Jump to content

Hur mycket fildelar du?


Jacker
 Share

Fil....  

96 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Men försök ha råd att köpa alla spel, filmer, mjukvara och så vidare som man vill ha utan inkomster. Det är på tok för dyrt. Nog fan skulle de sälja mer om spelen kostade 150-200 kr istället för 500 kr.

MEN DU LÄSER JU FAN INTE VAD JAG SKRIVER!!!

Jag sa att man i alla fall borde köpa 2-3 spel årligen, eftersom att det är snittet på vad folk köper legalt, och med andra ord vilket antal man kan förvänta sig vara rimlig!

Visst anser jag att priserna är för höga, men 150-200kronor? Vet du vad ett spel kostar att utveckla? Vet du hur djävla många mellanhänder det finns? På högskolan gjorde jag en efterforskning till en inlämningsuppgift, och jag kom fram till att fodral, skiva, frakt, affärernas vinst, skatten och allt annat låg på 200 kronor. Det är en omöjlighet att spelen kommer kosta under 300 kronor om spelen ska hålla den kvalitet de håller idag. 400 kronor är den lägsta rimliga kostnaden, och frågan är om man ens då skulle få bort alla "helpirater".

Sen anser jag att fordonsskatten är helt åt skogen, likaså försäkringspriset på bilar om man är som jag en man under 25 som inte redan ägt bil i en sjuk massa år. Tror du att jag kör runt med en oskattad och oförsäkrad bil för det? Nej, då bilen ska ut i sommar igen blir det registrering och försäkring på den.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg
MEN DU LÄSER JU FAN INTE VAD JAG SKRIVER!!!

Jag sa att man i alla fall borde köpa 2-3 spel årligen, eftersom att det är snittet på vad folk köper legalt, och med andra ord vilket antal man kan förvänta sig vara rimlig!

Visst anser jag att priserna är för höga, men 150-200kronor? Vet du vad ett spel kostar att utveckla? Vet du hur djävla många mellanhänder det finns? På högskolan gjorde jag en efterforskning till en inlämningsuppgift, och jag kom fram till att fodral, skiva, frakt, affärernas vinst, skatten och allt annat låg på 200 kronor. Det är en omöjlighet att spelen kommer kosta under 300 kronor om spelen ska hålla den kvalitet de håller idag. 400 kronor är den lägsta rimliga kostnaden, och frågan är om man ens då skulle få bort alla "helpirater".

Men det där med konstaden att göra spelen. Vi säger att dom sänker priserna och fler o fler köper så lär dom ju tjäna om inte mer så inte mindre eftersom fler köper ist för att ladda ner dom, right?

Fast klart så förstår jag din syn på det hela absolut, det är många som sitter och arbetar med spelen för att vi som spelar ska få ett bra spel som mäter diverse förväntningar. Men att sänka priset lite vore ju inte helt fel, hade själv köpt om dom inte kostat så hilma mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men försök ha råd att köpa alla spel, filmer, mjukvara och så vidare som man vill ha utan inkomster. Det är på tok för dyrt. Nog fan skulle de sälja mer om spelen kostade 150-200 kr istället för 500 kr.

Tror inte det skulle hjälpa ett dugg att sänka priserna. Då skulle folk ändra sig från "för dyrt" till "orka lägga 100:- på spel när jag ändå kan få det gratis".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MEN DU LÄSER JU FAN INTE VAD JAG SKRIVER!!!

Jag sa att man i alla fall borde köpa 2-3 spel årligen, eftersom att det är snittet på vad folk köper legalt, och med andra ord vilket antal man kan förvänta sig vara rimlig!

Visst anser jag att priserna är för höga, men 150-200kronor? Vet du vad ett spel kostar att utveckla? Vet du hur djävla många mellanhänder det finns? På högskolan gjorde jag en efterforskning till en inlämningsuppgift, och jag kom fram till att fodral, skiva, frakt, affärernas vinst, skatten och allt annat låg på 200 kronor. Det är en omöjlighet att spelen kommer kosta under 300 kronor om spelen ska hålla den kvalitet de håller idag. 400 kronor är den lägsta rimliga kostnaden, och frågan är om man ens då skulle få bort alla "helpirater".

Sen anser jag att fordonsskatten är helt åt skogen, likaså försäkringspriset på bilar om man är som jag en man under 25 som inte redan ägt bil i en sjuk massa år. Tror du att jag kör runt med en oskattad och oförsäkrad bil för det? Nej, då bilen ska ut i sommar igen blir det registrering och försäkring på den.

Jag läser vad du skriver, vad jag svarar på är ju en annan sak. Don't get your panties in a bunch.

Sen finns det ju andra sätt än att få en skiva med fodral och instruktionsbok i handen. Skivor, fodral, frakt, affärers vinst och frakt (direktförsäljning av utvecklaren, kapa mellanhänderna), allt det kan man minska bara man vill.

Till stor del laddar människor ner för att det är för dyrt att köpa, men man gör det också för att man vet att man kommer undan med det, man behöver inte sitta och oroa sig. Kör man runt med oskattad och oförsäkrad bil är man ju körd så fort man hamnar i en poliskontroll. Skulle alla sluta betala skatt fungerar inte samhället, det är jag medveten om, men det betalar för nödvändiga funktioner för att vi ska kunna leva det liv vi lever idag. Fortsätter vi ladda ner som vi gör nu, allt bara fortsätter som det är, så kommer det fortfarande fungera, det gör ju det nu. Finns jävligt mycket löjligt i musik-, film- och spelbranschen som kan upphöra, t ex extrema arvoden, skyhöga direktörslöner och urlöjliga kampanjer.

Jackflack: Är medveten om det, men om vi säger att det blir nästintill omöjligt att ladda ner; räder mot torrentsajter, skyhöga böter/fängelsestraff för nedladdare osv, så kommer ingen ha råd att betala så mycket för grejorna sen när möjligheten till "gratishet" inte finns. Då lär de sänka priserna.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser vad du skriver, vad jag svarar på är ju en annan sak. Don't get your panties in a bunch.

Sen finns det ju andra sätt än att få en skiva med fodral och instruktionsbok i handen. Skivor, fodral, frakt, affärers vinst och frakt (direktförsäljning av utvecklaren, kapa mellanhänderna), allt det kan man minska bara man vill.

Till stor del laddar människor ner för att det är för dyrt att köpa, men man gör det också för att man vet att man kommer undan med det, man behöver inte sitta och oroa sig. Kör man runt med oskattad och oförsäkrad bil är man ju körd så fort man hamnar i en poliskontroll. Skulle alla sluta betala skatt fungerar inte samhället, det är jag medveten om, men det betalar för nödvändiga funktioner för att vi ska kunna leva det liv vi lever idag. Fortsätter vi ladda ner som vi gör nu, allt bara fortsätter som det är, så kommer det fortfarande fungera, det gör ju det nu. Finns jävligt mycket löjligt i musik-, film- och spelbranschen som kan upphöra, t ex extrema arvoden, skyhöga direktörslöner och urlöjliga kampanjer.

Du är väl medveten om att man idag kan ladda ner spel istället för att köpa komplett med fodral, fast mot betalning?

Och javisst jag sa ju att priserna borde sänkas. Dock är ett pris på under 400 kronor(200 kronor om man sköter försäljningen direkt över nätet, utan att behöva betala skatt eller själv driva försäljningstjänsten) i princip en omöjlighet.

Om man låter bli att betala skatter så upphör vissa nödvändiga funktioner att fungera. Låter alltför många personer bli att betala för spel de trots tillbringar mycket tid spelandes, går bra företag i konkurs, vilket är ganska jobbigt.

Och argumentet "jag har inte råd" fungerar inte riktigt då man går i högstadiet/gymnasiet som många av er gör. Ni får exakt lika höga barn/studiebidrag som alla andra, att pengarna inte räcker till beror på ert eget slöseri på cigaretter, för dyra kläder eller whatever, och fungerar inte som argument för att få "slippa undan" vissa kostnader.

Argumentet med att om polisen börjar ta pirater o ge dom skadestånd så att de ändå inte får råd fungerar inte. Då man inser att folk faktiskt börjar få straff för även mindre fildelning, och framförallt större volymer sätts dit kommer många att upphöra med nerladdning.

De "extrema arvodena" och det andra du talar om kan inte du påverka genom sådanna metoder. Det blir den simple programmeraren, grafikern eller designern som blir av med jobbet.

Jag har en aktiv pirat (han var med o grundade Ung Pirat i Stockholm), och han har slängt ur sig de flesta argument, varav många han själv spräckt. Exempelvis sa han att många som laddar ner spel bara provar i någon enstaka halvtimme eller timme innan de slänger filen. Det kontrar man med ett ord: DEMO. Halva filstorleken, garanterat att det fungerar, och LEGALT.

Sen har han även nämnt just det här med att många laddar ner stora mängder spel och köper de spel de faktiskt tycker om. Bubblan sprack när han sa att senaste gången han köpte ett spel var för över två år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och argumentet "jag har inte råd" fungerar inte riktigt då man går i högstadiet/gymnasiet som många av er gör. Ni får exakt lika höga barn/studiebidrag som alla andra, att pengarna inte räcker till beror på ert eget slöseri på cigaretter, för dyra kläder eller whatever, och fungerar inte som argument för att få "slippa undan" vissa kostnader.

Tillåt mig skratta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåt mig skratta.

Jag angav en drös "orsaker" till att folk i min omgivning klagar på sin ekonomi. Jag angav exempel, som du försöker skämta bort. Du får skratta hur mycket du vill, men faktum kvarstår: ditt bidrag är inte lägre än någon annans, därav är det absurdt att berättiga vissas fildelning med "har inte råd", eller piratpartiets egen formulering, "på lika villkor".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag angav en drös "orsaker" till att folk i min omgivning klagar på sin ekonomi. Jag angav exempel, som du försöker skämta bort. Du får skratta hur mycket du vill, men faktum kvarstår: ditt bidrag är inte lägre än någon annans, därav är det absurdt att berättiga vissas fildelning med "har inte råd", eller piratpartiets egen formulering, "på lika villkor".

Du laddar alltså inte ner någonting??

Du tar inte emot tex musikfiler ifrån vänner över msn?

Att alla har råd att lägga ut pengar på spel filmer och musik tror jag säkert. Sen om man vill prioritera spel, filmer och musik framför tex mat och kläder är väl en annan sak?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du laddar alltså inte ner någonting??

Du tar inte emot tex musikfiler ifrån vänner över msn?

Att alla har råd att lägga ut pengar på spel filmer och musik tror jag säkert. Sen om man vill prioritera spel, filmer och musik framför tex mat och kläder är väl en annan sak?

Vill man inte lägga några pengar alls på det får man vara utan. Som jag tidigare skrivit anser jag att det är OK att ladda ner, SÅ LÄNGE man även köper ett fåtal spel varje år.

Köper du 2-3 spel årligen, tycker jag att du borde få ladda ner i princip hur mycket du vill. Däremot de personer som inte köper ett enda spel till fullpris varje år, de borde skämmas, och det är dom, och uteslutande dom som surar ner för spelindustrin.

I år har jag köpt Godfather: Blackhand, IL-2:1946, sen har jag laddat ner ett antal spel på Virtual Console. Dessutom ska jag snarast köpa World in Conflict. Detta har varit ett bottenår för mig i väg av spelkonsumtion, eftersom att halva året har tillbringats i lumpen, och andra halvan tillbringats där jag studerar, där jag inte har någon TV. Nästa år blir det Metroid Corruption, Mario Galaxy, Medal of Honor: Heroes, och säkert ett antal spel till. Jag anser att jag kan sova riktigt säkert, jag har laddat ner Vampire: The Masquerade, och något enstaka spel till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I år har jag köpt Godfather: Blackhand, IL-2:1946, sen har jag laddat ner ett antal spel på Virtual Console. Dessutom ska jag snarast köpa World in Conflict. Detta har varit ett bottenår för mig i väg av spelkonsumtion, eftersom att halva året har tillbringats i lumpen, och andra halvan tillbringats där jag studerar, där jag inte har någon TV. Nästa år blir det Metroid Corruption, Mario Galaxy, Medal of Honor: Heroes, och säkert ett antal spel till. Jag anser att jag kan sova riktigt säkert, jag har laddat ner Vampire: The Masquerade, och något enstaka spel till.

När du köpte The Godfather så gick pengarna till EA med flera. När du tankade Vampire - The Masquerade: Bloodlines så fick Troika INGA pengar. Du kan inte rättfärdiga ditt nedladdande med att du köper saker emellanåt. Som Curly sa till mig på MSN, "det är som att betala 25% skatt och anse det tillräckligt". Jävla hypokrit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du köpte The Godfather så gick pengarna till EA med flera. När du tankade Vampire - The Masquerade: Bloodlines så fick Troika INGA pengar. Du kan inte rättfärdiga ditt nedladdande med att du köper saker emellanåt. Som Curly sa till mig på MSN, "det är som att betala 25% skatt och anse det tillräckligt". Jävla hypokrit.

Mmm...

Saken är den att om jag inte hade laddat ner det hade jag inte köpt det heller. I det fallet påverkas ingen part. Däremot om folk laddar ner ALLT, och inte ens köper några spel alls, ens om de anser att de är jättebra, då påverkas industrin, eftersom att personen hade köpt det i butik om möjligheten att ladda ner inte fanns.

Jag hade inte köppt bloodlines om det hade funnits i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...