Jump to content

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?


Runar
 Share

Har du gjort lumpen/Ska göra lumpen?  

103 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Darkjak: Jag är kritisk till lumpen, varpå du säger att det är "bra" att vara det. För att förtydliga ännu mer: Jag anser att kritik och ifrågasättande är viktigt för att sedan få det konfirmerat från en som gjort lumpen. Jag vet inte hur jag ska förtydliga mer.

Nej.

Du sa att man inte ska ta göra allt de säger utan att ifrågasätta. DET sa jag bra till. Jag sa att ditt påstående om lumpen inte stämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 241
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Snacka om hur seriös lumpen är.....lockar säker jättemånga...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,833661,00.html

HAHAHAHAHAHAHAHAHA LOL, ja börja as garva när ja såg det på nyheterna, sen skulle svt har någon "allvarlig" diskussion om det i morse, då garva ja bara ännu mer. :D

Detta visar ju bara att man trots allt kan ha kul i lumpen, krypa runt naken och skjuta med raket gevär verkar ju skit kul, enda anlednigen till att ja någonsin skulle göra lumpen är om man fick göra sån här skojsiga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför man gör en så förbannat big deal av det... Jag har sett mycket värre saker på vanliga skolor.

Skolor? Grundskolor? Men dom är inte vuxna människor. Det är barn som ska bli vuxna. Men folk som går i lumpen är vuxna människor. Så jag förstår inte hur du kan jämföra de två? Grundskolan måste man gå i, men lumpen är frivillig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande saker händer hela tiden på t.ex. universitet utan att det blir en big deal av det. Orsaken till att det blir ett jävla liv när det handlar om soldater är att samhället har en starkt "glorifierad" bild av dessa. Det finns normer för hur man förväntar sig att en krigsman beter sig.

Varje familj har sin beskärda del svarta får.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skolor? Grundskolor? Men dom är inte vuxna människor. Det är barn som ska bli vuxna. Men folk som går i lumpen är vuxna människor. Så jag förstår inte hur du kan jämföra de två? Grundskolan måste man gå i, men lumpen är frivillig.

Det är aningen värre om en åttaåring går in i tjejernas omkädningsrum och skriker "Visa fittan, jag vill knulla". Det hände på min grundskola...

Och hurvida lumpen är frivillig eller ej, det kan diskuteras!

@Mikolan

De har tillstånd att öva med vapen för att öka sin efektivitet vid framtida strid. Att de har tagit av kläderna gör det inte så hemskt mycket mindre lärosamt.

@Umberto

Glorifierad? Snarare demoniserad bild! Alla verkar tro att vi i lumpen kommer vandra in i städerna och börjar skjuta allt vi ser sönder och samman... Som jag tidigare sagt: försvaret är till för att skydda det svenska folket och dess rättigheter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Mikolan

De har tillstånd att öva med vapen för att öka sin efektivitet vid framtida strid. Att de har tagit av kläderna gör det inte så hemskt mycket mindre lärosamt.

Men de hade inte fått "order" om att kriga. Vid en intervju sa en kille att han visste in vad dom gjorde (förutom att vara nakna)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men de hade inte fått "order" om att kriga. Vid en intervju sa en kille att han visste in vad dom gjorde (förutom att vara nakna)

Som sagt, man får provskjuta vapnen under sin fritid. Är dock lite djävligt om det inte var ett vapen just de var tänkta att användas i krig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Umberto

Glorifierad? Snarare demoniserad bild! Alla verkar tro att vi i lumpen kommer vandra in i städerna och börjar skjuta allt vi ser sönder och samman... Som jag tidigare sagt: försvaret är till för att skydda det svenska folket och dess rättigheter!

Okej, glorifierad var inte riktigt rätt ord men du förstår vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, man får provskjuta vapnen under sin fritid. Är dock lite djävligt om det inte var ett vapen just de var tänkta att användas i krig...

Ok, men bara för att en 8 årig kille på din skola har skrikit "visa fittan, jag vill knulla dig!" så är inte det en ursäkt för vad de gör

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men bara för att en 8 årig kille på din skola har skrikit "visa fittan, jag vill knulla dig!" så är inte det en ursäkt för vad de gör

Och vad exakt gör de? Provskjuter ett vapen utan uniformen på. Och jag lovar att de inte kommer göra om det. Hörde att de brände sig på tomhylsorna!

Det här är som sagt inte något särskillt. De var oseriösa en tid innan muck, och ville ha ett minne av lumpen, och uppenbarligen tyckte det var ett bra minne... Själv skulle jag inte syssla med sådant. I alla fall inte med kläderna av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...