Jump to content

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?


Runar
 Share

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?  

103 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Och till dig som skrev följande:

"Om de kallar in mig så kommer jag vägra. Viva la död, typ. Jag vill inte sitta i kalla skogen och sen bli skickad till ett land jag inte vet namnet på och kämpa för något som någon högt uppsatt person lipar över."

Du kan inte skickas till ett annat land, om du inte FRIVILLIGT (för det är faktiskt frivilligt) skriver på ett kontrakt om utlandstjänst. Då får du en extra termin, och sen får du skriva kontrakt för valfritt antal år. Då tjänar du 20 000-30 000 per månad (och då ska du tänka på att du får gratis bostad, mat tandvård, etc). Efter ett års utlandstjänst kan du alltså lungt gå och köpa en ny bil.

Sen fattar jag inte en sak... De flesta som inte vill gå lumpen ÄLSKAR att campa. De klagar på att bo i skogen... VARFÖR? Militärtälten är hundra gånger så bekväma som de tält som dom använder...

Om jag vill köpa en bil så kan jag skaffa ett vanligt jobb?

Dessutom hatar jag att sova i tält, och militärtält är bara stora med en vedeldad kamin i mitten. Mysigt? Njae...

Om det blir krig i Sverige (yeah right) så tänker jag inte skjuta på folk ändå. Kul att veta att jag har tagit ifrån en familj deras farsa som blivit ivägtvingad till Sverige för de vill ha vår skog and what not, det vill jag leva med resten av mitt liv, det låter kul.

Redigerad av Zack
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 241
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Om jag vill köpa en bil så kan jag skaffa ett vanligt jobb?

Dessutom hatar jag att sova i tält, och militärtält är bara stora med en vedeldad kamin i mitten. Mysigt? Njae...

Om det blir krig i Sverige (yeah right) så tänker jag inte skjuta på folk ändå. Kul att veta att jag har tagit ifrån en familj deras farsa som blivit ivägtvingad till Sverige för de vill ha vår skog and what not, det vill jag leva med resten av mitt liv, det låter kul.

I krig har man inget val. Döda eller bli dödad är vad som gäller.

Sen kan jag hålla med om att det är allt annat än mysigt i ett militärtält. Trångt, för varmt eller för kallt, obekvämt, avbruten sömn pga vaktpostuppgifter m.m. Men det är en upplevelse... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I krig har man inget val. Döda eller bli dödad är vad som gäller.

Sen kan jag hålla med om att det är allt annat än mysigt i ett militärtält. Trångt, för varmt eller för kallt, obekvämt, avbruten sömn pga vaktpostuppgifter m.m. Men det är en upplevelse... :D

Eller inte vara med i kriget och slippa att brutalt mörda en annan människa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Döda eller bli dödad är vad som gäller. Det spelar mindre roll om du är "med" eller inte.

Nej, jag klarar mig nog undad. Jag bor inte i en storstad. Jag bor vid en stor skog. Jag tar med mig mat och en knakelibrakare för att få mer mat, sen sätter jag mig i skogen och pillar på mina bollar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vill köpa en bil så kan jag skaffa ett vanligt jobb?

Dessutom hatar jag att sova i tält, och militärtält är bara stora med en vedeldad kamin i mitten. Mysigt? Njae...

Om det blir krig i Sverige (yeah right) så tänker jag inte skjuta på folk ändå. Kul att veta att jag har tagit ifrån en familj deras farsa som blivit ivägtvingad till Sverige för de vill ha vår skog and what not, det vill jag leva med resten av mitt liv, det låter kul.

Ett "Vanligt" jobb ger inte 30 000 per månad, med gratis mat och boplats. Det skulle väl bli ett jobb med 40 000 i lön i vanliga samhället!

Och det där med någon stackars familjs far var hjärtskärande, jag tror jag kommer lipa... veeerkligen. Herregud, det är en soldat, han vet och vi vet vad det handlar om.

Sist det var en sådan här tråd upptäckte jag hur otroligt okunniga ni svenskar är gällande krig.

Då vi blir övertagna kommer hela vårt politiska system, och alla våra lagar vara borta FÖR ALLTID. Vår kultur och vårt språk kommer trängas undan av vem det nu är som invaderar oss. På förra tråden om det här ämnet blev alla CHOCKADE när de läste mitt påstående. De trodde uppenbarligen att det skulle bli som i Irak. Alltså att fientliga soldater patrullerar gatorna...

Idag kan en soldat ge sig på krigsfältet när han inte klarar av mer. Det finns lagar för hur man ska behandla krigsfångar. Är han inte med på sitt lands planer, behöver han inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med lumpen nu för tiden, grejen som ingen här verkar ha hajat. Sverige vill (främst) inte att vi gör lumpen för att vi ska kunna ha ett försvar i framtiden ifall vi blir attackerade, saken är den att de vill att de värnpliktiga fortsätter sin utbildning och blir FN-soldater, jag har sett massor av reklam när man är där, och man märker när man är där att det är det de egentligen vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuckhead, begrip att lumpen är emot våran livsfilosofi. Ingen av oss bryr sig ett skit om vi får god mat eller ej.

Och ni som gör det: SHAME ON YOU!

Shame on you som tror att gå med händerna i fickan och vissla hjälper. Vill du inte göra lumpen, gör inte lumpen. Men du vet inte vad du går misste om. Alla lumpare jag har pratat med säger att det är en av de bästa perioderna i livet. Framförallt p.g.a. de vänskapsband man knyter, oftast för resten av livet.

Jag är lite av en pacifist.. Slåss aldrig, slår knappt tillbaka såvida det verkligen inte är nödvändigt. Försöker alltid hitta ett fredligt sätt att lösa konflikter på. Våld är, i verkligheten, bara godkänt i självförsvar enligt mig. Givetvis gäller det här krig också. Vi ska se till att hålla en bra relation till omvärlden. Drabbas vi av krig kommer det förmodligen vara ett globalt sådant, eftersom inget land har "personliga" anledningar till att angripa oss. Och ett möjligt krig ligger minst 20 år in i framtiden. Det tar minst 10 år att rusta upp till det försvar vi behöver vid invasion. Det är aldrig fel att vara förberedd.

Varför ska vi då kasta oss mot fienden? Inte för att försvara Sverige som de patrioter vi är, inte för att strida för vår ledare. Utan för att försvara våra rättigheter - rättigheter som människor. Om en annan stat får kontroll över oss blir det svält, fattigdom och sjukdomar på gatorna... Eftersom alla inte kommer kunna bo under tak så drabbas vissa hårt. Många blir hemlösa, osv. Oavsett om vi ger oss i strid eller ej kommer några av dessa faktorer bryta ut - men om vi kämpar emot det har vi större chans att kunna återuppbygga oss så snart som möjligt. En närvarande militärmakt kommer knappast stöda det. Iallafall inte till våran fördel. Dessutom kommer dem behandla oss, människor, som djur. Soldaterna som våra gator bevandrar är förmodligen fyllda med anti- oss moral. Om inte kommer dem fylla sig själva med det, för deras psyke vill ha en anledning till att ha oss som "fiender". I värsta fall kanske dem kör tysk- taktik och tvingar alla män att ta värvning i deras armé. Om man nekar blir det nackskott. En del väljer nog döden framför det, men alla är inte beredda att dö för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hackar inte på dig. Jag vill bara få folk att inse att det inte hjälper att sitta hemma. Det är inte ens säkert att du har ett hem i krig... Jag dör hellre en snabb, smärtfri död av en kula än att frysa ihjäl på gatan.

Så kallt är det inte i Sverige om du har på dig en tröja.

Sen tror jag inte det hjälper att det hjälper med krig, även om vi skulle bli invaderade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen anledning att dö för mitt land. Men om du verkligen vill försvara ett bit land så visst, inte mig emot, men ge fan i att hacka på mig för att jag hellre sitter hemma medans du skjuter på folk.

Tror du att det kommer bli krig så fort du gör lumpen eller?

Bara för att du gör lumpen bryter ett krig ut och alla dör. Verkar ju sjukt rimligt.

Sverige har inte varit i krig sedan 1814 och jag tror inte att vi kommer få ett nytt krig under den tid vi som finns här lever.

Vad skulle peka på att Sverige kanske någon gång under de närmaste 80 åren skulle råka ut för krig? Ingenting.

Det verkar också som om du tror att OM det skulle bli krig så skulle vi andra åka ut och dö medans du fortfarande kan sitta hemma och surfa på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Haha, vara stolt över iskalla Sverige. Jadu.

Sen så lyssnar man säkert på vikingamusik, och är det inte bevisat att dom ända vikingar som fanns här i norden var från Norge och Island. Aja. ^^

Varför ska man inte vara stolt över Sverige?

Vi har en gång varit en stormakt vilket är jävligt fett i sig.

Vi har hållit oss utanför första och andra världskriget.

Sverige är bäst jämfört med alla andra skitländer i världen.

aaaa fack, dubbel.

sorry

Redigerad av Runar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen anledning att dö för mitt land. Men om du verkligen vill försvara ett bit land så visst, inte mig emot, men ge fan i att hacka på mig för att jag hellre sitter hemma medans du skjuter på folk.

Du har ALLT att tacka sverige för. Det är en anledning. Dessutom innebär det inte att man dör, bara för att man hamnar i strid. Och som sagt: om det blir krig blir det en humanitär katastrof (man skrev ju att det var skitbrottom att få förnödenheter till pakistan efter jordbävningen. Där blir det kanske -10 som kallast. I Sverige blir det ibland enda ner mot -30, tro mig, det visade -18 på termometern i vintras, och jag bor i SYD). Om vi vinner kan man börja återuppbygga landet. Förlorar vi så kommer dom som tagit över att fullkomligt skita i hur många som dör av köld eller svält.

Jag kommer från ett land som okuperats av fientliga styrkor i 52 år. Först kom Nazisterna som utförde folkmord, försökte förtyska landet (gav alla städer och gator tyskklingande namn, och lärde barnen tyska istället för polska), och som tvingade iväg landets ungdom på ett självmordskrig. Tyskarna stal alla kulturskatter, och fraktade en del till tyskland, och förstörde den andra. Och det var inte det enda de stal. De förbjöd privatpersoner att inneha radioapparater (min mormors far sket i det, och gömde sin radioapparat i nån form av buske för att tyskarna inte skulle hitta den under inspektioner). Sen ville dom ha allt kött till sina soldater (det blev lite svält), och så ville dom ha alla tjocka tyger för uniformer.

Sen kom the commies, och fråntog alla sina tomter, och tvingade på landet kommunism. Sen avskärmade de landet från omvärlden... Det var konstant svält i Polen, för att det exempelvis under OS i Moskva transporterades ut mat, då det redan var svält i landet.

Nåt sånt vill jag inte råka ut för igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att det kommer bli krig så fort du gör lumpen eller?

Bara för att du gör lumpen bryter ett krig ut och alla dör. Verkar ju sjukt rimligt.

Sverige har inte varit i krig sedan 1814 och jag tror inte att vi kommer få ett nytt krig under den tid vi som finns här lever.

Vad skulle peka på att Sverige kanske någon gång under de närmaste 80 åren skulle råka ut för krig? Ingenting.

Det verkar också som om du tror att OM det skulle bli krig så skulle vi andra åka ut och dö medans du fortfarande kan sitta hemma och surfa på internet.

Oj då, jag kan inte påminna mig om att jag påstått något av detta.

Om det inte blir krig på 80 år, varför är det då så viktigt att alla gör lumpen?

Surfa på internet? Sa jag inte att jag skulle flytta ut i skogen? Jag måste verkligen ha dåligt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Döda eller bli dödad är vad som gäller. Det spelar mindre roll om du är "med" eller inte.

Does "diplomati" ring a bell?

Ett "Vanligt" jobb ger inte 30 000 per månad, med gratis mat och boplats. Det skulle väl bli ett jobb med 40 000 i lön i vanliga samhället!

Och det där med någon stackars familjs far var hjärtskärande, jag tror jag kommer lipa... veeerkligen. Herregud, det är en soldat, han vet och vi vet vad det handlar om.

Du säger emot dig själv. Jag tror snarare att familjefadern blir soldat för att försörja sin familj, och inte för att slå ett slag för sitt land. Undantag, galna patrioter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...