Jump to content

Tågluffa i Europa


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Lånar denna tråd men skapar ny om någon svarar jag på frågan:

Har någon av er, kära forumiter, varit i USA och trakterna kring New York?

Jag ska nämligen flyga dit med min familj i April men dom tänker bara stanna i 4 nätter vilket jag tycker är för lite när man väl rest runt halva jorden, så jag funderar på att ta en senare hemresa och stanna där själv en tid. Jamenar, när man väl är där kan man ju lika gärna stanna några dagar extra och bara snacka engelska, om inte annat. Jag vill alltså inte lägga så mycket mer pengar så jag kan inte hålla på och flya runt till andra städer och så. Men vad jag undrar är alltså om nån har varit där och tycker det låter som en bra ide? Vi ska bo på Manhattan och det är ju för dyrt om jag själv ska betala de sista dagarna så man får ju åka ut till suburbia isf. Men är det görbart liksom, vad tror ni?

Äsch jag kanske bara svamlar, får skylla på att det är lördagkväll.

Det där med priserna har jag ingen koll på, det skötte ju päronen. :) Men vad jag vet kostade vårat hotellrum ca 20.000 för oss fyra pers i en vecka, trestjärnigt hotell. Sen finns det ju Youth Hotels och vandrarhem som är betydligt billigare. Jag var där med familjen på höstlovet, och tycker helklart du borde stanna några dagar extra om du är sugen på att se och uppleva lite. Faktum är att vi var där i en vecka, men han inte ens med hälften av vad vi planerat. Manhattans storlek ska inte underskattas, vilket vi kanske gjorde. Du kommer aldrig kunna eller orka gå överallt. Ta taxi längre sträckor, gå runt och kolla området och ta sedan en taxi till nästa område och gå runt och kolla, osv.

Vad det gäller saker att se kan jag ju rekommendera Central Park i första hand, och John Lennons lägenhet precis intill. Men precis som resten av Manhattan är Central Park stort, så det är ingen idé att försöka explorera hela parken. Strawberry Fields är mest intressant. Och att ha en picknick i parken är inte helt knäppt kan jag lova. :wub: Sen vill jag också rekommendera Museum of Modern Art. Om du är någelunda konstintresserad så ska du inte alls tveka angående ett besök. Det är inte i närheten av lika stort som Guggenheim eller Louvren (som förmodligen skulle ta dagar att gå igenom helt och hållet) men det är bara bra då det är något man hinner på en förmiddag. Och samtidigt huserar det ju faktiskt verk av storheter som Picasso, Warhol, Dalí, mm och är därmed lite mer episkt än de konstmuséer vi har här. :) Men jag vet ju faktiskt inte vad du är intresserad av att se, så jag ska inte pracka på dig för mycket nu. Men om du frågar mig så besökte vi alldeles för lite muséeum, eftersom de andra fastnade i shoppingträsket och slösade bort hela eftermiddagar på samla gamla affärer vi har här hemma. :wub: Men dollarn är ju låg, så det bör inte undvikas heller. Jeans t.ex. är asbilligt i USA. Och tack vare dollarkursen är också elektronik superbilligt! Jag köpte en iPod Classic på Best Buy som gick på ca 1.500:- där, och kostar ca 3.000 här. Så det är värt att handla där.

I övrigt så kan jag säga...

... Ät gott. Undvik McDonalds, Burger King, osv. I USA är dessa snabbmatsrestauranger allmänt sunkiga, äckliga och ostädade (vi ska inte tala om toaletterna). Man kan käka betydligt bättre för samma pris på Diners och Délis. Det sistnämda är som bufférestauranger där man plockar ihop mat och tar med sig, riktigt gott och varierat.

... New Yorkare är trevliga typer. Trots att de anser sig bo i "Capital of the Universe" är de inte alls snobbiga och stöddiga, de frågar ofta om man behöver hjälp när de ser att man är turist. New Yorkae överhuvudtaget känns ganska öppna, och det råder inte ett så patriotisk klimat jämfört med resten av USA. NY är mycket månkulturellt också.

... Man är säker i NY, säkrare än vad man tror. Kriminaliteten är grymt låg och under dagtid är du säker inprincip överallt på Manhattan. Även om gränder och de mest skumma, avlägsna kvarteren ska undvikas hela tiden (fast det är väl en självklarthet). Polisnärvaron är hög överallt.

... Vad än guider och folk säger, Times Square är faktsikt inte överksattat. Iallafall inte på natten, då är det en ruskigt cool syn. Överhuvudtaget är NY coolt som fan på kvällen och natten.

Enda nackdelen är nog att det är 21 år på alkohol och nattklubbar, och vad jag har hört är den ganska strikt kontroll. Plus att man bara kommer in om man är "inne".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen jacker, jag ska vidarebefodra till övriga resekamrater också. Men det där med alkoholen hade jag inte tänkt på. Kommer jag inte ens kunna ta en öl i mina föräldrars sällskap om vi går på restaurang, jazzklubb, liknande? Kollar de leg även då tror du, för det skulle ju suga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen jacker, jag ska vidarebefodra till övriga resekamrater också. Men det där med alkoholen hade jag inte tänkt på. Kommer jag inte ens kunna ta en öl i mina föräldrars sällskap om vi går på restaurang, jazzklubb, liknande? Kollar de leg även då tror du, för det skulle ju suga.

Har jag tyvärr ingen aning om. Fick aldrig chansen att försöka beställa, då min morsa skulle få total moralpanik och beställa in hallonsaft åt mig istället. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Hoppas det blir sjukligt kul, ta mycket snygga kort ,>

Tack, jag ska göra mitt bästa! Har dock inte med mig någon systemkamera, får förlita mig på min kompaktkamera. Och förhoppningsvis bevisa att det inte är kameran som gör bilderna! :confused:

Ooh! Hur länge blir du borta?

Tio dagar, kommer hem den 29e

Verkar härligt! Hoppas du får roligt. :)

Tack, tror jag helt klart att det blir! :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

Vad kostar utflykten om man får fråga? :confused:

Resemässigt har jag hittills betalat 3200, typ. 1500 för InterRail-kort (som ger en i stort sett gratis resor i Europa (bortsett från ens hemland) i fem resdagar under en tiodagarsperiod). 300 för nattågen (mellan Malmö-Berlin och Amsterdam-Köpenhamn), och typ 1400 för inrikes tågresor (var sent ute, dumt nog, men det är verkligen sjukt dyrt att åka tåg nuförtiden)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På torsdag smäller det! Ungefär så här ser resan ut; det som är bokat är resan från Stockholm - Berlin, och från Amsterdam - Stockholm. Resten får vi se hur det blir, väl på plats, men något sådant siktar vi på:

dn7tunu2md0s.jpg

rmh542sijtvf.jpg

Hur länge blir du borta? Ett tips angående Frankrike: lär dig lite franska fraser om du inte redan kan det. Det är bra att kunna säga att man inte talar franska, kunna säga tack, hej, o.s.v. Annars har folk en tendens att vara otrevlig mot än där. Iaf i Paris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...