Jump to content

Ny Tv.


felshoe
 Share

Recommended Posts

Jovars. Som trådtiteln så bra beskrev det, letar jag efter en ny tv, men inte vilken tv som helst! Nämligen en platt-tv.

LCD eller Plasma, vad är bäst? Vad menas med HD-ready? Vad är EPG? Vad är HDMI?

Det finns så många olika tv-apparater där ute, och jag har inte en aning om vad som passar mig bäst. Allt jag vet är att den får vara minst 37", max 40", och kosta 10.000 som mest. Hjälp mig med att få valuta för pengarna!

Tack :) .

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EPG - Electronic program guide. Digital TV-tidning helt enkelt, sitter för det mesta i digitalboxen. Men TV-apparater med inbyggd kortläsare har det också antar jag.

HDMI - High-Definition Multimedia Interface. Nya bild/ljud-standarden främst för högupplöst material (i alla fall är det vad grundarna hoppas på och de har väl lyckats kan man väl säga). Sitter i allt från TV-apparater, förstärkare och DVD-spelare till digitalkameror (finns olika storlekar på kontakterna). Bakåtkompatibelt med DVI.

Ska man använda TV:n främst till film och (lågupplösta) tv-sändningar är det plasma som gäller. Ska man använda TV:n även till internetsurfande bör man köpa LCD då de är lättare att läsa text på, plus att man slipper ghosting (spökbilder, tillfälliga spår av vad som varit på skärmen) som plasma ger. Spelar man spel som WoW där man länge sitter och spelar med statisk HUD bör man även då köpa LCD. Spelar man typ PS3 (StellHell) så kan man köpa plasma utan bekymmer såvida man inte spelar i evigheter, HUD:en kommer ge ghosting men om man slår på myrornas krig i ½-5 minuter så är alla spår borta. Inbränningar (permanenta spökbilder) är en sak av det förflutna bland de stora märkena på plasmor, vilket varit LCD-lägrets stora argument för att man ska skippa plasma. Någon sajt/tidning har lämnat en statisk bild på en modern plasma-TV i 48h och det blev inte permanenta spökbilder.

Att kolla på siffror som anger kontrast är fullständigt värdelöst då alla tillverkare mäter på olika sätt, Samsung är riktigt pigga på att fläska till sina kontrastvärden utan att ha någon särskilt bra kontrast. Plasma har generellt bättre svärta och kontrast vilket är att föredra vid filmvisning. Plasma är också snällare mot vanliga TV-sändningar, därav min rekommendation ovan. Plasmor har generellt rappare responstid.

Det finns, tyvärr, uppfattningen om att plasma är föråldrat, vilket det inte alls är. LCD har, tyvärr, blivit synonymt med platt-TV. Det är/kan vara två anledningar till varför det finns många gånger fler LCD än plasma på marknaden.

Felshoe: Kolla på Panasonic TH-37PX70, TH-37PV70 eller TH-37PX70 om du kan tänka dig plasma. Vill du ha LCD så kan jag inte hjälpa dig. Till StellHell så kan jag säga att PX/PV70 och PX80 finns i 42" & 50" också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars. Som trådtiteln så bra beskrev det, letar jag efter en ny tv, men inte vilken tv som helst! Nämligen en platt-tv.

LCD eller Plasma, vad är bäst? Vad menas med HD-ready? Vad är EPG? Vad är HDMI?

Det finns så många olika tv-apparater där ute, och jag har inte en aning om vad som passar mig bäst. Allt jag vet är att den får vara minst 37", max 40", och kosta 10.000 som mest. Hjälp mig med att få valuta för pengarna!

Tack :P .

Det beror på vad du ska använda den till. Tittar du på teve, film eller spelar mest? Till tevetittande krävs inte särskilt mycket, till film kan man köpa både dyrt och billigt beroende på hur mycket filmfantast du känner dig som. Till spel skulle jag säga att LCD är bättre, eftersom det är det jag alltid hört i butiker. Spelar själv på en 37" LCD just nu och jag märker inte av varken skuggningar eller eftersläp. Vet inte responstiden, men den var rätt låg tror jag. Omkring 8 eller 6 ms.

LCD SÄGS vara bättre till spel. Det tycker jag låter logiskt.

Plasma SÄGS vara bättre till film. Det vet jag inte om det varken stämmer eller är felaktigt.

HD-ready är de flesta TV-apparater numera. Kort sagt så är det att den har hög upplösning, där 720 respektive 1080 pixlar på höjden är vanligast. Sen finns det "p" och "i" också, men jag har aldrig fått grepp om vad det innebär. Jag TROR att "p" är bättre bild på eftersom det är "äkta" HD, men jag är inte säker, så ta inte det som sanning bara :ph34r:

Mina föräldrar skaffade en 37" 720p Toshiba 37C3003P för 7990:- (på Mediamarkt) och jag gillar den skarpt. Bra bild, smarta menyer, helschysst ljud och ett överflöd av anslutningsmöjligheter. Två HDMI, två Scart, en VGA-port (vanlig dataskärmskabel), en sidopanel med RCA och S-video, och om jag inte minns fel så har den även optisk ingång (Nej, den har inte optisk). Jag har ingenting att klaga på hos den här teven. Jag har sagt gång på gång att det var ett riktigt kap, eftersom jag kollat runt på modeller och priser i mer än ett halvår innan vi köpte denna. Den är visserligen "bara" 720p, men den kan ta emot 1080p-signaler vilket min PS3 tycker att jag borde köra på. Ändrar jag PS3-läget till 1080p får jag skarpare bild, men lite väl liten text etc. så jag kör på 720p ändå :w000t:

Vad jag sett på andra (äldre) widescreen-TVs är att 4:3-formatsprogram visas antingen utdraget eller förvrängt på andra sätt, och att 16:9-program som sänds i 4:3-format (läs: SVTs alla widescreensändningar) inte blir bra. Med den här teven finns det många zoomlägen som gör att oavsett bildförhållande på programmet har man alltid möjlighet att dra ut bilden, eller visa den som det var tänkt. Inga ihoptryckta skallar eller aplånga kranier längre :ph34r: (Fast, det kan ju vara de äldre widescreenapparaterna jag sett som haft korkad interface iofs).

:cry:

Vart tog pengarna vägen?

Framtida nöjen :sick:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du ska använda den till. Tittar du på teve, film eller spelar mest? Till tevetittande krävs inte särskilt mycket, till film kan man köpa både dyrt och billigt beroende på hur mycket filmfantast du känner dig som. Till spel skulle jag säga att LCD är bättre, eftersom det är det jag alltid hört i butiker. Spelar själv på en 37" LCD just nu och jag märker inte av varken skuggningar eller eftersläp. Vet inte responstiden, men den var rätt låg tror jag. Omkring 8 eller 6 ms.

LCD SÄGS vara bättre till spel. Det tycker jag låter logiskt.

Plasma SÄGS vara bättre till film. Det vet jag inte om det varken stämmer eller är felaktigt.

HD-ready är de flesta TV-apparater numera. Kort sagt så är det att den har hög upplösning, där 720 respektive 1080 pixlar på höjden är vanligast. Sen finns det "p" och "i" också, men jag har aldrig fått grepp om vad det innebär. Jag TROR att "p" är bättre bild på eftersom det är "äkta" HD, men jag är inte säker, så ta inte det som sanning bara :w000t:

Mina föräldrar skaffade en 37" 720p Toshiba 37C3003P för 7990:- (på Mediamarkt) och jag gillar den skarpt. Bra bild, smarta menyer, helschysst ljud och ett överflöd av anslutningsmöjligheter. Två HDMI, två Scart, en VGA-port (vanlig dataskärmskabel), en sidopanel med RCA och S-video, och om jag inte minns fel så har den även optisk ingång. Jag har ingenting att klaga på hos den här teven. Jag har sagt gång på gång att det var ett riktigt kap, eftersom jag kollat runt på modeller och prier i mer än ett halvår innan vi köpte denna. Den är visserligen "bara" 720p, men den kan ta emot 1080p-signaler vilket min PS3 tycker att jag borde köra på. Ändrar jag PS3-läget till 1080p får jag skarpare bild, men lite väl liten text etc. så jag kör på 720p ändå :cry:

Vad jag sett på andra (äldre) widescreen-TVs är att 4:3-formatsprogram visas antingen utdraget eller förvrängt på andra sätt, och att 16:9-program som sänds i 4:3-format (läs: SVTs alla widescreensändningar) inte blir bra. Med den här teven finns det många zoomlägen som gör att oavsett bildförhållande på programmet har man alltid möjlighet att dra ut bilden, eller visa den som det var tänkt. Inga ihoptryckta skallar eller aplånga kranier längre :P (Fast, det kan ju vara de äldre widescreenapparaterna jag sett som haft korkad interface iofs).

Framtida nöjen :ph34r:

Tack för all information! Teven kommer främst att användas till vanligt tv-tittande, men också filmtittande lite då och då. Inget spelande, vad jag vet. Fan, du är bra på sånt här, jag tjingar iväg ett PM ifall det är något mer jag undrar över angående just det du skrev här. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all information! Teven kommer främst att användas till vanligt tv-tittande, men också filmtittande lite då och då. Inget spelande, vad jag vet. Fan, du är bra på sånt här, jag tjingar iväg ett PM ifall det är något mer jag undrar över angående just det du skrev här. Tack!

Och en PX70/80 har allt han beskrivit plus bättre bild med tanke på dina användningsområden, men de kostar ju förstås mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all information! Teven kommer främst att användas till vanligt tv-tittande, men också filmtittande lite då och då. Inget spelande, vad jag vet. Fan, du är bra på sånt här, jag tjingar iväg ett PM ifall det är något mer jag undrar över angående just det du skrev här. Tack!

No problem! :cry: Sure, fråga på. Men jag är ingen superexpert, så ta frågor på rimlig nivå :w000t: Men just med den teven kan jag ju förstås svara på det mesta iom att jag har den.

Något jag brukar vara väldigt nyfiken på med nya apparater är fjärren. Hur den ser ut, om den är skön, om den har korkad kanpplacering etc. men med den här har jag nog inte mycket att klaga på! :P Upp/ner/vänster/höger sitter i en iPod-liknande ring kring OK, och ringen och OK är av plast medan resten är av gummi. Sköna knappar!

Bild:

5olwiy77wgsb.jpg

(Inte min hand, lyckligtvis. Stackars sate.)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är visserligen "bara" 720p, men den kan ta emot 1080p-signaler vilket min PS3 tycker att jag borde köra på. Ändrar jag PS3-läget till 1080p får jag skarpare bild, men lite väl liten text etc. så jag kör på 720p ändå :cry:

Det där låter konstigt, att köra 1080p på en 720p-TV betyder att det behöver skalas ned, då förlorar man bildkvalité och "förlorar" pixlar. Text bör bli oläsbar etc. Man använder ju lika många pixlar som på 720p bara det att man har skalat ned från 1080p.

Har visserligen ingen HD-TV-erfarenhet, men i mina öron låter det konstigt.

Något som även är konstigt är att 720p-apparater i ofta själva verket har 1366x768 i upplösning, för då måste det ju skalas upp för att inte få svarta kanter. Förstår mig verkligen inte på logiken bakom det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter konstigt, att köra 1080p på en 720p-TV betyder att det behöver skalas ned, då förlorar man bildkvalité och "förlorar" pixlar. Text bör bli oläsbar etc. Man använder ju lika många pixlar som på 720p bara det att man har skalat ned från 1080p.

Har visserligen ingen HD-TV-erfarenhet, men i mina öron låter det konstigt.

Något som även är konstigt är att 720p-apparater i ofta själva verket har 1366x768 i upplösning, för då måste det ju skalas upp för att inte få svarta kanter. Förstår mig verkligen inte på logiken bakom det.

Kanske det, men man ser skillnad på videos när man spelar upp en 1080p-video på teven fast man har PS3 inställt på 720p. Byter man PS3s upplösning till 1080p och visar en 1080p-video ser det bättre ut, faktiskt. Om det sen beror på teven eller PS3an vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter konstigt, att köra 1080p på en 720p-TV betyder att det behöver skalas ned, då förlorar man bildkvalité och "förlorar" pixlar. Text bör bli oläsbar etc. Man använder ju lika många pixlar som på 720p bara det att man har skalat ned från 1080p.

Har visserligen ingen HD-TV-erfarenhet, men i mina öron låter det konstigt.

+1

Något som även är konstigt är att 720p-apparater i ofta själva verket har 1366x768 i upplösning, för då måste det ju skalas upp för att inte få svarta kanter. Förstår mig verkligen inte på logiken bakom det.

+1, aldrig förstått varför de inte tillverkar paneler med 1280x720 som äkta 720p är. Många 720p-plasmor är ännu roligare med sina 1024x768 (rektangulära pixlar). Men jag märker inga uppskalningsproblem på min PX70.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Bump!

Köpte teven idag, det blev en Samsung LE-40R86BDX/XEE på 40", om det nu säger er mycket. Den hade tydligen fått pris för att vara "Bäst i test", så den duger nog.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=75-10-27

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump!

Köpte teven idag, det blev en Samsung LE-40R86BDX/XEE på 40", om det nu säger er mycket. Den hade tydligen fått pris för att vara "Bäst i test", så den duger nog.

Köpte du den på onoff? full-HD för 12 000:-, i så fall hojta till om den är bra, funderar på en sån.

*edit* såg länken nu, det var inte samma.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...