Jump to content

Human Experiment: Att bygga sin egna dator!


StellHell
 Share

Recommended Posts

Har jag överhuvudtaget förstått någonting av det ni skrivit, och mao, har det jag skrivit varit nödvändigt och korrekt på något håll?

Det undrar jag också, men med perspektivet "har det du skrivit NÅNSIN varit nödvändigt och korrekt på något håll?" :ermm:

Skämt åsido, du är inne på rätt spår. Smart lösning btw. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ström, detta är enormt! Vi måste nu börja bygga nya maskiner för att börja tillverka nya maskiner (lolol, låter helt sjukt). Vad blir det att börja med? En elektrisk såg imo. Vi har sladdar (koppartråd och gummi), vi har metall för karossen och för sågen. Sågen är såklart universal för både metall, trä och plast. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på något glasklart, glas kommer att behövas till en hel del. Först och främst kanske till att fixa belysningsanordningar så att vi kan få bra belyst arbetsplats. Eftersom vi har en smältanordning blir det till att samla sand av kvarts och smälta ner det med något basiskt ämne (grunden för glastillverkning). Glas kommer ju även behövas i viss mån till skärmen på laptopen, men så långt är vi ju inte ännu, bara att vi kan börja tillverka glas.

:ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det som om jag hoppar tillbaka i evolutionen lite men ett par boskapsdjur och odlade växter skulle inte suttit fel. Att jaga fungerar kanske till en början men det är väldigt tidskrävande, tid som behövs för att bygga uppfinningar. Från odlingarna kan man också utvinna olja och etanol såväl som fibrer till t.ex textil(vet inte om just detta har så stort användningsområde men man fryser inte ihjäl i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det som om jag hoppar tillbaka i evolutionen lite men ett par boskapsdjur och odlade växter skulle inte suttit fel. Att jaga fungerar kanske till en början men det är väldigt tidskrävande, tid som behövs för att bygga uppfinningar. Från odlingarna kan man också utvinna olja och etanol såväl som fibrer till t.ex textil(vet inte om just detta har så stort användningsområde men man fryser inte ihjäl i alla fall).

Mja, jag vet inte att vi behöver bekymra oss om att överleva. Skulle vi ta hela "uppfinna elden"-grejen skulle det ta evigheter. Vi ska uppfinna en laptop, och på den här planeten blir man aldrig trött eller hungrig! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag vet inte att vi behöver bekymra oss om att överleva. Skulle vi ta hela "uppfinna elden"-grejen skulle det ta evigheter. Vi ska uppfinna en laptop, och på den här planeten blir man aldrig trött eller hungrig! :lol:

Så vitt jag förstog det så skulle vi inte uppfinna någonting. Bara skapa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jazz, varför skulle efterforskningar behövas när man är t3h üb3r1337zor på allt som har med laptops att göra? "Allt som vi vet om laptops på jorden vet också du. Du ska bara tillverka den."

Saken är ju den att vissa komponenter måste utföras med en övermänsklig presicion för tillexempel designen på kretskorten. I en stationär är det lite si och så med hur pass tätt och snett saker sitter efterssom man har utrymme att avvara (om du bygger privat), men i en laptop är allt väldigt smått och tätt vilket kommer krävas mycket precisa smältformer - tillexempel.

LCD-skärmen måste vi uppfinna i vilket fall som helst, bildrör i en laptop? Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är ju den att vissa komponenter måste utföras med en övermänsklig presicion för tillexempel designen på kretskorten. I en stationär är det lite si och så med hur pass tätt och snett saker sitter efterssom man har utrymme att avvara (om du bygger privat), men i en laptop är allt väldigt smått och tätt vilket kommer krävas mycket precisa smältformer - tillexempel.

LCD-skärmen måste vi uppfinna i vilket fall som helst, bildrör i en laptop? Nej.

Men vi borde väl ändå kunna bygga maskiner med övermänsklig precision? Ioförsig så skulle det ta längre tid men det borde väl fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vi borde väl ändå kunna bygga maskiner med övermänsklig precision? Ioförsig så skulle det ta längre tid men det borde väl fungera?

Jo det är klart, industriellevolution somsagt... eller så bygger man helt enkelt en ful laptop där man löddar alla kretsar själv. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vi borde väl ändå kunna bygga maskiner med övermänsklig precision? Ioförsig så skulle det ta längre tid men det borde väl fungera?

Jo det är klart, industriellevolution somsagt... eller så bygger man helt enkelt en ful laptop där man löddar (eller vad man nu gör) alla kretsar själv. :(

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv funderat på de här.. alltså, de är unikt att man skapat allt, nu styrs de mästa av maskiner, men hur byggde man maskinerna? hur byggde man delarna som maskinerna e uppbyggda av, hur byggdes verktygen o.s.v

Vi har ju kommit väldigt långt i utvecklingen under de senaste 500 åren, bara under de senaste 100 åren, har bilar o sådant kommit, för 50 år sedan var de svårt o tänka sej att man kunde ha en trådlös telefon, och att varje person skulle kunna ha med sej en egen dator när som hällst.

Desutom var de svårt o tänka sej att man skulle kunna ta se till andra planeter.

Undra hur det ser ut om yttligare 100år?

Redigerad av ERROLS_TRUMMA
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv funderat på de här.. alltså, de är unikt att man skapat allt, nu styrs de mästa av maskiner, men hur byggde man maskinerna? hur byggde man delarna som maskinerna e uppbyggda av, hur byggdes verktygen o.s.v

Vi har ju kommit väldigt långt i utvecklingen under de senaste 500 åren, bara under de senaste 100 åren, har bilar o sådant kommit, för 50 år sedan var de svårt o tänka sej att man kunde ha en trådlös telefon, och att varje person skulle kunna ha med sej en egen dator när som hällst.

Desutom var de svårt o tänka sej att man skulle kunna ta se till andra planeter.

Undra hur det ser ut om yttligare 100år?

Enkel förklaring: Alla uppfinningar är vidareutvecklingar på andra uppfinningar. Evolution, hjulet blev bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enkel förklaring: Alla uppfinningar är vidareutvecklingar på andra uppfinningar. Evolution, hjulet blev bilen.

Ja, fattar ja väll, men att skapa grejjer, allt började ju i apvärlden, skogen. att börja tillverka den värld vi lever i nu, med hjälp av stenar o pinnar. Och då hade man inte den kunskapen som vi har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...