Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Empire State Building:

Free Entry with The New York Pass

Normal Entry Price: Adult: $19.00

Normal Entry Price: Child: $13.00

http://www.newyorkpass.com/ny-empire-state...CFRyB1QodQ0AkZA

Om ni inte redan checkat, alltså.

Jag köade i tre timmar bara för att åka upp i en byggnad, så sjuuuukt ovärt. Skippa det. Åk till central park och ha picknick istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ni inte är några pizza fan, men åt på en pizzeria.. Minns inte vad den hette, låg nära central park.. och DAMN så goda pizzor, kände verkligen skillnaden mellan sveriges vanliga pizza och NY pizzan. Så om ni gillar pizza, dra och ät på en pizzeria en kväll! :lol:

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köade i tre timmar bara för att åka upp i en byggnad, så sjuuuukt ovärt. Skippa det. Åk till central park och ha picknick istället.

Jag köade i kanske 10 minuter och hade en helluva upplevelse. Gå dit när det är lite folk.

Central Park däremot känns inte så himla hett, vacker natur finns det gott av i Sverige, exklusive tusentals joggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är sommarens reseplan i stora drag.

New York 3 dagar

New Jersey 1 dag

Washington

Florida 5 dagar

Atlanta

Memphis

Oklahoma City

Albuquerque

Las Vegas 3 dagar

Los Angeles 7 dagar

San Francisco 3 dagar

Hela resan kommer ta en månad. Vi ska hyra bil så vi kan se så mycket som möjligt. Ni får gärna tipsa om saker man kan se och göra. Speciellt om det finns något roligt mellan Florida och Las Vegas. :lol:

Budgeten ligger på 20-30 tusen.

Hur funkar det med att hyra bil där? Hyr ni i New York och lämnar den i San Francisco? Vad är det för krav för att få köra i USA? Räcker ett vanligt svenskt b-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för krav för att få köra i USA? Räcker ett vanligt svenskt b-kort?

Det enda som krävs är ett vanligt körkort, men att skaffa ett internationellt är mer uppskattat av poliserna. På de flesta biluthyrningsfirmor har de satt någon form av spärr, som att man antingen ska ha haft sitt körkort i minst tre år eller att man ska vara 21 år gammal och uppåt när man hyr bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som krävs är ett vanligt körkort, men att skaffa ett internationellt är mer uppskattat av poliserna. På de flesta biluthyrningsfirmor har de satt någon form av spärr, som att man antingen ska ha haft sitt körkort i minst tre år eller att man ska vara 21 år gammal och uppåt när man hyr bilen.

Det vanligaste verkar vara att de hyr ut till personer över 25 år, men 21 funkar också bra, fast då tillkommer en extra avgift.

Sindacco: Det finns jättebra svenska sidor på Internet som man kan hyra bil i förväg på. Vi kommer precis som du sa att plocka upp bilen i NY och lämna den i SF eller LA.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste verkar vara att de hyr ut till personer över 25 år, men 21 funkar också bra, fast då tillkommer en extra avgift.

Sindacco: Det finns jättebra svenska sidor på Internet som man kan hyra bil i förväg på. Vi kommer precis som du sa att plocka upp bilen i NY och lämna den i SF eller LA.

21 är verkligen det magiska numret i USA. På många ställen får man inte ens bo på motell/hotell om man är under 21.

Hyrde ni eran bil hos Swansons? Har läst på en del och det verkar vara det bästa svenska företaget som hyr ut bilar i USA i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

21 är verkligen det magiska numret i USA. På många ställen får man inte ens bo på motell/hotell om man är under 21.

Hyrde ni eran bil hos Swansons? Har läst på en del och det verkar vara det bästa svenska företaget som hyr ut bilar i USA i alla fall.

Vi har inte hyrt ännu, kommer nog göra det i vår. Vet inte riktigt hur tidigt man måste vara ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Bump..

Har ett litet problem.

Den 3;e mars lyfter jag och min familj + flickvännen till Egypten.

Självklart vill vi köpa den superbilliga spriten som finns i våran tax-free katalog.

Problemet är att varken jag eller min flickvän har fyllt 20 år än, men vid avresan är det mindre än 1 månad för oss båda till 20 år.

Hur pass hårda är dom när man handlar ?

Vi beställer genom internet, får varorna på våran flygstol om vi förbetalar.

Kollar dom upp det då?

Det står att "ICKE EU-LAND" får man köpa 1 liter starksprit och lite annan skit = inga stora volymer, kuk.

Far vill endast köpa med en wiskey ner till Egypten, och mor säger att hon kan stå för en flaska åt oss.

I praktiken kan jag och flickvännen alltså beställa 1 liter sprit vardera och det ska gå bra, men går det egentligen pga. våran ålder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det borde du väl ni väl få eftersom ni inte är på svensk mark vid köpet. Det är i tullen i Sverige som de kan stoppa er men den risken är rätt minimal, speciellt med tanke på att ni åker med familjen.

Okej.

Hoppas det är så, för då drar jag iväg en beställning på 1 Captain Morgan, 1 Absolut Vodka, 1 flaska vin och en 1 tjejdryck.

Tanken är den är att vi ska fula oss och beställa ner spriten till Egypten och sedan dra den tillbaka till Sverige i resväskorna.

Blir det problem tro?

OCH om tullen i Sverige vill kolla min resväska med spriten i, vad blir "straffet" ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.

Hoppas det är så, för då drar jag iväg en beställning på 1 Captain Morgan, 1 Absolut Vodka, 1 flaska vin och en 1 tjejdryck.

Tanken är den är att vi ska fula oss och beställa ner spriten till Egypten och sedan dra den tillbaka till Sverige i resväskorna.

Blir det problem tro?

OCH om tullen i Sverige vill kolla min resväska med spriten i, vad blir "straffet" ?

Är det inte smidigare (och billigare?) att köpa i någon butik där nere? Nu har jag visserligen aldrig varit i Egypten, men det känns som att det inte borde vara så dyrt där.

Du får böter om du blir tagen. Ganska höga. En kompis storebrors kompisar ( :wub: ) skulle ta hem några sjuttisar från Bulgarien och fick betala 2500 kronor skallen i böter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.

Hoppas det är så, för då drar jag iväg en beställning på 1 Captain Morgan, 1 Absolut Vodka, 1 flaska vin och en 1 tjejdryck.

Tanken är den är att vi ska fula oss och beställa ner spriten till Egypten och sedan dra den tillbaka till Sverige i resväskorna.

Blir det problem tro?

OCH om tullen i Sverige vill kolla min resväska med spriten i, vad blir "straffet" ?

Som The Dude säger så lär det inte vara nått problem. OM du skulle kollas i tullen så lär det ändå inte leda till böter. Inte för lite liter sprit och lite vin eller vad det nu var du skulle köpa. Om du har några spritflaskor med dig så kanske. Jag hade inte nojjat för det lilla.

Se bara till att packa det ORDENTLIGT. Jag trodde jag hade gjort det när jag flög från Thailand men 2 flaskor whisky sprack.

Kebab: De är muslimer och säljer inte sprit i vanliga butiker har jag hört. Och där det säljs är det inte jätte billigt. Men jag har inte heller varit där. Detta är bara vad min arbetskamrat sa.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som The Dude säger så lär det inte vara nått problem. OM du skulle kollas i tullen så lär det ändå inte leda till böter. Inte för lite liter sprit och lite vin eller vad det nu var du skulle köpa. Om du har några spritflaskor med dig så kanske. Jag hade inte nojjat för det lilla.

Se bara till att packa det ORDENTLIGT. Jag trodde jag hade gjort det när jag flög från Thailand men 2 flaskor whisky sprack.

Vet du om bagaget är i tempererade utrymmen? Annars kan kylan kanske ha fått spriten att frysa så att flaskan sprack, risken är större med svagare drycker dock.

--

Kan ni inte be dina bära in det genom tullen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om bagaget är i tempererade utrymmen? Annars kan kylan kanske ha fått spriten att frysa så att flaskan sprack, risken är större med svagare drycker dock.

--

Kan ni inte be dina bära in det genom tullen?

Ingen aning. Men är det inte så att temepraturen är lägre i lastutrymmet? Men det kan väl inte vara under nollan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...