Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Men porlande vatten låten ju inte "dripp-dropp", right? :wub:

Men eftersom det måste vara något av dem, så är det porlande vatten. :o

Vatten som brusar är typ en bäck som kommer ifrån ett vattenfall. När man använde vattenkraft förr i tiden använde man brusande vatten, då brusande vatten är snabbt varav ljudet. Ni vet hur en brustablett låter.

Porlande vatten är en liten bäck eller vatten i ett litet dike som färdas väldigt långsamt. Tänk er då om det är en höjning i marken och vattnet sakta "droppar" ned. "Dripp-dropp", there you've got it.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men eftersom det måste vara något av dem, så är det porlande vatten. :o

Absolut, men när jag svarade på frågan visste jag inte att det måste vara något av det. Synd att båda är fel, bara.

Jag förklarade porlande för några dagar sen, på brusande var jag dock helt fel ute. Hjärnsläpp :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack! Men på B.) Varför tar du 1.1?! Förändringsfaktor skall väl bara användas om du höjer något? Inte drar ifrån...?

Förändringsfaktor används alltid när man räknar procent.

Det enda du behöver komma ihåg är att om du höjer något så är förändringsfaktorn > 1.

När du sänker ngt (tex ett pris) så är förändringsfaktorn < 1.

ex :

Otto köper en tröja på rean, rean är på 35%.

Tröjan kostar från början 1000 kronor, beräkna hur mycket han köper den för.

1000 * (1.00-0.35) = 650 kronor

ex2:

Otto ska sälja sin tröja han nyss köpte till en som inte vet om rean.

Han säger att köparen får tröjan billigare än ursprungspriset, men Otto säljer tröjan för 1100 kronor.

Hur många procent motsvarar denna ökning? (från 650 kronor till 1100 kronor?)

650 * X = 1100 kronor.

1100/650 = X = 1,7.

Ökningen motsvarar (1,7-1)*100 procent. :(

Hoppas du fattar.

På tal om vattnet:

Dripp Dropp är när det droppar, som i en grotta.

porl är från en bäck,

brusande från en flod :huh:

men om man ska välja så är dripp dropp från en bäck (w00t)

Redigerad av Mr.White
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dripp Dropp är när det droppar, som i en grotta.

porl är från en bäck,

brusande från en flod :)

men om man ska välja så är dripp dropp från en bäck :P

Alltså porlande.

Men brus kan även komma ifrån ett vattenfall. En sjö. Eller en brustablett. :P

Åh, jag måste verkligen öva mer på matematik. Det är det enda ämnet jag skulle vilja förbättra mig i. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En aktie ökar från 32:- till 144:-! Bestäm ökningen i procent.

X * 32 = 144.

144/32 = 4,5 = 450 %!

Hmm, men svaret skall vara 350!?

Någon som kan förklara?!

Du måste dra ifrån 100 från 450%, eftersom det bara är ökningen du vill ha med. ^_^

Efter att ha sett det där nere så blev jag fundersam.. Det ska erkännas, jag räknade inte efter. :lol:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan?

-----------------------------

”Ta talet 457, flytta om siffrorna så att talet 574 bildas. Differensen blir då 574 – 457 = 117. Talet 117 är delbart med 9, dvs 117/9 = 13.

Flytta om siffrorna så att talet 754 bildas. Differensen blir då 754 – 457 = 297 som också är delbart med 9.

Skapa ytterligare ett tal av siffrorna, och undersök delbarheten med 9.

Formulera en hypotes om delbarheten med 9 för tresiffriga tal, och försök att bevisa denna.

Undersök även om delbarheten gäller för alla heltal.”

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan?

-----------------------------

”Ta talet 457, flytta om siffrorna så att talet 574 bildas. Differensen blir då 574 – 457 = 117. Talet 117 är delbart med 9, dvs 117/9 = 13.

Flytta om siffrorna så att talet 754 bildas. Differensen blir då 754 – 457 = 297 som också är delbart med 9.

Skapa ytterligare ett tal av siffrorna, och undersök delbarheten med 9.

Formulera en hypotes om delbarheten med 9 för tresiffriga tal, och försök att bevisa denna.

Undersök även om delbarheten gäller för alla heltal.”

Vad f*n är det där?! Matte L? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan?

-----------------------------

”Ta talet 457, flytta om siffrorna så att talet 574 bildas. Differensen blir då 574 – 457 = 117. Talet 117 är delbart med 9, dvs 117/9 = 13.

Flytta om siffrorna så att talet 754 bildas. Differensen blir då 754 – 457 = 297 som också är delbart med 9.

Skapa ytterligare ett tal av siffrorna, och undersök delbarheten med 9.

Formulera en hypotes om delbarheten med 9 för tresiffriga tal, och försök att bevisa denna.

Undersök även om delbarheten gäller för alla heltal.”

Ser ut som en MVG-uppgift från ett nationellt prov? Grejen med dem är att skriva så mycket du bara kan. Ta massor av exempel och försök hitta ett samband.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en MVG-uppgift från ett nationellt prov? Grejen med dem är att skriva så mycket du bara kan. Ta massor av exempel och försök hitta ett samband.

Tror jag har hittat sambanden nu. För att ett tal ska kunna delas med nio så måste summan av siffrorna i talet bli ett tal som är i nians tabell.

Ex: 6101010/9 = 677890, (6+10+10+10 = 36 = Nians tabell)

Kan detta stämma?

Kan någon förklara med enkllare ord vad som menas med "Formulera en hypotes om delbarheten med 9 för tresiffriga tal, och försök att bevisa denna." ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har hittat sambanden nu. För att ett tal ska kunna delas med nio så måste summan av siffrorna i talet bli ett tal som är i nians tabell.

Ex: 6101010/9 = 677890, (6+10+10+10 = 36 = Nians tabell)

Kan detta stämma?

Kan någon förklara med enkllare ord vad som menas med "Formulera en hypotes om delbarheten med 9 för tresiffriga tal, och försök att bevisa denna." ?

Stämmer nog mycket bra det, iom att alla tal som kan delas med 3 kan delas upp på samma sätt (alltså, att summan av talet måste vara ett tal delbart med 3 för att talet ska vara det) och 9 kan delas med 3.

Din andra fråga har jag tyvärr inget bra svar på. Men tror att du ska skriva vad som gäller för att ett tal ska vara delbart med 9, alltså det du har kommit fram till. Plus att du ska bevisa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer nog mycket bra det, iom att alla tal som kan delas med 3 kan delas upp på samma sätt (alltså, att summan av talet måste vara ett tal delbart med 3 för att talet ska vara det) och 9 kan delas med 3.

Din andra fråga har jag tyvärr inget bra svar på. Men tror att du ska skriva vad som gäller för att ett tal ska vara delbart med 9, alltså det du har kommit fram till. Plus att du ska bevisa det.

Tror du det räcker med att ta 10 tresiffriga slumpmässiga tal och visa med dom? Det funkar på alla tal liksom.

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så här sista dagen på lovet kom jag på att jag borde ha skrivit en saga tills imorrn. Inga problem egentligen, jag har bara lite problem med en detalj..

Upplägget är både genialiskt ( :blink: ) och enkelt: En elak pojke blir förminskad till någon decimeters höjd av en fe. För att få bli stor igen måste han utföra tre goda gärningar. Det jag har problem med är vilka han ska träffa och vad för goda gärningar han ska göra..hmm.

Jag har tänkt ut att det måste finnas ett "mini-folk" som är ungefär lika stora som han, i vilket fall.

Någon som har några bra idéer? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så här sista dagen på lovet kom jag på att jag borde ha skrivit en saga tills imorrn. Inga problem egentligen, jag har bara lite problem med en detalj..

Upplägget är både genialiskt ( :D ) och enkelt: En elak pojke blir förminskad till någon decimeters höjd av en fe. För att få bli stor igen måste han utföra tre goda gärningar. Det jag har problem med är vilka han ska träffa och vad för goda gärningar han ska göra..hmm.

Jag har tänkt ut att det måste finnas ett "mini-folk" som är ungefär lika stora som han, i vilket fall.

Någon som har några bra idéer? :)

Tar gärna emot tips. :D

Fast nu undrar jag en annan sak, och det är vad Rödluvan heter på tyska? Rot...något på K?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så här sista dagen på lovet kom jag på att jag borde ha skrivit en saga tills imorrn. Inga problem egentligen, jag har bara lite problem med en detalj..

Upplägget är både genialiskt ( :lol: ) och enkelt: En elak pojke blir förminskad till någon decimeters höjd av en fe. För att få bli stor igen måste han utföra tre goda gärningar. Det jag har problem med är vilka han ska träffa och vad för goda gärningar han ska göra..hmm.

Jag har tänkt ut att det måste finnas ett "mini-folk" som är ungefär lika stora som han, i vilket fall.

Någon som har några bra idéer? :)

Kör såna "vanliga" goda-saker om du inte kommer på något. T.e.x, han hjälper en katt som fastnat i ett träd träd eller liknande. ;)

Eller varför kan han inte hjälpa till att "Neutralisera" dom dumma bävrarna som tänker bygga en damm och översvämma det lilla "mini-folkets" by? :)

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör såna "vanliga" goda-saker om du inte kommer på något. T.e.x, han hjälper en katt som fastnat i ett träd träd eller liknande. :lol:

Eller varför kan han inte hjälpa till att "Neutralisera" dom dumma bävrarna som tänker bygga en damm och översvämma det lilla "mini-folkets" by? :)

Ah, skitsmart! :)

Ordet Rödluvan fanns visst med i ordboken! ;) "Rotkäppchen" heter hon på tyska. Jag var allt bra nära. :(

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...