Jump to content

Vem är världens bästa gitarrist?


Renard
 Share

Recommended Posts

Snabbhet:

Yngwie. Snabbt kan han spela men hans låtar har ingen variation och det blir snabbt väldigt tråkigt.

Teknik:

Buckethead. Som Frenzy sa så har han grymt bra teknik och även himla bra soloskivor.

Joe Satriani. Kungen av tvåhanstapping. Även helt okej soloskivor med några få skivor som sticker ut.

Låtmässigt:

Jimi Hendrix. Varken snabbast eller bäst teknik men oj vad han kunde spela! Underbara låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Står fortfarande fast vid Neil Young pga. hans säregna stil som inte går att missta, att jamma loss en livelåt som en helt ny från originalet har jag aldrig hört någon annan artist kunna på samma sätt, och seriöst...vem fan vill höra livelåtar som låter som studioversionen?

Det här citatet från honom säger mer eller mindre allt vad jag står för när det gäller bra gitarrister, att kunna spela med sinnessjuka skalor eller otroligt snabbt lockar mig inte för fem öre:

First of all, it doesn't matter if you can play a scale. It doesn't matter if your technique is good. If you have feelings that you want to get out through music, that's what matters. If you have the ability to express yourself and you feel good when you do it, then that's why you do it. The technical side of it is a completely boring drag, as far as I'm concerned. I mean, I can't play fast. I don't even know the scales. A lot of the notes that I go for are notes that I know aren't there. They're just not there, so you can hit any note. I'm just on another level as far as all that goes. I appreciate these guys who play great. I'm impressed by these metal bands with their scale guys. Like I go, "Gee, that's really something." I mean, Satriani and Eddie Van Halen are genious guitar players. They're unbelievable musicians of the highest caliber. But I can't relate to it. One note is enough.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt mål är inte ett skapa en vild debatt i och med det här, men jag undrar bara hur många som delar min åsikt om att man inte kan vara objektivt "bäst" inom något som är så subjektivt som musik?

Självklart. En mer korrekt trådtitel skulle då isåfall vara "Vem (tycker du) är världens bästa gitarrist?", då man inte kan fastställa vem som är bäst. Men men, att klaga på det känns som en hög grad av språkpolis... ande.

Jag är ingen gitarrist, och jag kan ypperligt lite om gitarrister, men för att tillföra tråden något som inte är helt ointressant: Min äldre bror har jag alltid sett upp till, när det gäller gitarrspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som jag verkligen ogillar är Yngwie. Fan alltså, tycker han är så extremt patetisk. Han, liksom många andra visar bara vad han kan göra med gitarren och det är enligt mig inte imponerande; du skall kunna spela BRA musik och förstå lite vad man spelar. Att spela med distad gitarr på de lägsta tonerna och snabbt som fan ger mig bara huvudvärk.

Så för att svara på trådtitelns fråga: Jimi Hendrix är enligt mig ett gott exempel på en man som verkligen improvisera, skapa BRA men också simpel musik och samtidigt behärskar många tekniker.

John Frusciante är väl lite av hans arvtagare med musikstil och tekniker, och han är en av mina stora favoriter med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som jag verkligen ogillar är Yngwie. Fan alltså, tycker han är så extremt patetisk. Han, liksom många andra visar bara vad han kan göra med gitarren och det är enligt mig inte imponerande; du skall kunna spela BRA musik och förstå lite vad man spelar. Att spela med distad gitarr på de lägsta tonerna och snabbt som fan ger mig bara huvudvärk.

Håller med, extremt oskönt gitarrsound dessutom.

Frank Zappa är min favvogitarrist!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...