Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Nej, du behöver inte hoppa över någon skola. Lumpen gör du efter gymnasiet, och du får reda på om du ska göra lumpen eller ej innan du tagit studenten. Så du vet om du kan söka till högskola/universitet till hösten eller ej. Och bara för att du gör lumpen betyder inte det att du missat din chans att studera - du kan vara 40 och söka in på en högskola.

Blir du inkallad måste genomföra din värnplikt, annars blir det fängelse. Som jag sa: Min syrras ex ville inte, men var tvungen trots att han protesterade.

Du vet inte vad "könsdiskriminering" betyder, va?

Vilket land, drar till Polen om jag blir inkallad, men jag tror inte jag blir inkallad eller hoppas inte det, men detta är ej aktuellt för mig i år iallafall.

Redigerad av tommy killer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket land, drar till Polen om jag blir inkallad, men jag tror inte jag blir inkallad eller hoppas inte det, men detta är ej aktuellt för mig i år iallafall.

Är du polsk medborgare?

Förövrigt låter det ganska extremt att emigrera till Polen bara för att slippe göra lumpen.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men även om jag kryssar för att jag inte vill göra lumpen, måste jag gå då, även om det inte är krig?

Finns ju ingen anledning att ta med någon då han ej vill då det Sverige inte är ett hot.

Och full medborgare är jag ej, men jag finns inskriven, då jag var med i mammas pass då jag var liten (hon hade polsk pass).

Och det låter förjävligt, men jag vill ej gå i lumpen, jag vill utbilda mig sedan börja jobba.

I Polen är det obligatorsikt men om man studerar behöver man ej.

Och att emigrera är lite hårt, flytta ditt, då jag har hela min släkt där och jag känner till språket och kulturen etc. så jag hade inte haft problem att röra mig i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hrm, undrar om jag ens kommer att få om jag ens vill...

- Mitt skabböga, ser nästan inget på högerögat.

- Kondition är noll, sen ögat gick sönder.

- Dåliga leder, knäcker sönder dom.

Tror inte att det kommer att bli. Är inte säker på om jag vill eller inte.

Du kommer inte med. Tro mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men även om jag kryssar för att jag inte vill göra lumpen, måste jag gå då, även om det inte är krig?

Finns ju ingen anledning att ta med någon då han ej vill då det Sverige inte är ett hot.

Och full medborgare är jag ej, men jag finns inskriven, då jag var med i mammas pass då jag var liten (hon hade polsk pass).

Och det låter förjävligt, men jag vill ej gå i lumpen, jag vill utbilda mig sedan börja jobba.

I Polen är det obligatorsikt men om man studerar behöver man ej.

Och att emigrera är lite hårt, flytta ditt, då jag har hela min släkt där och jag känner till språket och kulturen etc. så jag hade inte haft problem att röra mig i landet.

De gallrar så mycket som möjligt genom breven de skickar, vill du verkligen inte göra lumpen kan du ju alltid ljuga lite. Som jag skrev i mitt inlägg ovan kan studera efter lumpen.

Hotbilden mot Sverige har inte mycket att göra med vilka som får göra lumpen. Vi har en försvarsmakt som bara försvarar Sverige territoriellt, dvs om en annan makt eller grupp anfaller oss. Våra stridskrafter är inte anpassade för att kunna föra krig i andra länder. Däremot har vi utlandsstyrkor som deltar i fredsbevarande/-framtvingande uppdrag (oftast under FN- mandat) och dem kan knappast föra krig.

Kom ihåg att vi har totalförsvarsplikt i Sverige, vilket innebär att alla män, oavsett om de gjort lumpen eller ej, mellan 18 uppåt 60 blir inkallade vid en krigssituation. Det innefattar då tjänster som arbetare på vapenfabrik, kock, lastbilschaffuör, osv. Så alla dem får inte en AK5 och skickas till fronten, utan det är såklart först och främst de som gjort värnplikt. Men några kan bli tvugna, speciellt nu när allt färre gör värnplikt. Tänk på det... Och det lär inte vara lätt att fly landet vid krig, med tanke på nästan all trafik till och från landet upphör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, för man kan bara döda om man gjort värnplikt...

Zack syftade nog mer på hur onödigt/dåligt det är att träna folk till soldater. Jag håller själv med om att det finns bättre alternativ, visserligen är det lite för sent att applicera dem nu, och retroaktiva lösningar är fysiskt omöjliga att tillämpa...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zack syftade nog mer på hur onödigt/dåligt det är att träna folk till soldater. Jag håller själv med om att det finns bättre alternativ, visserligen är det lite för sent att applicera dem nu, och retroaktiva lösningar är fysiskt omöjliga att tillämpa...

Självklart, i en perfekt värld ska det inte behövas soldater någonstans. Krig är ondska. Men att sluta utbilda soldater här och skrota vårat försvar skapar inte världsfred, då det inte är vi som startar krigen.

Är du en MÖP jacker?

;)

Don't judge me, man...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom ihåg att man kan göra vapenfri tjänst i lumpen också.

Det är mycket få personer som gör vapenfri tjänst i dagsläget. Tror det är mindre personer än 1000 stycken till och med, då det inte är särskilt lätt att ta sig in på vapenfri tjänst.

Ingen som reagerar på dessa nya direktiv mer negativt? Anledningen till att alla män skulle mönstra var ju för att man skulle undvika att bara få in "elit"-snubbar till försvaret. När jag själv mönstrade förra året behövde jag i alla fall inget som helst argument för att jag inte ville göra lumpen. Tror det enda jag sa var att "jag är nog inte så sugen" :) . Så för den som absoult inte vill är det inga problem, det finns fortfarande för många som vill göra lumpen. Förr skulle man ju uppvisa mycket starka etiska skäl för att t.ex. få vapenfri tjänst eller slippa lumpen.

Hur som hellst är ju mönstring bra på andra sett också, man fick gratis hörsel och synkontroll och läkarundersökning, sånnt blir det ju inte av att man gör ofta. Och gratis mat också! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad fan är en MÖP? Militär Överbefälhavare Pung?
En MÖP är en mycket ogillad grupp av människor. Står för "Militärt överintresserad person".

Istället för att svara:

"Ja" så kan en MÖP svara: "Svar: JA". eller

"ingen aning" så kan han svara: "Repetera!".

Lite töntigt, javisst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En MÖP är en mycket ogillad grupp av människor. Står för "Militärt överintresserad person".

Istället för att svara:

"Ja" så kan en MÖP svara: "Svar: JA". eller

"ingen aning" så kan han svara: "Repetera!".

Lite töntigt, javisst.

Finns ju lite olika defenitioner av MÖP. Om jag nu är MÖP tillhör jag knappast dem som säger "Johan - Adam" istället för "Ja", och om jag gör det är jag inte seriös. :rolleyes:

Är du kanske en PÖP eftersom du är intresserad av polisen? evilgrin39_745831_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ju lite olika defenitioner av MÖP. Om jag nu är MÖP tillhör jag knappast dem som säger "Johan - Adam" istället för "Ja", och om jag gör det är jag inte seriös. :rolleyes:

Är du kanske en PÖP eftersom du är intresserad av polisen? evilgrin39_745831_0.gif

Är viss skillnad på att vara OVERDRIVET intresserad av något, och ha något som ett intresse. Tycker att lag och ordning är spännande, det omfattar även ordningsvakter osv.

Frågade bara om du var MÖP, påstod inte att du var det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är viss skillnad på att vara OVERDRIVET intresserad av något, och ha något som ett intresse. Tycker att lag och ordning är spännande, det omfattar även ordningsvakter osv.

Frågade bara om du var MÖP, påstod inte att du var det.

Nej, jag är inte överdrivet intresserad. Pratar som normalt folk och klär mig inte stridskängor och m/90 på fritiden. Men intresserad är jag, ja. :rolleyes:

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommar bara gå i lumpen om jag får pengar och det ligger här i gbg. :rolleyes:

Regementet i GBG är nedlagt, närmsta är Halmstad. Du får lön, dock inte alltför hög. Men med tanke på att du bor och äter gratis under värnplikten så jämnar det ut sig. Dessutom betalar staten din hyra om du har egen lägenhet under tiden du ligger inne, var så förr iaf och jag tror inte de har tagit bort det.

Här är en karta över var försvaret har regementen, skolor, osv.

Följande platser kan du göra värnplikt på:

Arméns förband i grundorganisationen

A 9, Artilleriregementet i Boden

I 19, Norrbottens regemente i Boden

Ing 2, Göta ingenjörregemente i Eksjö

K 3, Livregementets husarer i Karlsborg

LG, Livgardet i Kungsängen

Lv 6, Luftvärnsregementet i Halmstad

P 4, Skaraborgs regemente i Skövde

P 7, Södra skånska regementet i Revinge

S 1, Upplands regemente i Enköping

T 2, Göta trängregemente i Skövde

Flygvapnets förband i grundorganisationen

F 7, Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs

F 17, Blekinge flygflottilj i Ronneby

F 21, Norrbottens flygflottilj i Luleå

Helikopterflottiljen i Linköping

Marinens förband i grundorganisationen

MarinB, Marinbasen i Karlskrona

SSS, Sjöstridsskolan i Karlskrona

1.ubflj, Första ubåtsflottiljen i Karlskrona

3.sjöstridsflj,Tredje sjöstridsflottiljen i Karlskrona

4.sjöstridsflj, Fjärde sjöstridsflottiljen i Berga/Muskö

Amf 1, Amfibieregementet i Berga/Muskö

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...