Jump to content

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?


Runar
 Share

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?  

103 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

1. Precis... Du kommer med en idé så snart vi blir anfallna. Så smart, du har säkert tid att sitta och tänka...

2. Säg mig, hur ofta kommer soldater undan med att bryta mot krigslagen? Det är som att säga "Vi lägger ned samhället, mänskligheten, allt för att folk inte följer ordinarie lagar!"

4. Då har vi det utrett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 241
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

1. Precis... Du kommer med en idé så snart vi blir anfallna. Så smart, du har säkert tid att sitta och tänka...Att rusta upp inför krig är det samma som att säga att mord är okej. Och, som tidigare diskuterades, ledsagas vägen till fred inte genom fruktan av allt och alla, utan via det att man inser att mord inte är rätt. Om alla ser att det är fel att mörda, mördas ingen.

2. Säg mig, hur ofta kommer soldater undan med att bryta mot krigslagen? Det är som att säga "Vi lägger ned samhället, mänskligheten, allt för att folk inte följer ordinarie lagar!"

Tillräckligt lätt, skulle jag tro. När krig har brutit ut tycks ju inte den riktiga lagen vara värdig nog för alla "försvarare".

4. Då har vi det utrett.

Nej, för jag kan även kalla dig för nästipp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Delvis baseras det på att jag finner er avtrubbade natur - att kunna döda en annan människa - befängd. Människomord är fel. Enkelt att förstå?

2. .:.K.:.O.:.N.:.S.:.T.:.

3. Inte fan vet jag, men generellt är det vad som sker under krig.

4. Jag kan kalla dig för fjärt.

1. Det är du som är avtrubbad, feg och handlingsförlamad!

3. Nope. Det som generellt sker är att soldater dödar soldater. De som FÖRSVARAR, försöker skydda SIN EGEN CIVILBEFOLKNING, alltså otacksamma jävlar som dig! Det är deras jobb, det är det de är till för. FÖRSVARET kommer inte begå övergrepp mot den fientliga civilbefolkningen för att försvaret aldrig någonsin under några som helst omständigheter skulle anfalla ett annat land. Och gissa vad, det finns inga ryska elller kinesiska städer I SVERIGE, alltså det territorium som ska försvaras!

4. Som jag tidigare sa: du är feg, avtrubbad och handlingsförlamad. Du är en mes som inte kan ta ansvar för andra mäniskor, och har en disneyfierad världsbild, där du tror att alla är goda, och att man borde vara snäll mot dom oavsett vad. Du saknar all form av disciplin, och tror att freden är ett ändamål i sig självt som aldrig bör kränkas.

Dessutom har du dålig koll på vad som händer med ett land efter att de erövrats. Antagligen lipar du över vad som händer nere i Irak, och tror att det är något otroligt hemskt som hänt där. Gissa vad, under kalla kriget hade polackerna tackat till gud att amerikanarna kommit, och infört demokrati och avsatt den regim som satt där. Irakierna får deluxe-behandlingen. Om vi blir invaderade, då blir det antagligen som i polen: svält, massvåldtäkter, och en hel massa annat vidrigt skit som ni inte hört talas om, inte vill höra talas om och som polackerna inte vill att någon ska få reda på!

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det är du som är avtrubbad, feg och handlingsförlamad!

Är det modigt (kanske till och med ärofyllt och manligt) att verka genom mord, då?

3. Nope. Det som generellt sker är att soldater dödar soldater. De som FÖRSVARAR, försöker skydda SIN EGEN CIVILBEFOLKNING, alltså otacksamma jävlar som dig! Det är deras jobb, det är det de är till för. FÖRSVARET kommer inte begå övergrepp mot den fientliga civilbefolkningen för att försvaret aldrig någonsin under några som helst omständigheter skulle anfalla ett annat land. Och gissa vad, det finns inga ryska elller kinesiska städer I SVERIGE, alltså det territorium som ska försvaras!

Jag tycker att du som mördare inte främjar mig och mitt leverne det minsta. Att du ser dig som rättfärdig, då du under svensk baner utlöser dödande kulor, ser jag som barnsligt (indian vs. cowboy- onda vs.goda-fjanteri), idiotiskt, trångsynt, fegt och inhumant.

4. Som jag tidigare sa: du är feg, avtrubbad och handlingsförlamad. Du är en mes som inte kan ta ansvar för andra mäniskor, och har en disneyfierad världsbild, där du tror att alla är goda, och att man borde vara snäll mot dom oavsett vad. Du saknar all form av disciplin, och tror att freden är ett ändamål i sig självt som aldrig bör kränkas.

Jag värnar om mina medmänniskor på ett humant -inte djuriskt- sätt. Du lever kvar i gamla normer, där manlig ära och storhet jämt skall främjas. Töntigt och samhällskadande är vad det är.

Dessutom har du dålig koll på vad som händer med ett land efter att de erövrats. Antagligen lipar du över vad som händer nere i Irak, och tror att det är något otroligt hemskt som hänt där. Gissa vad, under kalla kriget hade polackerna tackat till gud att amerikanarna kommit, och infört demokrati och avsatt den regim som satt där. Irakierna får deluxe-behandlingen. Om vi blir invaderade, då blir det antagligen som i polen: svält, massvåldtäkter, och en hel massa annat vidrigt skit som ni inte hört talas om, inte vill höra talas om och som polackerna inte vill att någon ska få reda på!

Du har dålig koll på vad en människa är värd.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag någonsin skall strida, så är de för min fana röd.

Vaddå röd? Kommuniströd, Skåneröd(Skåne har ju en egen rödgul flagga) eller Socialdemokratsröd? :o

Och om du menar strida, menar du då i defensivt eller offensivt syfte? Om du vill starta inbördeskrig med målet att göra Sverige kommunistiskt säger jag bara: see you on the battlefield :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vill inte göra lumpen.

Jag tror att ett av lumpens syften är att lära medborgarna som senare skall ut i arbetslivet att "tacka, ta emot, le och hålla käften". Goda vitsord uppskattas av arbetsgivare eftersom det betyder att man kan ta kommandon utan att ifrågasätta.

Dessutom är en av sakerna man lär sig under lumpen just att döda, vilket jag inte har något intresse i. Jag tycker att det är dåligt att döda, även om min åsikt verkar radikal.

Jag skulle inte heller göra lumpen för att lära mig att försvara mitt forterland, eftersom jag vill se en värld utan gevär och soldater. Om det någonsin, NÅGONSIN ska kunna ske kan jag inte göra lumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ett av lumpens syften är att lära medborgarna som senare skall ut i arbetslivet att "tacka, ta emot, le och hålla käften". Goda vitsord uppskattas av arbetsgivare eftersom det betyder att man kan ta kommandon utan att ifrågasätta.

OK?

Du vet väl att du blir betald för ute på arbetsmarknaden? Göra som du är tillsagd? Eller tror du att företagen kan ge dig pengar för ingenting bara för att dom är så rika?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OK?

Du vet väl att du blir betald för ute på arbetsmarknaden? Göra som du är tillsagd? Eller tror du att företagen kan ge dig pengar för ingenting bara för att dom är så rika?

Haha, jodu det är jag väl medveten om :ermm: Men att kunna stå upp för sina rättigheter och ifrågasätta sin arbetsgivares beslut är inte en självklarhet i alla länder, och det har inte varit det i Sverige speciellt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vill inte göra lumpen.

Jag tror att ett av lumpens syften är att lära medborgarna som senare skall ut i arbetslivet att "tacka, ta emot, le och hålla käften". Goda vitsord uppskattas av arbetsgivare eftersom det betyder att man kan ta kommandon utan att ifrågasätta.

Dessutom är en av sakerna man lär sig under lumpen just att döda, vilket jag inte har något intresse i. Jag tycker att det är dåligt att döda, även om min åsikt verkar radikal.

Jag skulle inte heller göra lumpen för att lära mig att försvara mitt forterland, eftersom jag vill se en värld utan gevär och soldater. Om det någonsin, NÅGONSIN ska kunna ske kan jag inte göra lumpen.

Är det inte bra med lite självdisciplin ute i arbetslivet? Det hjälper tyvärr inte att just du struntar i lumpen. Om alla krigsmakter avskaffades skulle vi kunna fundera på att lägg ned vårar försvar. Men så länge världen är den är idag kommer inte nedläggning av försvaret hjälpa oss ett dugg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jodu det är jag väl medveten om :wub: Men att kunna stå upp för sina rättigheter och ifrågasätta sin arbetsgivares beslut är inte en självklarhet i alla länder, och det har inte varit det i Sverige speciellt länge.

Hördedu, då jag var på informationskvällen, så blev jag, och alla andra värnpliktiga informerade om att det är BRA att ifrågasätta i lumpen. I lumpen kränks inga rättigheter. Förra året var det någon som trakkaserade sina kvinliga underordnade. Han fick sparken innan ärendet ens hunnit till domstol. Försvarets arbete är att värna om det svenska folkets rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hördedu, då jag var på informationskvällen, så blev jag, och alla andra värnpliktiga informerade om att det är BRA att ifrågasätta i lumpen. I lumpen kränks inga rättigheter. Förra året var det någon som trakkaserade sina kvinliga underordnade. Han fick sparken innan ärendet ens hunnit till domstol. Försvarets arbete är att värna om det svenska folkets rättigheter.

Alltså så är min inställning bra.

Jacker: Självdisciplin är det inget fel på, men som jag nämner är ifrågasättande alltid bra. Och angående en vapenfri värld, jag kan inte påstå att jag vill se en sådan och sedan göra lumpen, det vore dubbelmoral. Trodde att det framgick väl, men det gjorde det tydligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså så är min inställning bra.

Jacker: Självdisciplin är det inget fel på, men som jag nämner är ifrågasättande alltid bra. Och angående en vapenfri värld, jag kan inte påstå att jag vill se en sådan och sedan göra lumpen, det vore dubbelmoral. Trodde att det framgick väl, men det gjorde det tydligen inte.

Du missförstod nog det jag sa. Det jag menade var att i dagsläget skulle ett militärtfritt Sverige inte hjälpa oss. Men om, i framtiden, alla krigsmakter runtom i världen försvinner ska vårat försvar också försvinna. Och då kan man ju inte göra lumpen? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker inte göra lumpen, klarar inte av att ta "order" från folk som tror att dom är en bättre person än mig bara för att dom har ett par sträck på armen. :lol:

Tänk inte skaffa dig ett jobb i så fall, för då kommer du vara tvungen att ta order från någon som tror han är bättre än dig, trots att han inte ens har streck på armen!

@Streetwave

B)

OK, om du håller med mig, hur kan i så fall ditt föregående påstående kunna kallas för ett antlumpenpåstående?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...