Jump to content

Stalker: Shadow of Chernobyl


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Nu är jag lat (som alltid) och frågar er atlether om systemkraven :)

CPU: Intel Pentium 4 2 Ghz/AMD XP 2200+

RAM: 512 MB RAM

Hard Disk Space: 10 GB available hard drive space

VIDEO: 128 MB DirectX® 9c compatible card/ nVIDIA® GeForceâ„¢ 5700/ATI Radeon® 9600

CPU: DirectX® 9 compatible sound card

CPU: LAN/ Internet connection with Cable/DSL speeds for multiplayer

CPU: Keyboard, Mouse

Redigerad av Nerheden
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 91
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

CPU: Intel Pentium 4 2 Ghz/AMD XP 2200+

RAM: 512 MB RAM

Hard Disk Space: 10 GB available hard drive space

VIDEO: 128 MB DirectX® 9c compatible card/ nVIDIA® GeForceâ„¢ 5700/ATI Radeon® 9600

CPU: DirectX® 9 compatible sound card

CPU: LAN/ Internet connection with Cable/DSL speeds for multiplayer

CPU: Keyboard, Mouse

Stalker är ospelbart med en sådan dator.

Recommended: Intel Core 2 Duo E6400 / AMD Athlon 64 X2 4200+, 1GB RAM, DirectX 9.0c compatible 256MB graphics card nVidia GeForce 7900 / ATI Radeon X1900, 4x DVD-ROM, 128kbps Internet connection for multiplayer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Jag tänker inte direkt spoilera nått, men om ni vill upptäcka allt om spelet själv bör ni inte läsa längre än hit...

Klarade mainstoryn, med delade känslor efteråt. Hela spelet hade en mystisk och skön stämning, även om det blev lite för komplicerat att förstå sig på handlingen ibland. Det känns dock som att det saknas något, även fast de jobbat på spelet i flera år.

Handlingen var som sagt lite komplicerad ibland, eller snarare lite för "luddig". Det var också rätt så enformigt, alldeles för många små uppdrag som liknande varandra (typ, "hitta den artifacten", "döda den stalkern" etc...), skulle gärna sett större variation. Dessutom var mainstoryn för kort, väntade hela tiden på att något mer skulle hända. Lite tråkigt också var att det inte fanns några bossar precis.

Lite för kort, lite för enkelt och alldeles för enformigt - så skulle jag sammanfatta spelet. Påminde litegrann om Oblivion, men var inte alls lika roligt och fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon annan än jag som har grava prestandaproblem? Jag kan bara spela på allra lägsta inställningar och t.o.m då kan det lagga till ibland. Datorn är inte den bästa men jag kan lira Oblivion med högre inställningar. :unsure:

2,2 GHz

1 GB

6600GT

Prova byta till DirectX 8 renderer.

Mjo, det är dåligt optimerat.

Lite halvkasst spel imho.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur klarar man detta misson när man är i kloakerna eller Underground eller hur man ska säga. Men jag kommer in i en stash och får ett medelande att söka genom den efter info. Men jag hittar inget inne i stashen.

Svaret:

När du klättrat upp för stegen och gått in i rummet finns det en bokhylla(?) på venster sida av rummet. Putta bort den så ser du ett litet hål i väggen som den ligger i.

That's about it.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Har klarat mainstory nu.

Spelet var imo väldigt kort och höll sig vid en "röd tråd" hela vägen. Att det är ett fritt spel kan jag inte riktigt hålla med om eftersom allting kretsar kring mainstory. Dom alternativa uppdragen var inte till så stor nytta då man sällan behövde pengar. Spelet känns lite stelt med dom få röstkonversationerna och massvis av text som man till slut knappt orkar läsa.

Att dom har skalat ner på kartan så kraftigt är någonting som var väldigt synd, men kanske nödvändigt för att dom någongång skulle få klart spelet. Men vi ska inte hänga läpp för det, miljöerna är otroliga. Att traska runt i dom förstörda och nerlagda fabrikerna, springa runt i underjordiska gångar och den öppna naturen känns på något sätt underbart. Med den rätta datorn får man uppleva riktigt fin grafik, men det krävs mycket. Jag själv får spela med halvtaskig grafik men klagar inte allt för mycket över det.

Fienderna, Bloodsuckers, radioaktiva hundar och ett drös med andra Stalkers höjer stämningen en hel del. Att få hjälpa sina vänner slåss mot andra Stalkers, att bli jagad av tidvis osynliga Bloodsuckers och att höra ljudet av den radioaktiva strålningen fick mig att få gåshud. AI:n är mestadels väldigt bra, men har sina brister. Alla NPC i spelet har sina egna saker att göra, på så sätt står dom inte bara stilla på samma ställe hela tiden. Dom gömmer sig bakom träd, bråte och buskar. Försöker flankera och komma i ett bakhåll. Det finns mycket att berätta om.

Med pressen på sig att få klart spelet tycker jag att dom lyckats ganska bra trots allt. Synd att det drog ut på tiden, och att spelet inte blev som dom igentligen ville. Men vem vet, kanske kommer ett drös patchar som fixar till problemen?

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...