frankrikes mest framstående författare.

...att vanära en av mänsklighetens finaste konstarter.

Alltså, mycket av det du skriver gränsar till ordbajseri. Det är liksom precis som du själv skriver, "att använda innehållslösa ord som inte bidrar till det buds...

Hey, vänta lite. Snyggt, Umb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett någon så lik George W. Bush.. Sjukt bra imitation! Och nej, det är inte Frank..

Edit: I efterhand så fick jag reda på att han har en hel del smink på sig. Spelar ingen roll, jag har sällan skådat en så rolig och häftigt lik imitation.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, mycket av det du skriver gränsar till ordbajseri. Det är liksom precis som du själv skriver, "att använda innehållslösa ord som inte bidrar till det buds...

Hey, vänta lite. Snyggt, Umb.

Jag strävar efter att mina ord bidrar till det jag vill framföra; orden må vara formella och högtidliga ibland, vilket jag är mycket väl medveten om, men de är sällan innehållslösa. Mitt skriftspråk och ordförråd har jag fått en hel del uppskattning för genom åren och bl.a. därför har jag aldrig sett någon anledning att försöka ändra på språket, även om det kanske inte alltid uppskattas på diverse internetforum.

Jag har aldrig sett någon så lik George W. Bush.. Sjukt bra imitation! Och nej, det är inte Frank..

Edit: I efterhand så fick jag reda på att han har en hel del smink på sig. Spelar ingen roll, jag har sällan skådat en så rolig och häftigt lik imitation.

tQEG6RNF7Xk

Mmm, Bridges är bra, det var han som gjorde det här klassiska framträdandet med Bush (the real deal) för ett antal år sedan:

Personligen tycker jag dock att Caliendo är snäppet bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...