Jump to content

Filmklassiker!


RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag kom att tänka på det här nu, då filmen Den gröna milen sänds på Tv3 just nu.

Vilken film/-er tycker just Du att ingen levande människa borde ha missat?

Titanic? Gudfadern? Harry Potter? You name it!

Själv nominerar jag Den gröna milen. En, enligt mig, gripande berättelse om en välvuxen svart man vid namn John Coffey. Han står anklagad och dömd för att brutalt ha mördat två vita småflickor. Fångvaktaren Paul fattar särskilt intresse för denne fånge, som inte visar några som helst tendenser till ett våldsamt beteende.

Då händer något mycket underligt en dag. Något som liknar ett mirakel...

Skriv på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 128
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tja. Många av Tom Hanks filmer är mycket bra och inga man ska missa. T.ex. Saving Private Ryan och Forrest Gump.

Minns första gången jag såg SPR (också känd som Rädda Menige Ryan). Det var år 2003, november. Jag var hemma hos min morsas chef med familjen. Jag hade tråkigt och frågade om jag fick kolla på film. Jag gick och bläddrade bland filmerna och hittade filmen Saving Private Ryan (VHS). Startade den, och sen var jag fast. Den var så otroligt gripande. Grymt filmat och explosioner över allt. Den filmen gör Dagen D underhållande. Den måste alla se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom att tänka på det här nu, då filmen Den gröna milen sänds på Tv3 just nu.

Vilken film/-er tycker just Du att ingen levande människa borde ha missat?

Titanic? Gudfadern? Harry Potter? You name it!

Själv nominerar jag Den gröna milen. En, enligt mig, gripande berättelse om en välvuxen svart man vid namn John Coffey. Han står anklagad och dömd för att brutalt ha mördat två vita småflickor. Fångvaktaren Paul fattar särskilt intresse för denne fånge, som inte visar några som helst tendenser till ett våldsamt beteende.

Då händer något mycket underligt en dag. Något som liknar ett mirakel...

Skriv på!

Negern tar honom på kuken, lol.

---

Finns massor av filmer som man inte borde ha missat, Pulpan, för att nämna en.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The signs, haha. Det är en av mina absoluta favoritfilmer. Den har följt med som favoritfilm ända sedan jag såg den för första gången vid tolv års ålder. Har inte riktigt kunna släppa den filmen. Tycker fortfarande grymt bra om den.

Den är väl egentligen inte sådär speciell, eller häftig, eller o-mainstream som de flesta här på forumet gillar. Men det är något med den som gör att jag bara älskar den.

Såg den på bio, bokade biljetter till ett tidigt datum, men inte premiären kommer jag ihåg. Sedan köpte jag DVD:n så fort den kom ut. Det är nog den enda filmen som jag verkligen brytt mig om och engagerat mig i för att få tag på. Satt och letade releasedatum både till bion och till DVD:n det har jag aldrig gjort med någon annan film. Så det är väl en del av det som gör att jag tycker om filmen, att den fick mig lite engagerad. :lol:

Nåväl, handlingen är simpel. En familj bestående av en pappa, Graham Hess (Mel Gibson), en bror till pappan, Merrill Hess (Joaquin Phoenix), en son, Morgan Hess (Rory Culkin) och en dotter, Bo Hess (Abigail Breslin) får mystiska cirklar ute på sitt fält. Merrill misstänker att det är samhällets busungar som varit i farten och knäckt sädet ute på fältet för att bilda symboler. Barnen tror att det är aliens. Graham själv vet inte vad han ska tro. Polisen som inspekterar säger att sädet är för proffesionellt brutet för att vara gjort av en människa. Hon tror på en maskin. Nåväl, får en natt se någonting stå på taket så tar han med sig Merrill ut för att jaga honom i tron om att det är en av busungarna. Det visar sig att varelsen är längre än en vanlig människa och kan hoppa jättelångt då den hoppar från hustaket, ner på en gunga och vidare in i sädesfältet. Sedan hör de på nyheterna att cirklarna har skådats på fler platser över hela världen, och att om det är någon som ligger bakom det hela så måste det vara en stor liga.

I korta drag så visar det sig att det är utomjordingar som använder fälten till att göra symboler i för att kommunicera varandra, och mänskligheten måste stå pall för deras invasion.

Men det handlar inte bara om aliens och cirklar. Man får även tillbakablickar i Grahams tidigare liv, han var, som jag nämnde, en präst en gång i tiden. Men han tappade sin tro på gud då hans fru blev dödat i en bilolycka, tack vare det så slutade han också jobba som präst. Han som dödade Grahams fru heter Ray Reddy och spelas av ingen mindre än M. Night Shyamalan himself.

Jag tycker som sagt väldigt mycket om filmen, sedan är det häftigt att M. Night, som är regissören, själv spelar med i filmen i en roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Psycho

En av få filmer som jag tyckt varit riktigt obehaglig. :lol:

----

Jag kan ju lägga till Martin Scorseses Taxi Driver. Robert De Niro är fulländad i den filmen.

En annan film med sylvassa repliker och en mycket cool Humphrey Bogart är The Big Sleep (eller Utpressning som den heter på svenska). Film noir när den är som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Apocalypse Now skulle vara ett mästerverk, eller överhuvudtagen bra och servärd, är en stor missuppfattning inom filmvärlden. Apocalypse Now suger. Redux-versionen suger extra mycket.

Är du hög eller? Filmen är ju underbar!

Kan lägga till Once Upon A Time in America och Goodfellas på min lista. Två underbara maffia/gangster-rullar som alla bör se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...