Jump to content

Tågluffa i Europa


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Jag har för mig att du varit i Amsterdam och tänkte fråga om du varit på fler ställen i Holland, ska nämligen dit under påsklovet och undrar lite.

Men det kan vi ta via PM för att inte förstöra tråden.

Ontopic: Jag skulle nog också valt att ta en tripp genom Holland samt försöka få in Storbritannien och besöka London. London är en riktigt rolig stad att besöka.

Att få med Bulgarien vore jävligt coolt av er, Sunny Beach eller varför inte Nessebar?

Det finns typ inga fler ställen Amsterdam :P, men den staden är stor nog för en påsklovssemester tror jag. Rotterdam är ju också en stor stad fast mer industriell men där var jag inte. Vi åkte bil dit btw från Öland, färja Rödeby-Putgaarden och sen var det autobahn mesta sträckan så det gick rätt kvickt ändå.

Jag var bara där i 3 dagar eller så med familjen och har inte så många tips egentligen förutom att se själva staden. Vi kollade mycket på arkitektur men det kanske inte lockar så mycket? Men asfint annars att bara glida runt och gå på nån mysig restaurang, kolla in Van Gogh-museeet etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varit där själv? Vad är det för typ av stad?

Jepp, på båda ställena, fast jag var aldrig i Sunny Beach under kvällen/Natten, men det behövdes inte då jag hörde vad som hände där borta. :teehee:

Sunny beach är ett partyställe, med en skitlång fin strand. Bada på dagarna och festa på kvällarna/nätterna.

Nessebar ligger ett par kilometer bort, man ser Nessebar från Sunny Beach om man kollar över vattnet och vice versa. Nessebar är en lugnare och mysigare stad. Många av hotellen på Nessebar är skitfina med bra pooler och så vidare, det kan behövas då Nessebar inte har lika stor och fin strand som Sunny Beach har, men det finns åtminstone en som är bra. Sedan hör Nessebar ihop med Gamla Nessebar som är en liten ö med en bro mellan Nessebar och gamla Nessebar. I den gamla staden shoppar man, souvenirer och kläder är väl det mesta.

Det bästa är väl att ölen är snuskigt billig där, en glasflaska (Lika stor som glaskläskarna i Sverige.. 33 cl va?) gick på under fem kronor när vi var där.

Jag kan komma med mer info om du vill. :P

Edit: Dude, glömde säga att vi inte ska till just Amsterdam, det var därför jag undrade lite om du varit på andra ställen. Tänkte höra om hela Holland är ganska likt eller om det bara är Amsterdam som är sådär hypat.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Komemr du till Italien, stanna i Brecia, norra italien. C:a 5 mil från milano. Det är en bra utgångspunkt, nära till milano, verona Desenzano etc.

För att bada tar man tåget till Desenzano, tar c:a 15 minuter.

Eftersom det inte finns vatten i Brecia så är det ingen turistort och därav de låga priserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, på båda ställena, fast jag var aldrig i Sunny Beach under kvällen/Natten, men det behövdes inte då jag hörde vad som hände där borta. :teehee:

Sunny beach är ett partyställe, med en skitlång fin strand. Bada på dagarna och festa på kvällarna/nätterna.

Nessebar ligger ett par kilometer bort, man ser Nessebar från Sunny Beach om man kollar över vattnet och vice versa. Nessebar är en lugnare och mysigare stad. Många av hotellen på Nessebar är skitfina med bra pooler och så vidare, det kan behövas då Nessebar inte har lika stor och fin strand som Sunny Beach har, men det finns åtminstone en som är bra. Sedan hör Nessebar ihop med Gamla Nessebar som är en liten ö med en bro mellan Nessebar och gamla Nessebar. I den gamla staden shoppar man, souvenirer och kläder är väl det mesta.

Det bästa är väl att ölen är snuskigt billig där, en glasflaska (Lika stor som glaskläskarna i Sverige.. 33 cl va?) gick på under fem kronor när vi var där.

Jag kan komma med mer info om du vill. :P

Edit: Dude, glömde säga att vi inte ska till just Amsterdam, det var därför jag undrade lite om du varit på andra ställen. Tänkte höra om hela Holland är ganska likt eller om det bara är Amsterdam som är sådär hypat.

Jag vill inte rekommendera Sunny Beach. Innan badsäsongen har börjat är Sunny Beach en spökstad, så det är nog inget man ska satsa på under påsken. För övrigt är Sunny beach är en riktigt ful och tråkig stad. Jag var där i somras och kommer aldrig att återvända. Men det var bra röj.

"

Tidigare artiklar

• Svensk dödad i Bulgarien

• Dörrvakt gripen i Bulgarien

Fakta

• Två semestrande ungdomar döda i juli

• Brott och olyckor bland svenska turister

"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte rekommendera Sunny Beach. Innan badsäsongen har börjat är Sunny Beach en spökstad, så det är nog inget man ska satsa på under påsken. För övrigt är Sunny beach är en riktigt ful och tråkig stad. Jag var där i somras och kommer aldrig att återvända. Men det var bra röj.

"

Tidigare artiklar

• Svensk dödad i Bulgarien

• Dörrvakt gripen i Bulgarien

Fakta

• Två semestrande ungdomar döda i juli

• Brott och olyckor bland svenska turister

"

Stranden var väl inte så jävla illa? Men nej, jag tycker att Nessebar var bättre än Sunny Beach, lugnare men ändå nära till det mesta.

Argh, stad skrev du inte strand. Men jo, staden är inte alls fin. Men man kan heller inte förvänta sig så mycket då Bulgarien är ett fattigt land.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte rekommendera Sunny Beach. Innan badsäsongen har börjat är Sunny Beach en spökstad, så det är nog inget man ska satsa på under påsken. För övrigt är Sunny beach är en riktigt ful och tråkig stad. Jag var där i somras och kommer aldrig att återvända. Men det var bra röj.

"

Tidigare artiklar

Svensk dödad i Bulgarien

• Dörrvakt gripen i Bulgarien

Fakta

• Två semestrande ungdomar döda i juli

• Brott och olyckor bland svenska turister

"

Tur att man besitter stämpeln som Finland-Svensk :P

Angående bulgarien, var där sista skolveckan före sommarlovet. Jävlit bra ställe om man

vill dricka öl och drinkar. Avgudade Happy hour, typ 2 ölstop till priset av ett som är 25 kr på vissa ställen.

Och åldersgränserna behöver man inte oroa sig för. :teehee:

Men om jag skulle ha ett IR kort för en månad skulle jag besöka: Nederländerna, Italien, och till olika ställen i tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst: fan vad roligt! :) Får hoppas att det finns kvar om nåt år ifall jag blir sugen.

Jag tycker du ska försöka att besöka något av de här länderna, utöver fester, shopping och liknande, för att uppleva och lära sig om länder man inte har särskilt bra koll på alls. Och om du väljer Bosnien är det inte helt omöjligt att du träffar mig där, ska försöka följa med på en toleransresa dit under påsklovet. :)

Se upp för minorna bara.

Jag själv skulle valt, Storbritannien (Shopping, fotboll), Holland (Braj), Bulgarien (Fest) och Kroatien (Riktigt fina stränder).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

London, Manchester, Amsterdam, Berlin, Milano är väl dom städerna jag skulle tänka mig att åka till just nu i Europa, ska ev till London och Manchester, till London och handla kläder och partaja, och till Manchester på Champions League.

Tågluffa verkar rätt skoj, har två polare som gav sig ut på en tågluffarresa för nått år sen och dom sa att det var det roligaste dom gjort, dom var väl i stort sett "överallt" i Europa. Men jag är mer en sån som åker till ett ställe och stannar i en vecka eller nått sånt och ser vad den staden har att erbjuda, sen åker jag vidare utan att känna stress att jag måste iväg någonstans

Rom är ju annars en stad som ni kan hoppa över om ni inte är väldigt intresserade av romersk historia, sjukt dyrt överallt, 65€ att gå in i Colosseum alltså ca 650:- att se ruiner, ok att jag är lite intresserad av historia men inte för 650 spänn, otrevligt folk som verkar hata turister mer än allt annat på jorden, dom tar förgivet att alla kan Italienska så då behöver ju inte dom lära sig Engelska?, nattklubbarna var ju inte heller någon höjdare, stängde vid 01, då fick man gå sätta sig på en kvarterspub som verkade ha öppet dygnet runt.

Vet inte om jag var i Rom i fel tillfälle men jag fick inget bra första intryck av stan och känns som att det finns andra städer jag hellre åker till i Italien innan jag ger Rom en till chans, synd bara att mitt favoritlag i Italien Lazio spelar i Rom, så det kanske blir en snabbvisit någongång för att se på en match, och med snabbvisit menar jag från flygplatsen till arenan och tillbaks igen...ja det finns sånna resor också.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, detta är en väldigt preliminär skiss. Resan börjar, och vi åker mot Deutschland (stad okänt), där vi hänger ett tag, och eventuellt stannar över natten. Fortsätter sedan mot Österrike, där vi tittar på alp-toppar, andas bra luft, skickar vykort hem till familj, varpå resan fortsätter mot Italien (Norra Italien, typ Venedig/Brecia/Genoa/Milano). Kan tänkas att vi stannar ett par nätter där, beroende på trevlighetsfaktor. Vi fortsätter mot Frankrike (stad okänd, ge gärna tips. Åker själv till Paris i februari m. familj, så tipsa gärna om någon annan stad). Åker sedan till Belgien (eller Amsterdam, Nederländerna direkt, beroende på hur tidsplanen blir), och sedan rör vi oss mot Storbritannien/Irland. Skottland, England, Irland - Något av dem ska vi försöka bocka av.

post-8685-1200160680_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, detta är en väldigt preliminär skiss. Resan börjar, och vi åker mot Deutschland (stad okänt), där vi hänger ett tag, och eventuellt stannar över natten. Fortsätter sedan mot Österrike, där vi tittar på alp-toppar, andas bra luft, skickar vykort hem till familj, varpå resan fortsätter mot Italien (Norra Italien, typ Venedig/Brecia/Genoa/Milano). Kan tänkas att vi stannar ett par nätter där, beroende på trevlighetsfaktor. Vi fortsätter mot Frankrike (stad okänd, ge gärna tips. Åker själv till Paris i februari m. familj, så tipsa gärna om någon annan stad). Åker sedan till Belgien (eller Amsterdam, Nederländerna direkt, beroende på hur tidsplanen blir), och sedan rör vi oss mot Storbritannien/Irland. Skottland, England, Irland - Något av dem ska vi försöka bocka av.

Vet inte hur länge ni tänkt vara där men Lille, Lyon, Montpellier, Nice, Bordeaux och Saint-Affrique är mina favoritstäder i Frankrike, nu var det ca 10 år sen jag var där, men har vart där flera gånger och det är mycket ungdomar som bor där, universitetsstäder så partylivet är bra, Nice är min absoluta favoritstad i Frankrike, du har medelhavet och långa stränder och moderna byggnader på ena sidan och historiska delar på den andra sidan av stan.

Saint-Affrique är mer den Franska landsbyggden, och ja folk cyklar med baguetter i korgar där :), kan dock bli väldigt vart och fuktigt där på sommaren, min pappa har hus där och kommer ihåg att man knappt kunde vara där för att det var så varmt, men själva staden är väldigt fin och mysig och trots att det bor rätt så lite folk där (ca 8-9000) så festar dom som i vilken världsstad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur länge ni tänkt vara där men Lille, Lyon, Montpellier, Nice, Bordeaux och Saint-Affrique är mina favoritstäder i Frankrike, nu var det ca 10 år sen jag var där, men har vart där flera gånger och det är mycket ungdomar som bor där, universitetsstäder så partylivet är bra, Nice är min absoluta favoritstad i Frankrike, du har medelhavet och långa stränder och moderna byggnader på ena sidan och historiska delar på den andra sidan av stan.

Saint-Affrique är mer den Franska landsbyggden, och ja folk cyklar med baguetter i korgar där :), kan dock bli väldigt vart och fuktigt där på sommaren, min pappa har hus där och kommer ihåg att man knappt kunde vara där för att det var så varmt, men själva staden är väldigt fin och mysig och trots att det bor rätt så lite folk där (ca 8-9000) så festar dom som i vilken världsstad som helst.

Måste säga att det låter väldigt nice (pun intended) - Både Nice, men särskilt Saint-Affrique. Det senare låter som en slags pittoresk, okänd lanortsidyll; hur är turistsituationen där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att det låter väldigt nice (pun intended) - Både Nice, men särskilt Saint-Affrique. Det senare låter som en slags pittoresk, okänd lanortsidyll; hur är turistsituationen där?

Dom är rätt vana med turister och det finns saker att göra för dom där, kanske inte en stad som man stannar i en vecka i om man nu inte känner någon där, men det är som sagt landsbyggden och inte så överdrivet långt till bergen och stora floder om man kanske vill paddla kajak eller nått, stan ligger liksom mitt emellan allt, havet, landet, bergen, därav det konstiga vädret.

Stan fungerar även som slags genomfartsstad till Montpellier (som jag tror är den närmsta stora staden) Toulouse, Marseille och Spanien ligger inte så långt ifrån heller, Barcelona är väl ca 4-5 timmar bort med bil, fortare med tåget såklart. men att ta sig dit så måste man åka till Montpellier först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, detta är en väldigt preliminär skiss. Resan börjar, och vi åker mot Deutschland (stad okänt), där vi hänger ett tag, och eventuellt stannar över natten. Fortsätter sedan mot Österrike, där vi tittar på alp-toppar, andas bra luft, skickar vykort hem till familj, varpå resan fortsätter mot Italien (Norra Italien, typ Venedig/Brecia/Genoa/Milano). Kan tänkas att vi stannar ett par nätter där, beroende på trevlighetsfaktor. Vi fortsätter mot Frankrike (stad okänd, ge gärna tips. Åker själv till Paris i februari m. familj, så tipsa gärna om någon annan stad). Åker sedan till Belgien (eller Amsterdam, Nederländerna direkt, beroende på hur tidsplanen blir), och sedan rör vi oss mot Storbritannien/Irland. Skottland, England, Irland - Något av dem ska vi försöka bocka av.

Nice, Nice, Nice, Nice, Nice och åter igen Nice. Monaco ligger på vägen, är väl ca. 25 minuter från Nice så det är lätt värt att stanna där också och softa lite. Skulle dock aldrig åka på semester i någon vecka till Monaco.

Som Kiedis sa så ligger ju Barcelona hyfsat nära också. Det är hur värt som helst att åka dit också.

Men som sagt, glöm för fan inte Nice!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar denna tråd men skapar ny om någon svarar jag på frågan:

Har någon av er, kära forumiter, varit i USA och trakterna kring New York?

Jag ska nämligen flyga dit med min familj i April men dom tänker bara stanna i 4 nätter vilket jag tycker är för lite när man väl rest runt halva jorden, så jag funderar på att ta en senare hemresa och stanna där själv en tid. Jamenar, när man väl är där kan man ju lika gärna stanna några dagar extra och bara snacka engelska, om inte annat. Jag vill alltså inte lägga så mycket mer pengar så jag kan inte hålla på och flya runt till andra städer och så. Men vad jag undrar är alltså om nån har varit där och tycker det låter som en bra ide? Vi ska bo på Manhattan och det är ju för dyrt om jag själv ska betala de sista dagarna så man får ju åka ut till suburbia isf. Men är det görbart liksom, vad tror ni?

Äsch jag kanske bara svamlar, får skylla på att det är lördagkväll.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...