Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

8 dagar på luffen blev det.

Det blev kaos i Berlin; mina vänner åkte till Italien och jag tog första bästa nattåg norrut och hamnade i Malmö. Där ville jag inte vara så jag åkte till Köpenhamn istället. Jag stannade där i sisådär 9 timmar för att sen åka till Stockholm och här är jag nu.

Jävligt kul resa i alla fall! Bilder kommer sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 dagar på luffen blev det.

Det blev kaos i Berlin; mina vänner åkte till Italien och jag tog första bästa nattåg norrut och hamnade i Malmö. Där ville jag inte vara så jag åkte till Köpenhamn istället. Jag stannade där i sisådär 9 timmar för att sen åka till Stockholm och här är jag nu.

Jävligt kul resa i alla fall! Bilder kommer sen.

Ska bli kul att se bilder! Efter min egen tågluff insåg jag hur mycket jag faktiskt gillar Stockholm; vattnet, närheten till allt, vädret, människorna, utelivet, kulturen, naturen. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var ute vid Smögen (Nära Lysekil och Strömstad) en och en halv dag och vilken stad. Helt sjukt fint så det inte är sant. Bara lyxvillor på klippor och stenar överallt och det skapade en sådan oerhörd USA-västkust-rik-känsla. Mycket Newport och Laguna Beach, fast swedish style då. Gick längs bryggan vid havet och det enda som man såg var norrmän med sina segelbåtar och butiker längs bryggan. Väldigt fina utsikter och väldigt fin liten stad. Samma sak med Hunnebostrand och Kungshamn. Kändes som det endast var en plats för rika, men ja. En liten upplevelse rikare iaf, trots att det var inom Sveriges gränser :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon några grymma nattklubbar i Köpenhamn? Och vad är det för åldersgräns på uteställen där? Är det svårt att komma in?

Stengarde 30

Har aldrig varit där personligen, men jag har kompisar som klubbat där. Ingen åldersgräns vad jag vet. Känner folk på 16 år som kommit in. Jag vet inte riktigt var det ligger. Tydligen ska det ligga ganska gömt. Fast den som söker, den finner. De spelar mysko men duglig musik och billig öl finns det. Gött om knark i området också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och några vänner planerar en resa till Köpenhamn i augusti. Någon som har lite koll på vart man kan bo ganska billigt men ändå bra i tre nätter? Gärna nära centrum!

Vi bodde på Hotell Jörgensen när vi var där i april. Skitfint vandrarhem med sovsalar och vanliga rum (tror jag), vi körde på sovsal och fick en 6-bäddars när vi var fem stycken så det var perfekt. :whistling: Vi fick den helt själva, när vi kom hem smått onyktra på natten låg dock en kines i den sjätte sängen som vi kallade främlingen och fnissade jättemycket åt, men hon/han var borta när vi vaknade. Det ligger nära centrum, har ett kul fotbollsspel, mycket festsugna ungdomar där, de har en god frukostbuffé och var väldigt hjälpsamma.

http://www.vandrarhemkopenhamn.se/hotel-jorgensen/

http://www.hoteljoergensen.dk/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och några vänner planerar en resa till Köpenhamn i augusti. Någon som har lite koll på vart man kan bo ganska billigt men ändå bra i tre nätter? Gärna nära centrum!

Sleep in Green var sjukt billigt och mysigt. Ni sover i sovsalar för 120:- natten .. helt okej pris!

Kan också posta min väninnas köpenhamnguide:

"När du kommit till centralstationen, Köpehamn H, går du ut och ser tivoli rakt framför näsan. Gå sedan vänster ett par kvarter. Du kommer passera några hotell. Du kommer till REMA 1000. Inne på Rema går du till vänstra, innersta delen av butiken. Där finns vin. I någon av hyllorna, ganska långt ner till vänster ska det vara, finns Körsbärsvinet. Det heter typ bara Körsbärsvin, och kostar ca 14-15 dk. Köp! Finns även ett gott äppelvin där nånstans.

Sen går du till kassan och där finns spriten. Köp en sjuttis hallonbaccardi. Det är som att dricka hallonsaft.

På natten behöver du husrum. Ta då tunnelbanan till Norreport, eller gå längs med vattnet, det är inte så långt. Vid norreport ligger Ravnsborggade. Följ gatan åt det håll som inte är mot ströget. Gå på höger sida av gatan. Du kommer att passera en krog som heter Oliver. När du gått förbi en Irmabutik tar du av första åt höger. Följ den gatan en liten bit framåt så ser du snart en skylt där det står "Sleep in green". Det är ett fett trevligt ställe!

Vill du sedan få dig en matbit på morgonen, ta dig ut på Ravsborggade, gå över till andra sidan och följ den framåt tills du nästan är framme vid norreport igen. På den vägen finns Café Klimt som är världens bästa café.

Om du går på ströget ska du undvika Guiness rekordmuséum, för det är tråkigt. Men besök gärna erotikmuséet, som ligger på vänster sida av Ströget om du kommer från norreport.

Till Christiania kommer du om du fortsätter ströget fram och går över lite broar. Finns säkert nån karta. Christiania är guld värt, men se upp för det finns massa jättestora vildhundar där. Men de är snälla. Och om du ska fota, göra det diskret. Folk gillar inte att bli fotade där.

Om ni ska festa på kvällen, gör det i nörreportområdet. Det finns mysiga små pubar lite varstans där. Sup inte ute, sånt gör man inte i danmark. Köp elephantöl på seven eleven!

Och om du vill besöka deras motsvarighet från "Red light district" så utgår du från Köpenhamn H, som när du skulle till REMA 1000. Men du går åt höger istället. Och uppåt. Då kommer du till hookerkvarteren.

Ha det bra!"

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Och om du vill besöka deras motsvarighet från "Red light district" så utgår du från Köpenhamn H, som när du skulle till REMA 1000. Men du går åt höger istället. Och uppåt. Då kommer du till hookerkvarteren.

Är det inte vänster man går då? Eller jag kanske tänker på fel område nu, men där mitt hotell var fanns det en del fnask och porrbutiker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...