Jump to content

Hur mycket fildelar du?


Jacker
 Share

Fil....  

96 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag köper bara om jag måste.

Laddar ner så mycket som möjligt.

Alla spelföretag idag är ju förfan korrupta, snackade med den där killen som håller tal om Good Game på varje Dreamhack. Han hade sett någon undersökning som visade att många spelföretag, som det ser ut idag, tjänar pengar även om precis alla skulle ladda ner deras spel. Hur mycket av det där som är sant det och hur fan dom lyckas med det vet minns jag inte vad han hade för svar men jag skiter i det iallafall, men det fick mig att bli en aning övertygad hursomhellst.

Om jag vill ha något laddar jag ner, shit the same vad om det är en låt, film eller ett spel. Om spelet endast går att spela på konsol/inte finns på nätet köper jag i nödfall. Men det händer ju inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 107
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Jag laddar hem allt jag vill ha. Det blir mest filmer, porr och spel, men även musik. Jag laddar inte hem så mycket musik nu för tiden, har ändå så mycket att jag aldrig hinner lyssna på det (har 205 GB vilket är en herrans massa timmar dunka-dunka). Upphovsrättsskyddat material är ju också bilder och dokument och sånt, så det räknas också in, även fast jag inte kommer över sådant varje dag.

Varför fildelar jag? Jo, därför jag finner det essentiellt och principiellt moraliskt försvarbart. I principen är det exakt samma sak som att bjuda över en kompis så att ni tillsammans kan se på din nyköpta kopia av Gudfadern. "Kompisen har ju inte köpt! PIRAT!" bör politikerna som vill kallas konsekventa säga. Men det största argumentet som övervinner och -väger alla andra (jag har många fler stödjande argument, skrik till om intresserad), är att fildelning absolut INTE innebär stöld, och knappt heller utebliven inkomst. Anledningen till detta är givetvis att för att det ska vara stöld krävs det att man stjäl den fysiska enheten som mediet i fråga finns på. Okej, visst, det är ju bara materialkostnader, själva produkten har ju kostat i mantimmar att skapa. Men det är fortfarande så att de flesta antingen inte skulle köpa om det inte fanns att ladda ner, eller .... äsch, jag pallar inte. Ni får ta del av min argumentlista istället. Notera att den inte är särskilt slipad.

1. Först och främst så vill jag börja med att räkna upp vissa lagbrott som är i samma kaliber som piratkopiering (om inte värre), och som de allra flesta medborgare har begått någon gång i sitt liv (påstå inte att kvantitet är en faktor i huruvida ett brott definieras. Sådant håller inte i rättssalen):

:doh: Fortkörning - minsta kilometer räknas! Fortkörning är olagligt, i värsta fall kan man krocka eller råka köra över någon.

:teehee: Läsning av (oköpta) tidningar i butiker - Detta kan liknas vid att man i större skala sätter sig ned och läser klart en skönlitterär bok i valfri butik och sedan lämnar butiken utan att ha betalat för boken. Eller varför inte bara ta det för vad det är? Ingen skulle väl, i sina

sinnens fulla bruk, läsa en hel bok, eller ens en hel tidning, i en butik. Det som är "gratis" att läsa i en tidning är ju självklart förstasidan, då den syns utåt där den står på hyllorna. Men om man öppnar en tidning och skummar igenom den, då har man brutit lagen, man har begått stöld. Varför? Jo, av två anledningar: Den första är att ingen har tidigare köpt tidningen och lånat ut en till dig, med andra ord så är det inte ens privat kopiering, utan man tar helt enkelt del av sådant man inte betalat för, och det är ju olagligt. Ponera att en tidning har 30 sidor och att en tidning kostar 10 kronor. Om man läser 3 sidor av en tidning i butiken så har man alltså "stulit" 1 krona från t.ex Aftonbladet. En krona är inte mycket pengar, men det ÄR pengar och det ÄR olagligt att stjäla. Trots detta fortsätter folk att göra detta, därför att det är lättillgänligt, ganska diskret, och troligtvis inte så "farligt" enligt dem själva. Precis som fildelning. Ännu märkligare är det då det finns tre dagliga gratistidningar som delas ut (Punkt SE, City och Metro) samt minst en lokaltidning som man får gratis hem i brevlådan, och sist men inte minst; en hel uppsjö av gratistidningar på nätet, till exempel Aftonbladet, Metro, City, DN, SVD med mera. Räcker inte det? I precis samma stil som föregående exempel finns det människor som "provsmakar" frukt, grönsaker och andra livsmedel i butiken, i många fall när de inte ens ska köpa produkten i fråga. DET är stöld, om något! De tre jordnötterna som man roffar åt sig och äter upp kommer inte tillbaka till butiken, inte på några villkor. Det kan tyckas fånigt att bråka om något så banalt som tre jordnötter, men våldsbrott är våldsbrott - oavsett om en misshandel pågått i 2 minuter eller 2 timmar.

:teehee: Kopiering av VHS och kasettband - Piratkopiering har funnits sedan 80-talet, då man började kopiera kassettband (musik och spel). När VHS-formatet såg dagens ljus började drösvis av medelsvennar kopiera filmer sinsemellan - och kasettbandsdelningen fortsatte i flera år. Ingen sade någonting om detta - det ansågs vara "okej"... men är det det (i antipiraters ögon alltså)?

:teehee: Inspelning av TV- och radioprogram - exakt samma sak som att ladda ned (samma) tv- eller radioprogram från nätet (förutsatt att reklamen följer med naturligtvis. Det är ju reklamen som finansierar respektive kanaler).

:teehee: Utlåning osv. av filmer, musik, spel m.m - fildelning i miniatyrversion. Fildelning är detsamma som utlåning, fast i större skala (då fler personer får tillgång till produkten som man delar ut). En förutsättning är ju dock att man köpt det man delar ut, har man stulit det är det ju olagligt att låna ut (just i detta exempel ingår inte fildelning i stöld. Att ladda ned något är ju, precis som att dela ut till andra, att låna från en kompis). Om man säljer vidare sina inköpta produkter (som kan förekomma) så borde det ju egentligen definieras som stöld, eftersom att köparen inte betalar tillverkaren eller distributören av produkten.

:P Anlitar svart arbetskraft - Det är olagligt helt enkelt. Även om du anlitar en bror eller nära vän för att utföra en fönsterputs mot en flaska Whisky eller en hundralapp, så är det i lagens och rättvisans ögon svart arbete som egentligen borde skattas.

2. Fildelning är olagligt enligt gällande lagar, men om en så stor del av ett lands befolkning begår detta brott, är inte det ett tillräckligt bevis på att lagen borde ses över? Och lagar stiftas väl ändå av folkets (våra) representanter, och bör reflektera folkets åsikter?

3. Jag köper det jag vill betala för (som stöd till skaparen eller dylikt). Allt annat laddar jag ned. Upphovsrättsinnehavaren (artist, spelutvecklare m.m) varken tjänar eller förlorar pengar på mitt agerande. Det jag laddar ned, det laddar jag ned. Om det inte finns att ladda ned, då köper jag det inte heller. Det är knappt(!) utebliven vinst för upphovsrättsinnehavaren. Men om jag laddar ner något och tänker att "jävlar, det här var riktigt bra musik/spel/film", då köper jag den - det är bara att titta i min hylla efter bevis.

4. Följande rättfärdigar inte piratkopiering i sig, men som ren observation; Microsoft använde piratkopierad mjukvara när de skapade ljudeffekterna till Windows XP.

5. Christofer Sundgren på Avalanche Studios påstod följande i en artikel: "Jag är personligen förtjust i att grilla kött, men jag smyger mig inte in i varje hage jag ser och slaktar kor för att det råkar vara lättillgängligt".

Att jämföra nedladdning av spel/musik/film med att slakta någons ko bara för att man är sugen på kött är en helt befängd liknelse. Om man tar någons ko så har inte bonden längre tillgång till denna, och har därmed blivit av med sin egendom. Om man däremot laddar ned ett spel, en film eller ett musikalbum så försvinner ju inte direkt utvecklarens möjligheter att fortsätta sälja spelet. Ej heller har man stulit den fysiska produkt som respektive media säljs som (spelskivan, filmen, musikalbumet).

Christofer nämner även att många spelutvecklare lagt ut spel på nätet (samt brutit dess kopieringsskydd, ”crackat” dem) innan de började som spelutvecklare.

6. Regeringen/polisen borde lägga ned mer tid på att fånga våldtäktsmän och andra brottslingar än att dagsböta Svenne Svensson på tusentals kronor och beslagta hans dator för att han ville lyssna på Britney Spears/Basshunters nya skiva utan att köpa den (även kallat låna, provlyssna, etc.).

Ja, det är av dessa anledningar som jag stödjer och utövar fildelning utan skam eller samvetskval. Jag håller också med Jacker om att det är fånigt att påstå att information och/eller kultur "ska" vara fritt tillgängligt. Det är liksom inte open source vi talar om här.

Ni som fildelar ENDAST för att ni inte orkar köpa eller för att det är lättillgängligt, men samtidigt tycker att fildelning ska vara förbjudet och olagligt, är något knäppa. Lev som du lär?

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spel köper jag till PS3, var länge sen jag spelade ett PC-spel faktiskt, men nu har jag en ny dator som pallar alla nya spel, så nu ska jag testa nått spel och då lär det ju bli att tanka.

Musik och film tankar jag också (vissa undantag) är det ett band/artist/film som jag vet är bra så köper jag det direkt, men upptäcker jag ett tex ett nytt band via fildelning och jag gillar det jag hör så köper jag deras skiva, absolut.

Fildelning har blivit det bästa sättet att upptäcka ny musik, och jag ser det som en provlyssning, istället för att stå i skivaffären och snabblyssna (spola fram osv) på en skiva som jag inte vet så mycket om har jag aldrig gillat, nu tankar jag skivan, lyssnar igenom den ett par gånger och gillar jag det så köper jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här fildelas fan inte - vi gör ju backups åt varandra!

- Sett i en FB-signatur.

-----

Jag tar hem allt jag vill ha, dvs det jag har råd med (ratio) och de jag får plats med (HDD-utrymme). Jag vet inte om jag moraliskt sett kan försvara min fildelning, men jag ursäktar mig med att jag köper både skivor, DVD-filmer och spel. Spel har jag dock blivit sämre att köpa den senaste tiden. :doh:

Bra skrivet av skribb, förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt.. Musik, Film, Spel, Apps.

Det jag vill ha, det laddar jag hem.

Var med i en dvdklubb förr, och fick en film i månaden för en penning. Detta blev dock oftast en ny som precis kommit ut på DVD, och som jag själv inte ville ha egentligen. Skrev till dom och frågade om man inte själv kan få välja en film man vill ha varje månad, vilket inte var möjligt.

Sen dess jag gick ur har jag aldrig köpt en DVD. Senaste CD jag köpt är nog någon absolut music 34 eller likande. Från sent 90-tal. Spel är jag inte mycket för längre. Jag är inbiten WoWare och om jag byter spel är det oftast gratis nedladdade spel i beta stadier och liknande. Brukar gå tillbaka till WoW efter ett tag. Apps framför allt gillar jag att man kan dra hem. Detta är det dyraste av det dyra, som man får tag i gratis. Vilka vill betala 20.000~ för ett bildredigeringsprogram om man inte vet hur programet fungerar till 100%? Vem vill punga ut 6000~ för ett Vista? Inte jag iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag moraliskt sett kan försvara min fildelning, men jag ursäktar mig med att jag köper både skivor, DVD-filmer och spel. Spel har jag dock blivit sämre att köpa den senaste tiden. :doh:
Du kan inte ursäkta eller sona dina brott med det faktum att du faktiskt också köper filmer och spel. Om du t.ex tankar Crysis och sedan köper Super Mario Galaxy så kanske du själv får bättre samvete, men varken Crytek eller EA får ju pengarna för Marioinköpet. Inte ens om det handlade om två olika spel från EA skulle samma personer få pengarna från inköpen. Om du tar Cloettachoklad från ICA och sedan köper extra mycket på Konsum (fast från Marabou istället för Cloetta) för att få bättre samvete så betyder ju inte det att ICA/Cloetta helt plötsligt får intäkterna från den stulna chokladkakan. Förstår du vad jag menar?
Vilka vill betala 20.000~ för ett bildredigeringsprogram om man inte vet hur programet fungerar till 100%? Vem vill punga ut 6000~ för ett Vista? Inte jag iallafall.
Haha nä, samma här. Om det inte fanns något bra bildbehandlingsprogram så skulle jag tanka WinGIMP och lära mig det. Om det inte fanns möjligheter att ladda hem Mac OS eller Windows skulle det bli en Linuxdist istället. Aldrig att jag skulle köpa! Mjukvara kan vara så jävla dyrt.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tankar i princip det jag vill ha. Dock inte musik :doh: är inte rikigt muskintresserad (lyssnar dock om syrran sätter på låter på datorn). Kan säga att jag faktiskt blivit mer bekväm och köper inte lika många filmer och spel som jag gjort förut. Jag känner som "är det värt att köpa spelet, det går ju så bra att spela på den crackade versionen". Och då när jag "testat" spelet vill jag inte punga ut 500kr på ett spel som jag redan spelat.

Detta är dock ingen ursäkt för att jag laddar hem saker.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En hel del, Men långt ifrån allt

Det är typ bara Musik, några Spel, och 1-2 filmer

Jag är i stort sett bara intresserad av musiken, så det är det enda som kommer in på datorn. Och även ur datorn min

Jag är inte direkt nån film människa, men hittar jag nått som jag är intresserad av, så visst

Och spel..... Eftersom jag inte direkt har ny nyaste datorn så klarar min dator inte av så mkt.

Typ det jag har att säga

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag laddar ner precis allt. Jag har aldrig i hela mitt liv köpt en DVD-film, endast fått. Aldrig heller köpt en skiva, bara fått.(Självklart köpte jag skivor innan jag fatta att man kunde ladda ner)

Spel var det lite sisådär med förut men nu har jag inte köpt ett lagligt spel sens i sommras.

Redigerad av _EmiL_
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Laddar ner det mesta jag vill ha, men händer att jag köper. DVD-filmer köper jag så gott som aldrig, men går på bio rätt ofta. Spel köper jag också rätt sällan, brukar vara om jag verkligen vill stödja utvecklarna eller om jag vill spela online, t.ex är Orange Box det senaste spelet jag köpte. Musik laddar jag också ner rätt mycket, visst köper jag några skivor men inte så många som jag skulle vilja. Och serier laddar jag hellre ner än ser på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper bara om jag måste.

Laddar ner så mycket som möjligt.

Alla spelföretag idag är ju förfan korrupta, snackade med den där killen som håller tal om Good Game på varje Dreamhack. Han hade sett någon undersökning som visade att många spelföretag, som det ser ut idag, tjänar pengar även om precis alla skulle ladda ner deras spel. Hur mycket av det där som är sant det och hur fan dom lyckas med det vet minns jag inte vad han hade för svar men jag skiter i det iallafall, men det fick mig att bli en aning övertygad hursomhellst.

Om jag vill ha något laddar jag ner, shit the same vad om det är en låt, film eller ett spel. Om spelet endast går att spela på konsol/inte finns på nätet köper jag i nödfall. Men det händer ju inte så ofta.

Hur i helvete ska spelföretagen tjäna pengar utan inkomster?

Jag förstår sånna personer som laddar ner spel i stora mängder, OCH köper 2-3 spel om året. Att en spelare laddar ner 30 spel per år innebär inte att han under några omständigheter skulle köpa 30 spel årligen om möjligheten inte skulle finnas. Däremot köper gamers i snitt 3 spel om året, och den standarden måste fildelarna hålla. Det är helt ohållbart att vissa spelar uteslutande nerladdat, och i och med sådanna personer spricker hela argumentet med att de som laddar ner ändå konsumerar mycket kultur legalt.

SKÄRP ER, det finns faktiskt människor bakom dessa spel, som måste få lön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som de uppenbarligen får eftersom det kommer nya spel.

Därför att vissa köper. Det skulle släppas fler och bättre spel om alla faktiskt skulle köpa dessa tre spel om året.

Dessutom ska rätt vara rätt. Att ändra på copyrightlagen därför att en majoritet av folket tycker så, är ungefär som att göra diverse olika skatter valfria.

-"Vad händer om jag inte betalar den här skatten som ska gå till sjukvården? Blir jag utan sjukvård då eller?".

-"Nä, det värsta som kan hända är ju att en massa folk tackar nej till att betala skatten, och vissa giriga jävlar inom sjukvården påstår att man skulle vara tvungen att stänga ett antal sjukhus. Men det argumentet tror jag inte på, jag har hört att sjukvårdssektorn skulle gå med vinst utan skattebetalare, och det kan du känna dig övertygad om. Sen kommer det alltid finnas folk som är dumma nog att betala".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att vissa köper. Det skulle släppas fler och bättre spel om alla faktiskt skulle köpa dessa tre spel om året.

Dessutom ska rätt vara rätt. Att ändra på copyrightlagen därför att en majoritet av folket tycker så, är ungefär som att göra diverse olika skatter valfria.

-"Vad händer om jag inte betalar den här skatten som ska gå till sjukvården? Blir jag utan sjukvård då eller?".

-"Nä, det värsta som kan hända är ju att en massa folk tackar nej till att betala skatten, och vissa giriga jävlar inom sjukvården påstår att man skulle vara tvungen att stänga ett antal sjukhus. Men det argumentet tror jag inte på, jag har hört att sjukvårdssektorn skulle gå med vinst utan skattebetalare, och det kan du känna dig övertygad om. Sen kommer det alltid finnas folk som är dumma nog att betala".

Men försök ha råd att köpa alla spel, filmer, mjukvara och så vidare som man vill ha utan inkomster. Det är på tok för dyrt. Nog fan skulle de sälja mer om spelen kostade 150-200 kr istället för 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...