Jump to content

Human Experiment: Att bygga sin egna dator!


StellHell
 Share

Recommended Posts

Okej. Nu måste jag förklara mig.

Jag och min arbetskamrat Johan satt och snackade lite på jobbet idag om hur långt vi kommit i utvecklingen. Från tomma intet kommer frågan; Hur lång tid och hur många processer måste det göras för att få en fungerande laptop från scratch?

Förhoppningsvis så kan vi tillsammans lista ut vad som faktist måste göras och framför allt, hur vi ska börja.

Du får som uppdrag att bebo en helt ny planet som tyvärr bara har plats för en person. Efter att dom har strandat dig på planeten får du som uppdrag att bygga en fungerande laptop. Du får inte komma tillbaka till jorden innan detta är gjort.

Så, låt det börja.

Jag skulle börja med att först få tag i en sten så du kan hugga ner ett träd och börja bearbeta fram mindre verktyg, t.ex. en hammare (sten bunden på en pinne), yxa (din första sten bunden på en grövre pinne). Ja, ni fattar principen.

(Detta är på snudd till en lek, med lärorikt syfte. Men eftersom Johan slutade på jobbet och jag lovade honom att skapa tråden för att han skulle kunna följa den själv så blev det så.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, lycka till.

Du är smart, du fattar väl att skapa en 'laptop' tar år av forskning och förståelse för mikrochipskretsar och annat som måste göras i steril miljö?

Men keff. Jag har inte sagt något om att du är en grottmänniska. Du åker från vår tid till en planet. Du har all kunskap. Det är den teoretiska delen som ska fixas. Vad det är som måste tillverkas för att du en dag ska stå med en laptop i din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men keff. Jag har inte sagt något om att du är en grottmänniska. Du åker från vår tid till en planet. Du har all kunskap. Det är den teoretiska delen som ska fixas. Vad det är som måste tillverkas för att du en dag ska stå med en laptop i din hand.

Va?

Du menar den praktiska, right? Har du tekniken då? Har du kretsarna osv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va?

Du menar den praktiska, right? Har du tekniken då? Har du kretsarna osv?

Praktiska, yes. My bad.

Du har all kunskap inom alla områden som krävs för att tillverka en laptop, det är själva byggandet som är hela grejen. Och nej, självklart har du inte några kretsar. Du ska själv tillverka kretsarna. Du ska tillverka allt från scratch med inget mer än dina händer från första början.

@Jazz: Du ska inte ta dig förbi något. Du ska inte komma på något eller uppfinna något. Allt som vi vet om laptops på jorden vet också du. Du ska bara tillverka den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att först få tag i en sten så du kan hugga ner ett träd och börja bearbeta fram mindre verktyg, t.ex. en hammare (sten bunden på en pinne), yxa (din första sten bunden på en grövre pinne). Ja, ni fattar principen.

Med yxan skulle jag hugga stockar till ett hus, skapa vapen för jakt, insamlingsanordningar för sötvatten. De grundläggande behoven you know. Även en arbetsplats skulle snickras till.

Nästa skulle vara att sätta igång med mineralbrytning, hitta brons eller järn för att kunna skapa bättre verktyg.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Praktiska, yes. My bad.

Du har all kunskap inom alla områden som krävs för att tillverka en laptop, det är själva byggandet som är hela grejen. Och nej, självklart har du inte några kretsar. Du ska själv tillverka kretsarna. Du ska tillverka allt från scratch med inget mer än dina händer från första början.

Okej, jag fattar. Men .. no way att du lyckas. Fast det finns ingen skam i att försöka!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med yxan skulle jag hugga stockar till ett hus, skapa vapen för jakt, insamlingsanordningar för sötvatten. De grundläggande behoven you know. Även en arbetsplats skulle snickras till.

Nästa skulle vara att sätta igång med mineralbrytning.

Tack, äntligen någon som har kopplat.

Efter mineralbrytning skulle jag påbörja en smältanordning för att kunna få ut malmen. En eldhärd kommer komma bra till pass, så en sån får det bli att tillverka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, äntligen någon som har kopplat.

Efter mineralbrytning skulle jag påbörja en smältanordning för att kunna få ut malmen. En eldhärd kommer komma bra till pass, så en sån får det bli att tillverka.

Nästa steg vore att uppfinna lcd-skärmen för att sedan fila på hur vi skall få längre prestanda på batterier. Helst så det klarar två hela filmer.

:ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Praktiska, yes. My bad.

Du har all kunskap inom alla områden som krävs för att tillverka en laptop, det är själva byggandet som är hela grejen. Och nej, självklart har du inte några kretsar. Du ska själv tillverka kretsarna. Du ska tillverka allt från scratch med inget mer än dina händer från första början.

@Jazz: Du ska inte ta dig förbi något. Du ska inte komma på något eller uppfinna något. Allt som vi vet om laptops på jorden vet också du. Du ska bara tillverka den.

Det var inte riktigt så jag menade, jag vet självfallet inget om hur pass stora maskiner man ska tillverka för att kunna skapa komponenterna.. ta en smältugn tillexempel, de allra tidigaste av dem borde ju vara tillverkat av något väldigt robust och därför väldigt tugnt? Kan man lyfta/släpa såpass tugna objekt själv?

Det här med att börja med tidigare konstruktioner är väl också ett måste? De "simplaste" konstruktionerna var ju de tidigaste och sedan dess har evolutionen gjort dem mer avancerade med hjälp av ett antal idéer, forskande samt studerande av de gammla modellerna. Man kan ju inte bara börja bygga en mikrochipslaser från ingenting, det krävs en otrolig mägnd arbete från att konstruera ett batteri till en ethernetkabel.

Eftersom det nu visserligen är en modern människa som får börja om från scratch så skulle processen rimligtvis gå mycket snabbare, men det skulle väl då behövas efterforskningar för hur man ska kunna återskapa de äldre modellerna med de verktyg man har just då och inte minst bestämma var man ska börja?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa steg vore att uppfinna lcd-skärmen för att sedan fila på hur vi skall få längre prestanda på batterier. Helst så det klarar två hela filmer.

:D

Du går ju händelserna i förväg! :ermm:

det krävs en otrolig mägnd arbete från att konstruera ett batteri till en ethernetkabel.

Det är ju just det denna tråd är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men det skulle väl då behövas efterforskningar för hur man ska kunna återskapa de äldre modellerna
@Jazz: Du ska inte ta dig förbi något. Du ska inte komma på något eller uppfinna något. Allt som vi vet om laptops på jorden vet också du. Du ska bara tillverka den.

Jazz, varför skulle efterforskningar behövas när man är t3h üb3r1337zor på allt som har med laptops att göra? "Allt som vi vet om laptops på jorden vet också du. Du ska bara tillverka den."

Well, jag vet inte så mycket om elektronikkomponenterna, men jag vet att det behövs plast :ermm: Leta upp ett gummiträd, riv loss barken och börja samla sav. Den läggs i ett kärl (som man själv snickrat ihop med både "verktygen" och "smältugnen" för att skapa en hink. Alternativt gröper man ur ett kärl från ett träd, men frågan är hur bra det håller mot eld.) som man ställer över elden. Sen kan man låta det svalna och sen böja gummisaven (lol, nytt ord påhittat - det dyker nog inte upp i vår sökmotor iaf! :D ) bäst man vill.

My 2 cents. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, äntligen någon som har kopplat.

Efter mineralbrytning skulle jag påbörja en smältanordning för att kunna få ut malmen. En eldhärd kommer komma bra till pass, så en sån får det bli att tillverka.

Ok, om vi nu börjar få ut metallerna så hoppas jag att vi befinner oss nära ett forsande vattendrag. I så fall skulle det vara läga att försöka bygga en simpel turbin med de enkla verktyg vi för tillfället har. Turbiner alstrar elektricitet och det kommer tveklöst behövas om man ska kunna bygga en laptop? Eftersom malmen kan renas genom eldhärden kan vi börja få fram ren metall, som kan användas till ledningar som leder strömmen. Men vilken sak ska först byggas som behöver ström, vad är den viktigaste saken elektriciteten först behöver användas till?

Ligger jag före evulutionen för mycket? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, om vi nu börjar få ut metallerna så hoppas jag att vi befinner oss nära ett forsande vattendrag. I så fall skulle det vara läga att försöka bygga en simpel turbin med de enkla verktyg vi för tillfället har. Turbiner alstrar elektricitet och det kommer tveklöst behövas om man ska kunna bygga en laptop? Eftersom malmen kan renas genom eldhärden kan vi börja få fram ren metall, som kan användas till ledningar som leder strömmen. Men vilken sak ska först byggas som behöver ström, vad är den viktigaste saken elektriciteten först behöver användas till?

Ligger jag före evulutionen för mycket? :ermm:

För att turbinen ska generera ström krävs magneter och t.ex. koppartråd. Tråden till spolen är fixad men magneterna? Hur fasen skapar man magneter?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, om vi nu börjar få ut metallerna så hoppas jag att vi befinner oss nära ett forsande vattendrag. I så fall skulle det vara läga att försöka bygga en simpel turbin med de enkla verktyg vi för tillfället har. Turbiner alstrar elektricitet och det kommer tveklöst behövas om man ska kunna bygga en laptop? Eftersom malmen kan renas genom eldhärden kan vi börja få fram ren metall, som kan användas till ledningar som leder strömmen. Men vilken sak ska först byggas som behöver ström, vad är den viktigaste saken elektriciteten först behöver användas till?

Ligger jag före evOlutionen för mycket? :ermm:

Turbiner skapar el av (elektro)magnetism, vilket såklart kräver magneter. Hur hittar vi såna?

Wait, vad ÄR en magnet? Är det en järnbit eller? :D TROMS-material :P

EDIT: Lol, Dude hann före! :D

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klurigt det här. Om vi har metal och ska använda den som ledning för strömmen så måste vi väl komma på ett sätt att göra metallen (som vid det här laget är smält, right?) till små ledningar. Vi kan ta en liten barkbit och med naglarna (eller någonting annat vasst som borde gå att hitta) rista in en liten kanal/väg som vi kan fylla med smält metall för att sedan få elledningar. Som ståltråd, alltså.

Det behövs väl. Eller?

Har jag överhuvudtaget förstått någonting av det ni skrivit, och mao, har det jag skrivit varit nödvändigt och korrekt på något håll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...