Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Right, kom precis hem från flera timmars hårt arbete med att frakta bort världens största nedkapade häck. Häcken är full av stora, hårda och väldigt vassa mördartaggar vilka river och sticker överallt. Den växer även supertätt och ytterst gärna samman till skatboliknande nystan. Någon som känner igen vad det kan vara för slags häck? Jag tror jag lyckades snappa upp ordet "havtorn" när gubbarna språkade, kan det stämma?

Nåväl, en av taggarna gick ganska lång in under huden på min ena ankel och sedan dess har jag haft en ytterst märklig känsla i hela foten. Den är liksom darrig och stel på samma gång och känns bara allmänt konstig. Jag undrar således om dessa buskar innehåller något slags gift och hur man i så fall ska lindra dess verkan. Halp? :)

http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_bild/havtorn.jpg såg den ut ungefär så? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vår nu så nej, inga löv alls :P Jag har faktiskt ingen aning om hur den ser ut med blad, varför min bildgoogling blev så gott som fruktlös.

EDIT: Hittade! Ytterligare internetefterforskningar ledde mig till HAGTORN och den verkar synnerligen bekant. Alltså, åter till min fråga: Är taggarna giftiga? Kan man behandla obehaget?

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@spajdermän: Hagtorn har jag för mig att de inte alls är giftiga. Men det kan vara så att bakterier har kommit i såret.

Har en liten fråga. Nu är det så att jag inte är någon expert på att tvätta kläder, men det är väll inte meningen att de ska krympa från t.ex. L till ~M ? :naughty:

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@spajdermän: Hagtorn har jag för mig att de inte alls är giftiga. Men det kan vara så att bakterier har kommit i såret.

Hmm, ok. Kan det vara så att taggen har förstört någon nerv eller dylikt? Nu, under natten, har fotleden stelnat nästan helt. Det gör ont att röra foten ur det aktuella läget samt att stödja på foten över huvud taget. Jag börjar nästan bli rädd här :naughty:

Tror jag springer in till skolsköterskan under dagen, men eftersom hon har en benägenhet att aldrig vara där så tar jag mer än gärna emot hjälp härifrån. *Väntar otåligt på att Henki ska logga in*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vår nu så nej, inga löv alls :naughty: Jag har faktiskt ingen aning om hur den ser ut med blad, varför min bildgoogling blev så gott som fruktlös.

EDIT: Hittade! Ytterligare internetefterforskningar ledde mig till HAGTORN och den verkar synnerligen bekant. Alltså, åter till min fråga: Är taggarna giftiga? Kan man behandla obehaget?

Bären är fullt ätliga i t.ex. marmelad och jag tvivlar starkt på att taggarna skulle vara giftiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ok. Kan det vara så att taggen har förstört någon nerv eller dylikt? Nu, under natten, har fotleden stelnat nästan helt. Det gör ont att röra foten ur det aktuella läget samt att stödja på foten över huvud taget. Jag börjar nästan bli rädd här :naughty:

Tror jag springer in till skolsköterskan under dagen, men eftersom hon har en benägenhet att aldrig vara där så tar jag mer än gärna emot hjälp härifrån. *Väntar otåligt på att Henki ska logga in*

Hokay, långtifrån en kvalificerad gissning här men vad jag vet har hagtorn inget giftigt i sig. Taggarna har ju varken körtlar eller sekret så enligt min enkla gissning är det inte giftigt. Men, som Skotten mycket klokt nog sa, så kan det ha kommit bakterier i såret. Kolla upp om det besvärar länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hokay, långtifrån en kvalificerad gissning här men vad jag vet har hagtorn inget giftigt i sig. Taggarna har ju varken körtlar eller sekret så enligt min enkla gissning är det inte giftigt. Men, som Skotten mycket klokt nog sa, så kan det ha kommit bakterier i såret. Kolla upp om det besvärar länge.

Aight. Eftersom jag hade stora problem att över huvud taget stödja på foten utan smärtor så besökte jag hälsocentralen och hälsade på Fräulein Doktorn. Hon bedövade fotleden och grävde runt lite för att se om det satt någon bit av taggen kvar i foten, men hittade inget. Hon kunde heller inte säga om det var infekterat eftersom det bara hade gått en knapp dag. Således haltade jag därifrån utan svar men med ännu större problem att gå riktigt (min fot fanns inte kvar på benet, kändes det som).

Med en svullen fotled som nu hade fått både blåmärke och ett relativt stort sår (efter läkarens grävarexpedition) gick jag till sängs. När jag vaknade i morse hade svullnaden börjat lägga sig och allt känns bättre. Jag har fortfarande problem att gå i trappor och dylikt, men överlag tror jag att allt kommer att lösa sig :naughty:

Tack för hjälpen, alla :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan en lackskada (bil) på två gånger en centimeter kosta att åtgärda?

Spackling, slipning, finspackling, slipning, grundlackering samt lackering tror jag borde vara alla steg. Sen skiljer priset sig såklart markant beroende på om man låter ett proffs göra jobbet eller ger sig på att försöka själv. Om man inte gjort det innan blir det ju garanterat bättre om någon annan gör det. Samtidigt måste du ju köpa in hela brukar lack med mera även om du bara ska fixa en liten skada.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spackling, slipning, finspackling, slipning, grundlackering samt lackering tror jag borde vara alla steg. Sen skiljer priset sig såklart markant beroende på om man låter ett proffs göra jobbet eller ger sig på att försöka själv. Om man inte gjort det innan blir det ju garanterat bättre om någon annan gör det. Samtidigt måste du ju köpa in hela brukar lack med mera även om du bara ska fixa en liten skada.

Hm, well, skadan är inte på min bil (:whistling:), om man låter en bilverkstad göra det, kan man uppskatta en övre gräns eller varierar det väldigt mycket på vem man anlitar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...