Jump to content

Val 2006


Ceone
 Share

Vem ska du rösta på eller skulle du ha röstat på om du isåfall var 18+?  

82 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 164
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

För att högern bara vill tjäna snabba pengar, och skiter i arbetarna så länge dem kan glida runt på sina räkmackor klädda i armani-kostymer istället för att jobba.

Varför påstår alla att direktörer inte gör något?

Och visst, har man borgat för sin egen framgång, ska man sin egen framgång uppleva! Utbilda er högt, få ett sinne för affärer, så blir ni framgångsrika.

Skolka igenom hela plugget, sup varje dag, prova på var och varannan sorts knark och välj lägsta möjliga utbildning, och välj att aldrig ta egna initiativ, så får du också det du förtjänar.

Jag ska personligen utbilda mig till utvecklingsingenjör. Alltså: jag får status av en ingenjör, och möjligheten att designa egna produkter!

Och nej, högern skiter inte i arbetarna. Produkterna som säljs måste dock ha ett rimligt pris. Det är på grund av din mentalitet vi kommit dit vi är: Ingen vill köpa våra industrigjorda varor, för det är för dyrt. Det höga priset beror på att arbetarna vill ha högre löner för att kunna köpa mer, vilket tvingar cheferna att öka priserna. Då blir det ännu dyrare, och arbetarna vill ha högre löner IGEN.

Och nu lipar alla arbetare för att dom förlorar jobben på grund av outsourcing och effektiviseringar. DET ÄR SOCARNAS FEL ATT VI SITTER DÄR VI SITTER IDAG!

Hade arbetarna inte fått kräva så höga löner hade färre varit på bidrag, och skatterna skulle kunnat sänkas, för att ARBETARNA därigenom kan köpa mer!

Det gäller att tänka hela varvet runt, inte bara på sin egen kugg!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför påstår alla att direktörer inte gör något?

Och visst, har man borgat för sin egen framgång, ska man sin egen framgång uppleva! Utbilda er högt, få ett sinne för affärer, så blir ni framgångsrika.

Skolka igenom hela plugget, sup varje dag, prova på var och varannan sorts knark och välj lägsta möjliga utbildning, och välj att aldrig ta egna initiativ, så får du också det du förtjänar.

Jag ska personligen utbilda mig till utvecklingsingenjör. Alltså: jag får status av en ingenjör, och möjligheten att designa egna produkter!

Och nej, högern skiter inte i arbetarna. Produkterna som säljs måste dock ha ett rimligt pris. Det är på grund av din mentalitet vi kommit dit vi är: Ingen vill köpa våra industrigjorda varor, för det är för dyrt. Det höga priset beror på att arbetarna vill ha högre löner för att kunna köpa mer, vilket tvingar cheferna att öka priserna. Då blir det ännu dyrare, och arbetarna vill ha högre löner IGEN.

Och nu lipar alla arbetare för att dom förlorar jobben på grund av outsourcing och effektiviseringar. DET ÄR SOCARNAS FEL ATT VI SITTER DÄR VI SITTER IDAG!

Hade arbetarna inte fått kräva så höga löner hade färre varit på bidrag, och skatterna skulle kunnat sänkas, för att ARBETARNA därigenom kan köpa mer!

Det gäller att tänka hela varvet runt, inte bara på sin egen kugg!

Observera att detta inte är en argumenterande post, alltså jag försöker itne få någon av er att ändra era åsikter. Vill bara ge darjak en insikt i "VARFÖR" jag anser att man bör rösta rött.

Kan ju börja med att påstå att det är Arbetarna som gör företagen, inte direktörerna.

Ja om man lever som en delinkvent som du skriver är det självklart att man inte kommer så långt, men hederligt arbete ska räcka långt längre än vad det gör idag.

Låt mig börja med att säga att jag är arbetarklass, min morsa är långtidsjukskriven och min farsa är snickare. Om Moderaterna får som dem vill sänks bidragen och sjukpenningen min morsa får till ännu lägre än det knappa man får nu, och bara för att hon inte är tillgänglig för arbetsmarknaden slängs hon mellan stolarna då det borgerliga blocket tycker att sjukpenning och alla slags bidrag inte främjar deras personliga kapitalistiska mål. Och även om hon hade den möjligheten att söka jobb skulle det inte fungera bättre i ett moderatsamhälle de dem inte bryr sig ett jota om att jämna ut löneklyftorna och anställningsvillkoren mellan kvinnor och män.

Så du kanske förstår att jag tänket på min gamla mamma när moderaterna tycker hon är en böldpest i samhället?

Min pappa åandrasidan kan fortfarande arbeta, och visst, han tjänar en liten hacka på det också (Egen Företagare), men han har låneskulder som han betalar av räntan på hela tiden (Vi var tvungna att ta lån för att bygga villa då vi vart för många för vår lägenhet när min andra brorsa föddes). Han skall dock sälja huset snart så han kommer kunna betala av det där lånet.

Men det finns ingen framtid för arbetarklassen i moderaternas sverige. Arbetskraftsinvandring di kallart. Det jobb min farsa gör för en måttlig dusör kommer tre polacker in och gör tillsammans för halva lönen. Moderaterna vill stärka banden med EU vilket betyder att vi komemr att få se mer av det här i framtiden. Företagsledare som väljer att flytta produktionen utomlands för att det är billigare är ett exempel, om moderaterna blir majoritet kommer alla platser vara upptagna av billig importerad arbestkraft. Allt för att moderaterna måste hålla sina bröder och kusiner (Företagsledare) nöjda och rika så de kan leva på räntan de tjänar in under en eftermiddag.

Utvecklingsingenjör? bra för dig, själv har jag planerat att utbilda mig till läkare (om det inte funkar så typ civ. ingenjör). Inte för att det ger bra betalt, utan för att jag skulle få hjälpa folk (jag är den typen som inte kan motstå att hjälpa).

På sin egen kugg? och det är inte det ni snikna kapitalister gör då? Skiter i allt så länge ni håvar in mer pengar. Med ett effektivt lönestopp kan vi förhindra att de höginkomsttagande trycker ner mer pengar i sina ack så växande kistor.

Orkar inte skriva så mycket mer just nu (börjar bli sent;)) men jag tror du fattar vad jag vill ha sagt (Du pluggar ju trots allt till ingenjör och då krävs det ju ett par hjärnceller :rolleyes:).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*TEXT*

Direktören plockar fram en affärsidée, startar företaget och anställer folk. Och med tanke på hur det är idag har företagen inte många anställda. Då kan man ju ställa sig frågan - "vad har arbetarna för framtid?" Om några år sköts alla produktion av robotar, vilket är en del av utvecklingen. Tyvärr är det bara att inse. Någon arbetargeneration var tvugna att ta den smällen. Därför måste vi få in folk på utbildningar som inte leder direkt in i arbetslösheten.

Om högern vinner valet blir det säkerligen lättare för din far att driva och göra vinst med sitt företag, och då blir det inga problem med din mor längre. :rolleyes: Och varför kallar du henne "arbetare" för att hon är sjukskriven? Hon måste väl haft ett "arbetar- jobb" innan? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Direktören plockar fram en affärsidée, startar företaget och anställer folk. Och med tanke på hur det är idag har företagen inte många anställda. Då kan man ju ställa sig frågan - "vad har arbetarna för framtid?" Om några år sköts alla produktion av robotar, vilket är en del av utvecklingen. Tyvärr är det bara att inse. Någon arbetargeneration var tvugna att ta den smällen. Därför måste vi få in folk på utbildningar som inte leder direkt in i arbetslösheten.

Om högern vinner valet blir det säkerligen lättare för din far att driva och göra vinst med sitt företag, och då blir det inga problem med din mor längre. :rolleyes: Och varför kallar du henne "arbetare" för att hon är sjukskriven? Hon måste väl haft ett "arbetar- jobb" innan? :P

Ja när allt sköts av robotar blir det slappt och skönt :wub:

Det är inget stort aktienoterat företag vi snackar om här, utan en enskild firma med endast 1 anställd (Min farsa då). Och nej det kommer inte bli lättare, eftersom hans jobb komemr göras billigare av arbteskraftsinvandringen. Vem vill anställa en svensk arbetare när någon annan från något halvdant eu-land gör jobbet för pratiskt taget slavlön? Min far fasar för detta och är rädd att han kommer behöva lägga ner företaget snart.

Glömde skriva det, mina föräldrar är skilda, och mina morsa lever själv på sjukförsäkring. Jo min morsa arbetade innan hon blev sjukskriven, men jag kallade henne adrig arbetare? Sa bara att vi var arbetarklass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför påstår alla att direktörer inte gör något?

Och visst, har man borgat för sin egen framgång, ska man sin egen framgång uppleva! Utbilda er högt, få ett sinne för affärer, så blir ni framgångsrika.

Skolka igenom hela plugget, sup varje dag, prova på var och varannan sorts knark och välj lägsta möjliga utbildning, och välj att aldrig ta egna initiativ, så får du också det du förtjänar.

Jag ska personligen utbilda mig till utvecklingsingenjör. Alltså: jag får status av en ingenjör, och möjligheten att designa egna produkter!

Och nej, högern skiter inte i arbetarna. Produkterna som säljs måste dock ha ett rimligt pris. Det är på grund av din mentalitet vi kommit dit vi är: Ingen vill köpa våra industrigjorda varor, för det är för dyrt. Det höga priset beror på att arbetarna vill ha högre löner för att kunna köpa mer, vilket tvingar cheferna att öka priserna. Då blir det ännu dyrare, och arbetarna vill ha högre löner IGEN.

Och nu lipar alla arbetare för att dom förlorar jobben på grund av outsourcing och effektiviseringar. DET ÄR SOCARNAS FEL ATT VI SITTER DÄR VI SITTER IDAG!

Hade arbetarna inte fått kräva så höga löner hade färre varit på bidrag, och skatterna skulle kunnat sänkas, för att ARBETARNA därigenom kan köpa mer!

Det gäller att tänka hela varvet runt, inte bara på sin egen kugg!

Okej. Så alla får en chans att skaffa sig bra utbildning för att bli välbetalda, och tar man inte den chansen så är man körd. Hur är det för de som inte får en lika rättvis chans, exempelvis invandrare? Äh, de kan få städa på något smutsigt kyffe. Så var den saken ur världen, nu ska jag ta limon och röka fredspipa med Hillary Clinton samtidigt som jag får $50 000. Det förtjänar jag, för jag har studerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju börja med att påstå att det är Arbetarna som gör företagen, inte direktörerna.

Ja om man lever som en delinkvent som du skriver är det självklart att man inte kommer så långt, men hederligt arbete ska räcka långt längre än vad det gör idag.

Låt mig börja med att säga att jag är arbetarklass, min morsa är långtidsjukskriven och min farsa är snickare. Om Moderaterna får som dem vill sänks bidragen och sjukpenningen min morsa får till ännu lägre än det knappa man får nu, och bara för att hon inte är tillgänglig för arbetsmarknaden slängs hon mellan stolarna då det borgerliga blocket tycker att sjukpenning och alla slags bidrag inte främjar deras personliga kapitalistiska mål.

Och även om hon hade den möjligheten att söka jobb skulle det inte fungera bättre i ett moderatsamhälle de dem inte bryr sig ett jota om att jämna ut löneklyftorna och anställningsvillkoren mellan kvinnor och män.

Min pappa åandrasidan kan fortfarande arbeta, och visst, han tjänar en liten hacka på det också (Egen Företagare), men han har låneskulder som han betalar av räntan på hela tiden (Vi var tvungna att ta lån för att bygga villa då vi vart för många för vår lägenhet när min andra brorsa föddes). Han skall dock sälja huset snart så han kommer kunna betala av det där lånet.

Men det finns ingen framtid för arbetarklassen i moderaternas sverige. Arbetskraftsinvandring di kallart. Det jobb min farsa gör för en måttlig dusör kommer tre polacker in och gör tillsammans för halva lönen. Moderaterna vill stärka banden med EU vilket betyder att vi komemr att få se mer av det här i framtiden. Företagsledare som väljer att flytta produktionen utomlands för att det är billigare är ett exempel, om moderaterna blir majoritet kommer alla platser vara upptagna av billig importerad arbestkraft. Allt för att moderaterna måste hålla sina bröder och kusiner (Företagsledare) nöjda och rika så de kan leva på räntan de tjänar in under en eftermiddag.

Utvecklingsingenjör? bra för dig, själv har jag planerat att utbilda mig till läkare (om det inte funkar så typ civ. ingenjör). Inte för att det ger bra betalt, utan för att jag skulle få hjälpa folk (jag är den typen som inte kan motstå att hjälpa).

På sin egen kugg? och det är inte det ni snikna kapitalister gör då? Skiter i allt så länge ni håvar in mer pengar. Med ett effektivt lönestopp kan vi förhindra att de höginkomsttagande trycker ner mer pengar i sina ack så växande kistor.

FEL!

Direktörerna lägger ner pengar de tjänat genom att arbeta åt någon, på att grunda ett företag. De kommer på en affärsidé, och gör en riskfylld chansning, och börjar anställa folk. Det är DOM som sett till att det överhuvudtaget går

Och att det kommer billig arbetskraft från utlandet... tja, läs mitt föregående inlägg. Det är de svenska arbetarnas konstanta krav på att öka lönerna som ligger till grunden för det!

Jag anser att 60% av lönen är HELT rimligt då man är långtidssjukskriven. Jag vet ju inte exakt vad din mor lider av, men hon borde bli frisk någon gång, och då kommer hon ju få högre lön. Då man är sjukskriven ska man ha pengar för att

1) Överleva

2) Bli frisk

Det borde 60% räcka mer än väl till.

Och visst skulle det fungera bättre att söka jobb i ett moderatsamhälle. Det skulle ju finnas fler jobb. Sen anser jag inte att man ytterligare bör försvåra för företagare genom att kvotera antal anställda.

Om din företagare är egen företagare, så räknar jag honom som "direktör". Jag anser rent allmänt att företagare bör betala lägre skatt. Hade han betalat lägre skatt hade han haft mer över efter sin månatliga avbetatalningen.

Trevligt att du vill hjälpa folk. Jag skulle aldrig kunna göra något sådant dock (brukar klanta mig rätt rejält i början då jag sysslar med nåt. Skulle inte vara kul om jag skulle ge fel medicin å nån skulle dö). Men du vet dagens löner redan nu, så då bör du skylla dig själv om du tycker lönen blir för låg.

Nope, det är inte INTE så med kapitalister. Vi vill att varje människa ska ha chansen att tjäna ihop till sitt eget leverne. Det är ni i arbetarklassen som är egon. Såg ett reportage på TV för ett halvår sedan. Arbetarna strejkade för att de ville ha högre löner. Arbetarna var helt nöjda då de fick en hundring i månaden mer. Sen sket de fullständigt i att man var tvungen att sparka 200 personer för att företaget skulle kunna gå runt!

@Siana

Invandrare som sedan tidigare saknar utbildning får fan gå komvux. Att inte gå komvux då man kommer till sverige är som att skolka igenom hela skolan, enda från lekis!

Min mor och jag är invandrare (fast jag kom hit då jag bara var två).

Morsan utbildade sig till ekonom det första hon överhuvudtaget gjorde då hon kom hit. Sen startade hon ett eget företag, med hjälp av en svensk hon kände sen tidigare.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer med stor sannolikhet rösta blankt om inget ovanligt inträffar.

Ideologiskt ligger jag till vänster, men ledande politiker inom den sittande regeringen har gjort väldigt många tabbar under senare tid så det känns inte bra att halvhjärtat lägga sin röst på ett parti bara för att deras ideologiska agenda stämmer bättre överrens med mina egna åsikter. Därmed hoppas jag inte att regeringen förlorar valet, men jag själv kommer inte att hjälpa till med min röst.

Rheinfeldts "mjukare" partiprogram har jag inte mycket till övers för, en person som i sin ungdom starkt kritiserat den Socialdemokratiska modellen, kan han verkligen ändra sig så radikalt och börja kalla sig ledare för "Sveriges nya arbetarparti"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är bannemej en facist, Darkjak. Det är bara de smartaste och duktigaste människorna som får bästa jobben och mest pengar.

Vaddå fascist?

De som får bästa jobben är INTE de smartaste och duktigaste. Det är de som jobbar hårdast. Jag är URKASS på att räkna, och har alltid varit det, men jag lägger ner minst en timme om dagen på att räkna, för att klara mig, och nu är jag uppe på Fysik B.

ALLA klarar det, bara de lägger på ett koll.

Jag kan ta en historia ur mitt liv. Jag var kassast i klassen i ALLTING på mellanstadiet. Då vi sen kom till högstadiet så började nästan alla i min gamla mellanstadieklass skolka helt plötsligt. Två kom in på gymnasiet och kom in på fordon och industriprogrammet. Idag går de som inte kom in på gymnasiet omkring i slitna kläder och snusar, super och går med i nazistorganisationer som beskyller utlänningar för att dom inte får tillräckligt med pengar. De har sig själva att skylla!

Jag lade som sagt på ett koll, och kom in på NV (den linje som hade högsta inträdeskrav i min kommun). Jag är knappast genetiskt överlägsen, men jag har en överlägsen världsbild, för jag FATTADE att man måste utbilda sig för att klara sig bra i dessa tider!

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaddå fascist?

De som får bästa jobben är INTE de smartaste och duktigaste. Det är de som jobbar hårdast. Jag är URKASS på att räkna, och har alltid varit det, men jag lägger ner minst en timme om dagen på att räkna, för att klara mig, och nu är jag uppe på Fysik B.

ALLA klarar det, bara de lägger på ett koll.

Jag kan ta en historia ur mitt liv. Jag var kassast i klassen i ALLTING på mellanstadiet. Då vi sen kom till högstadiet så började nästan alla i min gamla mellanstadieklass skolka helt plötsligt. Två kom in på gymnasiet och kom in på fordon och industriprogrammet. Idag går de som inte kom in på gymnasiet omkring i slitna kläder och snusar, super och går med i nazistorganisationer som beskyller utlänningar för att dom inte får tillräckligt med pengar. De har sig själva att skylla!

Jag lade som sagt på ett koll, och kom in på NV (den linje som hade högsta inträdeskrav i min kommun). Jag är knappast genetiskt överlägsen, men jag har en överlägsen världsbild, för jag FATTADE att man måste utbilda sig för att klara sig bra i dessa tider!

Jag förstår hur du menar. Men saken är just den att det inte är de som jobbat hårdast som får de bästa jobben.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Darkjak har en poäng där. Man kan inte lägga allt ansvar på staten. Det är inte deras ansvar att folk utbildar sig och får ett bra liv, bara att se till att folk har förutsättningar till det med hjälp av fri skolgång hela vägen upp.

Siana: Han menar nog de som arbetar hårdast i skolan.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...