Jump to content

Öronorgasmer


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Gammal klassiker. Inte för att själva spelandet skulle vara svårt för de flesta professionella violinister men jävligt balla "överföringar" av killen i alla fall!

Åh, fan vad jag älskar när fiolen 'brölar på', sådär. Eller bara älskar fiolljud i största allmänhet.

"So fucking stupid"-breaket i Bloc Party - Positive Tension (~3:10 i filmen - men spola för guds skull inte dit, man måste ju ha tillryggalagt låten fram tills dess också), följt av det förlösande klimaxet med gitarrsolot som ebbar ut i ett outro som slutar lika vackert som det började.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, fan vad jag älskar när fiolen 'brölar på', sådär. Eller bara älskar fiolljud i största allmänhet.

"So fucking stupid"-breaket i Bloc Party - Positive Tension (~3:10 i filmen - men spola för guds skull inte dit, man måste ju ha tillryggalagt låten fram tills dess också), följt av det förlösande klimaxet med gitarrsolot som ebbar ut i ett outro som slutar lika vackert som det började.

Det är så sjukt jävla grymt live att jag smälter. Fast det är useless, inte stupid. :(

Här är ett från Melt!, som jag var på. Hoppar förvisso över hela uppbyggnaden, men ändå.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så sjukt jävla grymt live att jag smälter. Fast det är useless, inte stupid. :naughty:

Amen! Jag förstår inte varför jag inte tagit mig i kragen och sett dem någon av de två gånger jag uppmärksammat att de varit i Stockholm. Det ska det bli ändring på, om jag får en till chans! Och palmface på mig - tack för rättningen :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag önskar mig Remember That Night-konserten på Bluray, för jösses vilken bra rulle det verkar vara. Ca 40 låtar och massvis med dokumentärer. Favoriten av det jag sett på Youtube är fortfarande Echoes, givetvis av Pink Floyd.

Otroligt att publiken går igång på en endaste ton, som genast avslöjar vad som kommer erbjudas de närmaste ~femton minuterna. Jösses vad bra spelning detta är.

Del 2 och 3 ligger också uppe, om du gillade de första 6 minuterna av låten. :mellow:

Man ska inte mesa runt med samlingar när det gäller Pink Floyd. Hela diskografin. Nu.

Har jobbat på detta i knappt ett och ett halvt år nu och det tar tid. Trots det hade jag inte velat att det tog kortare tid; man måste verkligen låta alla låtarna sjunka in innan man går vidare till nästa - jag ser inget fel i att köra samma låt två, möjligen tre gånger innan man går vidare till nästa på skivan. När man förstått varje låt på ett ungefär kan man börja arbeta sig vidare med albumet som helhet och förstå hela konceptet. Så gjorde jag med The Wall och nu förstår jag den så mycket bättre än om jag bara hade kört igenom albumet från första- till sistaspåret flera veckor i rad.

Jag har "arbetat" mig igenom (så fult uttryck, det är ju en njutning!) Atom Heart Mother, Meddle, Obscured By Clouds, Dark Side of The Moon, Wish You Were Here, Animals, The Wall (mycket, mycket grundligt), The Final Cut (nästan lika grundligt) och större delen av A Momentary Lapse of Reason och jag älskar alla album på sitt sätt. Kvar är Division Bell (deras sista) och de tre första albumen (Piper at the Gates of Dawn, A Saucerful of Secrets och Ummagumma), men jag gillar inte riktigt stuket på det jag hört av de tre. För psykedeliskt och oljudsartat, men nån gång ska jag klämma dem också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har "arbetat" mig igenom (så fult uttryck, det är ju en njutning!) Atom Heart Mother, Meddle, Obscured By Clouds, Dark Side of The Moon, Wish You Were Here, Animals, The Wall (mycket, mycket grundligt), The Final Cut (nästan lika grundligt) och större delen av A Momentary Lapse of Reason och jag älskar alla album på sitt sätt. Kvar är Division Bell (deras sista) och de tre första albumen (Piper at the Gates of Dawn, A Saucerful of Secrets och Ummagumma), men jag gillar inte riktigt stuket på det jag hört av de tre. För psykedeliskt och oljudsartat, men nån gång ska jag klämma dem också. :)

Piper at the gates of dawn är insane, Ummagumma och A Saucerful of Secrets gillar jag ungefär lika mycket som Atom Heart Mother, alltså nästan inget alls. Öhh, ja, det jag vill säga är att du borde prioritera Piper helt enkelt :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Atom Heart Mother

Tack för tipset. Här är en låt som verkligen kräver sin tid för att smälta, för den är jävligt psycho och bitvis ordentligt oljudsartad men när man väl lyssnat på den två-tre gånger och man kan förutsäga när vissa saker kommer, då är den underbar. Jag älskar huvudtemat och jag gillar även när vissa detaljer kommer, såsom "Silence in the studio!" och den där telefonsignalen mitt i alltihopa. Violin-versus-bas -stället är också rejält underbart. Mest fantastiskt av allt måste ändå vara David Gilmours slide guitar-solo vid 3:30.

Låt det ta sin tid så kommer ni gilla den:

http://www.youtube.com/watch?v=N89gb2KcdSc

Om inte annat kan ni spola till 0:55 för att veta vad som finns att älska. Violinstället börjar vid 2:30.

Del 2

Del 3

Del 4

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
Jag mår alltid så jäkla bra när jag lyssnar på 0:29-0:51

Underbart riff, oavsett om man gillar Slayer eller inte >_<

Sorry, jag blev inte frälst - kändes bara otroligt ogenomtänkt, alltför distat (jag vet att det 'hör till'), och bara... tja, väldigt metal. Men det är skönt att det funkar för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mår alltid så jäkla bra när jag lyssnar på 0:29-0:51

Underbart riff, oavsett om man gillar Slayer eller inte :)

Har aldrig varit så mycket för E-strängsrunkandet som Slayer kör med, men whatever floats your boat.

En låt som jag tycker är helt underbar är Search and Destroy.

Från 0:00 till 3:29 är det mysigt. Give it a shot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har fått upp öronen för Radiohead otroligt mycket under sommaren. The Bends är den bästa skivan i mitt tycke, mest för att deras lugnare låtar är så jäkla fina och Thom Yorkes röst kunde inte ha blivit bättre. En så otroligt bra sångare, verkligen. Hur som helst - här är en låt som är öronorgasm hela vägen igenom.

Radiohead - The Tourist

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått upp öronen för Radiohead otroligt mycket under sommaren. The Bends är den bästa skivan i mitt tycke, mest för att deras lugnare låtar är så jäkla fina och Thom Yorkes röst kunde inte ha blivit bättre. En så otroligt bra sångare, verkligen. Hur som helst - här är en låt som är öronorgasm hela vägen igenom.

Radiohead - The Tourist

Fuck yeah, kul att höra! Att bevandra sig i Radiohead är en lång resa. Stundtals förvirrande, och ibland vill man... nästan ut, men man dras mer och mer in i färden och förvånas ständigt över att det inte liknar något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...