Jump to content

Tror du på hämnd?


Patrik
 Share

...  

72 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

'Ytterst sällan', och 'ja'. Jag är personligen inte mycket för hämnd, det finns bättre sätt att spendera sin tid än att göra livet surt för andra. Men jag... tror på hämnd, vad det nu betyder. Jag tror att det både kan fungera som en tankeställare för den ens hämnd riktas mot, och som ett sätt att själv må lite bättre. Kan tänka mig att jag formats lite av dagisets strikta indoktrinering av ordspråket "Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om jag "tror" på hämnd. Tror inte jag förstår frågan till hundra procent.

Men jag ser det så här; om man får ut något av personen man vill hämnas på (vad det nu kan vara), så ska man inte hämnas. Risken är ju att den andra vill hämnas tillbaka. Visst finns det en nivå för hur mycket skit man kan ta, men är det försumbart så kan jag hålla tillbaka min vrede. Hämnd i sig tycker jag inte är fel men det lönar sig oftast inte. Brukar finnas bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AN EYE FOR AN EYE FFS!

Fniss, nejmen.. jag hämnas då och då. Fast aldrig på stora saker, mest trviala skitsaker.. typ om någon knuffar omkull mig i på tunnelbaneperrongen vid morgonrusningen brukar jag vända och knuffa dom i ryggen för att sen säga "Oj, FÖRLÅT HEHE!" Sånt är tillfredsställande och kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hämd har löst massor av problem för mig. Men hämd är oftast en risk, en risk där man kan själv kan bli drabbad ännu värre. Hämd är som en cirkel. Två personer som anser hämd som ett bra medel är oftast de personer som trasslar till det för en.

EDIT: Glömde att säga det viktigaste; Hämd är till stor del för att tillfredsställa sig själv.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...