Jump to content

Bild på din datorhörna!


Mark
 Share

Recommended Posts

INget Ultra, men nåt att gå på....

BTW: skulle skrivit Ny upgradering...

Grafik:Gainward GeForce 6600GT

Processor: Intel E2160 1,8 Ghz (Ska klocka snart)

Moderkort: XFX Nforce 780I Sli

Minne: 2 * 1 gb

Hårddisk: Western Digital 2 * 250 gb

Nätagg: Corsair Powersupply 550W

Kör Windows XP 64 bit.. :(

Mkay. Uppgradera till ett nyare grafikkort sen när du har råd också så har du ju en ganska fin burk. :doh:

s1jvuwzhnyv2.jpg

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som om du lagt lite mycket pengar på chassi, moderkort och nätagg med tanke på grafikkortet. Fast jag gissar att du ska uppgradera det vid ett senare tillfälle? :(

Jepp :doh:

Chassi: 1100 :-

Moderkort: 2200 :-

Nätagg: 995 :-

Ska klocka processorn till ca 2.5 Ghz och köpa nytt grafikkort, funderar på 9600 Gt 2 SLI

Ska ju inte vara jätte dyrt men ändå stark kombination...

Men min ekonomi är väldigt svag efter denna kamp, så det dröjer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp :(

Chassi: 1100 :-

Moderkort: 2200 :-

Nätagg: 995 :-

Ska klocka processorn till ca 2.5 Ghz och köpa nytt grafikkort, funderar på 9600 Gt 2 SLI

Ska ju inte vara jätte dyrt men ändå stark kombination...

Men min ekonomi är väldigt svag efter denna kamp, så det dröjer.

Det var inte lite pengar på dom komponenterna. Nu tänker jag inte leka ekonomi-hitler men ändå. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp ^_^

Chassi: 1100 :-

Moderkort: 2200 :-

Nätagg: 995 :-

Ska klocka processorn till ca 2.5 Ghz och köpa nytt grafikkort, funderar på 9600 Gt 2 SLI

Ska ju inte vara jätte dyrt men ändå stark kombination...

Men min ekonomi är väldigt svag efter denna kamp, så det dröjer.

Logiken är att lägga mer pengar på moderkort än både processor och grafikkort kan inte jag få in i mitt huvud. Ja, du kommer kunna klocka, men det kan du med ett moderkort för 1000 kronor också. Ett sånt moderkort som du köpt köper man till en quadcore, inte en av Intels billigaste processorer. :unsure:

En fråga till, varför SLI? Ingen SLI-kombination är prisvärd.

Men men, din dator kommer SE najs ut iallafall, och det är ju det som räknas! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte lite pengar på dom komponenterna. Nu tänker jag inte leka ekonomi-hitler men ändå. <_<

Logiken är att lägga mer pengar på moderkort än både processor och grafikkort kan inte jag få in i mitt huvud. Ja, du kommer kunna klocka, men det kan du med ett moderkort för 1000 kronor också. Ett sånt moderkort som du köpt köper man till en quadcore, inte en av Intels billigaste processorer. :unsure:

En fråga till, varför SLI? Ingen SLI-kombination är prisvärd.

Men men, din dator kommer SE najs ut iallafall, och det är ju det som räknas! ^_^

Jag tänker emot framtiden, Men visst. Pengarna jag lagt ut är sjukt...

  1. 1. Antec P182 1100 :-
  2. 2. XFX Nforce 780I 2100 :-
  3. 3. Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 1024MB*2 525 :-
  4. 4. Intel Pentium® Dual-Core E2160 545:-
  5. 5. Corsair Powersupply 550W 999 :-´
  6. 6. Akasa AK-965 CPU Cooler 198 :-

Men detta är inte allt. Efter en dags användande så pajade moderkortet, Det knastra till och sedan vägrade datorn starta. Jag kollade minnena, processorn och nättagget, även start utan några som helt icke nödvända komponenter.

Men det funkade inte, Så jag skickade in den hos komplett och fick vänta i 2 veckor. Sedan så får jag inte byta ut för att dom säger att jag har böjt cpu pinnarna i socketen. Fan i helvete va arg jag vart...

Så jag beställde istället från datorbutiken. Så jag köpte ett nytt moderkort och medens det så passade jag på att slänga in den billigaste 120 mm fläkt som jag kunde hitta. En vecka efter beställning så ser jag att fläkten som jag beställt inte fanns på lager förrens nästa månad. Så jag beställde om och tog en 20 :- dyrare fläkt.

Så lägg till:

  1. XFX Nforce 780I 2100 :-
  2. 120 mm fläkt LED 89 :-

Så totalt ca 7625 kronor har jag lagt ut, Vilket 2000 jag lånat för att betala mitt nya moderkort...

Men do.c med denna beställnings så fick jag godis, som ni kan se på dom andra bilderna :sick:

Men vill ni se något riktigt onödigt, Mitt chassi har inget fönster. så vitsen att köpa en LED fläkt var noll... :sick:

gmcwpm70sibm.jpg

EDIT: Ny har jag klockat min processor till 2.8 Ghz stabilt... XD

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker emot framtiden, Men visst. Pengarna jag lagt ut är sjukt...

Men detta är inte allt. Efter en dags användande så pajade moderkortet, Det knastra till och sedan vägrade datorn starta. Jag kollade minnena, processorn och nättagget, även start utan några som helt icke nödvända komponenter.

Men det funkade inte, Så jag skickade in den hos komplett och fick vänta i 2 veckor. Sedan så får jag inte byta ut för att dom säger att jag har böjt cpu pinnarna i socketen. Fan i helvete va arg jag vart...

Så jag beställde istället från datorbutiken. Så jag köpte ett nytt moderkort och medens det så passade jag på att slänga in den billigaste 120 mm fläkt som jag kunde hitta. En vecka efter beställning så ser jag att fläkten som jag beställt inte fanns på lager förrens nästa månad. Så jag beställde om och tog en 20 :- dyrare fläkt.

Så lägg till

Så totalt ca 7625 kronor har jag lagt ut, Vilket 2000 jag lånat för att betala mitt nya moderkort...

Men do.c med denna beställnings så fick jag godis, som ni kan se på dom andra bilderna :unsure: Men vill ni se något riktigt onödigt, Mitt chassi har inget fönster. så vitsen att köpa en LED fläkt var noll... ^_^ EDIT: Ny har jag klockat min processor till 2.8 Ghz stabilt... XD

Måste.. vara.. dryg.

För 7000kr får du ett system som klår det där med hästlängder och ändå köra SLI sen i framtiden vad det nu än är för mening. Ett moderkort runt 1200kr, kanske det nya P5N-D. Sen en E8200 för 1200kr, sen slänger vi på ett par Corsair Dominator 1066MHz för 600kr. Ett 8800GT sen för 1500kr. En hårddisk kan vara bra att ha också, ska vi säga 500GB? Ca 650kr då. Sen såklart chassi och nätagg. Då tar man såklart Sonata III som är ett perfekt chassi för dom med inte allt för stor budget men ändå vill ha kvalite. Då blir det 6350kr. Då har man lite över till annat smått, som t.ex. dvd-brännare.

Spank you very much.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste.. vara.. dryg.

För 7000kr får du ett system som klår det där med hästlängder och ändå köra SLI sen i framtiden vad det nu än är för mening. Ett moderkort runt 1200kr, kanske det nya P5N-D. Sen en E8200 för 1200kr, sen slänger vi på ett par Corsair Dominator 1066MHz för 600kr. Ett 8800GT sen för 1500kr. En hårddisk kan vara bra att ha också, ska vi säga 500GB? Ca 650kr då. Sen såklart chassi och nätagg. Då tar man såklart Sonata III som är ett perfekt chassi för dom med inte allt för stor budget men ändå vill ha kvalite. Då blir det 6350kr. Då har man lite över till annat smått, som t.ex. dvd-brännare.

Spank you very much.

Jamen faktiskt, det är ju en väldigt ovärd dator han har köpt. Totalt sned penningfördelning. Värdelös prestanda med nuvarande rigg också. Köpa märkes-top-of-the-line-delar till budgethuvudkomponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Eftersom min datorhörna...

ejl9i9orrulr.jpg

...verkligen är en hörna i mitt lillalilla (skivbolagintehaderåd) studentrum så kan jag lika gärna posta på hela rummet. Taget i julas, så lite julprylar finns på bild. Ser ungefär likadant ut nu (utom julgrejer) så who cares :D

dis7v84bqfky.jpg 7htjo8z43pl8.jpg ahlnyjjnk2yp.jpg

Här är teven och PS3an som jag sitter vid mer än datorn (den låter förjävligt, det är en av orsakerna):

4kq1b0ke9pby.jpg

12 kvm is the shit :P

EDIT: Lägg märke till skillnaden i musik-, film- och spelutbudet nu jämfört med i julas ;)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom min datorhörna...

ejl9i9orrulr.jpg

...verkligen är en hörna i mitt lillalilla (skivbolagintehaderåd) studentrum så kan jag lika gärna posta på hela rummet. Taget i julas, så lite julprylar finns på bild. Ser ungefär likadant ut nu (utom julgrejer) så who cares :P

dis7v84bqfky.jpg 7htjo8z43pl8.jpg ahlnyjjnk2yp.jpg

Här är teven och PS3an som jag sitter vid mer än datorn (den låter förjävligt, det är en av orsakerna):

4kq1b0ke9pby.jpg

12 kvm is the shit :)

EDIT: Lägg märke till skillnaden i musik-, film- och spelutbudet nu jämfört med i julas :)

Ser inte direkt spännande ut, men jag är imponerad över hur du får plats med en soffa. Jag bor i en studentlägenhet på 17 kvadrat och mindre än det skulle nog kännas jobbigt. Finns inte en chans att jag får in en soffa på ett lämpligt sätt heller. Får jag mobilkameran (den andra kameran är ännu mer sönder) att fungera så kan jag nog lägga upp några kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte direkt spännande ut, men jag är imponerad över hur du får plats med en soffa. Jag bor i en studentlägenhet på 17 kvadrat och mindre än det skulle nog kännas jobbigt. Finns inte en chans att jag får in en soffa på ett lämpligt sätt heller. Får jag mobilkameran (den andra kameran är ännu mer sönder) att fungera så kan jag nog lägga upp några kort.

Det ser rätt ospännande ut för att det är väldigt städat. Med så lite yta är det rätt viktigt att ha ordning på sina grejer, annars blir det jobbigt. Sen är det ju desto enklare att hålla ordning när det är ett litet rum också. :)

Däremot saknar jag saker att ha på väggarna. Alla mina väggar är tomma trots att jag har tre planscher jag vill sätta upp. Har inte hittat några ramar (55x55 cm) till dem än så det är rätt surt. Lampan jag har i taket saknar skärm (eller glaskupa som det ska vara) så glödlampan ger ett rätt dunkelt sken. Brorsan flyttar från sitt ställe och behöver bli av med en massa prylar, så jag kommer få (eller låna?) hans spotlight. Då blir det skillnad på belysningen åtminstone, dessutom har han två CD-ställ med musik jag gärna tar hand om tills vidare. Trämöblerna som syns på bild är Studentbostäders allihopa (utom PS3-bänken) och har väl vandrat runt från ägare till ägare i femton år, så de är lite shabby. Pallar inte fixa nya trämöbler eftersom de duger som de är.

Soffan du undrade över är en från IKEA tror jag, jag köpte den begagnat för 200 (:)) spänn och den är rätt praktisk eftersom den är vansinnigt lätt att lyfta (känns som om den är byggd på papiér machè-stomme) och den är en bäddsoffa man viker ut till säng madrass om det skulle behövas. Den är bara ca 155 cm lång så det är ingen konst att få in den.

Lägenheten är förresten på 5x4 m =20 kvadrat, men det är inklusive badrum och tambur (heter det så fortfarande?). Själva rummet blir 3x4 m = 12 kvadrat och jag känner egentligen inte nåt behov av så mycket större. :P

EDIT: Eftersom korten var från i julas då jag bott där i knappt 1½ månad är det förstås lite mer inrett nu, men inte så mycket. Du kan jämföra tevens plats då och nu så ser du skillnaden.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...