Jump to content

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?


Runar
 Share

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?  

103 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

"Hela filmen kändes stötande och oetisk. För det första gör man narr av en annan folkgrupp (asiater som man så ofta sett sprängas i luften på krigsfilmer) och man nedvärderar också tjejer som väljer att arbeta som au pair, genom att påstå att denna syssla är något mesigt och inte alls lika bra som att spränga en bro.

Kampanjen är osmaklig på många sätt..."

Jag gissar på att du överdriver en aning, men kanske den är osmaklig. Och ja, att vara au-pair ÄR mesigt, och inte alls lika bra som att FÖRSVARA SITT LAND.

Om jag skulle vara tvungen att rangordna alla världens jobb, i den ordning efter hur sugen jag är på att utöva dem, skulle det hamna mellan bödel och prostituerad (där bödel är det jobb jag är minst sugen på). Fan, att vara barnvakt på heltid, i ett annat land där man, inte alls ovanligtvis, får sitt pass omhändertaget och får ett noga utstakat schema för dagliga aktiviteter, och sen komma hem med några småslantar i fickan, och utan något som helst dokument som kan hjälpa dig få bättre jobb. En tjej i min klass har en syster som var fast i au-pair träsket en gång i tiden. Inga trevliga minnen där ska du veta.

Det SVENSKA FÖRSVARET spränger inga broar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 241
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

"Hela filmen kändes stötande och oetisk. För det första gör man narr av en annan folkgrupp (asiater som man så ofta sett sprängas i luften på krigsfilmer) och man nedvärderar också tjejer som väljer att arbeta som au pair, genom att påstå att denna syssla är något mesigt och inte alls lika bra som att spränga en bro.

Kampanjen är osmaklig på många sätt..."

Jag gissar på att du överdriver en aning, men kanske den är osmaklig. Och ja, att vara au-pair ÄR mesigt, och inte alls lika bra som att FÖRSVARA SITT LAND.

Om jag skulle vara tvungen att rangordna alla världens jobb, i den ordning efter hur sugen jag är på att utöva dem, skulle det hamna mellan bödel och prostituerad (där bödel är det jobb jag är minst sugen på). Fan, att vara barnvakt på heltid, i ett annat land där man, inte alls ovanligtvis, får sitt pass omhändertaget och får ett noga utstakat schema för dagliga aktiviteter, och sen komma hem med några småslantar i fickan, och utan något som helst dokument som kan hjälpa dig få bättre jobb. En tjej i min klass har en syster som var fast i au-pair träsket en gång i tiden. Inga trevliga minnen där ska du veta.

Det SVENSKA FÖRSVARET spränger inga broar.

Min kusin tyckte det var kul att vara au-pair. Det har väl med hur man tycker och tror skulle jag tro, träna upp ungar eller skjuta på gamlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Hela filmen kändes stötande och oetisk. För det första gör man narr av en annan folkgrupp (asiater som man så ofta sett sprängas i luften på krigsfilmer) och man nedvärderar också tjejer som väljer att arbeta som au pair, genom att påstå att denna syssla är något mesigt och inte alls lika bra som att spränga en bro.

Kampanjen är osmaklig på många sätt..."

Jag gissar på att du överdriver en aning, men kanske den är osmaklig. Och ja, att vara au-pair ÄR mesigt, och inte alls lika bra som att FÖRSVARA SITT LAND.

Jag överdriver faktiskt inte. Du borde se filmen...

Om jag skulle vara tvungen att rangordna alla världens jobb, i den ordning efter hur sugen jag är på att utöva dem, skulle det hamna mellan bödel och prostituerad (där bödel är det jobb jag är minst sugen på). Fan, att vara barnvakt på heltid, i ett annat land där man, inte alls ovanligtvis, får sitt pass omhändertaget och får ett noga utstakat schema för dagliga aktiviteter, och sen komma hem med några småslantar i fickan, och utan något som helst dokument som kan hjälpa dig få bättre jobb. En tjej i min klass har en syster som var fast i au-pair träsket en gång i tiden. Inga trevliga minnen där ska du veta.

Det blir vad man gör det till. Man kan ha otur och hamna i en kass familj på samma sätt som man kan ha otur och hamna i ett kasst land där man blir sprängd. Jag förespråkar inte au pair-arbete, men när man påstår att det är mer kontruktivt att lära sig att döda, än att lära sig att ta hand om, så blir jag illmagad...

Det SVENSKA FÖRSVARET spränger inga broar.

Men VARFÖR säger de det i kampanjen då? En radioreporter frågade någon som var ansvarig för kampanjen varför de skriver "spräng en bro" istället för "spräng ett hus". "Ehm, eh... Alltså, det låter bättre med en bro..." blev svaret...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kusin tyckte det var kul att vara au-pair. Det har väl med hur man tycker och tror skulle jag tro, träna upp ungar eller skjuta på gamlingar.

För i helvette!

Vi skjuter inte på gamlingar. Vid krig skjuter man mot SOLDATER. FATTA!

Man får inte tortera krigsfångar eller skjuta civila i modern krigsföring. Ska ni anklaga oss värnpliktiga för något mer?

Det försvaret gör med sin kampanj främjar jämlikheten. Tänk på saken! Alla tjejer väljer att jobba som au-pair mellan gymnasiet och högskolan. Det är typ jobbet ALLA på min skola suktar efter. Utom ett par tjejer, som faktiskt ska gå lumpen.

*Edit*

Man lär sig mycket mer än att döda i lumpen. Man lär sig exempelvis den raka motsattsen: sjukvård. Jag kommer exempelvis lära mig mekanik och kommunikation på min befattning. Jag kommer lära mig att arbeta under tuffa förhållanden, och att leva och arbeta med mäniskor man inte tvungetvis gillar. I plugget jobbar man ju antingen enskillt eller i grupper man själv satt ihop. På arbetsmarknaden så sätts man i en grupp, och ogillar man personerna är det antingen att bita ihop, eller att sluta.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För i helvette!

Vi skjuter inte på gamlingar. Vid krig skjuter man mot SOLDATER. FATTA!

Man får inte tortera krigsfångar eller skjuta civila i modern krigsföring. Ska ni anklaga oss värnpliktiga för något mer?

Det försvaret gör med sin kampanj främjar jämlikheten. Tänk på saken! Alla tjejer väljer att jobba som au-pair mellan gymnasiet och högskolan. Det är typ jobbet ALLA på min skola suktar efter. Utom ett par tjejer, som faktiskt ska gå lumpen.

Finns det inte gamla soldater? :rolleyes:

Att man inte får tortera folk? Bryr sig någon om det?

Får de inte bli au pairer för dig? Är det jämställt att du hackar på folk som faktiskt vill jobba som det? Eller att man framställer asiater som galningar? Du verkar lite skum.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För i helvette!

Don't get your panties up in a bunch...

Vi skjuter inte på gamlingar. Vid krig skjuter man mot SOLDATER. FATTA!

Soldater är MÄNNISKOR. FATTA! Så fort man drar på sig en uniform och en hjälm så är man ett lands vapen och förlorar sitt mänskliga värde? Det är en far, son eller bror du skjuter på...

Man får inte tortera krigsfångar eller skjuta civila i modern krigsföring. Ska ni anklaga oss värnpliktiga för något mer?

Ja. Jag anklagar er för att vara trångsynta... Och tortyr förekommer ju inte i modern krigsföring... Och Guantanamo finns ju inte... Och inte Abu Grahib heller... Det är iallafall ingen tortyr som försiggår där... Det är spa-anläggningar...

Det försvaret gör med sin kampanj främjar jämlikheten. Tänk på saken! Alla tjejer väljer att jobba som au-pair mellan gymnasiet och högskolan. Det är typ jobbet ALLA på min skola suktar efter. Utom ett par tjejer, som faktiskt ska gå lumpen.

Samma tjejer som går med sverige-flaggor på ryggen och lyssnar på Ultima Thule (Okej, det var lite lågt... Men inte som Glocalnet. Boyah!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du är inte tjock, du har bara kraftig benstomme...

...

...vänta nu.

eufemism?

En armé kan utföra både offensiva och deffensiva militära aktioner. Ett försvar kan bara göra defensivt. Det innebär att försvaret inte kan försätta oss i krigsläge, utan det ska skydda oss om vi redan sitter i smeten!

Soldater är MÄNNISKOR. FATTA! Så fort man drar på sig en uniform och en hjälm så är man ett lands vapen och förlorar sitt mänskliga värde? Det är en far, son eller bror du skjuter på...

Det är också så att han kan ha FLYTT sitt land då han insåg att de skulle utföra en offensiv militär handling. Han har VALT att gå med och anfalla oss.

Ja. Jag anklagar er för att vara trångsynta... Och tortyr förekommer ju inte i modern krigsföring... Och Guantanamo finns ju inte... Och inte Abu Grahib heller... Det är iallafall ingen tortyr som försiggår där... Det är spa-anläggningar...

Återigen snackar ni USA. USA anser sig stå över alla krigslagar, det gör inte sverige.

Samma tjejer som går med sverige-flaggor på ryggen och lyssnar på Ultima Thule (Okej, det var lite lågt... Men inte som Glocalnet. Boyah!)

BULLSHITE. Jag känner en tjej som ska gå lumpen, och hon är inte någon rasist eller extremnationalist. Aldrig heller sett henne med en sverigeflagga nånstans på kroppen. Och våldsbenägen är hon inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[spydig kommentar]Ekar det här inne?[/spydig kommentar]

Ah, mi scusi. Det förtjänade dock upprepning.

Jag läser inte vad ni skriver. Jag är bara den där jokern som är jobbig att ha i diskussionen som kläcker småsmarta men onödiga kommentarer lite då och då, osm omväxling från den egentliga debatten. Jag trivs i den rollen. Det är första gången för mig. Som ena parten i en dålig lesbisk sexscen. Vanligtvis är jag den dominanta mannen vars bringa blir slickad.

Fast nu tog jag metaforen för långt.

Än en gång.

Ursäkta.

Jag ska inte upprepa mer. Upprepa mer. Upprepa mer.

Ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag hängt på Swedish Battle Camp på gärdet i stockholm och nu är jag mer taggad än någonsin på att göra lumpen!

Hej och Hå, det sköts lösa skott och det var flyguppvisningar man fick sitta i stridsvagnar och pilla på krypskyttegevär, titta på feta artillerin, prata med galna människor som så fort som möjligt ville ut och skjuta. Småbarn i extas och hundar som bajsar.

Det var sjukligt kul faktiskt. (bortsett från de galna barnen och hundarna)

Man fick hålla lite vapen också, det var kul.

En PSG-90, Den var jäkligt fet (för er counter strajk nördar kan jag meddela att den precis såg ut som en AWP)

Ak-4 och AK-5 pang bom krash

Lite fetare vapen vaddenuhette och titta på JAS plan, hellikoptrar och häftiga simulatorer.

Jag fick använda mörkersyn också, nu är jag mycket nöjd, fick också leka med lite granatkastare (mortar) och pilla på granat gevär fick jag också.

Någon annan som var där?!

Annars har jag hört att det var fett vid skeppsbron också men jag orkade inte åka dit.

Bilder kommer.

Mmm knappast vad Stockholm behöver, ett gäng krigsfanatiker som vallfärdar hit, lägg skiten mitt ute i bushen typ i Umeås träsmarker, då kan man krypa omkring tillsammans med mygglarverna och skjuta på fiskmåsar, dessutom förde packet ett sånt jävla liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm knappast vad Stockholm behöver, ett gäng krigsfanatiker som vallfärdar hit, lägg skiten mitt ute i bushen typ i Umeås träsmarker, då kan man krypa omkring tillsammans med mygglarverna och skjuta på fiskmåsar, dessutom förde packet ett sånt jävla liv.

Hellre försvarsmakten än ett gäng tröga "reclaim the streets"-fanatiker som FAKTISKT förstör egendom och skadar folk!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hellre försvarsmakten än ett gäng tröga "reclaim the streets"-fanatiker som FAKTISKT förstör egendom och skadar folk!

1. Soldater/folk som ämnar bli soldater är hjärnstörda.

2. Det är onödigt att använda VERSALER.

3. Soldater inte bara förstör egendom och skadar folk, utan de låter sig även döda andra människor.

Grattis, fjortisbanan.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Soldater/folk som ämnar bli soldater är hjärnstörda.

2. Det är onödigt att använda VERSALER.

3. Soldater inte bara förstör egendom och skadar folk, utan de låter sig även döda andra människor.

Grattis, fjortisbanan.

1. Och det basserar du på..?

3. När senast förstörde den svenska försvarsmakten någons egendom? När sebast dödade de andra (gerillasoldater räknas inte, de är civila som av egen fri vilja bestämt sig för att börja döda oskyldiga, obeväpnade civila).

Sluta kalla alla värnpliktiga för elaka saker, för jag kan kalla dig och andra vapenvägrare för ännu elakare saker, som dessutom stämmer bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Och det basserar du på..?

3. När senast förstörde den svenska försvarsmakten någons egendom? När sebast dödade de andra (gerillasoldater räknas inte, de är civila som av egen fri vilja bestämt sig för att börja döda oskyldiga, obeväpnade civila).

Sluta kalla alla värnpliktiga för elaka saker, för jag kan kalla dig och andra vapenvägrare för ännu elakare saker, som dessutom stämmer bättre!

1. Delvis baseras det på att jag finner er avtrubbade natur - att kunna döda en annan människa - befängd. Människomord är fel. Enkelt att förstå?

2. .:.K.:.O.:.N.:.S.:.T.:.

3. Inte fan vet jag, men generellt är det vad som sker under krig.

4. Jag kan kalla dig för fjärt.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett någon av försvarets reklamfilmer, och jag har svårt att tro att dom skulle visa nidbilder av andra länder. Det jag såg på informationsdagen jag var på var en film om hur man genom fredsbevarande aktioner kunde ge barn i krigsdrabbade områden trygghet och skolgång.

Jag har aldrig sett försvaret kasta skit på ett land/folkgrupp, ge mig exempel. ^_^

Ja, den här kampanjen som Försvarsmakten körde för att få in fler tjejer i lumpen bestod bland annat av en parodi på en film för au pairer, där en stor asiatisk familj ville ha hemhjälp. Pappan i familjen sa saker som "When I am happy, I sound like this: SHIYAHAAA AKKAJAA! When I am sad, I sound like this: HAKKAYAAA KANNAJAAA! When I am angry, I sound like this: *Mannen drar ett svärd*" Alla i familjen står, utan att le, och stirrar då pappan förklarar på knagglig engelska hur man ska bete sig när man arbetar hos honom. Sedan kommer den ökända texten "Eller kör stridsvagn, spräng en bro och ta befälet!" upp.

Hela filmen kändes stötande och oetisk. För det första gör man narr av en annan folkgrupp (asiater som man så ofta sett sprängas i luften på krigsfilmer) och man nedvärderar också tjejer som väljer att arbeta som au pair, genom att påstå att denna syssla är något mesigt och inte alls lika bra som att spränga en bro.

Kampanjen är osmaklig på många sätt...

Har du hört talas om parodi?

Ah, mi scusi. Det förtjänade dock upprepning.

Jag läser inte vad ni skriver. Jag är bara den där jokern som är jobbig att ha i diskussionen som kläcker småsmarta men onödiga kommentarer lite då och då, osm omväxling från den egentliga debatten. Jag trivs i den rollen. Det är första gången för mig. Som ena parten i en dålig lesbisk sexscen. Vanligtvis är jag den dominanta mannen vars bringa blir slickad.

Fast nu tog jag metaforen för långt.

Än en gång.

Ursäkta.

Jag ska inte upprepa mer. Upprepa mer. Upprepa mer.

Ursäkta.

Jag orkar inte ens kommentera dig...

1. Delvis baseras det på att jag finner er avtrubbade natur - att kunna döda en annan människa - befängd. Människomord är fel. Enkelt att förstå?

2. .:.K.:.O.:.N.:.S.:.T.:.

3. Inte fan vet jag, men generellt är det vad som sker under krig.

4. Jag kan kalla dig för fjärt.

1. Är jag avtrubbad för att jag tänker försvara mig? Om någon höjer en kniv mot dig, tänker du avstå från att reagera bara för att du är 100% mot våld? Jag är knappast ute efter att döda människor. Som jag tidigare sa slåss jag knappt i självförsvar, såvida det verkligen inte är nödvändigt. Var realistiska, inga av era "Det är fel att mörda folk!"- argument hjälper oss i krig. Jag är rädd för det helvete vi kommer få om vi låter en främmande stat ta över, och vill skydda oss, människor, från det. I första hand med fredliga förhandlingar. I krig är det inte så mycket att välja på - att döda eller bli dödad, oavsett om man skjuter eller ej kommer några dö. Är det så svårt att förstå?

3. Enligt krigslag är det förbjudet att mörda civila.

4. Jag kan kalla dig för Gudrun Schyman.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Är jag avtrubbad för att jag tänker försvara mig? Om någon höjer en kniv mot dig, tänker du avstå från att reagera bara för att du är 100% mot våld? Jag är knappast ute efter att döda människor. Som jag tidigare sa slåss jag knappt i självförsvar, såvida det verkligen inte är nödvändigt. Var realistiska, inga av era "Det är fel att mörda folk!"- argument hjälper oss i krig. Jag är rädd för det helvete vi kommer få om vi låter en främmande stat ta över, och vill skydda oss, människor, från det. I första hand med fredliga förhandlingar. I krig är det inte så mycket att välja på - att döda eller bli dödad, oavsett om man skjuter eller ej kommer några dö. Är det så svårt att förstå?

Den dagen någon hotar mig om livet, gör jag det bästa jag kan för att tränga mig ur situationen. Hur det skulle ske är svårt att säga.

2.

S(w00t)M-_- I:angry:L:)E:huh:Y>_<

3. Enligt krigslag är det förbjudet att mörda civila.

Säg mig, hur ofta följs krigslagen? Följs den när man upprättar fängelser, där fångar vanäras genom diverse vedervärdiga aktioner?

4. Jag kan kalla dig för Gudrun Schyman.

Jag kan kalla dig för fiskpinne/bönstjälk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...