Jump to content

Mål & drömmar


Colan K
 Share

Recommended Posts

Mina betyg från gymnasiet räcker en bra bit, kanske får plugga upp något ämne, beror på vad jag vill göra.

En annan grej jag funderat på är att plugga i USA, eller bara flytta till USA och jobba, kanske något år som kock, finns många svenska restauranger där och amerikanerna skriker efter svenska kockar som kan laga husmanskost.

Gick du Hotell-Restaurang på gymnasiet?

Kock i USA låter inte helt fel, nej :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 94
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Hur ser arbetstiderna ut när man är brandman då?

LOLOL, BOLL!

Joru, klagar man på tiderna om man är kock är brandman absolut inget som man äns ska tänka på.

Min svåger är brandman på jönköpings flygplats (visst, inte precis samma sak) men han jobbar 5 dagars-skift. Det kan börja vilken dag i veckan, och har fruktansvärda timmar. Det sämsta är väl också att min syster är barnmorska och deras tider är inte heller dom bästa. Det kan gå så långt att dom i princip inte ser varandra på 3 veckors tid, mer än en puss i dörren när den ena kommer hem och den andra ska till jobbet.

Men låt säga;

Fre-Tis: 04.00 - 14.00

Sön-Tor: 20.00 - 06.00

Detta är bara 2 utav skiften.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick du Hotell-Restaurang på gymnasiet?

Kock i USA låter inte helt fel, nej :offtopic:

Jepp gick Hotell-Restaurang vid Globen, och nej kock i USA är faktiskt inte helt fel, en jag jobbar med nu jobbade på svenska ambassaden i New York, fria resor, green card, gratis bostad mitt i Manhattan, så som sagt...låter inte helt fel.

Damn ni fick mig :whistling: , nej men min Farmors mans son är brandman, på södermalm (inte för att det har med saken att göra).

Han jobbar vecka "1" mån-fre 07:00-15:00

Vecka "2" mån-fre 22:00-07:00

Vecka "3" Ledig

Vecka "4" Ons-Sön 15:00-22:00

Arbetstiderna är dom hårda med, väldigt sällan man jobbar övertid, bara om det verkligen behövs, och jag har frågat ut honom både en och två gånger om hur det är att vara branman och han trivs väldigt bra, rätt mycket dötid emellanåt speciellt nattskiften, då tränar han eller glor på tv eller sitter framför datorn.

Sen är det ju ingen hemlighet att det är ett hårt yrke, gäller att vara både fysiskt och psykiskt stark.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju ingen hemlighet att det är ett hårt yrke, gäller att vara både fysiskt och psykiskt stark.

Bära en branddräkt är väl inte på 10 roligaste heller. Dom är väldigt tunga alltså...

Fast jag går runt i mösbyxor och t-shirt med tröja jämnt så jag kanske är lite slapp :whistling:

Men den gula dräkten vill man inte bära! Kemidräkten... Usch usch. Bära kläder plus en stor gul dräkt.

Blir klumpig som ett kylskåp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bära en branddräkt är väl inte på 10 roligaste heller. Dom är väldigt tunga alltså...

Fast jag går runt i mösbyxor och t-shirt med tröja jämnt så jag kanske är lite slapp ;)

Men den gula dräkten vill man inte bära! Kemidräkten... Usch usch. Bära kläder plus en stor gul dräkt.

Blir klumpig som ett kylskåp!

Polisuniform är inte heller de lättaste arbetsplaggen ^_^

Med koppel (bältet) och skyddsväst så väger man ca +14 kg. till och då väger västen "bara" ca. 5 kg, resten av vikten är från kopplet.

En smula jobbigt att kånka runt med det varje vardag i veckan kan tänkas, men måste man så måste man... >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bära en branddräkt är väl inte på 10 roligaste heller. Dom är väldigt tunga alltså...

Fast jag går runt i mösbyxor och t-shirt med tröja jämnt så jag kanske är lite slapp >_<

Men den gula dräkten vill man inte bära! Kemidräkten... Usch usch. Bära kläder plus en stor gul dräkt.

Blir klumpig som ett kylskåp!

Att bära full utrustning är inte alls tungt förutom om du bär syrgastuberna som lägger på lite vikt. Funderade först på att bli polis men ångrade mig. Vill bli brandman nu. Går Samhällsvetenskap med Räddningstjänst som individuellt val.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Polisuniform är inte heller de lättaste arbetsplaggen ^_^

Med koppel (bältet) och skyddsväst så väger man ca +14 kg. till och då väger västen "bara" ca. 5 kg, resten av vikten är från kopplet.

En smula jobbigt att kånka runt med det varje vardag i veckan kan tänkas, men måste man så måste man... >_<

Oj! Aldrig tänkt att det var så tungt med det.

Att bära full utrustning är inte alls tungt förutom om du bär syrgastuberna som lägger på lite vikt. Funderade först på att bli polis men ångrade mig. Vill bli brandman nu. Går Samhällsvetenskap med Räddningstjänst som individuellt val.

Inte tunga, skämtar du eller? Kanske vanesak men tunga är dom visst ;)

Dom som jobbade där på brandstationen tyckte också det. Och dom brukar ju ändå bära det.

Särskilt när dom skulle bära den gula dräkten också. Brukade "fuska" och slippa lite kläder ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...