Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Började på den men tråkigt nog verkade den inte särskilt intressant. Fast det är den kanske.

ge den en chans till.

Den är lite seg de första 400 (omg!!) sidorna, men efter det hade jag väääldigt svårt att slita mig.

Edit

boken blir film 2011 eller 12 också med Johnny Depp i huvudrollen, därför borde du verkligen läsa den

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ge den en chans till.

Den är lite seg de första 400 (omg!!) sidorna, men efter det hade jag väääldigt svårt att slita mig.

Ska tänka på det!

Fick låna min framlidne farmors favoritbok "The 'Caine' Mutiny'. Handlar om en bortskämd morsgris som går med i flottan under andra världskriget och hamnar på det slabbigaste och mest odisciplinerade skeppet i hela Stilla Havet. Vår hjälte blir först förskräckt över denna brist på disciplin men när skeppets kapten ska bytas ut upptäcker han långsamt att man ska akta sig för vad man önskar. Jag blev grymt positivt överraskad. Den har djup utan att bli utdragen och säger väldigt mycket med väldigt lite. Fint mänskligt drama i trånga miljöer - sånt jag gillar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lämnade tillbaks Metro 2033 boken då jag hade inte orken kvar att fortsätta läsa då det vart för lite men men kanske lånar om den nån gång. Lånat en ny bok hade ett val mellan Snabba Cash och boken Infiltratören av Lasse Wierup. Jag läste lite på bägge böckerna på baksidan men Infiltratören lät mer intressant så jag lånade den.

Och när jag väl började läsa så kunde jag inte sluta då jag kom in lätt i boken och kunde se framför mig vad dem gjorde. Det är typ så man vill inte sluta läsa han som gjorde boken är ju även författaren till Svensk Maffia.

Max Åström arbetade som infiltratör åt den svenska polisen. Han gillrade fällor åt mc-gäng, rånare och knarkhandlare på uppdrag av den nu dömde och avskedade kommissarien Olle Liljegren vid Stockholmspolisen. Max hemliga uppdrag avslöjades när en infiltration gick snett. Under utredningen och i rättegångarna som följde kom allt fler uppgifter fram om Stockholmspolisens okonventionella arbetsmetoder, men många frågor saknar ännu svar. Hur mycket kände högt uppsatta polischefer till? Varför har ingen av de dömda fått chans till ny rättegång. Och vad betyder det för den svenska rättssäkerheten? Lasse Wierup är reporter på Dagens Nyheter och författare till Svensk maffia. Han är den journalist som grävt djupast i en av de mest besvärande affärerna för den svenska polisen hittills.

Jag rekommenderar boken starkt fast jag har inte läst så mycket så är den ändå rätt så intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lämnade tillbaks Metro 2033 boken då jag hade inte orken kvar att fortsätta läsa då det vart för lite men men kanske lånar om den nån gång. Lånat en ny bok hade ett val mellan Snabba Cash och boken Infiltratören av Lasse Wierup. Jag läste lite på bägge böckerna på baksidan men Infiltratören lät mer intressant så jag lånade den.

Och när jag väl började läsa så kunde jag inte sluta då jag kom in lätt i boken och kunde se framför mig vad dem gjorde. Det är typ så man vill inte sluta läsa han som gjorde boken är ju även författaren till Svensk Maffia.

Jag rekommenderar boken starkt fast jag har inte läst så mycket så är den ändå rätt så intressant.

Älskar Joel Kinnamans karaktär i GSI filmerna, så jag kanske ska läsa boken någon gång! Gillar infiltratörs temat!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Eftersom jag var med i retoriktävlingen i skolan så fick jag idag en bok och ett diplom. Boken heter "Stridens Skönhet Och Sorg" av Peter Englund. Den är väldigt tjock och handlar om första världskriget. Är den bra?

Dude, det är en bok du ger dig in på, inte en rymdresa. Börja läs den och tycker du inte om den så sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en uppgift i svenskan att läsa en bok från 90- eller 00-talet och utvärdera huruvida den kan komma att bli en framtida klassiker eller inte. Man skulle välja något man läst innan och verkligen gillat eller någonting som av andra anses vara en framtida klassiker. Jag kommer inte på någontig alls så är tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har en uppgift i svenskan att läsa en bok från 90- eller 00-talet och utvärdera huruvida den kan komma att bli en framtida klassiker eller inte. Man skulle välja något man läst innan och verkligen gillat eller någonting som av andra anses vara en framtida klassiker. Jag kommer inte på någontig alls så är tacksam för hjälp!

DaVincikoden, The God Delusion, Kafka on the shore, Pojken som kallades "det", The Road och Harry Potter är några jag kommer på sådär. Alla kommer med stor säkerhet ses som klassiker i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DaVincikoden, The God Delusion, Kafka on the shore, Pojken som kallades "det", The Road och Harry Potter är några jag kommer på sådär. Alla kommer med stor säkerhet ses som klassiker i framtiden.

Tack tack. Sen behöver det inte vara storsäljare eller hajpade böcker, utan lika gärna sånt man själv läst och känt att det varit sjukt jävla bra. Har folk tips på sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
DaVincikoden, The God Delusion, Kafka on the shore, Pojken som kallades "det", The Road och Harry Potter är några jag kommer på sådär. Alla kommer med stor säkerhet ses som klassiker i framtiden.

Det blev The Road, bibliotikarien på min skola talade väldigt varmt om den och övertygade mig. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev The Road, bibliotikarien på min skola talade väldigt varmt om den och övertygade mig. Tack.

Soft!

---

Läste just ut Wanted av alias David Larsson. Jävligt spännande, härligt tempo och grymt att läsa om verkliga händelser i Stockholms undre värld. Ballt också att ha tjötat lite med honom på nätet innan han blev känd!

Nu läser jag Anne Franks dagbok men ska nog börja på Tage Danielssons Paket istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu läser jag Anne Franks dagbok.

Läste den som en svenskauppgift förra året. Fan vad seg den är. Dag 1 - Vi hade tråkigt. Dag 2 - Jag gillar inte kärringen. Dag 3 - Jag gillar fortfarande inte kärringen. Dag 4 - Jag är trött på potatis.

Tredje Dexter-boken har legat och stirrat på mig sen februari, men har inte läst i den sen dess.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste den som en svenskauppgift förra året. Fan vad seg den är. Dag 1 - Vi hade tråkigt. Dag 2 - Jag gillar inte kärringen. Dag 3 - Jag gillar fortfarande inte kärringen. Dag 4 - Jag är trött på potatis.

Kunde inte hålla med mer. Ett intressant historiskt dokument men inte intressant i sig. Orkade bara femti sidor.

Läser istället

image001_1170211_0.gif

Ganska fin. Intressanta liknelser. Lite utdraget språk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis börjat läsa:

c7712_1170513_0.jpg

Orcs är en samling fantasyböcker, där man för en gångs skull får se allt från orcernas synvinkel. Oftast är det ju människorna som är hjältarna, och som måste besegra "monstren". Men i Orcs är den "monstren" som är hjältarna, och människorna är bara "loathsome, soft pink creatures".

Spännande än så länge, dock är hela samlingen 711 sidor lång, så nu har jag sommarläsning så det heter duga!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9146215972_1171440_0.jpg

Innehåller olika böcker från Tage Danielsson. När jag var runt 15 var jag helt obsessed med människan och läste allt jag kunde komma över. Askul att hitta gamla favoriter. Dessutom finns den nästan sinnessjukt roliga boken "Grallimatik" om Struntpratets konsst med. Jag skrattar väldigt sällan åt böcker men jag satt häromdan på tåget och grät av skratt. Folk måste trott att jag var hög.

"Generaliseringar

Om Nils Andersson är enbent, så följer därav att även Rune Andersson är enbent, eftersom alla Anderssöner är enbenta. Titta bara på en sån som Nils Andersson!

Alla slag av generaliseringar är ovärdeliga för en struntpratare. Öva dagligen hjärnan med nya generaliseringar!

Exempel:

OM NEGRERS LÄTTJA

Vissa människor är lata

Vissa negrer är lata

Vissa vita är inte lata

Vissa negrer är mycket lata

Vissa vita är lite lata

Negrer är i allmänhet lata

Vita är sällan lata

Det finns lättingar här i världen, mest negrer

Negrer är lata

Vad du verkar lat. Är du neger?

Det var mig en flitig neger. Han måste vara vit.

OM FLYGPLANS AVGÅNGSTIDER

Nu har jag fått vänta sex timmar på Arlanda

Och för tre år sen satt jag infrusen på Mallorca

Det är likadant jämt

Flygpersonalen är inkompetent

Likadant var det när jag skulle till Vagnhärd

Fast det var med SJ

SJ-personalen är inkompetent

All samfärdsel sköts åt helvete

Allmänna fortskaffningsmedel är alltid sex timmar försenade

Var är planet jag skulle med? - Det gick enligt tidtabellen för sex timmar sen. - Vet ni inte hut?

-----

Undantaget bekräftar regeln

Med hjälp av detta idiotiska uttryck kan man uppställa vilken regel som helst därpå bekräfta den med valda undantag

Regel: Det regnar alltid om somrarna.

Undantag: Det är vackert väder ibland.

Regel: I Sovjetunionen vårdar man sig om sina kulturpersonligheter.

Undantag: De som sitter i fängelse.

Regel: Män som styra världen bära Rolex armbandsur

Undantag: Män som styra världen

Regel: Alla efterlysta har framåtlutande gång.

Undantag: Bakåtlutande efterlysta

Regel: Sveriges försvar är bäst i världen.

Undantag: Andra länders försvar

Regel: Sveriges konung heter Axel Liffner.

Undantag: Att han inte gör det.

Samtliga dessa regler har såldes undantag och följaktligen sanna. "

Hittar ni den, LÄS! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...