Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Okej gott folk, nu ligger det till såhär att jag är fruktansvärt dålig på att analysera saker.

Nu har vi fått en uppgift om att analysera en bild, nämligen denna:

Nu behöver jag tips, hur skulle ni analysera den här bilden?

Tack på förhand :P.

Fantisera, tex. det är en bakgård på en restaurang...nej resturanger är inte inom staket med taggtråd. Tex. bakgård på en fabrik (vadsom helst) och utveckla därifrån.

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Hur påverkar det dig som mediekonsument att några få stora företag äger många mindre medieföretag? Hur påverkar det vilka ämnen du ser eller hör om i media? Hur påverkar det vilken bild du får av olika händelser via medierna?

Det skulle kunna betyda att företagen vrider historian/nyheten på ett sätt som gynnar det egna företaget. Detta får självklart större genomslagskraft ifall flera av de mindre medieföretagen sänder samma korigerade story. Därför så kan det vara negatuvt med ett stort företag som styr.

Men den posetiva sidan är att flera små företag kanske inte skulle klara sig utan den ekonomiska hjälpen från de större kontrollerande företagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har megaproblem med matten. Har inte haft så stora problem innan, men nu har vi precis haft prov i volym och jag fick ärligt talat så underkänt som man kan få. Jag fattat Inget, och det gör mig fan ledsen..

Jag förstår inte hur man gör när man omvandlar kubikcentimeter till kubikdecimeter osv.. Kan inte någon förklara på ett språk som man förstår ? Jag fattar ingen förklaring i matteboken, och min lärare är dum i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har megaproblem med matten. Har inte haft så stora problem innan, men nu har vi precis haft prov i volym och jag fick ärligt talat så underkänt som man kan få. Jag fattat Inget, och det gör mig fan ledsen..

Jag förstår inte hur man gör när man omvandlar kubikcentimeter till kubikdecimeter osv.. Kan inte någon förklara på ett språk som man förstår ? Jag fattar ingen förklaring i matteboken, och min lärare är dum i huvudet.

Well

Tänk dig först en 1dm lång linje. Denna är som bekant 10 cm.

Sedan tänker du dig en area på 1dm2. Nu är det en 10cm linje på längden och en 10cm linje på höjden. Man gångrar sedan dem, alltså 10*10=100cm2. 1dm2 är därför 100cm2.

Det tillkommer sedan en 10cm linje på djupet vilken också multipliceras. 10*10*10=1000cm3. Det går 1000cm3 på 1dm3.

Så om man t.ex. har 20cm3 och vill ha det i dm3 så tar man 20/1000=0.02dm3. Om man har 3dm3 och vill ha det i cm3 så gångrar man med tusen istället, 3*1000=3000cm3.

Detsamma gäller mm2, m3, etc. Det går 1000mm3 på 1cm3. 1000cm3 på 1dm3. 1000dm3 på 1m3.

Hoppas det var till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well

Tänk dig först en 1dm lång linje. Denna är som bekant 10 cm.

Sedan tänker du dig en area på 1dm2. Nu är det en 10cm linje på längden och en 10cm linje på höjden. Man gångrar sedan dem, alltså 10*10=100cm2. 1dm2 är därför 100cm2.

Det tillkommer sedan en 10cm linje på djupet vilken också multipliceras. 10*10*10=1000cm3. Det går 1000cm3 på 1dm3.

Så om man t.ex. har 20cm3 och vill ha det i dm3 så tar man 20/1000=0.02dm3. Om man har 3dm3 och vill ha det i cm3 så gångrar man med tusen istället, 3*1000=3000cm3.

Detsamma gäller mm2, m3, etc. Det går 1000mm3 på 1cm3. 1000cm3 på 1dm3. 1000dm3 på 1m3.

Hoppas det var till hjälp.

Jag tror jag älskar dig :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag älskar dig :shifty:

Jag tycker att det är enkelt att tänka som så att längd ökas med en nolla för varje enhet i ORDNING, alltså mm, cm, dm, m osv.

för area ökas det med två nollor, och med volym ökas det mer tre nollor per enhet i ordning.

ex: från mm till dm i längd kan du ta bort två nollor, från dm till mm i längd kan du lägga på två nollor. mm till m så tar man bort tre nollor om man följer ordningen. Och exakt samma princip fast två nollor för area och tre för volym.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är enkelt att tänka som så att längd ökas med en nolla för varje enhet i ORDNING, alltså mm, cm, dm, m osv.

för area ökas det med två nollor, och med volym ökas det mer tre nollor per enhet i ordning.

ex: från mm till dm i längd kan du ta bort två nollor, från dm till mm i längd kan du lägga på två nollor. mm till m så tar man bort tre nollor om man följer ordningen. Och exakt samma princip fast två nollor för area och tre för volym.

Tycker det är svårare att gå från: dm3,cm3,mm3 till -> dl,L,cl,ml osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...