Jump to content

Mål & drömmar


Colan K
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 94
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Endast förvirrade och osäkra människor är agnostiker.

Endast trångsynta och intoleranta människor är fundamentalister.

(Ja, jag betraktar orubblig ateism som en avart av fundamentalism.)

Och ja! Ja, jag är osäker och det är väl det enda som jag som människa kan vara? Naturligtvis är tanken på ickevetande obekväm speciellt i dagens informationssamhälle men det här är frågor som jag som människa inte kan ha kunskap om och det får jag vara nöjd med.

(beklagar att jag gick ot)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från många andra så lockar det mig inte alls att åka runt och backpacka i Asien i ett år efter gymnasiet. Jag är lite tråkig när det gäller mina drömmar.. Vill bli klar med utbildning och allt vad det innebär skapligt snabbt, för att sedan kunna skickas ut i arbetslivet och långsamt spara ihop till ett åttasiffrigt saldo på kontot. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från många andra så lockar det mig inte alls att åka runt och backpacka i Asien i ett år efter gymnasiet. Jag är lite tråkig när det gäller mina drömmar.. Vill bli klar med utbildning och allt vad det innebär skapligt snabbt, för att sedan kunna skickas ut i arbetslivet och långsamt spara ihop till ett åttasiffrigt saldo på kontot. :naughty:

Mjo, resa känns överskattat på något vis. Och om jag skulle resa skulle jag nog hellra resa runt i USA. Men är du verkligen säker på att du orkar med univeristet/högskola direkt efter gymnasiet? :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väl bara att många verkar vilja resa så fort som möjligt efter skolan i princip. Varför inte bara ta det lugnt och resa senare om man känner för det. Har ju inte direkt bråttom? :naughty:

Jag själv ska bara ta det lugnt framöver, ingen fara. Se på film, spela spel, leta efter gott alkohol och drinkar.

9ggwrebn0lzt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Endast förvirrade mesar är agnostiker.

fixed

Endast trångsynta och intoleranta människor är fundamentalister.

(Ja, jag betraktar orubblig ateism som en avart av fundamentalism.)

Räkna inte in mig i den gruppen. Varje gång nya rön kommer så måste man som ateist ompröva sin teori och se om den fortfarande är rimlig - för ateism är endast rimligheten manifesterad. Jag föreslår att du läser Tro och vetande 2.0 av Christer Sturmark, tror den skulle passa dig perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill (självklart) ta mig igenom gymnasiet med bra betyg så jag har behörighet till i princip alla högskolekurser. Jag vet inte om jag vill flytta från Sverige för alltid, men jag vill utan tvekan prova på att bo i t.ex. USA en längre tid. Även jag vill prova droger.

Vad jag vill arbeta med är jag väldigt osäker på, därför ska jag med största sannolikhet gå NV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, lite komiskt att du inte ens kan namnet på ett program som är din dröm att avklara.

Heh, det får mig lite osökt att tänka på ett småtragiskt släkte av studenter jag har stött på under min tid i universitetsvärlden. Det handlar om studenter som vill bli både det ena och det andra (oftast ekonomer och jurister) och tror att det ungefär räcker med att komma in på universitetet så är man färdig ekonom - that's it. De inser inte att det också krävs en stor arbetsinsats för att utexamineras och när sedan tentor och uppgifter börjar travas på hög, byter de i bästa fall program, eller i värsta fall hoppar de av skolan helt och hållet och drömmar och framtidsplaner rinner ut i sanden.

Jag har dock aldrig sett det här fenomenet bland humanister eftersom de (humanisterna) nästan uteslutande studerar sina ämnen för att de är djupt intresserade av dem och har sällan samma högtravande karriärplaner. Och därför är INTRESSE så otroligt viktigt, det är inte bra att studera t.ex. juridik med utgångspunkten "jag vill bli jurist" utan man ska studera juridik för att man är intresserad av det, annars blir det förmodligen svårt att hålla motivationen uppe.

--

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå USA-fascinationen btw.

Ni har sett för många tv-serier. >_<

--

För det tredje måste jag igen, med tanke på trådens ämne, citera min favorit-Linda-Skugge-kolumn:

Vad tror ni ungdomar, att livet bara ska vara kul och värsta partyt och vara helt friktionsfritt? Kära pubbeungar, nu kommer ni bli skitsura. Men varför skulle ni må så mycket sämre i dag? Vill ni spola tillbaka tiden? Då dog folk innan de var 40, deras barn dog av sjukdomar, ingen fick äta sig mätt, väldigt få fick gå i skolan. Ni klagar på att ni har så många valmöjligheter och att ni utsätts för stress. Ja, men hur ser alternativet ut? Har ingen berättat för er att era liv kommer bli rätt normala? Det blir inget lyxliv, ni blir inte stormrika, ni kommer slita åtta nio timmar om dan på nåt jobb som alla andra, ni kommer få några snoriga ungar och that's it. Sluta drömma så förbannat! Det är drömmarna som ger er ångest. Det enda sättet att klara sig genom livet är att bli realist.

Nåt jättekul jobb får ni knappast. Ni kanske får sparken eller råkar ut för en bilolycka och får whiplash eller så kanske er sambo får en livshotande sjukdom eller ni kanske får ett sjukt barn eller ni kanske inte kan få barn och måste genomgå tidskrävande, dyra och smärtsamma behandlingar i fler ÅR, utan att läkarna hittar några som helst fel, men några ungar kommer likförbannat inte. Ni kanske inser att ni vill omskola er när ni är 39 och har tre små kids, det vill säga omöjligt. Det är bara att bita ihop, pubbeungar. Livet är hårt och svårt och tungt. Men kul ibland. http://www.expressen.se/1.303742

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå USA-fascinationen btw.

Ni har sett för många tv-serier. >_<

Alldeles riktigt. USA är ett jävla pissland.

Jag vet att ingen här bryr sig om den vidspredda religiositeten i jänkarnas land, så jag ska rada upp lite mer konkreta fakta som i alla fall jag ser som stora nackdelar.

  • 50% av invånarna ser ner på homosexualitet
  • Alla priser är exklusive moms (med andra ord man blir alltid irriterad när man kommer till kassan)
  • Landet är en de fakto-teokrati (= religiös diktatur)
  • Inget reellt välfärdssystem över huvud taget
  • USAs elever är näst sämst i världen på geografi, trots att det är världens i princip rikaste land (jämför med det sämsta landet, Mexiko, som är ett av de fattigaste länderna)
  • Los Angeles som exempel är en jävligt ful stad (gråbeige fyrkantiga byggnader uppgör majoriteten av arkitekturen). Man kan heller inte gå någonstans eftersom den är så jävla stor, du måste bila eller åka buss vart du än ska (i princip)
  • TV-kulturen är åt helvete. Alla nyhetssändingar har överdramatiska introsekvenser där ankarna står i häftiga poser till episk bakgrundsmusik (jag önskar att jag skojade) och det mesta handlar egentligen om att få tittarsiffror (läs prestige, berömmelse och intäkter) än att informera tittarna.
  • Något som inte är så allvarligt men fortfarande ganska tragikomiskt är portionernas storlekar på restaurangerna. Beställer du t.ex en vanlig sallad får du nästan alltid något som liknar en salladsbuffé för 4 pers. Huvudrätterna är lika stora.
  • Jävligt många fetton. Överallt.

En fördel är att naturen är varierad och i många fall fin att titta på. Men i min mening väger det inte upp för alla nackdelar. Det beror ju visserligen på hur länge man planerar att stanna, men mer än en vanlig semesterperiod är inget jag rekommenderar att spendera i Land of the Free.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles riktigt. USA är ett jävla pissland.

Jag vet att ingen här bryr sig om den vidspredda religiositeten i jänkarnas land, så jag ska rada upp lite mer konkreta fakta som i alla fall jag ser som stora nackdelar.

  • 50% av invånarna ser ner på homosexualitet
  • Alla priser är exklusive moms (med andra ord man blir alltid irriterad när man kommer till kassan)
  • Landet är en de fakto-teokrati (= religiös diktatur)
  • Inget reellt välfärdssystem över huvud taget
  • USAs elever är näst sämst i världen på geografi, trots att det är världens i princip rikaste land (jämför med det sämsta landet, Mexiko, som är ett av de fattigaste länderna)
  • Los Angeles som exempel är en jävligt ful stad (gråbeige fyrkantiga byggnader uppgör majoriteten av arkitekturen). Man kan heller inte gå någonstans eftersom den är så jävla stor, du måste bila eller åka buss vart du än ska (i princip)
  • TV-kulturen är åt helvete. Alla nyhetssändingar har överdramatiska introsekvenser där ankarna står i häftiga poser till episk bakgrundsmusik (jag önskar att jag skojade) och det mesta handlar egentligen om att få tittarsiffror (läs prestige, berömmelse och intäkter) än att informera tittarna.
  • Något som inte är så allvarligt men fortfarande ganska tragikomiskt är portionernas storlekar på restaurangerna. Beställer du t.ex en vanlig sallad får du nästan alltid något som liknar en salladsbuffé för 4 pers. Huvudrätterna är lika stora.
  • Jävligt många fetton. Överallt.

En fördel är att naturen är varierad och i många fall fin att titta på. Men i min mening väger det inte upp för alla nackdelar. Det beror ju visserligen på hur länge man planerar att stanna, men mer än en vanlig semesterperiod är inget jag rekommenderar att spendera i Land of the Free.

I virginia och californien har dom mycket fina bilar, sen tillverkar dom utan tvekan världens finaste bilar :confused: är ju ett stort plus. men sen är det i princip många nackdelar >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I virginia och californien har dom mycket fina bilar, sen tillverkar dom utan tvekan världens finaste bilar :confused: är ju ett stort plus.

Världens finaste bilar, yay.. Ta en titt på hur mycket av deras natur dem förstör när dem tillverkar bilarna och fråga dig själv, är det värt det? Med deras soppatörstiga V8:or så hinner dem knappt komma fram till McDonals med innan dem behöver tanka. Inte undra på att USA använder mest olja i världen.

... Jag kör hellre Japanskt. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...