Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Apropå hastighet och tid, hur är formeln för det där?

(60/antalet km/h)*antalet km=svar?

Jag gör ett exempel för att se om jag har fattat det rätt:

Jag är ute och springer i sju km/h och jag skall springa fem km. Hur lång tid tar det?

(60/7)*5=~42,8 minuter? :ermm: Var det rätt?

Verkar stämma.

Det finns säkert någon bättre formel för sådant, improviserade bara fram den där när han frågade men rätt svar ska du få.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något finare ord för "ordbajs"? Måste funka i en svenskaredovisning.

Juryns motivering var ”talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet” vilket om man bortser från juryns *ordbajs* ganska bra beskriver hans sätt att skriva på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något finare ord för "ordbajs"? Måste funka i en svenskaredovisning.

Juryns motivering var ”talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet” vilket om man bortser från juryns *ordbajs* ganska bra beskriver hans sätt att skriva på.

Våran lärare sade ordet "ordbajs" förut så man kanske får använda det. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå hastighet och tid, hur är formeln för det där?

(60/antalet km/h)*antalet km=svar?

Jag gör ett exempel för att se om jag har fattat det rätt:

Jag är ute och springer i sju km/h och jag skall springa fem km. Hur lång tid tar det?

(60/7)*5=~42,8 minuter? :D Var det rätt?

v=s/t

v=hastighet

s=sträcka

t=tid

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej :lol:

Jag skulle behöva hjälp med en läxa i Samhälle. Det handlar om att vi ska sätta upp en rättegång (teater) där jag spelar åklagare.

För att ni ska kunna hjälpa mig måste ni ha en bakgrund:

Johnny blev arg på Stefan efter att ha frågat om cigaretter, Stefan vägrade (han hade inga cigaretter) Johnny uppträdde aggressivt. En ordväxling inleddes som slutade med att Stefan blev hotad med en stilett.

Stina, flickvännen till en av Johnnys kamrater, tyckte synd om Stefan och gick för att fråga hur han mådde. De pratade en stund.

Johnny kom återigen fram till Stefan och började skrika på honom. Ett bråk inleddes. Stefan hamnade snabbt på marken. Han fick måtta ett flertal slag och sparkar innan man fick iväg Johnny som ska ha skrikit ”Jag ska döda dig!”.

Stefan gick sedan och satte sig i en bil för att vila.

Vid ett senare tillfälle stog Johnny och Stefan ensamma utan för bilen. Ett par minuter senare kommer Johnny in andfådd och med blodiga kläder och är svår att få kontakt med.

Stefans kompisar rusar ut och hittar Stefan död. Han är svår att känna igen då han har skurits svårt i ansiktet. Stefan har även huggits i bröstet och halsen är avskuren. Kniven sitter fortfarande kvar i vänster öga när offret hittas.

Nu till själva frågan:

Jag ska förhöra den misstänkta (Johnny Olsson) och försöka få honom att självmant säga vad som hände vid bilen och att han har hotat och varit våldsam mot Stefan.

Sorry för lång text :D men det var viktigt att allt kom med

Redigerad av Dee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...