Jump to content

Öronorgasmer


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vet inte riktigt om det klassas som öronorgasmer men här är några låtar som ändrar pulsen, vidgar pupillerna, får hjärnan att lägga av och kroppen att skaka av rysningar. Inga klassiska Pink Floyd-ögonblick utan mest riktigt, riktigt bra låtar.

Martin Jondo - Jah Gringo

Vet inte om det är min personliga relation till låten som gör den så bra. Denna spelade vi konstant i första året av gymnasiet. Vi satte upp sju datorer och på signal körde alla samma låt och lät det dundra genom skolan. Tempobytet 02:00 från långsamt får mig att vilja svepa en flaska tequila och trasha en lägenhet.

Oren Lavie - Her Morning Elegance

Kombinationen av instrument i början är verkligen intressant. Känns som ett mjukt, bubblande piano som sen följs av en piskande trumma. Stråkarna, rösten, texten och framförallt videon, känslan av ett rum i morgonljus.

Beirut - Elephant Gun

Jag älskar stegringen av instrument. Den börjar mjukt med en ukulele, över till ett dragspel, över till cymbaler och avslutas sen i ett crescendo av blåsinstrument, dunkande trummor som sen till slut rinner ut i en duett med trumpet och dragspel. Jag klarar mig egentligen utan Beiruts något pretentiösa image men musiken förlåter allt.

Fred Åkerström - Jag ger dig min morgon

Kanske anledningen till att jag finner låten mer längtande än lidelsefull är att den används så mycket i Torsk på Tallin. Fast grejen är att den används så perfekt på det sättet. Istället för att berätta om att ha en flicka bredvid sig i sängen förmedlar den mycket mer känslan av någon som önskar att den hade det. Skildringen av morgonen känns för romantiserad och onyanserad för att vara äkta. Svaga solstrålar genom böljande gardiner, en småleende, drömmande flicka, en lycklig man. När jag hör den tänker jag en ensam, olycklig man i en ensam lägenhet. Regnet slår mot rutan och rummet tyst. Jag har inte hört orginalet på engelska men jag tror det är i alla fall vad Fred Åkerström försöker säga.

The Knife - You Make Me Like Charity

You try to feel

but you cant wake up

You try to touch

but you can't wake up

You're holding ice

but you don't wake up

Increase the size

and you don't wake up

Första raderna förmedlar något djupt ångestfyllt som jag inte kan sätta fingret på. Har ofta tänkt på just den här låten när jag är i en nattlig stad, neonljus och billyktor färgar gatorna, staden runt omkring mig. Känslan av att inte kunna vakna upp från en djup sömn av betong. Det är säkert inte vad The Knife menar alls men det är känslan jag får och låten håller en fast i någon mörk känsla av maktlöshet.

Emil Jensen - Väck Mig Inte Imorgon

En av de vackraste låtarna jag spontant kan komma på och en värdig låt att avsluta det här lilla urvalet av låtar. Egentligen ganska överflödigt att kommentera, känslan av låten finns där direkt. Känslan av att ligga i sängen med fysiskt eller symboliskt värkande fötter, låta kudden ligga mjukt runt huvudet, bara andas ut och veta att man inte behöver göra nånting förren nästa dag, oavsett vad som väntar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...