Jump to content

Tågluffa i Europa


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Hej.

Hade tänkt åka iväg på en slags resa under påsklovet, med tåg, i Europa. SJ har ett väldigt förmånligt InterRail-kort, som gör det möjligt att resa i fem dagar under tio dagar för ett väldigt bra pris, till följande resmål: Storbritannien, Irland, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Spanien, Portugal, Italien, Slovenien, Turkiet, Italien, Grekland, Rumänien, Serbien-Montenegro, Makedonien, Bulgarien och Sverige.

Min första fråga är nu om ni har några förslag; vart bör man åka? Åker med jämnåriga pojkar, så sevärdheter och museer får nog stå åtsidan för andra företeelser, om det är till någon hjälp. Ett plus såklart till fräscha städer, och städer där folk talar engelska. Andra tips? Saker man bör tänka på innan man ger sig av på en sådan här resa? Sjukdomar man kan tänkas drabbas av? Vilka länder har inte Euro som valuta? Några tågluffarminnen ni vill dela med er av?

Tacksam för svar!

/Axel

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha ^_^ . London i så fall. Har hört att de har ett jäkla hett party liv där borta. Och så har vi ju Finland, skandinaviens "öligaste" land if you know what i mean :D

London gillas, härlig stad. Och alla pratar Engelska. Men haka inte upp er på att det 'bara' ska bli en supar-resa, det ska det inte. Finns det några allmänt bra, trevliga, vackra, gästvänliga städer i listan, vädra gärna din åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slovakien, Ungern, Kroatien, Bosnien-Hercegovina,Rumänien, Serbien-Montenegro, Makedonien

Först och främst: fan vad roligt! :D Får hoppas att det finns kvar om nåt år ifall jag blir sugen.

Jag tycker du ska försöka att besöka något av de här länderna, utöver fester, shopping och liknande, för att uppleva och lära sig om länder man inte har särskilt bra koll på alls. Och om du väljer Bosnien är det inte helt omöjligt att du träffar mig där, ska försöka följa med på en toleransresa dit under påsklovet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du inte sitter hemma med högar av pengar, kanske är det då bättre att ta en öststatsresa nu och se övriga delar av Europa när du är äldre och rikare? Ungern, Turkiet, Grekland eller varför inte baltländerna är mitt tips.

Men om ni nu vill se det moderna europa så rekomenderar jag Amsterdam varmt. Underbart fin stad och så kan du röka gräs lagligt.

amsterdam_001_967336_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du inte sitter hemma med högar av pengar, kanske är det då bättre att ta en öststatsresa nu och se övriga delar av Europa när du är äldre och rikare? Ungern, Turkiet, Grekland eller varför inte baltländerna är mitt tips.

Men om ni nu vill se det moderna europa så rekomenderar jag Amsterdam varmt. Underbart fin stad och så kan du röka gräs lagligt.

Well, in Amsterdam, you can buy beer in a movie theatre. And I don't mean in a paper cup either. They give you a glass of beer, like in a bar.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första stopp: Storbritannien. Börja med whiskey uppe i Skottland och skölj sedan ned dem med några fina engelska öl på en pub i London.

Andra stopp: Amsterdam. Rök tills du får skrattkramper och avsluta det hela med en skruvad kväll på magiska svampar. Eller varför inte röka magiska svampar... ?

Tredje stopp: Du kanske börjar bli matsugen nu och borde stanna på en matrast i Tyskland? Skit i det, man borde inte äta för att det är gott.

Fjärde stopp: Ryssland. Sätt på några lyxhoror. Sno sedan en sovjetisk T-72 och utför statskupp mot Putin. Bygg upp fjärde riket och alliera dig med Sverige. Då kan vi bygga Titanic i skalan 100:1.

... Annars skulle jag föredra Västeuropa. Känns som betydligt fler kan tala engelska där, och vad jag har hört kan Östeuropa ibland vara som grisen i säcken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du inte sitter hemma med högar av pengar, kanske är det då bättre att ta en öststatsresa nu och se övriga delar av Europa när du är äldre och rikare? Ungern, Turkiet, Grekland eller varför inte baltländerna är mitt tips.

Men om ni nu vill se det moderna europa så rekomenderar jag Amsterdam varmt. Underbart fin stad och så kan du röka gräs lagligt.

Jag har för mig att du varit i Amsterdam och tänkte fråga om du varit på fler ställen i Holland, ska nämligen dit under påsklovet och undrar lite.

Men det kan vi ta via PM för att inte förstöra tråden.

Ontopic: Jag skulle nog också valt att ta en tripp genom Holland samt försöka få in Storbritannien och besöka London. London är en riktigt rolig stad att besöka.

Att få med Bulgarien vore jävligt coolt av er, Sunny Beach eller varför inte Nessebar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...