Jump to content

Kameror


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Kameror!

Tänkte att vi kunde ta o diskutera olika sorters kameror, olika funktioner, filter och dylikt här.

Om det känns som att ni hellre vill ha såna diskussioner i Fotografier tråden så ser vi till att få den här tråden låst helt enkelt :)

Me First:

Själv har jag hittat en Fujifilm FinePix S6500FD med lite smått o gott till för 3500 som verkar vara i oerhört bra skick osv.

Är det priset bra för en sån kamera i lätt begagnat skick eller ska jag leta vidare?

Puss

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köpa en systemkamera, men sen har jag så mycket annat jag vill köpa så det lär få vänta.

Men vet ni någon bra systemkamera som inte kostar 8-12 000, så tipsa. Mer än 8 mgpx får den ha eftersom jag har det i min digitalkamera. Gärna en som är lätt att använda också :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köpa en systemkamera, men sen har jag så mycket annat jag vill köpa så det lär få vänta.

Men vet ni någon bra systemkamera som inte kostar 8-12 000, så tipsa. Mer än 8 mgpx får den ha eftersom jag har det i min digitalkamera. Gärna en som är lätt att använda också :)

Köp min Sony Alpha DSLR-A100 för 6000 kr :D

Jag tänker aldrig sluta försöka pracka på folk min kamera!!! :)

...eller jo, när jag har sålt den.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp min Sony Alpha DSLR-A100 för 6000 kr :D

Jag tänker aldrig sluta försöka pracka på folk min kamera!!! :)

...eller jo, när jag har sålt den.

Två frågor, hur många mgpx och är den lätt att använda, alltså inte så att en treåring fattar men så att man inte varje gång man ska byta inställning måste titta i boken, hoppas du förstår hur jag menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köpa en systemkamera, men sen har jag så mycket annat jag vill köpa så det lär få vänta.

Men vet ni någon bra systemkamera som inte kostar 8-12 000, så tipsa. Mer än 8 mgpx får den ha eftersom jag har det i min digitalkamera. Gärna en som är lätt att använda också :)

Ett tips är att inte stirra dig blind på megapixlar när du letar kamera. Megapixlar bestämmer bara storleken (i pixlar) på bilderna, det har inget att göra med kvaliten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två frågor, hur många mgpx och är den lätt att använda, alltså inte så att en treåring fattar men så att man inte varje gång man ska byta inställning måste titta i boken, hoppas du förstår hur jag menar :)

10 mpx, vem som helst kan använda den efter en kvart i manualen. Tror inte ens att jag har läst manualen.

AngryAxel här ovanför har rätt, stirra dig inte blind på megapixlar, det har inget med bildkvaliteten att göra i systemkamerasammanhang. Detta betyder givetvis inte att kameror med många megapixlar är sämre, utan att kameror med mindre inte behöver vara sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att inte stirra dig blind på megapixlar när du letar kamera. Megapixlar bestämmer bara storleken (i pixlar) på bilderna, det har inget att göra med kvaliten.

Ahaaa, kalla mig dum men det visste jag inte faktiskt. Aja alltid ska man lära sig något nytt (:

10 mpx, vem som helst kan använda den efter en kvart i manualen. Tror inte ens att jag har läst manualen.

Låter ju inte helt fel faktiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det hade varit kul och se några bilder faktiskt :) Gärna ett nattfoto, då det är där det känns som min kamera sviker mest.

~22:30 i juni, oredigerad RAW-bild från kameran: http://www.gtasajten.com/legacy/beffo/images/zmeilsynqr1p.jpg (kom ihåg att bilder i RAW i princip alltid kräver bildbehandling för att uppnå ett bra resultat)

http://tuppel.deviantart.com/gallery/ - allting nyare än "Bispergs Klack" är taget med DSLR-A100.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

~22:30 i juni, oredigerad RAW-bild från kameran: http://www.gtasajten.com/legacy/beffo/images/zmeilsynqr1p.jpg (kom ihåg att bilder i RAW i princip alltid kräver bildbehandling för att uppnå ett bra resultat)

Lugnt jag vet inte ens vad raw bild är :teehee:

http://tuppel.deviantart.com/gallery/ - allting nyare än "Bispergs Klack" är taget med DSLR-A100.

Omg, vilka underbart fina bilder :):) My only w.ord : Wow :D:teehee:

Känner mig mer och mer intresserad av den där kameran :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att gnälla, men passar inte en sådan här tråd i Dator/Teknik forumet? :naughty:

On-topic: Jag funderar på att kanske skaffa en kamera för hobbyfotografering mellan 1000-2000 kr. Jag kan i princip inget om vad som är bra eller dåligt, så vad skulle ni tipsa en nybörjare om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...