Jump to content

Hur mycket fildelar du?


Jacker
 Share

Fil....  

96 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Börjar närma mig 1 TB uppladdat på torrentbytes och runt 700 GB nedladdat (och då är ju det bara en av många sidor) så wärchar gör jag för fullt.

Fast även om jag är på piraternas sida i debatten så kan jag inte moraliskt försvara min fildelning till 100%. Men jag slutar inte för det eftersom det ger mig så mycket underhållning och livskvallite.

Jag är intresserad av att höra vad som hindrar dig att nå upp till 100%. Jag känner smått igen mig nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Kanske inte direkt on-topic, men whatever... Jag kom nämligen på en idé för att tag sen.

Som en del av er säkert vet så släppte Ubi Soft några av sina spel helt gratis på Fileplanet för några månader sen, men de hade då infört reklam i spelen istället (under laddningstider t.ex.). Det slog mig att man kanske skulle prova att släppa två versioner av ett spel: den ena gratis på nätet, och den andra i butik till normalpris. Versionen som släpps gratis innehåller dock reklam under laddningstider för att utvecklarna ska tjäna pengar på den versionen. Vissa kanske hatar reklam, och tycker det är värt att betala 400:- för att slippa den. Oavsett hur spelarna införskaffar sig spelet tjänar utvecklarna pengar på det. Och med tanke på hur populära spel kan bli idag har jag inte speciellt svårt att tänka mig att det kan röra sig om en hel del pengar i reklamintäkter...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte direkt on-topic, men whatever... Jag kom nämligen på en idé för att tag sen.

Som en del av er säkert vet så släppte Ubi Soft några av sina spel helt gratis på Fileplanet för några månader sen, men de hade då infört reklam i spelen istället (under laddningstider t.ex.). Det slog mig att man kanske skulle prova att släppa två versioner av ett spel: den ena gratis på nätet, och den andra i butik till normalpris. Versionen som släpps gratis innehåller dock reklam under laddningstider för att utvecklarna ska tjäna pengar på den versionen. Vissa kanske hatar reklam, och tycker det är värt att betala 400:- för att slippa den. Oavsett hur spelarna införskaffar sig spelet tjänar utvecklarna pengar på det. Och med tanke på hur populära spel kan bli idag har jag inte speciellt svårt att tänka mig att det kan röra sig om en hel del pengar i reklamintäkter...

Det är mycket vettigare att göra sådana saker. men varför inte ha raklam i spelen och sänka priserna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte direkt on-topic, men whatever... Jag kom nämligen på en idé för att tag sen.

Som en del av er säkert vet så släppte Ubi Soft några av sina spel helt gratis på Fileplanet för några månader sen, men de hade då infört reklam i spelen istället (under laddningstider t.ex.). Det slog mig att man kanske skulle prova att släppa två versioner av ett spel: den ena gratis på nätet, och den andra i butik till normalpris. Versionen som släpps gratis innehåller dock reklam under laddningstider för att utvecklarna ska tjäna pengar på den versionen. Vissa kanske hatar reklam, och tycker det är värt att betala 400:- för att slippa den. Oavsett hur spelarna införskaffar sig spelet tjänar utvecklarna pengar på det. Och med tanke på hur populära spel kan bli idag har jag inte speciellt svårt att tänka mig att det kan röra sig om en hel del pengar i reklamintäkter...

Like the sound of that idea, men att hoppa från G R A T I S till 400 kronor bara för att slippa reklam i laddningspauser låter som en brutalt dålig investering för många. Vet dock inte hur mycket pengar som reklam kan beräknas generera genom att visas frekvent i spel, men jag tror många fortfarande skulle välja reklamalternativet, eller snarare den reklamfria realesen på piratscenen. Det går helt klart att utveckla idén till något intressant, men jag orkar just nu inte tänka hur man skulle göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Like the sound of that idea, men att hoppa från G R A T I S till 400 kronor bara för att slippa reklam i laddningspauser låter som en brutalt dålig investering för många. Vet dock inte hur mycket pengar som reklam kan beräknas generera genom att visas frekvent i spel, men jag tror många fortfarande skulle välja reklamalternativet, eller snarare den reklamfria realesen på piratscenen. Det går helt klart att utveckla idén till något intressant, men jag orkar just nu inte tänka hur man skulle göra det.

Jag glömde skriva det, men det passar hel klart bäst i MP- spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är idéen med att släppa två versioner är grymt bra. :) Men jag håller med Marquis där att gå från gratis till 400kr för att bara slippa lite reklam känns ganska meningslöst, ingen har ju dött av lite reklam precis.

Men släppa en version av spelet där man endast får MP-delen helt gratis men med reklam i spelet. Som utvecklarna bakom F.E.A.R gjorde också om jag inte minns fel, att de släppte hela MP-delen för gratis nedladdning. Det ökar förhoppningsvis chansen att folk börjar spela mer det på internet dessutom och blir mer populärt och reklamintäkterna för utvecklarna ökar. Förhoppningsvis kanske folk också köper spelet för att ev spela SP, nu om de inte bestämmer sig för att ladda hem det förståss men utvecklarna ändå tjänat på det eftersom den människan har kört MP-delen.

Och betalversionen där man får hela orginalspelet med fodral och skit med SP och MP-delen helt utan reklam. Möjligtvis en liten guldstjärna också när man spelar MP. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är idéen med att släppa två versioner är grymt bra. :D Men jag håller med Marquis där att gå från gratis till 400kr för att bara slippa lite reklam känns ganska meningslöst, ingen har ju dött av lite reklam precis.

Men släppa en version av spelet där man endast får MP-delen helt gratis men med reklam i spelet. Som utvecklarna bakom F.E.A.R gjorde också om jag inte minns fel, att de släppte hela MP-delen för gratis nedladdning. Det ökar förhoppningsvis chansen att folk börjar spela mer det på internet dessutom och blir mer populärt och reklamintäkterna för utvecklarna ökar. Förhoppningsvis kanske folk också köper spelet för att ev spela SP, nu om de inte bestämmer sig för att ladda hem det förståss men utvecklarna ändå tjänat på det eftersom den människan har kört MP-delen.

Och betalversionen där man får hela orginalspelet med fodral och skit med SP och MP-delen helt utan reklam. Möjligtvis en liten guldstjärna också när man spelar MP. :)

Mmm.

Jag uppmanar spelutvecklare till att finansiera sina spel med reklam för att kunna släppa billiga eller gratis spel. Tycker exempelvis att Gran Turismo borde vara ett gratisspel. Att ha med sina bilar i ett spel är idag MARKNADSFÖRING. De biltillverkare som inte inser det, och till och med vill ha betalt för licensen förtjänar inte att vara med.

Det finns däremot spel där det inte skulle funka med sådant. Föreställ er till exempel ett Zelda med Cokeautomater, eller Final Fantasy med Gulfmackar. Det säger sig självt att det inte fungerar.

Men jag uppmanar fortfarande inte till fildelning som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...